Ο κεντρικός σταθμός υπεραστικών λεωφορείων στον Ελαιώνα, η αναδιάρθρωση και εκσυγχρονισμός των συγκοινωνιών της Αττικής και η ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων, προτείνονται – μεταξύ άλλων από το υπουργείο Υποδομών για ένταξη στο επενδυτικό «πακέτο Γιούνκερ», το οποίο στοχεύει στην μόχλευση ιδιωτικών πόρων, μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων στην Ευρώπη.

Αυτό ανακοίνωσε την Τρίτη, μιλώντας στο συνέδριο «Χρηματοδότηση Έργων και Επενδύσεων: Η Επόμενη Ημέρα», που διοργανώνεται έως την Τετάρτη στο ξενοδοχείο Caravel από την Πρωτοβουλία A-Energy, η γενική γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών & Δικτύων, κυρία Πέτη Πέρκα.

Επίσης, το υπουργείο Υποδομών προωθεί για το «πακέτο Γιούνκερ» το έργο συνδυασμένων μεταφορών της επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο, της επέκτασης της Αττικής Οδού και της αναβάθμισης του λιμένα Λαυρίου.

Επίσης, στοχεύει να εντάξει στο ίδιο επενδυτικό πρόγραμμα την αναβάθμιση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης μαζί με τις οδικές συνδέσεις με την Εγνατία Οδό αλλά και τους σιδηροδρομικούς άξονες Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης και Αλεξανδρούπολης – Ορμενίου.

Παράλληλα, επιδιώκεται να περάσουν στο ίδιο χρηματοδοτικό πλαίσιο η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας Αλσος Βεϊκου – Ευαγγελισμός – Μαρούσι, καθώς και δύο επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης (προς Σταυρούπολη και προς Εύοσμο).

Παράλληλα, όπως ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας Υποδομών του ίδιου υπουργείου κ. Γιώργος Δέδες βρίσκεται σε εξέλιξη η εντατική επανεκκίνηση των μεγάλων έργων που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης.

Ο κ. Δέδες επικαλέστηκε την επανεκκίνηση του Μετρό Θεσσαλονίκης, την αναβάθμιση του Αερολιμένα Θεσσαλονίκης και το σχέδιο για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και, μάλιστα, τόνισε ότι η Ελλάδα έχει πια απορροφήσει το σύνολο της κοινοτικής χρηματοδότησης του ΕΣΠΑ 2007-2013 για τις ανάγκες των συγχρηματοδοτούμενων έργων.
Στο μεταξύ, ο γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων κ. Δημήτρης Τζώρτζης σημείωσε ότι στον τομέα της ευρυζωνικότητας ωριμάζουν δύο νέα έργα προτεραιότητας: Το Regional Broadband Extension για την κάλυψη των κενών που υφίστανται από τους ιδιώτες παρόχους ώστε κάθε νοικοκυριό να έχει πρόσβαση σε ταχύτητα δικτύου 30 mbps ως το 2020 και το Superfast Broadband, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ που θα περιλαμβάνει δύο «κουπόνια» ενίσχυσης.
Αναφορικά με την ένταξη έργων ηλεκτρονικών επικοινωνιών στο «πακέτο Γιούνκερ», σύμφωνα με τον κ. Τζώρτζη, θα είναι κρίσιμος ο ρόλος των τραπεζών, καθώς και των εγγυήσεων που θα χορηγηθούν.
Σύμφωνα με τον ειδικό γραμματέα ΣΔΙΤ του υπουργείου Οικονομίας, κ. Νίκο Μαντζούφα, τα υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών έχουν ζητήσει από όλα τα υπουργεία και τους θεσμικούς φορείς την υποβολή προτάσεων ένταξης έργων στο «πακέτο Γιούνκερ», με προθεσμία υποβολής προτάσεων έως το τέλος Μαρτίου. Στόχος είναι η κυβέρνηση να καταλήξει σε ένα κατάλογο 25 μεγάλων έργων που θα αναρτηθούν στην Ευρωπαϊκή Πύλη Επενδυτικών Έργων.
Ήδη, σύμφωνα με τον αναπληρωτή επικεφαλής της αντιπροσωπείας της ΕΕ στην Ελλάδα, κ. Αργύρη Περουλάκη, το σχέδιο έχει αποδώσει έργα περί τα 60 δισ. ευρώ σε όλη την Ευρώπη.
Το «πακέτο Γιούνκερ» χωρίζεται στα μεγάλα έργα υποδομής σε συνεργασία με ιδιώτες επενδυτές και στα επενδυτικά σχέδια μικρομεσαίων επιχειρήσεων, η χρηματοδότηση των οποίων μέσω ενδιάμεσου φορέα, ο οποίος δεν έχει συγκροτηθεί ακόμη στη χώρα μας.
Σύμφωνα με απάντηση του υπουργού Οικονομίας, κ. Γιώργου Σταθάκη σε γραπτή ερώτηση του βουλευτή Βοιωτίας της ΝΔ, κ. Ευάγγελου Μπασιάκου που διαβιβάστηκε στη Βουλή, πολλά από τα έργα που είχαν προταθεί για ένταξη στο «πακέτο Γιούνκερ» από την κυβέρνηση του κ. Αντώνη Σαμαρά έπασχαν από χαμηλή ωριμότητα και επιλεξιμότητα.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών, ο υπουργός Υποδομών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος βρίσκεται σε επίσημη αποστολή στην Αίγυπτο, απηύθυνε πρόσκληση στον πρωθυπουργό της Αιγύπτου, κ. Σερίφ Ισμαήλ να επισκεφθεί την Ελλάδα προκειμένου να ενημερωθεί για τα μεγάλα έργα που υλοποιεί η χώρα μας και στα οποία μπορεί να υπάρξει συνεργασία με την Αίγυπτο.
Ειδικότερα, ο κ. Σπίρτζης πραγματοποίησε τριμερή συνάντηση με τους υπουργούς Μεταφορών της Αιγύπτου, κ. Σαάντ Ελ Γκεγιούσι και της Κύπρου, κ. Μάριο Δημητριάδη, στο πλαίσιο της Τριμερούς Συνεργασίας Ελλάδας – Κύπρου – Αιγύπτου, με πεδίο συζήτησης τις κρουαζιέρες και τις επιβατικές ατμοπλοϊκές γραμμές, τις εμπορικές ναυτιλιακές γραμμές, τις υποδομές, τη λειτουργία και διαχείριση λιμένων, τη ναυτική Εκπαίδευση, το Συντονισμό και την ανταλλαγή εμπειριών για τις περιφερειακές μεταφορές, καθώς κι ενδεχόμενες συνεργασίες στις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές καθώς και στις αστικές μεταφορές σταθερής τροχιάς (Μετρό).
Ο κ. Σπίρτζης υπέγραψε Πρωτόκολλο Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου στον τομέα των αερομεταφορών το οποίο προβλέπει την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών και την διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας, ενώ ο διοικητής της ΥΠΑ κ. Κωνσταντίνος Λιντζεράκος υπέγραψε με τον τον αιγύπτιο ομόλογό του μνημόνιο κατανόησης για την αύξηση των πτήσεων μεταξύ Ελλάδος – Αιγύπτου σε 21 από 14 που σήμερα.
Επίσης, ο υπουργός Υποδομων συνοδευόμενος από τον αντιπρόεδρο της ΕΥΔΑΠ ΑΕ κ. Κώστα Βαφειάδη συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Εταιρείας Υδάτων της Αιγύπτου και συζήτησαν πιθανές συνεργασίες σε πεδία όπως τα διυλιστήρια νερού, η αφαλάτωση, τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, οι βιολογικοί καθαρισμοί, τα αρδευτικά έργα και τους σύγχρονους μετρητές κατανάλωσης. Μάλιστα, σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, «οι δυο εταιρείες θα διερευνήσουν άμεσα τις κοινές δράσεις που μπορούν να αναπτύξουν σε συνεργασία και με τον ιδιωτικό τομέα», έως το τέλος Μαρτίου.