Το πρώτο της εργοστάσιο κατασκευής στην Κίνα εγκαινίασε την περασμένη Δευτέρα η Renault. Η διείσδυση της Renault στην κινεζική αγορά έχει ήδη συντελεστεί. Αλλά πλέον η στρατηγική της προσλαμβάνει έναν χαρακτήρα «κατά της κρίσης», όπως γράφει η εφημερίδα «Le Monde». Διότι πέρα από την επί τόπου παραγωγή που εγκαινίασε στην Κίνα, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Renault-Nissan Κάρλος Γκον προανήγγειλε την κατασκευή, στο καινούργιο εργοστάσιο, ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου «χαμηλού κόστους»!
Η μονάδα παραγωγής που βρίσκεται στο Γουχάν, 1.000 χιλιόμετρα δυτικά της Σαγκάης, έχει τη δυνατότητα παραγωγής 150.000 οχημάτων ετησίως. Και σύντομα η παραγωγή αυτή θα μπορέσει να διπλασιαστεί στα 300.000 οχήματα ετησίως. Στη συνέχεια –και εφόσον βεβαίως οι πωλήσεις το δικαιολογούν –η Renault προγραμματίζει να προσθέσει μια δεύτερη γραμμή παραγωγής που θα της επιτρέψει να ανεβάσει την ετήσια παραγωγή της στα 450.000 αυτοκίνητα.
Πρόκειται για τα στάδια ενός φιλόδοξου επιχειρηματικού σχεδίου που φέρει την υπογραφή του Κάρλος Γκον και αποσκοπεί στην κατάκτηση μεριδίου 3% στην κινεζική αγορά αυτοκινήτου, που ξεπέρασε πέρυσι τις 21 εκατ. πωλήσεις. Με μια απλή μέθοδο των τριών αντιλαμβάνεται κανείς ότι ο τελικός στόχος του Γκον προβλέπει να αυξηθεί η ετήσια παραγωγή στα… 600.000 οχήματα!
Συνέργειες με τη Nissan
Η επένδυση της Renault στην Κίνα φθάνει τα 435 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το 50% της συνολικής επένδυσης, που φθάνει τα 870 εκατ. ευρώ, διότι η γαλλική εταιρεία συνεργάζεται με την κινεζική Dongfeng –βάσει της κινεζικής νομοθεσίας, κάθε ξένος επενδυτής στην Κίνα επιτρέπεται να δραστηριοποιηθεί μόνο εφ’ όσον συνεργαστεί με μια εγχώρια εταιρεία. Τα πρώτα μοντέλα που θα βγουν από το εργοστάσιο στο Γουχάν θα είναι ελεύθερου χρόνου (SUV), δηλαδή Kadjar και το μοντέλο που θα διαδεχθεί το Koleos και θα λανσαριστεί τους επόμενους μήνες. Ουσιαστικά η μεγάλη επένδυση της Renault στην Κίνα έγινε, όμως, για να λανσάρει την ηλεκτροκίνηση στη μεγάλη κινεζική αγορά.
Σε αντίθεση με τη γαλλική ανταγωνίστριά της, Peugeot, που έχει μεγάλη εξειδίκευση και εμπειρία δεκαετιών στην εξέλιξη των πετρελαιοκινητήρων και έχει παρεμπιπτόντως ισχυρή παρουσία στην Κίνα, η Renault έχει δώσει έμφαση στην ηλεκτροκίνηση. «Η εξειδίκευση αυτή είναι άλλωστε το κλειδί που ξεκλείδωσε για την εταιρεία τη μεγάλη κινεζική αγορά», έχει παραδεχθεί, άλλωστε, ο Γκον. Έτσι, ο πρώτος στρατηγικός επιχειρηματικός στόχος της εταιρείας είναι, όπως γράφει η «Figaro», να κατασκευάσει το 2017 μια νέα εκδοχή του Fluence στο εργοστάσιο του Γουχάν.
Το νέο μοντέλο δεν θα φέρει, όμως, την επωνυμία Renault, αλλά αυτή της κινεζικής εταίρου της κοινοπραξίας, της Dongfeng. Κι αυτό επειδή η κυβέρνηση του Πεκίνου δίνει στους καταναλωτές κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων μοντέλων, αλλά μόνο κινεζικών εταιρειών κατασκευής. Σημειωτέον ότι η επιχορήγηση μπορεί να φτάσει τα 100.000 γουάν (14.000 ευρώ). Έτσι η τελική τιμή αγορά ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος στην Κίνα κυμαίνεται από 30.000 έως 100.000 γουάν, δηλαδή από 4.200 έως 14.000 ευρώ.
Ο καταναλωτής, δηλαδή, παίρνει το ηλεκτροκίνητο σχεδόν μισοτιμής. Γι’ αυτό και οι πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων και υβριδικών μοντέλων τριπλασιάστηκαν το 2015 συγκριτικά με τις πωλήσεις του 2014 και έφθασαν στα 331.000 οχήματα! Το κινεζικό Fluence θα κυμαίνεται σ’ αυτά τα επίπεδα. Όμως ο Γκον, για να κάνει πιο ανταγωνιστικό το προϊόν του, σχεδιάζει μια εκδοχή πολύ φθηνότερη, μια εκδοχή πραγματικού «χαμηλού κόστους». «Αυτό είναι το κινεζικό στοίχημα της Renault, που αν το κερδίσει θα της επιτρέψει, όπως φυσικά και στη Nissan, να κερδίσει και το άλλο, το μεγαλύτερο στοίχημα, που είναι αυτό της ηλεκτροκίνησης», γράφει ο Εμανουέλ Εγκλόφ στη «Figaro».
Αλέξανδρος Καψύλης