Η υποβολή βελτιωτικής προσφοράς, η οποία θα αξιολογηθεί σε επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), που προγραμματίζεται για την ερχόμενη εβδομάδα ζητήθηκε την Τρίτη κατά τη διάρκεια της συζήτησης για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), ενώ επιβεβαιώθηκαν οι πληροφορίες ότι ο μοναδικός ενδιαφερόμενος ήταν η εταιρεία Cosco Group (Hong Kong) Limited.

Στελέχη του Ταμείου, σύμφωνα με πληροφορίες, ανέφεραν ότι «στόχος μας είναι να πετύχουμε το υψηλότερο τίμημα. Η διαδικασία της διαπραγμάτευσης συνεχίζεται».

Ειδικότερα στην ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ σημειώνεται ότι «κατά τη σημερινή συνεδρίαση του διοικητικού του συμβουλίου ολοκληρώθηκε η διαδικασία αποσφράγισης της μοναδικής δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς για τη διάθεση ποσοστού 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ΟΛΠ ΑΕ, την οποία κατέθεσε η εταιρεία Cosco Group (Hong Kong) Limited» χωρίς να γίνουν γνωστές ούτε οι εκθέσεις των αποτιμητών Kantor και American Appraisal Hellas ούτε το περιεχόμενο της προσφοράς της Cosco.

Προσωρινή αναστολή διαπραγμάτευσης για τη μετοχή

Επίσης το Χρηματιστήριο Αθηνών, κατόπιν αιτήματος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, αποφάσισε την προσωρινή αναστολή διαπραγμάτευσης της μετοχής του ΟΛΠ, καθώς και των παραγώγων προϊόντων με υποκείμενο τίτλο την εν λόγω μετοχή συμπεριλαμβανομένων και των προϊόντων δανεισμού.

Η απόφαση αυτή ελήφθη στο πλαίσιο του ανοίγματος των οικονομικών προσφορών στο ΤΑΙΠΕΔ, διαδικασία που ήδη έχει ολοκληρωθεί. Η μετοχή σήμερα είχε προλάβει να κάνει συναλλαγές περίπου 4.800 τεμαχίων και να έχει κινηθεί ανοδικά με κέρδη 1,46% στα 14,56 ευρώ.

Οι προσφορές

Παρά το γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν είχε γνωστοποιήσει τον αριθμό των δεσμευτικών προσφορών που υποβλήθηκαν στη Morgan Stanley στο Λονδίνο, πληροφορίες ανέφεραν εξ αρχής ότι η μοναδική προσφορά που είχε στα χέρια του το Ταμείο ήταν αυτή της κινεζικής Cosco.

Ο έτερος βασικός διεκδικητής, η δανική Maersk, φέρεται να επιδεικνύει έντονο ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, οι δεσμευτικές προσφορές του οποίου θα υποβληθούν σε τρεις μήνες.

Παράγοντες της λιμενικής αγοράς έκαναν λόγο για κρίσιμο στοίχημα για την πορεία των αποκρατικοποιήσεων στη χώρα μας, προκειμένου η Ελλάδα να μπει στον χάρτη των διεθνών επενδυτικών κεφαλαίων.

Στο διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα γινόταν ταυτόχρονα με το άνοιγμα των προσφορών και άνοιγμα των αποτιμήσεων για την αξία του Οργανισμού από τους δύο ανεξάρτητους αποτιμητές και θα λαμβανόταν υπόψη αυτή με τη μεγαλύτερη αξία – εν τέλει η προσφορά ήταν μία.

Αποτίμηση και ρίσκο

Στελέχη της λιμενικής αγοράς τόνισαν ότι η χρηματιστηριακή αξία αυτή τη στιγμή του ΟΛΠ, δηλαδή το συνολικό τίμημα που θα πλήρωνε κάποιος εάν αγόραζε το σύνολο των μετοχών του οργανισμού που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, ανέρχεται περίπου στα 250 εκατ. ευρώ.

Επίσης ανέφεραν ότι ανεξάρτητα από το ύψος του τιμήματος που έχει κατατεθεί ήδη για την αγορά του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών, ο υποψήφιος επενδυτής αναλαμβάνει ένα μεγάλο ρίσκο επένδυσης στη συγκεκριμένη περίοδο που διανύουμε.

Σημειώνεται ότι τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ έχουν δεσμεύσει ήδη τον οποιονδήποτε πιθανό αγοραστή, ανεξάρτητα από το ύψος της τιμής προσφοράς που θα γίνει γνωστή για την αγορά του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού, για επενδύσεις 340 εκατ. ευρώ στο λιμάνι του Πειραιά, οι κυριότερες εκ των οποίων αφορούν της ανάπτυξη της κρουαζιέρας με λιμενικά έργα, νέες δεξαμενές για τις επισκευές των πλοίων και καινούργιες υποδομές στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.

Σημειώνεται ότι για να μπορέσει να ολοκληρωθεί η διαδικασία παραχώρησης των μετοχών του ΟΛΠ στον νέο επενδυτή που θα προκύψει, θα πρέπει το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μέχρι τις αρχές Μαρτίου να έχει προχωρήσει στη δημιουργία Δημόσιας Αρχής Λιμένος που να απαρτίζεται από έμπειρα στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας.

Στη νέα δημόσια αρχή θα μεταφερθούν όλες οι κρατικές διοικητικές ιδιότητες του ΟΛΠ, ενώ θα παραμείνει στον νέο μέτοχο το επιχειρησιακό κομμάτι για το λιμάνι.

Έως τότε, με σχέδιο νόμου θα πρέπει να περάσει από τη Βουλή και η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ, που θα ορίζει τους όρους χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, το ποσοστό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος, ενώ θα αφαιρούνται από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες.

Επιπλέον το θέμα της ιδιωτικοποίησης αναμένεται να απασχολήσει το διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ την Πέμπτη καθώς τη Δευτέρα η συνεδρίαση διεξήχθη μετ’ εμποδίων ύστερα από απειλητικό τηλεφώνημα για βόμβα που αποδείχθηκε φάρσα ενώ υπήρχαν και απόντες όπως ο εκπρόσωπος του ΤΑΙΠΕΔ.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Θοδωρής Δρίτσας σε συνάντηση που είχε την περασμένη εβδομάδα με αντιπροσωπεία του Διεθνούς Συμβουλίου Λιμενεργατών (IDC), της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) και της Ένωσης Λιμενεργατών του ΟΛΠ είπε ότι θα επιδιωχθεί η κατοχύρωση των εργαζομένων και των εργασιακών σχέσεων, όπως επίσης και τα δικαιώματα των χρηστών του λιμένα και των παραλιμένιων πόλεων-δήμων.