Οι έλληνες κατασκευαστές το υποστήριζαν ανέκαθεν, αλλά ως σήμερα λίγοι ήταν εκείνοι που τους πίστευαν. Το κόστος δημοσίων έργων στην Ελλάδα είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη. Αυτό προκύπτει από στοιχεία ξένων μελετών που παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο ημερίδας που διοργάνωσε ο ΣΤΕΑΤ (Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων) με θέμα «Δημόσια έργα: Βέλτιστο κόστος για μέγιστο κοινωνικό όφελος».
Του λόγου το αληθές στοιχειοθετούν οι αριθμοί από διαφορετικές μεταξύ τους πηγές που καλύπτουν το κόστος έργων πολιτικού μηχανικού γενικά αλλά και κατασκευής δρόμων ειδικότερα κατά τη δεκαετία 2000-2010 που παρουσιάστηκαν στην ημερίδα από τον καθηγητή David Edwards του Πανεπιστημίου του Birmingham και τον δόκτορα Ιωάννη Ξενίδη, επίκουρο καθηγητή του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ.
Το συμπέρασμα αυτό συμπληρώνει τη διαπίστωση ότι στα δημόσια έργα «το φθηνό είναι ακριβό», με την έννοια ότι ο άκρατος ανταγωνισμός και οι υψηλές εκπτώσεις βλάπτουν το δημόσιο συμφέρον αφού οδηγούν τα έργα σε χρονική επιμήκυνση και υψηλότερο κόστος.
Με αφορμή την επερχόμενη διαβούλευση για τις αλλαγές στη νομοθεσία που σχεδιάζει ο αρμόδιος υπουργός κ. Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος απηύθυνε χαιρετισμό στην ημερίδα, ο πρόεδρος του ΣΤΕΑΤ κ. Γιώργος Συριανός ανοίγει τη συζήτηση συνολικά προτείνοντας την υιοθέτηση της σύγχρονης ευρωπαϊκής αντίληψης του βέλτιστου κόστους (που ενσωματώνει παραμέτρους όπως η ποιότητα, ο χρόνος υλοποίησης, η λειτουργία και συντήρηση, ο κύκλος ζωής, το περιβάλλον, η αειφορία, η καινοτομία κ.τ.λ.) για μέγιστο κοινωνικό όφελος.
Ζήτησε επίσης το υπό διαμόρφωση νομικό πλαίσιο να χαρακτηρίζεται από ευελιξία σχετικά με τις επί μέρους ρυθμίσεις έτσι ώστε να μπορούν να προκύπτουν εναλλακτικές λύσεις προσαρμοσμένες στην ελληνική πραγματικότητα και να διασφαλίζεται το βέλτιστο κόστος.
Παράλληλα, για να γίνει υπέρβαση της σημερινής οικονομικής κρίσης και να μειωθεί η ανεργία, ο ΣΤΕΑΤ ζήτησε από την Πολιτεία να επιδιώξει την κινητοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων δημόσιων και ιδιωτικών πόρων για την υλοποίηση υποδομών, με την προώθηση έργων κατάλληλου προϋπολογισμού που θα μοχλεύσουν και τραπεζικά δάνεια.
Τέλος, με σημείο εκκίνησης τις εξαιρετικές επιδόσεις του κλάδου στην εξωστρέφεια κατά την τελευταία πενταετία, ζήτησε την επεξεργασία και υλοποίηση εθνικής στρατηγικής με ενεργό συστράτευση όλων των μερών για τον ορθολογικό σχεδιασμό των υποδομών της χώρας και την περαιτέρω δραστηριοποίηση της κατασκευαστικής βιομηχανίας στο εξωτερικό, τομέα από τον οποίο η Πολιτεία ως τώρα απουσίαζε.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ