Λιγότερο από ενάμιση χρόνο έχει στην διάθεσή της η κυβέρνηση για να προλάβει να ολοκληρώσει μεγάλα συγκοινωνιακά έργα ως τον Μάρτιο του 2017, όταν και τυπικά και αμετάκλητα κλείνουν τα «βιβλία» του ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2014.

Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση δεν έχει πάρει ακόμη το «πράσινο φως» από την Κομισιόν για την κατ’ εξαίρεση παράταση της επιλεξιμότητας των ευρωπαϊκών δαπανών ορισμένων συγχρηματοδοτούμενων μεγάλων έργων, όπως οι οδικοί άξονες.
Παράλληλα, 672 συγχρηματοδοτούμενα έργα όλων των επιχειρησιακών και περιφερειακών προγραμμάτων μεταφέρονται ή συνεχίζονται στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, με αθροιστικό προϋπολογισμό 4,6 δισ. ευρώ που θα επιβαρύνει το νέο πρόγραμμα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με απάντηση του υπουργού Οικονομίας, κ. Γιώργου Σταθάκη σε ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου και τομεάρχη Υποδομών της ΝΔ, κ. Λευτέρη Αυγενάκη, σημειώνεται ότι οκτώ μεγάλα και μικρότερα έργα του προηγούμενου ΕΣΠΑ θα γίνουν έργα –γέφυρες στο νέο ΕΣΠΑ. Αυτά είναι:
– Το άκρως προβληματικό έργο της οδικής σύνδεσης του Ακτίου με την Ιόνια Οδό
– Ο κάθετος άξονας 45 της Εγνατίας Σιάτιστα –Κρυσταλλοπηγή, τμήμα Κορομηλιά –Κρυσαλλοπηγή
– Η κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Διακοπτό –Ροδοδάφνη
– Οι εργασίες βελετίωσης της εθνικής οδού Λαμίας –Καρπενησίου
– Ο κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού Θεσσαλονίκη –Μουδανιά –Ποτίδαια
– Το άκρως προβληματικό Μετρό Θεσσαλονίκης
– Η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά
– Η επέκταση του Μετρό της Αθήνας προς Πειραιά και η προμήθεια του τροχαίου υλικού.
«Τα 4 από τα 5 έργα αυτοκινητόδρομων που υλοποιούνται μέσω συμβάσεων παραχώρησης αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του έτους 2017» αναφέρει έγγραφο της προϊσταμένης της Ειδικής Υπηρεσίας του επιχειρησιακού προγράμματος Υποδομές & Περιβάλλον, κυρίας Ζωής Παπασιώπη.
Στο έγγραφο σημειώνεται ότι ένα τμήμα του φυσικού αντικειμένου της Ιόνιας Οδού, δηλαδή η περιοχή της Κλόκοβας προβλέπεται να ολοκληρωθεί και με πόρους του επιχειρησιακού προγράμματος. Όπως σημειώνει «δεν υφίσταται απώλεια πόρων από επιχειρησιακό πρόγραμμα».
Προθεσμία έως τον Μάρτιο του 2017
Σύμφωνα με άλλο έγγραφο που διαβιβάστηκε στον κ. Αυγενάκη και υπογράφεται από τον γενικό γραμμετέα ΕΣΠΑ –Δημοσίων Επενδύσεων, κ. Παναγιώτη Κορκολή, ο γενικός κανονισμός της ΕΕ και οι κατευθυντήριες γραμμές για το κλείσιμο του ΕΣΠΑ 2007-2013 ορίζουν ότι «ένα έργο θεωρείται ολοκληρωμένο εάν το φυσικό οικονομικό αντικείμενο αυτού έχει ολοκληρωθεί και το έργο βρίσκεται σε χρήση κατά την ημερομηνία υποβολής των εγγράφων κλεισίματος του επιχειρησιακού προγράμματος, ήτοι την 31η Μαρτίου 2017».
«Παράλληλα, δίδεται υπό προϋποθέσεις η δυνατότητα συνέχισης της υλοποίησης και χρηματοδότησης έργου και στο ΕΣΠΑ 2014-2020, δυνατότητα που εξετάζεται για ορισμένα έργα τα οποία λόγω ολίσθησης και χρονοδιαγραμμάτων ωρίμανσης, δημοπράτησης, συμβασιοποίησης και υλοποίησης, δεν ολοκληρώνονται εμπρόθεσμα και αναμένεται να επιβαρύνουν το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την χρηματοδότηση της ολοκλήρωσής τους με αμιγώς εθνικούς πόρους» σημειώνει ο κ. Κορκολής, αναφερόμενους στους οδικούς άξονες που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης.
Σύμφωνα με έγγραφα που διαβιβάστηκαν από το υπουργείο Οικονομίας σε άλλη ερώτηση κι αίτηση κατάθεσης εγγράφων του κ. Αυγενάκη, προκύπτει ότι 672 έργα του παλιού ΕΣΠΑ, προϋπολογισμού 4,6 δισ. ευρώ μεταφέρονται αυτούσια ή μετατρέπονται ως έργα –γέφυρες στο νέο ΕΣΠΑ. Όπως αναφέρεται, είναι πιθανό έως το τέλος του έργου να υπάρξουν κάποιες τροποποιήσεις στον τελικό αριθμό των έργων.
313 έργα – γέφυρες
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία, θα υπάρξουν 313 έργα –γέφυρες για το νέο ΕΣΠΑ που θα επιβαρύνουν το καινούριο πρόγραμμα με 3,1 δισ. ευρώ, ενώ απορρόφησαν από το προηγούμενο ΕΣΠΑ 2007-2013 πάνω από 2 δισ. ευρώ.
Ανάμεσα σε αυτά συγκαταλέγονται δεκάδες έργα Περιβάλλοντος, Υποδομών, Ενέργειας και Ψηφιακού Θεματολογίου, αλλά και πρότζεκτ από τα περιφερειακά προγράμματα.
Συγκεκριμένα, άνω των 20 εκατ. ευρώ είναι έργα αποχέτευσης σε Οινόφυτα και Σχηματάρι, Διαχείρισης Λυμάτων σε Πάτρα και Γιάννενα, και Διαχείρισης Απορριμμάτων στην Πελοπόννησο με ΣΔΙΤ. Στην ίδια κατηγορία βρίσκεται και το μεγάλο έργο της συλλογής, μεταφοράς, επεξεργασίας και διάθεσης ακάθαρτων περιοχών Κορωπίου –Παιανίας.
Στα συγκοινωνιακά έργα – πέραν των μεγάλων συγκοινωνιακών έργων του υπουργείου Υποδομών- έξι οδικά έργα στην Κεντρική Μακεδονία και ο κάθετος άξονας Αρδάνιο –Ορμένιο στον Έβρο.
Στα ενεργειακά έργα άνω των 20 εκατ. ευρώ,, το σημαντικότερο είναι η διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό διασυνδεδεμένο σύστημα υψηλής τάσης.
Πολλά είναι και τα ψηφιακά έργα –γέφυρες, όπως τα έργα του συστήματος ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ (αθροιστικού προϋπολογισμού άνω των 120 εκατ. ευρώ) και τα σημαντικά πρότζεκτ του υπουργείου Παιδείας, όπως το «Ψηφιακό Σχολείο».
359 έργα μεταφέρονται στο νέο πρόγραμμα
Παράλληλα, στα 359 έργα προς μεταφορά στο νέο πρόγραμμα, αθροιστικού προϋπολογισμού σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ συγκαταλέγονται μικρότερα πρότζεκτ από το περιβάλλον, την δημόσια διοίκηση, τον πολιτισμό και τις περιφέρειες.
Έργα με προϋπολογισμό μεγαλύτερο των 20 εκατ. ευρώ είναι η τηλεθέρμανση Φλώρινας, η επεξεργασία αστικών αποβλήτων Αχαϊας, συγκοινωνιακά και λιμενικά έργα (Καλλονή –Σιγρί, Γούρνες –Ηράκλειο, Πάνορμος –Εξάντης νέα σιδηροδρομική γραμμή Ροδοδάφνη –Ρίο, λιμένας Ηγουμενίτσας), αλλά και το ενεργειακό έργο του πιλοτικού συστήματος τηλεμέτρησης της ΔΕΗ.
Στην ίδια λίστα συγκαταλέγονται κι έργα Δημόσιας Διοίκησης όπως η εφαρμογή του νέου δημοσιονομικού συστήματος.
Λ. Αυγενάκης: Τραγική αποτυχία στο ΕΣΠΑ

Για «τραγική αποτυχία» της κυβέρνησης του κ. Αλέξη Τσίπρα στον χειρισμό του ΕΣΠΑ μιλά η αξιωματική αντιπολίτευση, σύμφωνα με ανακοίνωση του τομεάρχη Υποδομών της ΝΔ και βουλευτή Ηρακλείου κ. Λευτέρη Αυγενάκη σε συνέχεια δημοσιοποίησης στοιχείων για την έργα που μεταφέρονται στο νέο ΕΣΠΑ.

«Ύστερα από επαναλαμβανόμενα ερωτήματα προς τον υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Γιώργο Σταθάκη, αναφορικά με τα έργα προς μεταφορά στο νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ 2014-2020) και τα έργα phasing (γέφυρες), η απάντηση που λάβαμε είναι χαρακτηριστική της τραγικής αποτυχίας της κυβέρνησης στην απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων» αναφέρει.

Όπως τονίζει, 672 συγχρηματοδοτούμενα έργα όλων των επιχειρησιακών και περιφερειακών προγραμμάτων μεταφέρονται ή συνεχίζονται στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, με αθροιστικό προϋπολογισμό 4,6 δισ. ευρώ που θα επιβαρύνει το νέο πρόγραμμα, συνολικού προϋπολογισμού 19,1 δισ. ευρώ

«Οι ευθύνες της σημερινής κυβέρνησης είναι τεράστιες, έπειτα από τις διαδοχικές καθυστερήσεις, που κορυφώθηκαν το τελευταίο καταστροφικό επτάμηνο με τη στάση πληρωμών από την πλευρά του Δημοσίου, αλλά και την εγκληματική αδράνεια της κυβέρνησης η οποία δεν υπέβαλε καν αίτημα παράτασης του ΕΣΠΑ» σημειώνει ο κ. Αυγενάκης.

«Σε πολύ σημαντικά έργα αυτοκινητοδρόμων – σιδηροδρόμων – διαχείρισης λυμάτων και σκουπιδιών και σε πολλά άλλα ακόμη αναδεικνύονται οι αδυναμίες της κυβέρνησης να υλοποιήσει τις αναγκαίες υποδομές στη χώρα, στερώντας για άλλη μια φορά πολύτιμη χρηματοδότηση από την οικονομία. Υποδομές που εκκρεμούν επί δεκαετίες» συμπληρώνει.

«Οι στόχοι δε που θέτει ο αρμόδιος υπουργός περί απορροφητικότητας ΕΣΠΑ στο τέλος του 2015 στα 4,5 δισ. ευρώ δεν είναι απλώς υπεραισιόδοξοι, αλλά δείχνουν την μεγάλη απόσταση που τον χωρίζει από την πραγματικότητα. Δυστυχώς, η ζημιά έχει ήδη γίνει, με τον λογαριασμό των καθυστερήσεων να γράφεται ιδιαίτερα βαρύς και που θα κληθούν και πάλι να πληρώσουν οι πολίτες δεδομένου ότι θα κληθεί το ΠΔΕ το 2016 να καλύψει όλες τις τρύπες από έργα ΕΣΠΑ που δεν πρόκειται να μεταφερθούν ως έργα phasing στο νέο ΕΣΠΑ» επισημαίνει ο βουλευτής Ηρακλείου.

«Καλούμε την κυβέρνηση να σοβαρευτεί και να ασχοληθεί σοβαρά με τη χώρα και τα μεγάλα προβλήματα που έχει δημιουργήσει σε όλους τους τομείς. Μας αποκαλούσαν κινδυνολόγους όταν τους επισημαίναμε σφάλματα και αβλεψίες. Σήμερα αποδεικνύονται επικίνδυνοι» καταλήγει.