Αναπόφευκτο παραμένει το «κούρεμα» των συντάξεων άνω των 1.000 ευρώ, ενώ δεύτερες σκέψεις επικρατούν στην κυβέρνηση για τη διατήρηση των επικουρικών συντάξεων, όπως και για την αυτόνομη λειτουργία του ΟΓΑ, εκτός του υπερταμείου ΙΚΑ.
Toτελικό σχέδιο για το Ασφαλιστικό βρίσκεται στο τραπέζι των συνομιλιών με τους εκπροσώπους των δανειστών και αναμένεται να οριστικοποιηθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο εντός της εβδομάδας, μετά την οριστικοποίηση των μετρήσεων των οικονομικών αποτελεσμάτων που αποφέρουν διάφορα σενάρια μέτρων.
Η κυβέρνηση με τα μέτρα φιλοδοξεί να εξοικονομήσει 1,8 δισ. ευρώ επικεντρώνοντας για την επίτευξη του στόχου στις μειώσεις των συντάξεων άνω των 1.000 ευρώ, όπως και στον επανυπολογισμό του συνόλου των συντάξεων με νέα κλιμακωτά ποσοστά αναπλήρωσης, τα οποία θα είναι υψηλότερα (π.χ., 75%) για όσους λαμβάνουν συντάξεις κάτω από 1.000 ευρώ και θα μειώνονται σταδιακά στο 65% ή και στο 55% για όσους λαμβάνουν υψηλότερες συντάξεις.
Πάντως οι εκτιμήσεις όσων ασχολούνται με το Ασφαλιστικό αναφέρουν ότι για να επιτευχθούν οι μειώσεις στη συνταξιοδοτική δαπάνη που προσδοκά η κυβέρνηση θα πρέπει οι συντάξεις άνω των 1.000 ευρώ να περικοπούν περίπου 13%-14%.
Η κυβέρνηση θέλει να αποφύγει τις οριζόντιες μειώσεις και γι’ αυτόν τον λόγο επιχειρεί μια γενικευμένη μεταρρύθμιση του συστήματος προκειμένου να εξοικονομήσει τα ποσά που απαιτούνται με αρχή τα ταμεία ΟΤΕ και ΔΕΗ.
Ετσι το Υπουργικό Συμβούλιο εντός των επομένων ημερών θα πρέπει να αποφασίσει για ζητήματα που έχουν τεθεί από το υπουργείο Εργασίας χωρίς να έχουν οριστικοποιηθεί. Αυτά είναι:

1. Ενοποίηση κύριας και επικουρικής σύνταξης. Εφόσον τελικώς υιοθετηθεί το μέτρο, θα οδηγήσει στην κατάργηση των επικουρικών ταμείων τα οποία ενσωματώνονται στα ταμεία κύριας ασφάλισης και στην ουσία καταργεί τις επικουρικές συντάξεις.
2. Επανυπολογισμός των καταβαλλόμενων συντάξεων (περίπου 2.600.000 παροχές) με βάση τους νέους μειωμένους συντελεστές, γεγονός που θα οδηγήσει σε μειώσεις ως και 30%.
3. Το ποσοστό αναπλήρωσης θα είναι κλιμακωτό και θα συνδεθεί με το ύψος της σύνταξης και με βάση το επικρατέστερο σενάριο αναμένεται να κυμαίνεται από 55% ως 75%, ανάλογα με την αμοιβή του ασφαλισμένου. Π.χ., δεν θα ισχύει το ίδιο ποσοστό αναπλήρωσης για αμοιβές 700 ευρώ με αντίστοιχες 4.000 ευρώ. Ωστόσο κάτι τέτοιο «ισοπεδώνει» το σύστημα προς τα κάτω και αποτελεί αντικίνητρο για την ασφάλιση των υψηλών αμοιβών αφού δεν θα υπάρχει προσδοκία ανταπόδοσης.
4. Επίσης συζητείται η επιβολή αυστηρότερου πλαφόν για τις περιπτώσεις συνταξιούχων που λαμβάνουν περισσότερες από μία συντάξεις. Το πλαφόν ενδέχεται να τεθεί στις 2.500 ευρώ (αντί των 3.600 ευρώ σήμερα).
5. Οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν και για το ύψος της εθνικής σύνταξης, το οποίο προτείνεται να είναι στα 390 ευρώ, τη σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ (ξεκινά το 2016 και ολοκληρώνεται το 2019), όπως και για την καθιέρωση ενιαίου ποσοστού εισφορών για το σύνολο των μισθωτών.
Με βάση τον κυβερνητικό σχεδιασμό η ασφαλιστική μεταρρύθμιση τοποθετείται εντός του Νοεμβρίου και περιλαμβάνει: αυξήσεις ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, μειώσεις συντάξεων ενιαίες εισφορές αλλά και αναζήτηση «νέων πόρων» για τη στήριξη του συστήματος.

Αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης από έξι μήνες ως 17 έτη
Αλλαγές για 400.000 εργαζομένους σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ΔΕΚΟ και τράπεζες – Τι προβλέπει η υπουργική απόφαση
Επιπλέον χρονικό διάστημα στην εργασία που κυμαίνεται από έξι μήνες ως 17 έτη σε ακραίες περιπτώσεις υποχρεώνονται να διανύσουν οι ασφαλισμένοι διαφόρων κατηγοριών με την υπουργική απόφαση του υπουργού Εργασίας κ. Γ. Κατρούγκαλου που δίδεται αύριο Δευτέρα στη δημοσιότητα.
Η απόφαση περιγράφει τη σταδιακή –ως το 2022 –αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης για 400.000 εργαζομένους σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ΔΕΚΟ και τράπεζες που συνταξιοδοτούνται –ως σήμερα –με πλήρη ή με μειωμένη σύνταξη πριν από το 67ο έτος της ηλικίας.
Οι αλλαγές επήλθαν με τον νόμο 4336/2015 που ψηφίστηκε τον προηγούμενο Αύγουστο και τίθενται σε εφαρμογή από το υπουργείο Εργασίας με την έκδοση της υπουργικής απόφασης για την απαραίτητη εξειδίκευση των μέτρων. Πρόκειται για ασφαλισμένους που έκαναν χρήση των διατάξεων για την 35ετία, ή 37ετία χωρίς όριο ηλικίας, όπως και μητέρες ανηλίκων που αποχωρούσαν με πλήρη ή μειωμένη σύνταξη πριν από το 62ο ή 67ο έτος της ηλικίας.
Το νέο καθεστώς καθιερώνει για όλους τους ασφαλισμένους –από το 2022 –ως όριο ηλικίας συνταξιοδότησης το 62ο έτος της ηλικίας με 40 έτη ή 12.000 ημέρες ασφάλισης και το 67ο έτος της ηλικίας με –κατ’ ελάχιστον –4.500 ημέρες ή 15 έτη ασφάλισης. Για μειωμένη σύνταξη λόγω γήρατος το όριο ηλικίας τίθεται στο 62ο έτος με 4.500 ημέρες ή 15 χρόνια ασφάλισης.
Ως και το 2022, ο νόμος προβλέπει ένα μεταβατικό στάδιο κατά το οποίο τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης θα αυξάνονται βαθμιαία, είτε πρόκειται για την πλήρη είτε για τη μειωμένη σύνταξη.
Εξαιρούνται και διατηρούν το υφιστάμενο καθεστώς οι υπαγόμενοι σε βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, καθώς και οι μητέρες και οι χήροι πατέρες ανίκανων για κάθε βιοποριστική εργασία τέκνων.
Επίσης δεν θίγονται τα θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα (ως τη δημοσίευση του νόμου), δηλαδή όσοι συμπλήρωσαν τις προϋποθέσεις του απαιτούμενου χρόνου ασφάλισης και ορίου ηλικίας (όπως προβλέπονται σε κάθε περίπτωση) δεν θίγονται και δύνανται να ασκήσουν τα δικαιώματά τους οποτεδήποτε.

ΤΑΠΙΛΤΑΤ
Πόλεμος εργαζομένων – συνταξιούχων με «έπαθλο» τα αποθεματικά

Πόλεμος παλαιών συνταξιούχων με τους εν ενεργεία τραπεζοϋπαλλήλους, αλλά και συνδικαλιστικών οργανώσεων με το υπουργείο Εργασίας, έχει ξεσπάσει γύρω από το υπό κατάρρευση Ταμείο Αλληλοβοηθείας Τραπεζοϋπαλλήλων (ΤΑΠΙΛΤΑΤ) με «έπαθλο» τα εναπομείναντα αποθεματικά 232 εκατ. ευρώ.
Οι εν ενεργεία τραπεζοϋπάλληλοι και οι σύλλογοι των εργαζομένων στις τράπεζες αιτούνται τη μαζική αποχώρησή τους από το ΤΑΠΙΛΤΑΤ και την επιστροφή των εισφορών τους. Οι συνταξιούχοι και οι οργανώσεις τους παρεμβαίνουν στο υπουργείο Εργασίας προκειμένου να αποτρέψουν τη διάλυση του Ταμείου, ενώ βάλλουν κατά της διοίκησης, η οποία από τον Οκτώβριο προχώρησε σε μειώσεις του καταβαλλόμενου επικουρικού βοηθήματος ως και 90%.
Στο «κουβάρι» αυτό αναμειγνύεται και η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας η οποία παλαιότερα είχε γνωμοδοτήσει υπέρ του αυτοδιοίκητου του συγκεκριμένου ιδιωτικού φορέα ασφάλισης.
Στο ΤΑΠΙΛΤΑΤ ασφαλίζονται εργαζόμενοι που προέρχονται από την πρώην Τράπεζα Εργασίας, την πρώην Τράπεζα Κρήτης, την πρώην Ιονική, την πρώην Μακεδονίας – Θράκης, την πρώην ΕΤΒΑ και από την Εθνοκάρτα.
Οι συνταξιούχοι, μπροστά στον κίνδυνο να χάσουν τις συντάξεις τους, εισηγούνται στο υπουργείο την ένταξή του στο ΕΤΕΑ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ