Το προσχέδιο προϋπολογισμού που κατατέθηκε την περασμένη εβδομάδα προβλέπει άλλη μία χρονιά ύφεσης για το 2016, το ένατο κατά σειρά έτος οικονομικής συρρίκνωσης για την ελληνική οικονομία, στο οποίο αναμένεται εκτός των άλλων και νέα αύξηση της ανεργίας, η οποία θα ανεβεί στο 25,8%.
Μόνη ασπίδα κατά της ύφεσης θα είναι και το 2016 τα μεγάλα έργα, καθώς ύστερα από τεράστιες περιπέτειες φαίνεται ότι η ερχόμενη χρονιά θα είναι χρονιά ωρίμασης και σταδιακής ολοκλήρωσής τους. Η σημασία των έργων αντανακλάται μόνο μερικώς στην πολύ μικρή αύξηση του προγράμματος των δημοσίων επενδύσεων (κατά 350 εκατ. ευρώ) που προβλέπει ο προϋπολογισμός και η οποία θα χρηματοδοτηθεί κυρίως από ευρωπαϊκούς πόρους.
Μέσα στο 2016 αναμένεται να ολοκληρωθούν σε μεγάλο βαθμό τα έργα των αυτοκινητοδρόμων και να προχωρήσει το μετρό Θεσσαλονίκης.
Η ολοκλήρωση μόνο των πέντε αυτοκινητοδρόμων είχε υπολογιστεί τον περασμένο Ιούλιο ότι απαιτεί περίπου 1,6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το μεγαλύτερο μέρος πρόκειται να δαπανηθεί εντός του 2016. Αν προστεθούν το μετρό της Θεσσαλονίκης και άλλα μεγάλα έργα που είναι υπό εκτέλεση (σιδηροδρομικά κ.τ.λ.), τότε τα μεγάλα έργα στο σύνολό τους αναμένεται να συνεισφέρουν άμεσα στην οικονομική ανάπτυξη από ποικίλες πηγές χρηματοδότησης (ΕΣΠΑ, δάνεια τραπεζών κ.τ.λ.), άνω του 1 δισ. το 2016.
40.000 επιπλέον θέσεις εργασίας


Σύμφωνα με τη σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ του περασμένου Μαρτίου «για κάθε 1 ευρώ που δαπανάται στον τομέα των κατασκευών προστίθεται 1,8 ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας, εκ των οποίων 0,4 ευρώ καταλήγει στα ταμεία του κράτους» και δημιουργούνται 39 θέσεις εργασίας στην οικονομία (άμεσα και εμμέσως). Που σημαίνει ότι για το 2016 μόνο από τα μεγάλα έργα και εφόσον δεν υπάρξουν απρόοπτα που να πλήξουν τον κατασκευαστικό κλάδο και τις εταιρείες που τα υλοποιούν, αναμένεται να προστεθεί στο ΑΕΠ άνω του 1%. Για να το πούμε διαφορετικά, η ύφεση, αν δεν προχωρήσουν κανονικά τα έργα, θα είναι σχεδόν διπλάσια.
Η αύξηση αυτή του ΑΕΠ συνεπάγεται πάνω από 40.000 επιπλέον θέσεις εργασίας και πάνω από 400 εκατ. ευρώ στα δημόσια ταμεία. Δηλαδή δυόμισι φορές τα ισοδύναμα που αναζητεί εναγωνίως η κυβέρνηση για τη μη επιβολή ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Η υπόθεση που εμπεριέχεται στον προϋπολογισμό είναι ότι τα μεγάλα αυτά έργα πράγματι θα βαδίσουν στην ολοκλήρωσή τους το 2016.
Αυτό όμως θα εξαρτηθεί από τις αντοχές του τεχνικού κλάδου και κυρίως των μεγάλων εταιρειών, που παρά την τεράστια και δραματική συρρίκνωση των κατασκευών στα χρόνια της κρίσης έχουν καταφέρει να επιβιώσουν.
Το ίδιο το κράτος με την καθυστέρηση της απόδοσης ΦΠΑ (ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων), με τις τεράστιες δαπάνες εγγυητικών επιστολών και με την καθυστέρηση πληρωμών δεδουλευμένων, κάνει ό,τι μπορεί για να προκαλέσει προβλήματα στο οικονομικό πεδίο.
Κυνήγι μαγισσών


Κι αν αυτά δεν είναι αρκετά, υπάρχει και το κυνήγι μαγισσών, επί δικαίους και αδίκους, που έχει εξαπολυθεί για λόγους αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης από το βαρύ οικονομικό τίμημα του πρώτου επταμήνου του 2015. Κυνήγι μαγισσών που κανείς δεν γνωρίζει ποιες παράπλευρες επιπτώσεις μπορεί να έχει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ