Σχεδόν το ένα τέταρτο της χρηματιστηριακής αξίας του έφθασε να χάνει τη Δευτέρα ο κορυφαίος σε πωλήσεις αυτοκινήτων όμιλος στον κόσμο Volkswagen AG, έπειτα από την παραδοχή του ότι επί σειρά ετών παραπλανούσε τις αμερικανικές αρχές σε ό,τι αφορά τις εκπομπές ρύπων των δίλιτρων πετρελαιοκινητήρων του, προκειμένου να εξασφαλίζει την έγκριση κυκλοφορίας των μοντέλων του στις ΗΠΑ.

Στην απογευματινή συνεδρίαση του Χρηματιστηρίου της Φραγκφούρτης η τιμή της μετοχής της VW σημείωνε προς στιγμήν απώλειες της τάξεως του 23% και υποχωρούσε στα 125,40 ευρώ. Η καταβαράθρωση της μετοχής αντιστοιχεί σε απώλειες περίπου 15,6 δισ. ευρώ από την συνολική κεφαλαιοποίηση του γερμανικού ομίλου. Από την αρχή του 2015 οι απώλειες για την αξία της μετοχής της VW έφθασαν στο 31%.

Λογισμικές αλχημείες

Η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος (EPA) στις ΗΠΑ εγκάλεσε τον όμιλο VW για τη χρήση λογισμικού με σκοπό την παραποίηση των εκπομπών ρύπων σε αυτοκίνητα VW και Audi που εξοπλίζονται με τετρακύλινδρους diesel κινητήρες 2,0 λίτρων και την παραπλάνηση των αρμόδιων αρχών προκειμένου τα αυτοκίνητα να πάρουν έγκριση τύπου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της EPA το παραπάνω λογισμικό χρησιμοποιήθηκε σε 482.000 VW Beetle, Golf, Jetta και Audi A3 μοντέλα των ετών από 2009-2015 και σε VW Passat (μοντέλο 2014 και 2015) με δίλιτρους TDI.

Όπως διευκρινίζει η EPA το συγκεκριμένο λογισμικό επέτρεπε τον περιορισμό των εκπομπών οξειδίου του αζώτου όταν τα αυτοκίνητα βρίσκονταν για έλεγχο στο εργαστήριο ούτως ώστε να συμβαδίζουν «εύκολα» με τις αμερικανικές προδιαγραφές, όταν σε πραγματικές συνθήκες, τα επίπεδα οξειδίου του αζώτου ήταν από 10 έως 40 φορές παραπάνω από το μέγιστο επιτρεπτό όριο που έχουν θέσει οι αρμόδιες αμερικανικές αρχές και κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας.

Η συγγνώμη του Βίντερκορν

Οι εκπρόσωποι του γερμανικού ομίλου παραδέχτηκαν ότι χρησιμοποίησαν το παραπάνω λογισμικό στις αμερικανικές αρχές ενώ στην επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσε για το θέμα, ο Μάρτιν Βίντερκορν, επικεφαλής του ομίλου VW, αναφέρει: «Θέλω να εκφράσω τη βαθιά λύπη μου που προδώσαμε την εμπιστοσύνη των πελατών μας και του κοινού», προαναγγέλλοντας εσωτερική έρευνα στον όμιλο και προσθέτοντας: «θα πράξουμε τα απαραίτητα προκειμένου να αναστρέψουμε τη ζημιά που προκλήθηκε».

Με δεδομένο ότι πρόκειται για περίπου 482.000 αυτοκίνητα και ότι η αμερικανική νομοθεσία προβλέπει πρόστιμο 37.500 δολαρίων για κάθε αυτοκίνητο, ο όμιλος VW είναι, πλέον, αντιμέτωπος με πρόστιμο μαμούθ 18 δισεκατομμυρίων δολαρίων αλλά και με το ενδεχόμενο η αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος να «μπλοκάρει» την έγκριση τύπου για τα αυτοκίνητα που εξοπλίζονται με δίλιτρο TDI.