Συνεχίζεται το χρηματοδοτικό κενό του έργου της Γραμμής 4 του αθηναϊκού μετρό, που φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα νέο δίκτυο υπόγειου μητροπολιτικού σιδηρόδρομου από το Γαλάτσι ως του Γουδή, προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με απάντηση του υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας σε γραπτή ερώτηση του βουλευτή Β’ Αθήνας κ. Κωστή Χατζηδάκη, το θέμα της χρηματοδότησης του έργου παραμένει ανοιχτό.
«Η Αττικό Μετρό προετοιμάζει τα Τεύχη του Α’ Σταδίου του διαγωνισμού, ο οποίος προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί σε δύο στάδια με προεπιλογή. Για την έναρξη της δημοπράτησης του έργου είναι αναγκαία η εξασφάλιση της χρηματοδότησής του. Το έργο έχει περιληφθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη», με προϋπολογισμό όπως που υπολείπεται σημαντικά του συνολικού προϋπολογισμού του έργου» αναφέρει έγγραφο που διαβιβάστηκε στη Βουλή από τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών κ. Χρήστο Σπίρτζη.
«Λόγω έλλειψης των απαραίτητων κοινοτικών κονδυλίων, αλλά και για την κάλυψη μέρους της δημόσιας συνδρομής του έργου, η Αττικό Μετρό, με τη σύμφωνη γνώμη της Πολιτείας, προτίθεται να προβεί σε αίτημα για σύναψη δανείου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων εκ μέρους της οποίας έχει εκφρασθεί μία καταρχήν καλή πρόθεση. Το αίτημα προς την ΕΤΕπ θα υποβληθεί από την Αττικό Μετρό όταν θα υπάρχει η απαραίτητη ωριμότητα των μελετών, καθώς και όταν διαφανεί λύση στο πρόβλημα χρηματοδότησης του έργου. Έως την έναρξη του Β’ Σταδίου εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαραίτητες μελέτες» αναφέρει ο κ. Σπίρτζης.
«Λόγω της σημαντικότητας του έργου και δεδομένων των κοινωνικών και αναπτυξιακών του ωφελειών το έργο βρίσκεται στις προτεραιότητες της Πολιτείας για υλοποίηση. Η κατασκευή του έργου εκτιμάται ότι θα αρχίσει περίπου ένα έτος μετά την έναρξη δημοπράτησής του, εφ’ όσον φυσικά λυθεί το πρόβλημα χρηματοδότησής του» σημειώνει.
«Η Αττικό Μετρό έχει αιτηθεί πρόσφατα την εγγραφή του έργου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ώστε να προβεί το συντομότερο δυνατό στην προκήρυξη του Α’ Σταδίου του διαγωνισμού» καταλήγει ο αναπληρωτής υπουργός.
Κ. Χατζηδάκης: Στις ελληνικές καλένδες
Ο κ. Χατζηδάκης σχολίασε την απάντηση του κ. Σπίρτζη, σημειώνοντας ότι το έργο οδηγείται «στις ελληνικές καλένδες».
«Είναι αλήθεια ότι δεν είχα υψηλές προσδοκίες για την πρόοδο του θέματος το τελευταίο εξάμηνο. Όμως από την αμήχανη απάντηση του κ. Σπίρτζη συνάγεται το συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει η προοπτική να προωθηθεί το έργο ούτε και στο μέλλον» τόνισε ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης.
Όπως αναφέρει, «η κυβέρνηση δεν δεσμεύεται αν και πότε θα μπορούσε να την εξασφαλίσει» την δημόσια συμμετοχή του έργου. «Όσο η κυβέρνηση δεν μπορεί να εξασφαλίσει πρόσθετους κοινοτικούς και ένα σημαντικό τμήμα των εθνικών πόρων για τη χρηματοδότηση του έργου, η «Αττικό Μετρό ΑΕ» ουσιαστικά δεν μπορεί να υποβάλλει αίτημα για χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Σημειώνω ότι η ΕΤΕπ είχε εκφράσει στην προηγούμενη κυβέρνηση θετική διάθεση για να χρηματοδοτήσει το έργο» τόνισε.
Η «ταυτότητα» του έργου
Το έργο «Μετρό Αθήνας ΓΡΑΜΜΗ 4 –Τμήμα «Άλσος Βεΐκου – Γουδή»» έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο μεγάλων έργων του εγκεκριμένου Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» και έχει προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, το έργο θα έχει μήκος 11 χλμ. θα διαθέτει 14 σταθμούςκαι θα εξυπηρετεί καθημερινά περί τις 220.000 επιβάτες.
Στις 25 Σεπτεμβρίου 2014 ο πρώην υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είχε ανακοινώσει τη δημοπράτηση του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του μετρό από το Άλσος Βεΐκου ως του Γουδή συνολικού μήκους 11,7 χλμ. Τον Γενάρη του 2015 αποφασίστηκε η δημοπράτηση με τη μέθοδο της προεπιλογής.
Ωστόσο, το οικονομικό πρόβλημα ήταν γνωστό από τότε. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του πρώην υπουργείου Υποδομών, 500 εκατ. ευρώ θα προέρχονταν από το νέο ΕΣΠΑ και 800 εκατ. ευρώ από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία όμως, βάσει καταστατικού, δεν χρηματοδοτεί πάνω από το 50% του προϋπολογισμού επενδυτικών σχεδίων για υποδομές. Δηλαδή η θεωρητική συμβολή της θα μπορούσε να φτάσει τα 650 εκατ. ευρώ. Έτσι προέκυπτε κενό ύψους 150 εκατ. το οποίο είτε θα έπρεπε να καλυφθεί από εθνικούς πόρους είτε από το νέο ΕΣΠΑ.
Νωρίτερα, η Αττικό Μετρό είχε εισηγηθεί την κατασκευή της γραμμής 4 με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης. Αυτό θα μπορούσε να γίνει δια της παραχώρησης όλου του συστήματος σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας (γραμμές 1, 2 και 3 του μετρό και το τραμ) σε ιδιώτες επενδυτές, οι οποίοι θα λειτουργήσουν για μερικές δεκαετίες τα τρένα της πόλης, με αντάλλαγμα την ανάληψη των δανείων, τη συγχρηματοδότηση και την κατασκευή της γραμμής 4 Περισσός – Λυκόβρυση, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ.
Ωστόσο τον Ιούλιο του 2014 υπήρξε στροφή του κ. Χρυσοχοΐδη, ο οποίος μέχρι τότε αντιμετώπιζε θετικά το ενδεχόμενο εμπλοκής ιδιωτών στο φιλόδοξο έργο.