«Οι συνέπειες μιας πιθανής αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ θα έχει ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή τη σημαντική μείωση των φορολογικών εσόδων. Εάν τα σενάρια που ακούμε επαληθευτούν, η ακτοπλοΐα θα πληγεί πολλαπλά και άμεσα με την αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ των εισιτηρίων αλλά και την αύξηση των συντελεστών των νησιών και των τουριστικών υπηρεσιών».
Αυτά επεσήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) κ. Μιχάλης Σακέλλης κατά τον χαιρετισμό του στο Posidonia Sea Tourism Forum και πρόσθεσε ότι «για να επανέλθουμε στην ανάπτυξη πρέπει να καταπολεμήσουμε τις αιτίες που δημιούργησαν την κρίση και μας οδήγησαν σε υπερδανεισμό. Αυτές οι αιτίες δεν ήταν ποτέ οι συντελεστές ΦΠΑ, οι οποίοι στη χώρα μας πάντα ήταν υψηλοί».

Επιπλέον τόνισε ότι προϋποθέσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας είναι η κατανόηση του ιδιωτικού χαρακτήρα των ναυτιλιακών εταιρειών, η αποκατάσταση της άνισης μεταχείρισης των θαλασσίων μεταφορών σε σχέση με άλλα μέσα μεταφοράς και κυρίως τις αερομεταφορές και η απαλλαγή των θαλασσίων μεταφορών από υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας και από παρεμβάσεις στην εμπορική πολιτική των ναυτιλιακών εταιρειών.
Ο πρόεδρος των ακτοπλόων σημείωσε επίσης ότι «στην Ευρώπη η Ελλάδα και η Ιταλία με ποσοστά 17% και 18% κατατάσσονται πρώτες, με τη διαφορά να οφείλεται στους περισσότερους επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται την Ιταλία. Επίσης είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι στην Ιταλία εξυπηρετούνται κυρίως δύο νησιά ενώ στην Ελλάδα 120, γεγονός που καθιστά το έργο της εξυπηρέτησης εξαιρετικά δύσκολο και πολύπλοκο».
Υπενθύμισε ακόμη -με βάση τη σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ για το 2014- ότι η συνολική προσφορά της ακτοπλοΐας εκτιμάται σε όρους ΑΕΠ σε 11,8 δισ. ευρώ ή το 6,5% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας, ενώ σε όρους απασχόλησης ανέρχεται σε 260 χιλιάδες θέσεις εργασίας, δηλαδή περίπου το 50% της απασχόλησης των νησιών ή το 7,2% της συνολικής απασχόλησης.
Αναφερόμενος στα ζημιογόνα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών στα οποία ενσωματώνονται και τα αποτελέσματα των δρομολογίων της Αδριατικής την περίοδο 2009-2014 είπε ότι ξεπέρασαν το 1 δισ. ευρώ. «Οι ζημιές αυτές και η έλλειψη ρευστότητας είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση του δανεισμού τραπεζικού ή μη και την αδυναμία εξυπηρέτησης των δανείων και άλλων υποχρεώσεων από την συντριπτική πλειοψηφία των εταιρειών, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις εκκρεμοτήτων και προς τα πληρώματα των πλοίων» σημείωσε και πρόσθεσε ότι «η καλή τουριστική κίνηση το 2015 και οι σχετικά μειωμένες τιμές των καυσίμων θα επιδράσουν θετικά στη κάλυψη εκκρεμών υποχρεώσεων».

Ο κ. Σακέλλης επεσήμανε ακόμη ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την απρόσκοπτη λειτουργία των εταιρειών και την κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών είναι η αποφυγή της επιβολής υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας και συμπλήρωσε: «Οι συσσωρευμένες ζημιές όλων των εταιρειών μετά από μια μακροχρόνια κρίση και τα πολύ σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν δεν επιτρέπουν την παραμικρή επιβάρυνση χωρίς σοβαρότατες συνέπειες στη λειτουργία τους και κατ’ επέκταση στο επίπεδο των υπηρεσιών».
Είπε επιπλέον ότι ουσιαστικά το λεγόμενο ακτοπλοϊκό πρόβλημα δεν υπάρχει και στην πραγματικότητα οι ακτοπλοϊκές υπηρεσίες είναι εξαιρετικές. «Για τη διατήρηση του επιπέδου των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών και τις αναγκαίες περαιτέρω εξελίξεις χρειαζόμαστε υγιείς ακτοπλοϊκές εταιρείες, συνεπείς στις υποχρεώσεις τους και ικανές να επενδύουν αναβαθμίζοντας τις υπηρεσίες» υπογράμμισε.
Για τους ναύλους σημείωσε ότι «πρέπει να κατανοήσουμε ότι ο ναύλος αποτελείται από το άθροισμα των εξόδων εκμετάλλευσης, των φόρων, των κρατήσεων υπέρ τρίτων αλλά και των υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας. Οι υποχρεώσεις εκτέλεσης δρομολογίων για λόγους που αφορούν στην απασχόληση των πληρωμάτων, οι υποχρεωτικές συνθέσεις, οι επιβαλλόμενες εκπτώσεις και τόσα άλλα είναι οι παράγοντες που διαμορφώνουν τους υψηλούς ναύλους».
Τέλος, αναφέρθηκε για την κατάσταση των λιμανιών. Όπως είπε, «πρέπει να επισημάνουμε τα σοβαρά προβλήματα των νησιών μας, τα οποία είναι η κύρια αιτία πολλών ζημιών και προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε στην καλή εκτέλεση των δρομολογίων μας… Αν σήμερα εξυπηρετούνται τα νησιά μας το οφείλουμε στις ικανότητες των ναυτικών μας. Η ανάγκη εκτέλεσης έργων είναι άμεση. Τα έργα αυτά είναι εξαιρετικά χρονοβόρα και ο προγραμματισμός πρέπει να αρχίσει άμεσα. Εάν δεν υπάρξουν βελτιώσεις, τα λιμάνια μας θα είναι ο καθοριστικός παράγοντας αρνητικών εξελίξεων στην εξυπηρέτηση των νησιών μας και αρνητικός παράγοντας στη διαμόρφωση του κόστους ταξιδιού».