Ο λογότυπος είναι μια κρίσιμη πτυχή του μάρκετινγκ των επιχειρήσεων. Ως η σημαντικότερη γραφική αναπαράσταση της εταιρείας, εξυπηρετεί διάφορους σκοπούς: είναι το σήμα κατατεθέν της εταιρείας και ταυτόχρονα η δήλωση της παρουσίας της στην αγορά-στόχο. Δεν είναι τυχαίο ότι ορισμένοι από αυτούς (όπως το δαγκωμένο μήλο ή το χρυσοκόκκινο κοχύλι) έχουν τόσο μεγάλη δύναμη που το μυαλό μας τους συνδέει αμέσως με την εταιρεία χωρίς καν να χρειάζεται να διαβάσουμε την επωνυμία της. Αυτό το είδος της στιγμιαίας αναγνώρισης είναι το ιερό δισκοπότηρο για μια επιχείρηση, επισημαίνει χαρακτηριστικά σε σχετικό δημοσίευμα το BBC.
Δεν είναι λοιπόν να απορεί κανείς που ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου ξοδεύουν εκατομμύρια στην παραγωγή ενός ξεχωριστού λογοτύπου ή στην ανανέωση του ήδη υπάρχοντος. Το 2000, λόγου χάρη, η BP, η βρετανική πετρελαϊκή εταιρεία, δαπάνησε το εντυπωσιακό ποσό των 136 εκατ. στερλινών προκειμένου να αποκτήσει το σχέδιο που διαθέτει σήμερα.
Τι είναι όμως αυτό που δίνει ξεχωριστή αξία σε έναν λογότυπο και ποια είναι η πραγματική σημασία του για μια επιχείρηση;
Οι εταιρικοί λογότυποι προορίζονται να αποτελούν το «πρόσωπο» της εταιρείας: απεικονίζουν τη μοναδική της ταυτότητα και μέσα από τα χρώματα, τις γραμματοσειρές και τις εικόνες τους παρέχουν βασικές πληροφορίες για αυτήν, επιτρέποντας στους πελάτες να ταυτιστούν με το εμπορικό σήμα.
Ενας καλός λογότυπος θα πρέπει να είναι μοναδικός και κατανοητός για τους πιθανούς πελάτες. Αν και υπάρχουν μυριάδες επιλογές για το χρώμα, τα οπτικά στοιχεία και την τυπογραφία, σε γενικές γραμμές ένας λογότυπος θα πρέπει να μεταφέρει κάποιες πληροφορίες για την εταιρεία ή να είναι σχεδιασμένος με τρόπο που να δίνει κάποια αίσθηση του νοήματος της εταιρείας. Για παράδειγμα, οι εταιρείες υψηλής τεχνολογίας τείνουν να επιλέγουν λογοτύπους με γωνίες που δίνουν την αίσθηση της εξέλιξης και της ταχύτητας, ενώ οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών έχουν στρογγυλεμένους λογοτύπους που παρέχουν μια εικόνα εμπιστοσύνης και εξυπηρέτησης.
Ο λογότυπος εμφανίζεται σχεδόν σε οτιδήποτε έχει να κάνει με την εικόνα της εταιρείας: στην επίσημη ιστοσελίδα της, στις επαγγελματικές κάρτες των εργαζομένων της, στα διαφημιστικά έντυπα, στη γραφική της ύλη κ.τ.λ. Για τον λόγο αυτόν, ένας καλά σχεδιασμένος λογότυπος μπορεί να συμβάλει στην επιτυχία της επιχείρησης όταν εμπνέει επαγγελματισμό και αξιοπιστία, ενώ ένας μέτριος σχεδιαστικά λογότυπος μπορεί να δώσει την εντύπωση του ερασιτεχνισμού και να αποθαρρύνει πιθανούς πελάτες.
Καθώς οι καταναλωτές εξοικειώνονται με το εμπορικό σήμα μιας επιχείρησης και χτίζουν την εμπιστοσύνη τους ως προς προϊόντα της, είναι πιο πιθανό να ανταποκριθούν θετικά σε ενδεχόμενες συναντήσεις με τον λογότυπο, οδηγώντας σε αύξηση των πωλήσεων και κατά συνέπεια σε βελτίωση του μεριδίου αγοράς μιας επιχείρησης.
Γίνεται εμφανές από τα ανωτέρω ότι ένας λογότυπος δεν είναι κάτι το οποίο μπορεί να σχεδιαστεί σε μία βραδιά, καθώς εμπεριέχει μια πολυπλοκότητα την οποία οφείλει να λάβει υπ’ όψιν του ο σχεδιαστής. Για τον Σάτζι Χαβίβ, συνεργάτη της γραφιστικής εταιρείας Chermayeff & Geismer & Haviv (CGH) η οποία έχει σχεδιάσει μερικούς από τους πλέον αναγνωρίσιμους λογοτύπους παγκοσμίως, υπάρχουν κατά βάση τρία στοιχεία που πρέπει να διαθέτει ένας λογότυπος για να θεωρηθεί πετυχημένος: να είναι κατάλληλος για την εκάστοτε επιχείρηση, να μένει αξέχαστος και να έχει απλή μορφή. Μιλώντας στο βρετανικό δίκτυο ο Χαβίβ δηλώνει: «Θα ήθελα, πλέον, να προσθέσω κι ένα τέταρτο στοιχείο: πρέπει να είναι πρωτότυπος». Ορισμένοι από τα πιο αναγνωρίσιμους λογοτύπους επιχειρήσεων στις ΗΠΑ για τους οποίους είναι υπεύθυνη η CGH τα τελευταία 50 χρόνια είναι αυτοί της Chase Bank, του National Geographic, της Mobile, του NBC και της HarperCollins.
Πολύ σημαντική επίσης για μια επιχείρηση είναι η απόφαση να ανανεώσει ή να αποκτήσει έναν νέο λογότυπο. Και το ρίσκο είναι ακόμη μεγαλύτερο για επιχειρήσεις οι οποίες έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν φήμη γύρω από τη μάρκα τους και, μάλιστα, εξαργυρώνουν αυτή τους την επιτυχία. Πολλές φορές, σχολιάζουν οι ειδικοί, αυτό συμβαίνει γιατί οι στόχοι και οι σκοποί μιας επιχείρησης μεταβάλλονται όσο περνάει ο χρόνος και υπό την πίεση των αλλαγών που συμβαίνουν στην αγορά και ως εκ τούτου οι εταιρείες χρειάζονται ένα νέο, φρέσκο σήμα που να απεικονίζει αυτή τη μεταβολή. Ωστόσο τίποτε δεν μπορεί να προεξοφλήσει ότι ένας νέος ή ανανεωμένος λογότυπος θα είναι το ίδιο αρεστός στο κοινό με τον προηγούμενο ή ότι θα φέρει τα ίδια αποτελέσματα για την εταιρεία.

HeliosPlus