Σε αναμονή της συμφωνίας με τους εταίρους είναι ο κόσμος του τουρισμού, καθώς περίμενε μιαν άλλη αρχή για τη σεζόν, με όλους τους οιωνούς να είναι αρχικά θετικοί. Ωστόσο το δίμηνο Φεβρουαρίου και Μαρτίου ο θετικός ρυθμός κρατήσεων, που έφερνε την Ελλάδα μπροστά από ανταγωνιστικούς προορισμούς της Μεσογείου, ανατράπηκε σε ταχύτητα και πρόσημο, εξαιτίας της αβεβαιότητας που δημιουργείται για την πορεία της χώρας.
Ανησυχία


«Ο Μάιος παρουσιάζει πτώση 15% σε σχέση με πέρυσι» λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου κ. Νίκος Χαλκιαδάκης αναφερόμενος στο «ψυχρό» άνοιγμα της περιόδου. «Η αστάθεια στη χώρα και η μη επίτευξη συμφωνίας έχουν προκαλέσει ανάσχεση στις κρατήσεις» από τις βασικές αγορές, με αποτέλεσμα και η έναρξη να είναι υποτονική σε σχέση με τις αρχικές προσδοκίες, αλλά και η εξέλιξη να είναι απροσδιόριστη, αφού έχει επηρεαστεί αρνητικά ο όγκος κρατήσεων στα συστήματα των ξενοδοχείων.

«Τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο δεν έγιναν κρατήσεις, παρότι έγιναν προσφορές»
λέει ο κ. Χαλκιαδάκης, αποτυπώνοντας το κλίμα αβεβαιότητας που επικρατεί και στις ξένες αγορές για την Ελλάδα. «Ως τα τέλη Ιανουαρίου είχαμε αύξηση 30% από τη Γερμανία και τη Μεγάλη Βρετανία, και σήμερα αυτό το ποσοστό έχει μηδενιστεί» υπογραμμίζει. Θετική παραμένει η ζήτηση από τη Γαλλία και την Ιταλία, αγορές οι οποίες «κατευθύνονταν στην Τυνησία στο παρελθόν και τώρα στρέφονται στην Ελλάδα». Από την άλλη, η Ρωσία δεν αφήνει πολλές ελπίδες, με την πτώση να κυμαίνεται ήδη σε ποσοστά 50%-60% από την περυσινή χρονιά, στην περιοχή. Την ίδια ώρα και ο ρυθμός κρατήσεων για την υπόλοιπη περίοδο έχει πέσει. Ο ίδιος φέρνει ως παράδειγμα έναν μεγάλο διεθνή ταξιδιωτικό οργανισμό, από τον οποίο στα τέλη Ιανουαρίου καταγράφονταν 2.500 κρατήσεις την ημέρα, ενώ πλέον έχουν πέσει στις 500 ημερησίως.
Καθυστέρηση


«Εχουμε χάσει μεγάλο ποσοστό της αγοράς» εκτιμά αναφερόμενος στις βασικές αγορές της Γερμανίας και της Μεγάλης Βρετανίας, αλλά και συμπληρωματικές, όπως η Ολλανδία, η Αυστρία, το Βέλγιο. Ταυτόχρονα η Τουρκία κερδίζει μερίδιο και ενώ τον Ιανουάριο παρουσίαζε κάμψη 30% στις κρατήσεις, το ποσοστό έχει σχεδόν εξαλειφθεί στο -2%. Ενώ «ο μεγάλος κερδισμένος της σεζόν είναι η Ισπανία», υποστηρίζει. Η μεγαλύτερη ανησυχία όμως είναι ότι «κάποιοι από τους tour operators που δραστηριοποιούνται στη χώρα σκέφτονται να αρχίσουν να κόβουν πτήσεις προς την Ελλάδα». Ωστόσο «αν υπάρξει συμφωνία, τα πράγματα θα βελτιωθούν αμέσως» υπογραμμίζει.
Αν «το 2014 ήταν η χρονιά του early booking», μια και οι κρατήσεις είχαν σχεδόν εξαντληθεί από πολύ νωρίς, το 2015 «θα είναι η χρονιά των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής», λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής κ. Γρηγόρης Τάσιος. Η έναρξη της τουριστικής περιόδου στη Χαλκιδική θα καθυστερήσει ένα δεκαήμερο, ξεκινώντας ουσιαστικά «από τις 25 Μαΐου και μετά, αντί στις 15 Μαΐου πέρυσι», εξηγεί. «Υπάρχουν δύο στοιχεία που χαρακτηρίζουν την εφετινή σεζόν σε σχέση με τη Χαλκιδική» εξηγεί. «Το ένα είναι η μείωση από τη Ρωσία, η οποία διαμορφώνεται αυτή την περίοδο σε ποσοστά 35%-40%, από 50% που ήταν, με τις απώλειες να υπολογίζονται σε 30.000 αφίξεις», εξαιτίας της υποτίμησης στο ρούβλι, της οικονομικής στενότητας και των πτωχεύσεων των ταξιδιωτικών οργανισμών.
Το δεύτερο είναι η υστέρηση από τις αγορές της Γερμανίας και της Μεγάλης Βρετανίας, «η οποία για τη σεζόν κυμαίνεται αυτή τη στιγμή σε 5%-7%». Η υστέρηση από τη Γερμανία συνδέεται απόλυτα «με την αστάθεια στη χώρα» υπογραμμίζει ο κ. Τάσιος, επισημαίνοντας ότι τον Νοέμβριο, τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο «οι ρυθμοί κρατήσεων από τη γερμανική αγορά ήταν ιλιγγιώδεις». Αντίστοιχα, αν και υπάρχει «οριακή αύξηση από τη Μεγάλη Βρετανία, είναι λίγα τα ξενοδοχεία που δουλεύουν σε αυτή την αγορά» και περιορίζονται σε δέκα-δεκαπέντε. Ωστόσο «αν υπάρξει μια τελική συμφωνία, η ανάσχεση αυτή μπορεί να αναστραφεί».
Ηδη για τη ρωσική αγορά τα early bookings έχουν παραταθεί για έναν μήνα ως τις 31 Μαΐου, με εκπτώσεις που φθάνουν το 15%-20%, ενώ και για τη Γερμανία υπάρχουν ειδικές προσφορές. Ωστόσο στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης δεν υπάρχουν πτήσεις charter από τη Γερμανία παρά μόνο από τη Ρωσία και την Πολωνία, κάτι που αποτελεί μειονέκτημα έναντι προορισμών όπως η Κρήτη και η Ρόδος και αυξομειώνει την τελική τιμή στην περίπτωση μιας κράτησης της τελευταίας στιγμής, επηρεάζοντας την επιλογή του ταξιδιώτη. Θετικές από την άλλη είναι οι επιδόσεις των δύο νέων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων στη Σιθωνία, Ikos Olivia και Blue Lagoon Princess, επενδύσεις που φθάνουν «συνολικά τα 70-80 εκατ. ευρώ και δημιουργούν 500 θέσεις εργασίας, ενώ δίνουν μεγάλη ώθηση στον νομό και στην περιοχή» καταλήγει.


Βελτίωση υπηρεσιών και value for money
Η εικόνα της Ελλάδας

«Τόσο για τη Ρόδο όσο και για την υπόλοιπη Ελλάδα η δική μας δουλειά είναι όχι να προβλέψουμε, αλλά να διαχωρίσουμε την εικόνα που θέλει να δείχνει η Ευρώπη για την Ελλάδα, της πολιτικής και οικονομικής διαπραγμάτευσης, από την πραγματικότητα της φιλόξενης τουριστικής Ελλάδας»
δηλώνει ο α’ αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ.Αντώνης Καμπουράκης. «Δουλειά μας είναι επίσης να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες, την ανταγωνιστικότητα και τις τιμές μας έτσι ώστε να είμαστε value for money και να βγούμε νικητές» προσθέτει.
Ο ίδιος εκφράζει την αντίθεσή του σε ό,τι αφορά τις πρώιμες προβλέψεις για την έκβαση της φετινής σεζόν, επισημαίνοντας ότι «τώρα υπάρχει φρένο στις κρατήσεις, αλλά τα πράγματα αλλάζουν». Από την άλλη, υποστηρίζει ότι σε κάποια θέματα, όπως η μείωση από τη Ρωσία, «δεν έχουμε την ευθύνη εμείς. Χρειάζεται να δούμε όμως το θέμα της βίζας, το ρούβλι και τις τιμές. Θα πρέπει να προσπαθήσουμε για να έχουμε όσο λιγότερη μείωση μπορούμε. Αν πιστεύουμε στο πλεονέκτημα του ελληνικού τουρισμού, θα πρέπει να βάλουμε το χέρι στην τσέπη όλοι στον τουρισμό και να προσφέρουμε περισσότερα» υπογραμμίζει, εστιάζοντας στην επικοινωνία, στη διαφήμιση και στην ενίσχυση της Marketing Greece.
Ενώ καταλήγει: «Η σοβαρότητα ενός τομέα εξαρτάται από την επιμονή του σε θέσεις και όχι από την a la carte επιλογή των όσων τον συμφέρουν. Αυτά πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη από έναν τομέα, ο οποίος έχει επιδείξει σοβαρότητα και κοινωνικό μέρισμα από την επιτυχία του».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ