Το λιμάνι μπορεί να είναι δημόσιο και με συνεργασίες, ανέφερε την Τρίτη ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Θοδωρής Δρίτσας στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου. Πρόσθεσε ότι το θέμα του ΟΛΠ παραμένει ανοικτό και ότι βασική προϋπόθεση είναι να οχυρωθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του. Ο κ. Δρίτσας συμπλήρωσε ότι για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης και τα άλλα λιμάνια που έχουν περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει κατατεθεί καμία πρόταση.

Αίσθηση προκάλεσε η απουσία από τη συνέντευξη Τύπου του αρχηγού του Λιμενικού Σώματος – Ελληνική Ακτοφυλακή κ. Αθανάσιου Αθανασόπουλου αν και συζητήθηκαν ζητήματα που αφορούν το Σώμα και την ενίσχυση υπηρεσιών πρώτης γραμμής στο Αιγαίο και στα Δωδεκάνησα.

Όπως είπε ο κ. Δρίτσας, «για οποιοδήποτε σχέδιο αξιοποίησης παραγωγικών δραστηριοτήτων όπως είναι το λιμάνι του Πειραιά σε οποιαδήποτε κατεύθυνση αλλά κυρίως σε υποδοχής επενδύσεων ή ανάπτυξης συνεργασιών με οποιονδήποτε χαρακτήρα προαπαιτούμενο είναι να έχει κατοχυρωθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του λιμανιού. Και αυτό παραμένει ανοικτό και επομένως θέλω να πιστεύω ότι θα έχουμε τη δυνατότητα ως κυβέρνηση να προχωρήσουμε με πιο σταθερά και ελεγχόμενα βήματα και όχι με βήματα που να μας τα υπαγορεύει η ανάγκη ή η πίεση της συγκυρίας. Εφόσον συμβεί αυτό δεν υπάρχει στη κυβέρνηση αυτή κανένας σε οποιοδήποτε επίπεδο που να τον τσίμπησε ξαφνικά η μύγα του φιλελευθερισμού και λάτρης των ιδιωτικοποιήσεων και να μπει σε διαδικασίες ξεπουλήματος».

Σημείωσε ότι «ο συνολικός προγραμματισμός του κυβερνητικού μας έργου και σε ό,τι αφορά τουλάχιστον το δικό μας υπουργείο καθορίζεται από την εξέλιξη της διαδικασίας στην οποία βρίσκεται αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση επανακαθορισμού του πλαισίου λειτουργίας της χώρας μας στο ευρωπαϊκό πεδίο στο ευρωπαϊκό περιβάλλον. Δηλαδή η σκληρή διαπραγμάτευση που κάνουμε δίνει και επιδιώκει να δώσει ένα νέο πλαίσιο στις σχέσεις της χώρας μας με την Ευρώπη. Είμαστε κράτος-μέλος της Ευρωζώνης. Οι βασικοί κανόνες της λειτουργίας σε σχέση με τις δεσμεύσεις και τις υποχρεώσεις της χώρας μας όπως θα διαμορφωθούν στην επιδιωκόμενη συμφωνία θα διαμορφώσουν ένα πλαίσιο που καθορίζει πολλές παραμέτρους της πολιτικής. Δεν είναι τόσο σύνθετο».

Ενίσχυση υπηρεσιών με 205 λιμενικούς

Ο κ. Δρίτσας επεσήμανε τις ελλείψεις τόσο στο ένστολο όσο και στο πολιτικό προσωπικό του υπουργείου και τόνισε πως υπάρχει σχεδιασμός στο Αρχηγείο του Λιμενικού για μετακίνηση 205 λιμενικών στο Ανατολικό Αιγαίο για την ενίσχυση των τοπικών υπηρεσιών. Συγκεκριμένα, μεταφέρονται ως εξής: 20 στη Λέσβο, 13 στη Χίο, 48 στη Σάμο, 10 στη Σύμη, 46 στη Ρόδο, 20 στη Λέρο, 15 στην Κάλυμνο και 33 στην Κω.

Σημειώνεται πως βάσει της τελευταίας πρόσκλησης ενδιαφέροντος από το Αρχηγείο του ΛΣ, τα κενά στις υπηρεσίες του ανατολικού Αιγαίου και στα Δωδεκάνησα ήταν 413, ωστόσο ο αναπληρωτής υπουργός ερωτηθείς σχετικά από «Το Βήμα» ανέφερε ότι τα κενά που γνωρίζει εκείνος βάσει των στοιχείων που διαθέτει είναι 269. Είπε ακόμη πως το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα για την εθελοντική μετακίνηση λιμενικών στις παραμεθόριες περιοχές δεν έχει λειτουργήσει λέγοντας επιπλέον ότι «υπάρχει ένα παρελθόν που δεν βοηθάει το παρόν και το μέλλον».

Στο «ψυγείο» η ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση

Στο συρτάρι φαίνεται πως μπαίνουν οι ρυθμίσεις της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας για την ίδρυση και λειτουργία των ιδιωτικών Σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ) παρά το γεγονός ότι πολλοί νέοι τις ανέμεναν για να μπορέσουν να βρουν στη συνέχεια εργασία σε πλοία. Ο αναπληρωτής υπουργός είπε ότι ο σχεδιασμός αφορά τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση προσθέτοντας ότι από την πλευρά της Ένωσης των εφοπλιστών δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για σύσταση ιδιωτικής σχολής. Σημείωσε ακόμη ότι το ζήτημα της ναυτικής εκπαίδευσης είναι πολυσύνθετο και οι λύσεις δεν είναι εύκολες. Και πρόσθεσε ότι θα συσταθεί μια ομάδα εργασίας από τους εμπλεκόμενους φορείς για την εξέταση του ζητήματος.

Το μεταναστευτικό δεν είναι συγκυριακό πρόβλημα

Όπως είπε ο κ. Δρίτσας, «σύμφωνα με πίνακα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το τελευταίο διάστημα οι προσφυγικές ροές από τη Συρία είναι σχεδόν το 1/3 ή και το μισό των συνόλου των προσφυγικών ροών. Είναι ένας ενδεικτικός πίνακας που δείχνει ότι κυρίως έχουμε πρόσφυγες και από άλλες χώρες αλλά οι προσφυγικές ροές από τη Συρία είναι ο μεγαλύτερος αριθμός. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το πρόβλημα είναι σοβαρό, δεν είναι συγκυριακό, δεν είναι προσωρινό και έτσι το έχει αντιμετωπίσει η σημερινή κυβέρνηση».

Και συμπλήρωσε: «Οι ροές του Μαρτίου που ήταν όντως συγκριτικά πολύ αυξημένες δεν ξεπέρασαν και αντίθετα ήταν μειωμένες κατά 200-300 άτομα από τις ροές Αυγούστου, Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου 2014».

Ο αναπληρωτής υπουργός είπε ότι πάμε να κάνουμε σε ένα μήνα όσα έπρεπε να έχουν γίνει τα προηγούμενα δυο χρόνια και επεσήμανε ότι η Μεσόγειος και το Αιγαίο πρέπει να παραμείνουν θάλασσες ειρήνης, ανθρωπιάς και αλληλεγγύης αλλά η επιτήρηση των συνόρων και ο έλεγχος των μεταναστευτικών-προσφυγικών ροών είναι σε υψηλή προτεραιότητα.

Τόνισε επιπλέον ότι έχει ανοίξει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο μια συζήτηση για το ζήτημα με τους πρόσφυγες λέγοντας ότι έχει τεθεί το εξής: Τα αιτήματα ασύλου να υποβάλλονται στις πρεσβείες κρατών που βρίσκονται στις χώρες εκκίνησης τους, το λεγόμενο και ως διπλωματικό άσυλο.