Διατηρεί τη δυναμική της και το 2015 η Αθήνα, συνεχίζοντας τη θετική πορεία της περσινής χρονιάς. Την ίδια ώρα, ο προορισμός, παρά ορισμένες αδυναμίες, φαίνεται να ξεπερνά τις προσδοκίες σημαντικής μερίδας των επισκεπτών του, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους θα σύστηναν την ελληνική πρωτεύουσα σε φίλους και συγγενείς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της 45ης Γενικής Συνέλευσης της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών –Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ)την Πέμπτη, τα επίπεδα πληρότητας στα αθηναϊκά ξενοδοχεία αυξήθηκαν κατά 21% το 2014 σε σχέση με το 2013, φθάνοντας στα επίπεδα του 2008. Ωστόσο, η αύξηση στις τιμές των δωματίων ήταν μόλις 5,6% και εξακολουθεί να είναι κατά 17% χαμηλότερη από τα επίπεδα του 2008.Αντίστοιχα, το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου η πληρότητα (Occ) έχει ενισχυθεί κατά 14,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2014, η τιμή δωματίου (ARR) είναι οριακά αυξημένη κατά 2,4% και το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) κατά 17,2%.
Παρά την αναστροφή του κλίματος, την αύξηση των πληροτήτων του 2014 και τα θετικά μηνύματα για το 2015, «θα ήταν λάθος να πιστέψει κανείς ότι τα πράγματα είναι «ρόδινα» για την αθηναϊκή ξενοδοχία, καθώς θα χρειαστούν αρκετές καλές χρονιές για να αποκατασταθούν οι συσσωρευμένες απώλειες των περασμένων ετών, τόνισε ο πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός. Προϋποθέσεις για την ανάκαμψη της Αθήνας –Αττικής είναι, όπως σημείωσε, το ξεκάθαρο και σταθερό φορολογικό τοπίο, η ρευστότητα, η αντιμετώπιση της παράνομης ενοικίασης διαμερισμάτων και της παραξενοδοχίας, η ειδική υποδομή, οι νέες επενδύσεις με όραμα για τον προορισμό και οι μεγάλες εκδηλώσεις στην Αθήνα, στον αντίποδα όσων δημιουργεί και προσελκύει ο ανταγωνισμός, των άλλων διεθνών προορισμών.
Δυνατά σημεία πολιτισμός, διασκέδαση και συμπεριφορά των κατοίκων –Χαμηλή βαθμολογία σε υποδομές, δημόσια καθαριότητα, εικόνα σε πλατείες και πεζοδρόμια
Η συνολική βαθμολογία αξιολόγησης της Αθήνας είναι 7,8 με την ξενοδοχειακή υποδομή της πρωτεύουσας να βαθμολογείται σταθερά με 8,4 τα τελευταία τρία χρόνια, σύμφωνα με τη δέκατη κατά σειρά «Ερευνα Ικανοποίησης των επισκεπτών της Αθήνας» που παρουσίασε ο managing consultant της GBR Consulting κ. Stephan Merkenhof. Ταυτόχρονα η σχέση τιμής/ποιότητας για τα ξενοδοχεία βελτιώθηκε σημαντικά μετά από την απότομη μείωση τη διετία 2007 – 2008. Στα συμπεράσματα σημειώνεται η χαμηλή αξιολόγηση στις υποδομές της πόλης, στη δημόσια καθαριότητα, στην εικόνα σε πλατείες και πεζοδρόμια, ενώ επισημαίνονται η ηχορύπανση και η ατμοσφαιρική ρύπανση, που ωστόσο βελτιώθηκαν στη δεκαετία. Αντίθετα, δυνατά σημεία της Αθήνας παραμένουν ο πολιτισμός, η διασκέδαση και η συμπεριφορά των κατοίκων.
Οι τουρίστες στην Αθήνα δαπανούν 111 ευρώ καθημερινά, από τα οποία 64% διοχετεύεται σε εστίαση και αγορές, ενώ τρία ευρώ ανά επισκέπτη μένουν στην πόλη. Αίτημα των τουριστών παραμένει το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, όπως και η επιμήκυνση του ωραρίου στα μουσεία.
Κατά την περίοδο 2012 –2014 παρατηρείται σημαντική μείωση του ποσοστού όσων ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους, αύξηση των επισκεπτών αναψυχής και σταθερότητα στο ποσοστό εκείνων που ταξιδεύουν για να συναντήσουν φίλους ή συγγενείς.
Σημαντική μείωση παρουσιάζει το αίσθημα ασφάλειας των επισκεπτών στην πόλη τη διετία 2010-2011, το οποίο βελτιώνεται στα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, το ποσοστό των τουριστών που θα σύστηνε την Αθήνα σε φίλους και συγγενείς φθάνει στο 96%, ενώ το 42% δήλωσε ότι η εμπειρία του ήταν καλύτερη από αυτή που περίμενε.
Τα στοιχεία αποτελούν «μια μοναδική βάση δεδομένων πάνω στην οποία οφείλουμε να κτίσουμε αλλά και να πολεμήσουμε αδυναμίες και χρόνια προβλήματα», υποστήριξε ο κ. Βασιλικός, τονίζοντας ότι «ακούμε συχνά πως δεν πρέπει να λογαριάζουμε χωρίς τον ξενοδόχο θα πρέπει όμως να μην λογαριάζουμε χωρίς τον επισκέπτη». Ο ίδιος τόνισε την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ των φορέων και χάραξης«μακροχρόνιας και σταθερής στρατηγικής, χωρίς πολιτική χροιά, πάνω και πέρα από αλλαγές κυβερνήσεων και διοικήσεων», προκειμένου ο τουρισμός της Αθήνας να αντιμετωπίσει τις παθογένειες και να θωρακιστεί απέναντι σε οποιαδήποτε κρίση προκύψει στο μέλλον.
Τον στόχο της ανάδειξης της Αθήνας σε κορυφαίο τουριστικό προορισμό τόνισε η αναπληρώτρια υπουργός Τουρισμού κυρία Ελενα Κουντουρά, υπογραμμίζοντας τη στήριξη της τοπικής οικονομίας και της τουριστικής επιχειρηματικότητας.
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Αθηναίων κ. Γιώργος Καμίνης επέρριψε ευθύνες για την κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας, δίνοντας έμφαση στην εικόνα της ευταξίας και της καθαριότητας της πρωτεύουσας. Ο ίδιος τόνισε σε σχέση με τους δημόσιους χώρους, ότι ο «Δήμος έχει ανοίξει πόλεμο κατά του γκράφιτι», προσθέτοντας ότι «θέλουμε καθαρούς τοίχους και μνημεία» και προανήγγειλε επικοινωνιακή καμπάνια, ενώ τάχθηκε υπέρ των ανοιχτών καταστημάτων τις Κυριακές.
Τα τελευταία χρόνια η ΕΞΑΑΑ δημιούργησε ένα ευρύ «Δίκτυο Συνεργειών & Συνεργατών» με στόχο την αντιστροφή του αρνητικού κλίματος και την προβολή της θετικής εικόνας του προορισμού στο εξωτερικό. Στις δράσεις (fam & press trips) από το 2012 έως σήμερα συμμετείχαν 72 ξενοδοχεία –μέλη της Ενωσης και περισσότερες από 100 ιδιωτικές επιχειρήσεις και φορείς με πρωτεργάτη και σύμμαχο στο εγχείρημα την Aegean. Στο πλαίσιο αυτό προσκλήθηκαν και φιλοξενήθηκαν 300 ξένοι δημοσιογράφοι και 1.500 τουριστικοί πράκτορες από 24 χώρες στην Αθήνα, αποδίδοντας αποτελέσματα ορατά και μετρήσιμα, με δεκάδες θετικά δημοσιεύματα, πολυσέλιδα αφιερώματα σε όλο τον κόσμο και τουλάχιστον 47 βίντεο προβολής της θετικής εικόνας του προορισμού. «Το κόστος των φιλοξενιών, των αερομεταφορών, γευμάτων, δείπνων, ξεναγήσεων, μετακινήσεων, δώρων και διαγωνισμών αγγίζει το ένα εκατ. ευρώ», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ, προσθέτοντας ότι το εγχείρημα έγινε με μηδενικό προϋπολογισμό.
Trivago: Ενισχυμένες οι τιμές στην Αθήνα τον Απρίλιο
Εν τω μεταξύ, με βάση τα αποτελέσματα του Καταλόγου Ξενοδοχειακών τιμών της www.trivago.gr για τον Απρίλιο, η Αθήνα είναι έβδομη στην κατάταξη μεταξύ ευρωπαϊκών πόλεων, με ετήσια αυξητική τάση 18%, ενώ σε σύγκριση με τον περασμένο μήνα, οι τιμές έχουν ενισχυθεί κατά 21%. Πιο συγκεκριμένα, τον Απρίλιο η μέση τιμή για ένα δίκλινο διαμορφώνεται στα 99 ευρώ, από 84 ευρώ τον Απρίλιο του 2014, ενώ τον Μάρτιο του 2015 ήταν 82 ευρώ.