Ανοδική τάση, η οποία όμως επηρεάζεται από τις οικονομικές εξελίξεις στη χώρα, καταγράφεται στις ναυλώσεις του ελληνικού γιότινγκ την εφετινή χρονιά. Η ζήτηση για τον θαλάσσιο τουρισμό φαίνεται να παλινδρομεί, ανάλογα με τις συνθήκες.

«Είναι καλή η ζήτηση στα ιστιοπλοϊκά και στα μίνι κρουαζιερόπλοια»
αλλά «στάσιμη για τα επανδρωμένα σκάφη ως 12 ατόμων», κλάδος ο οποίος «υποφέρει τα τελευταία πέντε χρόνια», παρότι το 2014 ήταν καλή χρονιά, σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) κ. Αντώνης Στελλιάτος. Ο ίδιος ελπίζει «η αύξηση του τουρισμού εφέτος στη χώρα να συμπαρασύρει και το γιότινγκ». Ωστόσο, «η οικονομική κατάσταση δεν διευκολύνει τις ναυλώσεις των επανδρωμένων σκαφών, τα οποία είναι το τμήμα του πιο πολυτελούς τουρισμού».
«Υπάρχει μια έντονη ανησυχία για την πορεία του θαλάσσιου τουρισμού» λέει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Σκαφών Αναψυχής Ανευ (Μονίμου) Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ) κ. Στέφανος Ψαράκης, σημειώνοντας ότι παρατηρείται «παλινδρόμηση στη ζήτηση και ένα «κάθισμα» της αγοράς». Η τάση ήταν ανοδική «ως τον Δεκέμβριο σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά», η οποία ήταν καλή σε σύγκριση με τις προηγούμενες, «αλλά τον τελευταίο καιρό γίνονται και ακυρώσεις λόγω κυρίως της οικονομικής και πολιτικής αβεβαιότητας και της αναστάτωσης που δυστυχώς μεταφέρεται στις αγορές του εξωτερικού» σχολιάζει. «Οι παλινωδίες στο οικονομικό περιβάλλον δημιουργούν προβλήματα στις ναυλώσεις. Πολλοί πελάτες είναι σε αναμονή και αργούν να επιβεβαιώσουν τις κρατήσεις ή τις ακυρώνουν».
Πολλές κρατήσεις πλέον είναι «της τελευταίας στιγμής», λόγω Διαδικτύου, με τη ζήτηση να εκδηλώνεται από Γερμανούς και γενικότερα γερμανόφωνους λαούς, με σχεδόν «απόντες» τους Ρώσους, οι οποίοι ως πρόσφατα είχαν καλή παρουσία. «Χρειάζονται καινούργια ανοίγματα σε αγορές όπως η Κίνα, η Ινδία και η Αμερική» τονίζει ο κ. Ψαράκης και προσθέτει ότι «τα τελευταία χρόνια δεν υπάρχει πια τόσο η έννοια του ιστιοπλόου όπως παλιά. Τώρα ένα μεγάλο μέρος των πελατών μας κάνει και τουρισμό σε συνδυασμό με ιστιοπλοΐα (ναυταθλητισμό) στα μοναδικά ελληνικά νησιά».
Θετικό στοιχείο αποτελεί ωστόσο η ανταπόκριση της εσωτερικής αγοράς, αν και δεν υπάρχουν πολλοί όμιλοι για να κάνουν την ιστιοπλοΐα πιο γνώριμη και οικεία στο κοινό. «Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί μια μικρή αύξηση των Ελλήνων που επιλέγουν διακοπές με ιστιοπλοϊκό σκάφος» αναφέρει ο κ. Ψαράκης. Ηιστιοπλοΐα κερδίζει έδαφος τελευταία και μερικές φορές «είναι πιο οικονομική», συνδυάζοντας πολλούς προορισμούς, απ’ ό,τι η μεταφορά και η διαμονή σε ξενοδοχείο. Ο μέσος όρος ναύλων «είναι πολύ προσιτός για μια παρέα», όπως υποστηρίζει, μια και για ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος δυναμικότητας οκτώ ατόμων (από 45 πόδια) η τιμή κυμαίνεται από 2.000 ως 4.500 ευρώ την εβδομάδα (ανάλογα με την περίοδο).
Αν και ως το 2008 το γιότινγκ συνέβαλε με 3,8% στο ποσοστό των τουριστικών εισπράξεων στην ελληνική οικονομία, αυτό το ποσοστό έχει ανατραπεί λόγω της κρίσης, της πτώσης της ζήτησης και της εκροής πολλών σκαφών σε μαρίνες γειτονικών χωρών. «Πρέπει να τονιστεί ότι η Πολιτεία βλέπει φιλικά το επαγγελματικό σκάφος» τονίζει ο κ. Στελλιάτος, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι «θα είναι πολύ καλή η συνεργασία» με το αρμόδιο υπουργείο.
Αύξηση από το Διαδίκτυο


«Εχουμε αρκετά μεγαλύτερη κίνηση εφέτος σε σχέση με το 2014» τονίζει ο διευθυντής Ανάπτυξης της startup εταιρείας Incrediblue με αντικείμενο την ενοικίαση σκάφους από το Διαδίκτυο κ. Γιώργος Γάτος. Η διαδικτυακή πλατφόρμα φιλοξενεί πλέον 800 επαγγελματικά σκάφη (πάνω από 30 πόδια), με την προσδοκία να φθάσουν τα 1.000 ως το τέλος του χρόνου.
Το 2014 έγιναν περίπου 350 κρατήσεις σε σκάφη στην Ελλάδα, με τζίρο 600.000 ευρώ, ενώ ο στόχος για το 2015 είναι να φθάσουν τις 1.500.


ΖΗΤΟΥΝΤΑΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
«Είναι λίγες οι κατάλληλες μαρίνες»

«Υπάρχει πολύ μεγάλο εύρος εργασιών στον τομέα και μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές.Οι μαρίνες που ανταποκρίνονται σε ποιότητα και εξυπηρέτηση των σκαφών και των επιβατών είναι λίγες σε σχέση με τον αριθμό των προορισμών»
τονίζει ο πρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ κ. Στέφανος Ψαράκης, ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει το θέμα της μαρίνας Αλίμου, τηςμεγαλύτερης μαρίνας ελλιμενισμού επαγγελματικών σκαφών της Ελλάδας και από τις μεγαλύτερες της Μεσογείου. «Είναι απαραίτητο και η Πολιτεία να συμβάλει πιο δυναμικά στην προβολή και ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού διεθνώς» υποστηρίζει, ενώ διαπιστώνει «φαινόμενα παράνομων ναύλων από την Τουρκία» τα οποία ζημιώνουν την εγχώρια οικονομία και τους επαγγελματίες του κλάδου.

«Χρειαζόμαστε περισσότερες μαρίνες για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού»
σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Μαρινών Ελλάδας (ΕΜΑΕ) κ. Σταύρος Κατσικάδης και προσθέτει ότι είναι «οι απαραίτητες υποδομές για την ανάπτυξη του γιότινγκ, το οποίο αποτελεί υψηλής ποιότητας τουρισμό». Ο ίδιος τονίζει την «ουσιαστική συμβολή στην ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών» χάρη στις θέσεις εργασίας που δημιουργούν. Επισημαίνει όμως ζητήματα αποτρεπτικά για την προσέλκυση σκαφών και επενδυτών, όπως ο ΦΠΑ 23% στις μαρίνες, σε αντίθεση με το 0% της Τουρκίας, το τέλος πλεύσης και παραμονής, ο ΕΝΦΙΑ και η «τεράστια γραφειοκρατία».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ