Λίγες ώρες μετά τις τοποθετήσεις του αναπληρωτή υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Θεόδωρου Δρίτσα για τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΛΠ και για τη σύμβαση με την Cosco ήρθε η αντίδραση της κινεζικής πλευράς, η οποία ζήτησε χαρακτηριστικά από την ελληνική κυβέρνηση «να προστατεύσει τα έννομα συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών στη Ελλάδα, ανάμεσά τους και της Cosco».

Eπιπλέον το πρωί της Πέμπτης στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου πραγματοποιήθηκε συνάντηση του υπουργού Οικονομίας Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κ. Γιώργου Σταθάκη και του αναπληρωτή υπουργού Ναυτιλίας κ. Δρίτσα με αντιπροσωπεία της κινεζικής πρεσβείας στην Αθήνα υπό τον πρεσβευτή κ. Ζου Ξιαολί, έπειτα από αίτημα του. Υπενθυμίζεται ότι ο κινέζος πρεβευτής είχε συναντήσει λίγο πριν από την ορκωμοσία της νέας κυβέρνησης και τον πρωθυπουργό κ.Αλέξη Τσίπρα.

Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση «κατά τη συνάντηση επιβεβαιώθηκε η κοινή θέση των δύο πλευρών για αναβάθμιση των διμερών σχέσεων Ελλάδας – Κίνας σε πολλαπλά επίπεδα, με αναγνώριση των αρχών της ισότητας, της αμοιβαίας ωφέλειας, και με σεβασμό στον πολιτισμό και την μακραίωνη ιστορία των δύο λαών».

Στην ανακοίνωση αναφέρεται ακόμη ότι οι δύο υπουργοί και ο πρεσβευτής «συμφώνησαν για τη δρομολόγηση ενός εποικοδομητικού διαλόγου για την ενίσχυση της αμοιβαίας συνεργασίας».

Στο επίκεντρο της συνάντησης, η οποία χαρακτηρίστηκε «γόνιμη» από ελληνικής πλευράς, βρέθηκαν, όπως είναι φυσικό, η Cosco, η επένδυση που έχει γίνει και τα εργασιακά.

Μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό Alpha Radio ο κ. Δρίτσας έκανε λόγο για μια εντυπωσιακά γόνιμη συνάντηση όπου τέθηκαν όλα τα ζητήματα αναπτυξιακής συνεργασίας και παρέπεμψε για το θέμα της Cosco στις δηλώσεις που έκανε την Τετάρτη λέγοντας ότι «δεν προσερχόμαστε με αμφισβήτηση των συμβάσεων και δεν θέτουμε θέμα ακύρωσης των συμβάσεων γιατί αυτές έχουν θεσμοθετηθεί και δεν μπορεί εύκολα να πει κάποιος ότι δεν τις αναγνωρίζω».

Πρόσθεσε ακόμη ότι «όμως πρέπει αυτές οι διαδικασίες να τεθούν ξανά και ξανά σε ένα ανοικτό διάλογο για να βελτιωθούν για αμοιβαία ωφέλεια». Επανέλαβε πως δεν τίθεται θέμα συζήτησης για τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των λιμανιών σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη λέγοντας πως θα ξεκινήσει ένας κύκλος διαβούλευσης με τοπικούς παράγοντες για την ανάπτυξη των λιμένων αυτών.

Ο νέος αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας στην τελετή παράδοσης – παραλαβής του υπουργείου Ναυτιλίας είχε ταχθεί υπέρ της εμβάθυνσης των ελληνοκινεζικών σχέσεων ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι δείχνει ιδαίτερο ενδιαφέρον για τα εργασιακά θέματα στην Cosco.

Η αντίδραση των κινέζων

Σύμφωνα με τηλεγράφημα του ΑΠΕ το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας εξέφρασε τη «μεγάλη ανησυχία του» για τη διακοπή της ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) που ανακοινώθηκε από τη νέα ελληνική κυβέρνηση, τη στιγμή που ο κινεζικός όμιλος Cosco ήταν υποψήφιος για την αγορά του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών.

«Πληροφορηθήκαμε από δημοσιεύματα του Τύπου ότι η νέα κυβέρνηση στην Ελλάδα ανακοίνωσε στις 28 Ιανουαρίου ότι διακόπτει την ιδιωτικοποίηση του λιμένος του Πειραιά. Αυτό μάς ανησυχεί πολύ» δήλωσε ο Σεν Ντανιάνγκ, εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείο Εμπορίου.

«Σκοπεύουμε να ζητήσουμε από την ελληνική κυβέρνηση να προστατεύσει τα δικαιώματα και τα έννομα συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών στη Ελλάδα, ανάμεσά τους και της Cosco» δήλωσε ο κ. Ντανιάνγκ, εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εμπορίου κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.

Η πρώτη αντίδραση ήλθε χθες, Τετάρτη, από το υπουργείο Εξωτερικών της Κίνας. «Το 2008, ο όμιλος Cosco εξασφάλισε μία σύμβαση παραχώρησης για την ανάπτυξη των δύο κύριων σταθμών εμπορευματοκιβωτίων στον λιμένα Πειραιώς. Αυτό το πρόγραμμα είναι υπόδειγμα αμοιβαίας επωφελούς συνεργασίας ανάμεσα στις δύο χώρες και θεωρούμε ότι οι δύο κυβερνήσεις θα παραμείνουν προσηλωμένες στη συνέχιση της συνεργασίας σε διάφορους τομείς, αφού προσκομίζει ωφέλειες και για τους δύο λαούς» δήλωσε η εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών Χουά Τσουνγίνγκ.