Πικρά το μετάνιωσαν όσοι ταξιδιώτες αλλά και πολίτες αποφάσισαν την περασμένη Δευτέρα να μετακινηθούν οδικώς από τα δύο κεντρικά αεροδρόμια του Παρισιού, το Σαρλ ντε Γκωλ και το Ορλί, προς το κέντρο της πόλης. Οι κεντρικοί αυτοκινητόδρομοι της γαλλικής πρωτεύουσας είχαν αποκλειστεί από οδηγούς ταξί οι οποίοι σχημάτιζαν αυτοκινητοπομπές με τα οχήματά τους διαμαρτυρόμενοι κατά της ηλεκτρονικής εφαρμογής Uber, που επιτρέπει τη μετακίνηση μέσω της μίσθωσης ιδιωτικού αυτοκινήτου αντί για ταξί.
«Αθέμιτος ανταγωνισμός»


Οι παριζιάνοι ταξιτζήδες δημιούργησαν κυκλοφοριακό χάος στους δρόμους τους Παρισιού, εντείνοντας έτσι τις κινητοποιήσεις τους εναντίον της Uber, που είχαν ξεκινήσει πολλούς μήνες νωρίτερα, και περιλάμβαναν μεταξύ άλλων απεργίες και διαδηλώσεις. Οι γάλλοι αυτοκινητιστές κατηγορούν τον αμερικανικό γίγαντα των ταξί για αθέμιτο ανταγωνισμό ο οποίος βλάπτει σοβαρά τα συμφέροντά τους και θέτει σε κίνδυνο το εισόδημά τους, καθώς δίνει τη δυνατότητα σε οποιονδήποτε διαθέτει όχημα να το χρησιμοποιεί για να μεταφέρει επιβάτες (με το αζημίωτο φυσικά). «Θα κάνουμε πόλεμο εναντίον της Uber. Δεν μπορούμε πια, φτάσαμε στα όρια. Το να επιτρέπεις τη λειτουργία της Uber είναι σαν να βγάζεις 57.000 οικογένειες στον δρόμο. Και αυτό δεν μπορούμε να το αφήσουμε να συμβεί» τόνισε μιλώντας στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων οΙμπραήμ Σίλα, πρόεδρος της Taxis de France, της γαλλικής ομοσπονδίας των οδηγών ταξί.
Η έντονη αντίδραση των γάλλων επαγγελματιών οδηγών ήρθε ως απάντηση στην πρόσφατη θέσπιση ενός νέου νομοθετικού πλαισίου, το οποίο επιτρέπει τη λειτουργία της Uber στη Γαλλία και η εφαρμογή του οποίου έχει προγραμματιστεί για την 1η Ιανουαρίου 2015. Ωστόσο, ο εκπρόσωπος Τύπου του γαλλικού υπουργείου Εσωτερικών, Πιερ-Ανρί Μπραντέτ, θέλοντας να ηρεμήσει τα πνεύματα και να καθησυχάσει τους διαμαρτυρόμενους ταξιτζήδες, δήλωσε ότι ο νέος νόμος θα απαγορεύει σε απλούς ιδιώτες να κάνουν χρήση της υπηρεσίας.
Πώς λειτουργεί


Η αμερικανική εταιρεία, παρότι μετρά μόλις πέντε χρόνια λειτουργίας, έχει καταφέρει ήδη να αναπτύξει τη δραστηριότητά της σε 53 χώρες, σε περισσότερες από 250 πόλεις παγκοσμίως.
Η εφαρμογή της εταιρείας (στην οποία πρέπει να είναι εγγεγραμμένος τόσο ο πελάτης-χρήστης όσο και ο οδηγός του οχήματος ώστε να μπορέσουν να τη χρησιμοποιήσουν) λειτουργεί ουσιαστικά μέσω ενός συστήματος εντοπισμού θέσης (GPS) το οποίο συνδέει τον υποψήφιο πελάτη με τον αυτοκινητιστή. Ο πελάτης εισάγει τα στοιχεία της θέσης του στην εφαρμογή και αναζητεί μέσω αυτής διαθέσιμο οδηγό κοντά στην περιοχή όπου βρίσκεται. Ο οδηγός που βρίσκεται πλησιέστερα στο σημείο ειδοποιείται αυτομάτως και εισάγει με τη σειρά του την έναρξη και τη λήξη της κούρσας. Η εφαρμογή υπολογίζει τελικώς το κόμιστρο αλλά η πληρωμή δεν γίνεται με μετρητά.
Κατά την αρχική εγγραφή του στην εφαρμογή ο επιβάτης-χρήστης υποχρεούται να δηλώσει τα στοιχεία της πιστωτικής του κάρτας. Διαφορετικά, έχει τη δυνατότητα να εξοφλήσει το αντίτιμο της διαδρομής μέσω των εφαρμογών ηλεκτρονικών πληρωμών PayPal και GoogleWallet ή ακόμη και να κάνει χρήση προπληρωμένων μονάδων Uber (Uber Credits). Ο οδηγός, από την άλλη, κατά τη δημιουργία του λογαριασμού του στην εφαρμογή της Uber οφείλει να καταχωρίσει τα στοιχεία του τραπεζικού του λογαριασμού, όπου και πιστώνονται τα χρήματα.
Δικαστικές διαμάχες


Οι οδηγοί ταξί της γαλλικής πρωτεύουσας δεν είναι οι μόνοι που αντιδρούν στη λειτουργία της εφαρμογής. Εντονη κριτική και αντιδράσεις έχουν εκφράσει επαγγελματίες και σε άλλες ευρωπαϊκές και όχι μόνο χώρες, όπως στη Γερμανία, την Ινδία, την Ταϊλάνδη, την Ολλανδία, την Ισπανία και την Αγγλία. Στο Βερολίνο, στο Αμβούργο και στη Μαδρίτη έχει ήδη απαγορευθεί η χρήση της. Στο Λονδίνο η εταιρεία βρίσκεται σε δικαστικές διαμάχες με τις ενώσεις των επαγγελματιών αυτοκινητιστών, ενώ αγωγές έχουν κατατεθεί και στις πόλεις του Λος Αντζελες και του Σαν Φρανσίσκο.

ΕΛΛΑΔΑ
Ξεκίνησαν από την Αθήνα οι διαδρομές της εταιρείας

Η Uber πρόσφατα ξεκίνησε διαδρομές και στη χώρα μας μέσω της υπηρεσίας UberTaxi, στην οποία μπορούν να εγγραφούν μόνο επαγγελματίες οδηγοί. Πρώτη αφετηρία της εταιρείας είναι η Αθήνα ενώ αναζητεί οδηγούς και σε άλλες πόλεις της χώρας. Οπως, μάλιστα, ενημερώνει η Uber στην επίσημη ιστοσελίδα της, αρχικά θα παρέχεται έκπτωση 20% στο κόμιστρο ενώ η πρώτη διαδρομή αξίας ως πέντε ευρώ θα είναι δωρεάν.
Επηρεασμένη, καθώς φαίνεται, από τις αντιδράσεις που δέχεται σε παγκόσμιο επίπεδο, η εταιρεία θα διατηρήσει μάλλον μια επιφυλακτική στάση στη χώρα μας. Ετσι, δεν πρόκειται να δοθεί η δυνατότητα σε ιδιώτες να εγγραφούν στην πλατφόρμα της εταιρείας, κάτι το οποίο ξεκαθάρισε και σε δηλώσεις του ο εκπρόσωπος της Uber Greece, Λόικ Αμαδό. «Ο σχεδιασμός μας στην Ελλάδα αφορά το λανσάρισματουuberTAXIπου ξεκινά σήμερα,διαθέτοντας την τεχνολογική πλατφόρμα τηςUberσε επαγγελματίες οδηγούς ταξί. Δεν έχουμε άλλα σχέδια» τόνισε χαρακτηριστικά το στέλεχος της αμερικανικής εταιρείας.
Παρ’ όλα αυτά, οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί της χώρας μας είναι μάλλον αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν στην Uber να εισχωρήσει στην εγχώρια αγορά. Με δηλώσεις του στη σελίδα facebook του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικήςο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Ιδιοκτητών Αυτοκινητιστών Ταξί και Αγοραίων,Θύμιος Λυμπερόπουλος, τονίζει ότι «καλό θα είναι κάθε ιδιοκτήτης ταξί να γνωρίζει για τις συνεργασίες του οδηγού του και να τον αποτρέψει από την Uber» ενώ επισημαίνει ότι «ταξιτζήδες που συνεργάζονται με την Uber αποτελούν εχθρό του κλάδου».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ