Το νέο αναθεωρημένο σχέδιο φιλικού διακανονισμού (Συμφωνητικό Β΄ Τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης), μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ (Cosco), που προβλέπει επενδυτικά έργα ύψους 230 εκατ.ευρώ στο λιμάνι, υπεγράφη σήμερα, Πέμπτη, μεταξύ του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ ΑΕ κ. Γιώργου Ανωμερίτη και του διευθύνοντος συμβούλου της ΣΕΠ ΑΕ cpt. Fu Cheng Qiu, παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.

Δείτε το κείμενο του συμφωνητικού

Η επιχειρηματική – επενδυτική αυτή συμφωνία ύψους 230 εκατ. ευρώ αφορά την κατασκευή του δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ Εμπορευματοκιβωτίων, την κατασκευή για λογαριασμό του ΟΛΠ ΑΕ του Προβλήτα Πετρελαιοειδών και την εγκατάσταση νέου μηχανολογικού εξοπλισμού στους Προβλήτες II και ΙΙΙ.

Επί των εσόδων που θα προκύψουν συνολικά από τη λειτουργία των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων υπό τη διαχείριση της ΣΕΠ ΑΕ, ο ΟΛΠ θα εισπράττει το 24,5%, ήτοι βάσει των προϋπολογισθέντων μεγεθών, ποσό 109.314.280 ευρώ το 2021, όσο δηλαδή ο σημερινός του κύκλος εργασιών.

Το τελικό κείμενο του φιλικού διακανονισμού, που έχει εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού, τη Γενική Συνέλευση των μετόχων αναμένεται να αποσταλεί από το υπουργείο Ναυτιλίας προς έγκριση στη Βουλή.

Στο τελικό κείμενο του συμφωνητικού για το φιλικό διακανονισμό που υπογράφηκε σήμερα από τον ΟΛΠ και τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ-Cosco), ενσωματώθηκαν όλες οι παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, εξηγώντας ότι «υπεγράφη για λόγους διαφάνειας μετά την έγκριση του Σχεδίου της».

Για το θέμα της αποδοχής από τον ΟΛΠ της αναστολής του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος και μετά το 2021, αν το ΑΕΠ δεν έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 2008, λόγω της οικονομικής κρίσης, ο ΟΛΠ προσθέτει ότι στη νέα διατύπωση το ελάχιστον εγγυημένο αντάλλαγμα, αντικαταστάθηκε με την εγγυημένη δυναμικότητα, που αφορά στη διακίνηση φορτίων.

Σημειώνεται ότι στη θέση του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος μετά το 2021, το οποίο υπό όρους αναστέλλεται, καθιερώνεται ως αντιστάθμισμα, αυξημένη «εγγυημένη δυναμικότητα» και «ελάχιστη εγγυημένη δυναμικότητα» ύψους 4.750.000 TEU και 3.087.500 TEU αντιστοίχως.

O ΟΛΠ αναφέρει επίσης πως στο σκεπτικό του το Ελεγκτικό Συνέδριο κρίνει ότι οι τροποποιήσεις αυτές ανάγονται σε ζητήματα σκοπιμότητας και όχι νομιμότητας και εκφεύγουν της ελεγκτικής του αρμοδιότητας. Μάλιστα ο Οργανισμός αναφέρει ότι κατά την κρίση του «επιλέγει ως μέσο τη φιλική διευθέτηση… αντί των χρονοβόρων και αβέβαιων ως προς το αποτέλεσμα δικαστικών διενέξεων».

Το υπουργείο Ναυτιλίας

Σε ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου επισημαίνεται ότι η συγκεκριμένη συμφωνία γίνεται μέσω φιλικού διακανονισμού και τελούσε υπό την εποπτεία και ευθύνη του κ. Βαρβιτσιώτη.

Μετά την υπογραφή της συμφωνίας ο υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε: «Μετά από ένα χρόνο από τη μονογραφή της Συμφωνίας για την επέκταση της παρουσίας της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά σήμερα, μετά την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των θεσμικών οργάνων της Πολιτείας, οριστικοποιείται επιτέλους μια πάρα πολύ μεγάλη επένδυση για τη χώρα. Μία επένδυση 230 εκατ. ευρώ που είναι η μεγαλύτερη ξένη επένδυση στην Ελλάδα την εποχή της κρίσης. Με αυτή την επένδυση το λιμάνι του Πειραιά καθίσταται πρωταγωνιστής στη Μεσόγειο. Η καθαρά παρούσα αξία της καινούργιας σύμβασής μας ανέρχεται στα 678 εκατ. ευρώ και παράλληλα δημιουργούνται οι υποδομές στο λιμάνι του Πειραιά που μπορούν να φιλοξενήσουν πάνω από 6 εκατομμύρια κοντέινερ ετησίως».

Ο κ. Βαρβιτσιώτης πρόσθεσε ότι «το λιμάνι του Πειραιά είναι ο βασικότερος αναπτυξιακός πυλώνας μας στη ναυτιλία και θέλουμε να είναι ο πρωταγωνιστής στη Μεσόγειο. Πρωταγωνιστής σε φορτία, στο διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο, στο εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο της Ευρώπης, αφού από το 2014 και για πρώτη φορά μετά από πάρα πολλά χρόνια το λιμάνι συνδέεται με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Η Cosco, από τη στιγμή που ξεκίνησε την παρουσία της στο λιμάνι του Πειραιά το 2008 και μέχρι σήμερα, έχει καταφέρει να καλύψει περίπου το 95% της δυνατότητάς της. Με την καινούργια επέκταση του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ είμαστε βέβαιοι ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα καλυφθούν –και αυτό μας δείχνει μέχρι τώρα η ιστορία– όλοι οι ποσοτικοί στόχοι που έχουν τεθεί από τη σύμβαση. Και βέβαια, το λιμάνι του Πειραιά και ο Οργανισμός Λιμένα Πειραιά, αλλά και όλη η ναυτιλιακή κοινότητα του Πειραιά θα υποδεχθούν τα οφέλη αυτής της επέκτασης».

Η πλευρά της Cosco και του ΟΛΠ

Από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής της ΣΕΠ Fu Cheng Qiu σημείωσε: «Σήμερα είναι μία σπουδαία ημέρα, καθώς έχουμε την τελική συμφωνία μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ ΑΕ. Τώρα περιμένουμε την τελική έγκριση από το Ελληνικό Κοινοβούλιο και σας διαβεβαιώνω ότι μόλις εγκριθεί, άμεσα θα αρχίσει η κατασκευή του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ. Οι περισσότεροι πλοιοκτήτες θέλουν να κάνουν τον Πειραιά τερματικό σταθμό, γι’ αυτό και πρέπει να προχωρήσουμε στην κατασκευή του προβλήτα ΙΙΙ. Εμείς στοχεύουμε στο μέλλον ο Πειραιάς να γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα του εισαγωγικού εμπορίου της Ευρώπης. Επίσης, θέλουμε από την πλευρά μας να καταστήσουμε το λιμάνι του Πειραιά κεντρική και κομβική πύλη εισόδου προϊόντων για τη Νότια και την Κεντρική Ευρώπη. Με τη συνεργασία των δύο κυβερνήσεων, της Ελληνικής και της Κινεζικής, μπορούμε να πετύχουμε».

Σε δηλώσεις του ο κ. Ανωμερίτης τόνισε μεταξύ άλλων: «Ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο δαπάνης 230 εκατ. ευρώ με σύμβαση παραχώρησης υπεγράφη σήμερα, καθιστώντας τον Πειραιά ένα από τα πιο σύγχρονα και μεγάλα εμπορευματικά λιμάνια της Ευρώπης. Ο ΟΛΠ ΑΕ ως ιδιοκτήτης καθίσταται οικονομικά λιμάνι μεγάλης αξίας και ετήσιων προσόδων, προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, της λιμενικής βιομηχανίας και της ανάπτυξης της χώρας».

Η αντίδραση των λιμενεργατών

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) κ. Γιώργος Γεωργακόπουλος, μιλώντας για το θέμα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τόνισε ότι δεν τηρήθηκε ο σαφής όρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου που μιλάει για αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος μόνο για επτά χρόνια μέχρι το 2021 όσο θα διαρκέσουν τα έργα, προσθέτοντας ότι αυτό είναι σαφές και από τη νομική υπηρεσία του ΟΛΠ.

Σε ερώτηση αν οι εργαζόμενοι προτίθεται να προσφύγουν εκ νέου στη Δικαιοσύνη για το θέμα του φιλικού διακανονισμού, είπε ότι «διερευνούμε την υπόθεση με τους νομικούς συμβούλους και σύντομα θα πάρουμε θέση».

Σημειώνεται ότι η ΟΜΥΛΕ έχει αναφέρει ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο που ενέκρινε το θέμα του φιλικού διακανονισμού ζητά το εγγυημένο αντάλλαγμα να ανασταλεί για επτά χρόνια ως το 2021, όσο διαρκούν τα έργα του ΣΕΠ-Cosco στο δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ και να συνεχίσει να ισχύει μετά κανονικά, αφού τεθεί σε λειτουργία το δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ στον Πειραιά.