Στην έγκριση του νέου αναθεωρημένου, μετά την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κειμένου του Σχεδίου Β’ Τροποποίησης μέσω φιλικού διακανονισμού του έργου κατασκευής του δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ κτλ., επένδυσης 230 εκατ. ευρώ προχώρησε το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΛΠ.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, το νέο αναθεωρημένο κείμενο θα τεθεί υπόψη της έκτακτης γενικής συνέλευσης των μετόχων, η οποία συνέρχεται εκ νέου αύριο, Τρίτη, 25 Νοεμβρίου, ώρα 12.00, εξ αναβολής, οπότε αναμένεται να γίνει αποδεκτό ενώ το τελικό κείμενο ως σχέδιο νόμου θα αποσταλεί από το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου στη Βουλή μετά την κύρωση του οποίου και τη δημοσίευσή του σε ΦΕΚ θα τεθεί σε ισχύ.
Επισημαίνεται ακόμη ότι το κατασκευαστικό έργο του δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ, του Προβλήτα Πετρελαιοειδών του ΟΛΠ ΑΕ και ο εκσυγχρονισμός του μηχανολογικού εξοπλισμού των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ αναμένεται να ολοκληρωθούν το αργότερο το 2021, οπότε και η δυναμικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του λιμένα Πειραιά, στο οποίο λειτουργούν ως διαχειριστές η ΣΕΠ ΑΕ και ο ΟΛΠ ΑΕ, αναμένεται να ξεπεράσει τα 7.200.000 TEU (κιβώτια).
Στην ομιλία του ο πρόεδρος του ΟΛΠ κ. Γιώργος Ανωμερίτης τόνισε μεταξύ άλλων ότι «όπως είναι γνωστό με τη Συμφωνία αυτή: Ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει να πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους 230.000.000 € στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ ΑΕ στα τμήματα των Προβλητών που του έχουν παραχωρηθεί ή του παραχωρούνται (Δυτικός Προβλήτας ΙΙΙ). Αυξάνονται σημαντικότατα τα έσοδα από παραχωρήσεις για την εταιρεία μας, αφού η δυναμικότητα αυξάνεται από 3.700.000 TEU σε 6.200.000 TEU παραμένοντος σταθερού του ποσοστού είσπραξης επί των ενοποιημένων εσόδων της ΣΕΠ ΑΕ στο 24,5%».
Επίσης, πρόσθεσε ο κ. Ανωμερίτης, «καθίσταται το λιμάνι του Πειραιά ένα εκ των πλέον σημαντικών λιμένων της Ευρώπης στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Η Καθαρά Παρούσα Αξία της νέας σύμβασης θα κυμαίνεται πλέον μεταξύ 860 έως 1.050 εκατ. ευρώ και αποφεύγεται κάθε δικαστική εμπλοκή με την εταιρεία «ΣΕΠ ΑΕ» λόγω των απαιτήσεών της, οι οποίες συνδέονται με την οικονομική κρίση και τη μη μετακίνηση του Προβλήτα και των δικτύων Πετρελαιοειδών, συμβατικής ευθύνης του ΟΛΠ ΑΕ».
Tι λένε οι λιμενεργάτες
Όπως λένε εκπρόσωποι των εργαζομένων ουσιαστικά η κινεζική πλευρά πήρε αυτό που ήθελε, δηλαδή τη μεταβολή του δεύτερου όρου που έθετε το Ελεγκτικό Συνέδριο προκειμένου να προχωρήσει η συμφωνία μεταξύ των πλευρών.
Σύμφωνα με εκπροσώπους της ΟΜΥΛΕ και της Ένωσης Λιμενεργατών ΟΛΠ, ο πρώτος όρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου που έγινε αποδεκτός από το διοικητικό συμβούλιο αφορά την καταβολή σταθερού ενοικίου κάθε χρόνο για την προβλήτα ΙΙΙ της δυτικής πλευράς που θα κατασκευαστεί και φθάνει το 1.800.000 με 2.000.000 ευρώ τον χρόνο.
Ωστόσο όπως ανέφεραν ο δεύτερος όρος που είχε θέσει το Ελεγκτικό Συνέδριο και αφορούσε την αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος που δίνει κάθε χρόνο ο ΣΕΠ (Cosco) να ισχύσει μόνο για επτά χρόνια, για όσο περίπου θα διαρκέσουν το έργα και να ξεκινήσει εκ νέου από το 2021 και μετά, τροποποιήθηκε.
Η τροποποίηση αφορά πλέον το γεγονός ότι ο ΟΛΠ συναινεί στην αναστολή του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος και μετά το 2021 κάτι που ζητούσε η κινεζική πλευρά καθώς ο Οργανισμός δέχεται πλέον να μην ισχύει το εγγυημένο αντάλλαγμα αν το ΑΕΠ δεν έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 2008.
Παράλληλα όπως ανέφεραν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων το διοικητικό συμβούλιο του Oργανισμού έβαλε ένα ελάχιστο φορτίο που ωστόσο για τους ίδιους δεν είναι δεσμευτικό.
Ο πρόεδρος της ΟΜΥΛΕ κ. Γιώργος Γεωργακόπουλος, μιλώντας για το θέμα είπε ότι οι εργαζόμενοι του ΟΛΠ είναι αντίθετοι στο σχέδιο του φιλικού διακανονισμού καθώς θα έπρεπε να προκηρυχθεί διαγωνισμός και τόνισε ότι και τους μίνιμουμ όρους που έθεσε το Ελεγκτικό Συνέδριο οι Κινέζοι τούς αγνοούν και το σκεπτικό είναι να δοθεί το λιμάνι στην Cosco.
Βαρβιτσιώτης για φιλικό διακανονισμό
Στο θέμα του φιλικού διακανονισμού με τη ΣΕΠ ΑΕ αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης κατά την έναρξη του 6ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διαχείρισης και Βελτίωσης Παράκτιων Ζωνών.
Όπως είπε στην ομιλία του: «Το 2008 η διοίκηση του ΟΛΠ με τη στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης, σε πείσμα πολλών αποφάσισε να προχωρήσει σε μια σύμβαση παραχώρησης. Η ΣΕΠ ΑΕ θέτοντας σε λειτουργία τον Προβλήτα 2 και το ανατολικό τμήμα του Προβλήτα 3 πολλαπλασίασε την κίνηση στον Πειραιά και σήμερα έχουμε 5 μεγάλες εταιρείες παγκοσμίου εμβελείας να κάνουν το κέντρο της διακίνησης των εμπορευμάτων τους για όλη την Ευρώπη, τον Πειραιά. ZTE, Hewlett Packard, Huawei, Samsung, Sony έρχονται σε πρώτη φάση και κάνουν logistics centers στον Πειραιά και σε δεύτερη φάση κέντρα επισκευών, συντήρησης κτλ.».
Ο υπουργός Ναυτιλίας συμπλήρωσε πως σήμερα ο Πειραιάς, μετά τη σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι πιο κοντά στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης, κατά μία εβδομάδα σε σχέση με το λιμάνι του Αμβούργου ή του Ρότερνταμ. «Γι’ αυτό ήταν πολύ δύσκολο να πείσουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την επέκταση της σύμβασης με την ΣΕΠ, που επετεύχθη με το φιλικό διακανονισμό» σημείωσε.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης επεσήμανε επιπλέον πως «μετά το ΔΣ και τη ΓΣ του ΟΛΠ προχωράμε στην κύρωση της συμφωνίας στη Βουλή. Τι σημαίνει αυτή η συμφωνία; Επένδυση ύψους άλλων 230 εκατ., δηλαδή η μεγαλύτερη ξένη επένδυση που έγινε στην Ελλάδα από τότε που ξεκίνησε η κρίση μέχρι σήμερα. Σημαίνει αύξηση της δυνατότητας του λιμανιού κατά 40%, αύξηση του μεταφορικού έργου και αύξηση των θέσεων εργασίας».
Είπε ακόμη ότι γίνεται προσπάθεια να καταστήσουν ως περιφερειακά κέντρα τα λιμάνια Βόλου και Αλεξανδρούπολης και παράλληλα γίνονται βελτιώσεις στα λιμάνια κρουαζιέρας, όπως στην Κέρκυρα, στο Κατάκολο και στο Γύθειο, στο Ναύπλιο, «όπου γίνονται σημαντικά έργα και φτιάχνουμε πύλες εισόδου, όπως κάναμε στη Λέσβο και στη Λέρο και θα προχωρήσουμε και σε άλλες. Για να μπορέσουμε να προσφέρουμε πολλαπλούς προορισμούς για την κρουαζιέρα αξιοποιώντας την πολυνησία μας και το καταπληκτικό μας φυσικό περιβάλλον».
Κόντρα υπουργού Ναυτιλίας – αντιπεριφερειάρχη Πειραιά
Ο κ. Βαρβιτσιώτης κατηγόρησε επίσης το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής ότι με εισήγηση του αντιπεριφερειάρχη Πειραιά πήρε μια απόφαση που αντιβαίνει στη λογική, όπως είπε χαρακτηριστικά. Και πρόσθεσε: «Το δικό μας όραμα για τη χώρα δεν είναι να δημιουργήσουμε δημοσιοϋπαλλήλικές θέσεις. Το όραμά μας για τη χώρα είναι δημιουργήσουμε καλύτερες υποδομές, για να υπάρχουν μεγαλύτερες δυνατότητες αξιοποίησης της γεωγραφικής της θέσης. Με αυτό τον τρόπο αντιμετωπίζουμε πλέον τα λιμάνια μας. Με τον ίδιο τρόπο πρέπει να δούμε όλα τα λιμάνια της χώρας. Για να κάνουμε τη Θεσσαλονίκη επίνειο των Βαλκανίων χρειάζονται σημαντικές επενδύσεις και διεθνείς συνεργασίες. Γι’ αυτό προχωράμε σε ιδιωτικοποιήσεις με δεσμευτικό business plan που να προβλέπει επενδύσεις».
Aπαντώντας ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά κ. Γιώργος Γαβρίλης επεσήμανε: «Η κυβέρνηση και ο υπουργός Ναυτιλίας όχι μόνο δεν έχουν κανένα σχέδιο για την ανάπτυξη της λιμενικής βιομηχανίας αλλά έχουν αναγάγει σε εθνική λιμενική πολιτική την εξυπηρέτηση των συμφερόντων της Cosco. Εξαφανίζουν μια δημόσια επιχείρηση, κερδοφόρα, όπως είναι o ΟΛΠ, που εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και βάζουν στη θέση τους ένα ιδιωτικό μονοπώλιο παραβιάζοντας και τον κεντρικό πυρήνα της νεοφιλελεύθερης άποψης, την οποία υπηρετούν.Είναι τέτοια η σπουδή τους, που αγνοούν ακόμα και τις αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου και υποχωρούν μπροστά στις αξιώσεις της Cosco αποδεχόμενοι να μην πληρώνει καν το «ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα». Αυτή η εξέλιξη συνιστά μοναδική πρωτοτυπία στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο και με μαθηματική ακρίβεια καταλήγει σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος».
Ο κ. Γαβρίλης πρόσθεσε: «Αυτός είναι ο λόγος, τον οποίο κάνει πως δεν καταλαβαίνει ο κ. Βαρβιτσιώτης: ότι όλοι οι φορείς της περιοχής του Πειραιά, ανεξάρτητα, από ιδεολογικές διαφορές, αντιτίθενται στην εκχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ. Η Περιφέρεια Αττικής υπερασπίζεται το δημόσιο συμφέρον και θα επιμένει στην ανάγκη να σταματήσει τώρα η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ».