Τελικώς το ελληνικό λιανεμπόριο αφορά μόνο έλληνες επιχειρηματίες –ή σχεδόν έλληνες επιχειρηματίες. Μετά την αποχώρηση των Γάλλων ήλθε η σειρά των Γερμανών. Το Metro Group, κορυφαίος επιχειρηματικός όμιλος όχι μόνο της Γερμανίας αλλά ολόκληρης της ευρωπαϊκής αγοράς, έπειτα από περίπου 20 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά, μέσω της Μάκρο AE, ήλθε η ώρα να αποχωρήσει. Με συσσωρευμένες ζημιές ετών σε μια αγορά που μικραίνει χρόνο με τον χρόνο και με θολές προοπτικές ανάκαμψης, η επιλογή της πώλησης της θυγατρικής της φαινόταν μονόδρομος.
Απόκτηση του 60% της Χαλκιαδάκης

Το εντυπωσιακό στην προκειμένη περίπτωση είναι το γεγονός ότι η πλέον «φιλήσυχη», μάλλον εσωστρεφής και «μη επιθετική» στην αναπτυξιακή της συμπεριφορά ως πριν από λίγα χρόνια ελληνική αλυσίδα σουπερμάρκετ, η Σκλαβενίτης ΑΕΕ, στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων αναδεικνύεται σε πρωταγωνιστή των εξελίξεων.
Πριν από λίγες εβδομάδες έγιναν γνωστές οι συζητήσεις της για την απόκτηση του 60% της κρητικής αλυσίδας Χαλκιαδάκης ΑΕ –του ποσοστού που κατέχει ο όμιλος Βερόπουλου.
Εφόσον τελικώς οι δύο συμφωνίες ευοδωθούν –δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να συνηγορεί για το αντίθετο -, σε λίγες εβδομάδες, αρχής γενομένης από το 2015, η οικογένεια Σπύρου Σκλαβενίτη θα έχει επεκταθεί στην περιοχή της Κρήτης αποκτώντας τη δεύτερη σε μέγεθος αλυσίδα του νησιού και στο χονδρεμπόριο, όπου και τώρα έχει παρουσία, περιορισμένη φυσικά, μέσω των σουπερμάρκετ που διαθέτει.
Ως εκ τούτου, όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς, «το 2015 θα είναι η χρονιά της». Δεν αποκλείεται μάλιστα οι πωλήσεις της τον επόμενο χρόνο να πλησιάσουν τα 1,6 δισ. ευρώ. Πρόκειται για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη αλυσίδα σουπερμάρκετ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το απόγευμα της Τρίτης το Metro Group θα ανακοινώσει επισήμως τη συμφωνία πώλησης και θα ακολουθήσει η διαδικασία ενημέρωσης και έγκρισης της συμφωνίας από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Πρόκειται για τυπικό θέμα, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει το στάδιο της ενσωμάτωσης.

Δίκτυο με 110 καταστήματα

Από τα πλέον ενδιαφέροντα στοιχεία στην προκειμένη περίπτωση είναι ότι οι συμφωνίες με τους προμηθευτές της που πρόκειται να συνάψει η Σκλαβενίτης ΑΕΕ για το 2015 θα γίνουν με βάση τις συνολικές πωλήσεις που θα έχει ο όμιλος –δηλαδή, θα συνυπολογιστούν οι πωλήσεις της Σκλαβενίτης, της Μάκρο και της Χαλκιαδάκης. Είναι προφανές ότι η «δύναμη πυρός» που αποκτά θα αποτελέσει συγκριτικό πλεονέκτημά της στο πλαίσιο του ανταγωνισμού του κλάδου. Για την επίτευξη της συμφωνίας κρίσιμο ρόλο έχει η Grivalia Properties, από την οποία φαίνεται να εξασφαλίζει και τα απαιτούμενα κεφάλαια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα το δίκτυο της Σκλαβενίτης ΑΕΕ αποτελείται από 110 καταστήματα, εκ των οποίων τα 45 εξαγοράστηκαν στη διάρκεια των τελευταίων επτά χρόνων από τις αλυσίδες Παπαγεωργίου, Ατλάντικ, Extra Πρώτα και Φθηνά, Δούκας και Μπαλάσκας –φυσικά στην περιοχή της Αττικής. Εφέτος οι πωλήσεις της εταιρείας θα κυμανθούν περί το 1,25 δισ. ευρώ. Και φυσικά, όταν ολοκληρωθούν οι δύο εξαγορές, το δίκτυό της θα ανέλθει σε 160 σημεία πώλησης και οι πωλήσεις της περί τα 1,6 δισ. ευρώ.

HeliosPlus