Μετά τις αλλεπάλληλες γκάφες που παρατηρήθηκαν τους τελευταίους μήνες στο υπουργείο Οικονομικών ο πρωθυπουργός κύριος Αντώνης Σαμαράς αποφάσισε να περάσει το σύνολο της φορολογικής πολιτικής αλλά και των ελέγχων στον υφυπουργό Οικονομικών κύριο Γιώργο Μαυραγάνη.

Η κίνηση αυτή ερμηνεύεται από πολλούς ως γερό «ψαλίδισμα» του υπουργού Οικονομικών κ. Γκίκα Χαρδούβελη καθώς για πρώτη φορά από τη σύσταση του ΣΔΟΕ και της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων θα υπάγονται στον υφυπουργό Οικονομικών και όχι στον υπουργό όπως ίσχυε εδώ από συστάσεώς τους.

Μάλιστα ακόμη και η ανεξάρτητη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, στην οποία προϊσταται η κ. Κατερίνα Σαββαϊδου θα δίνει λογαριασμό για οποιαδήποτε απόφαση στον υφυπουργό Οικονομικών.
Ειδικότερα, η απόφαση του Πρωθυπουργού αναφέρει τα εξής:
«Στον Υφυπουργό Οικονομικών Γεώργιο Μαυραγάνη ανατίθεται η άσκηση των ακόλουθων αρμοδιοτήτων:
1. της Διεύθυνσης Φορολογικής Πολιτικής,
2. της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, με την επιφύλαξη της ισχύος των αποφάσεων μεταφοράς αρμοδιοτήτων στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων,
3. της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Διοικητικής Υποστήριξης και των υπαγόμενων σε αυτήν υπηρεσιών,
4. της Ειδικής Γραμματείας του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.) και των υπαγόμενων σε αυτήν υπηρεσιών,
5. της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου κατά το μέρος που αφορά τις υπηρεσίες και τα όργανα των ανωτέρω περιπτώσεων,
6. της Ανώτατης Επιτροπής Τελωνειακών Αμφισβητήσεων (Α.Ε.Τ.Α.),
7. του Ανώτατου Χημικού Συμβουλίου (Α.Χ.Σ.),
8. της εποπτείας του Ειδικού Ταμείου Ελέγχου, Παραγωγής και Ποιότητας Αλκοόλης−Αλκοολούχων Ποτών (Ε.Τ.Ε.Π.Π.Α.Α.).
Άρθρο 2
1. Στο πλαίσιο της άσκησης των αρμοδιοτήτων του άρθρου 1 περιλαμβάνονται και οι ακόλουθες:
α) οι κοινοβουλευτικές αρμοδιότητες, με εξαίρεση τη νομοθετική πρωτοβουλία,
β) η πρόταση για την έκδοση διαταγμάτων,
γ) η έκδοση πράξεων ατομικού και κανονιστικού χαρακτήρα,
δ) η πρόταση για την έκδοση διαταγμάτων και η έκδοση πράξεων από κοινού με άλλους Υπουργούς, Αναπληρωτές Υπουργούς και Υφυπουργούς,
ε) η αποδοχή των γνωμοδοτήσεων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ως και η αποδοχή και έγκριση πρακτικών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους,
στ) τα ερωτήματα και οι αποφάσεις για την επιλογή, προαγωγή, τοποθέτηση, μετακίνηση, απόσπαση, μετάθεση και μετάταξη των υπαλλήλων των υπηρεσιακών μονάδων που προβλέπονται στο άρθρο 1, σύμφωνα με τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007, Α΄ 26) ή άλλες ειδικές διατάξεις, με εξαίρεση τους Προϊσταμένους Γενικών Διευθύνσεων.
ζ) ο ορισμός μελών των Υπηρεσιακών Συμβουλίων και η σύσταση, συγκρότηση και ορισμός μελών των μόνιμων και ευκαιριακών συλλογικών οργάνων (επιτροπών, συμβουλίων και ομάδων εργασίας).
2. Εξαιρούνται και παραμένουν στον Υπουργό:
α) η αρμοδιότητα να προσδιορίζει την πολιτική του Υπουργείου, στο πλαίσιο των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου και των λοιπών συλλογικών κυβερνητικών οργάνων, να συντονίζει την εφαρμογή της πολιτικής αυτής και να εποπτεύει την εφαρμογή της από τις υπηρεσίες του Υπουργείου,
β) η εκπροσώπηση του Ελληνικού Δημοσίου,
γ) η εκπροσώπηση του Υπουργείου στους Διεθνείς Οργανισμούς,
δ) η υπογραφή αποφάσεων εξουσιοδότησης υπαλλήλων για το χειρισμό διαβαθμισμένου υλικού, άρσης εξουσιοδότησης, συγκρότησης ομάδων πολιτικής άμυνας των κτιρίων του Υπουργείου και όλων των άλλων Υπηρεσιών που υπάγονται σε αυτό, καθώς και συγκρότησης επιτροπών καταστροφής διασφαλισμένου υλικού,
ε) η οργάνωση Υπηρεσιών,
στ) οι αποσπάσεις και μετατάξεις στο Υπουργείο Οικονομικών υπαλλήλων άλλων φορέων, καθώς και οι πράξεις πρόσληψης ή διορισμού προσωπικού του Υπουργείου Οικονομικών και των νομικών προσώπων που εποπτεύονται από αυτό και ανάθεσης μίσθωσης έργου σε φυσικά πρόσωπα, με την εξαίρεση της στελέχωσης του Γραφείου του Υφυπουργού,
ζ) οι πράξεις εκτέλεσης δικαστικών αποφάσεων που αφορούν στην πληρωμή συμπληρωματικών συντάξεων σε συνταξιούχους και βοηθηματούχους, γενικά, του Δημοσίου.
η) η έκδοση εγκυκλίων και οδηγιών για το συντονισμό της δραστηριότητας των Υπηρεσιακών και Πειθαρχικών Συμβουλίων.
3. Η κατά την περίπτωση ζ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 2 αρμοδιότητα ασκείται, αφού προηγουμένως ενημερωθεί ο Υπουργός. Η αρμοδιότητα της σύστασης, συγκρότησης και ορισμού μελών των μόνιμων και ευκαιριακών συλλογικών οργάνων (επιτροπών, συμβουλίων και ομάδων εργασίας) ασκείται παράλληλα και από τον Υπουργό.

Η ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών

Σχετικά με δημοσιεύματα που αφορούν τις αρμοδιότητες στο υπουργείο Οικονομικών επισημαίνεται ότι :

Πρώτον, η προηγούμενη Γενική Γραμματεία Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων και νυν Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων καθώς και η Ειδική Γραμματεία Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος υπάγονται στον υφυπουργό Οικονομικών Γ. Μαυραγάνη με πράξη του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά και του τότε υπουργού Οικονομικών Γ. Στουρνάρα και ημερομηνία 24/9/2012.

Δεύτερον, βάσει του Προεδρικού Διατάγματος 111/2014 που υπογράφηκε τον Ιούλιο του 2014, δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης τον Αύγουστο του 2014 και ισχύει από την 1η Νοεμβρίου του 2014 ορίστηκε ο νέος Οργανισμός του υπουργείου Οικονομικών. Σύμφωνα με αυτόν η τέως Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων μετονομάστηκε σε Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Διοικητικής Υποστήριξης. Οι αρμοδιότητες του υφυπουργού Οικονομικών Γ. Μαυραγάνη όπως προσδιορίστηκαν με την πρόσφατη απόφαση του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά και του υπουργού Οικονομικών Γκ. Χαρδούβελη αφορούν στις ίδιες γενικές γραμματείες τις οποίες επόπτευε ήδη από το 2012.

Τρίτον, με βάση την δέσμευση της χώρας στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής από τον Απρίλιο του 2014 η νεοσυσταθείσα Διεύθυνση Φορολογικής Πολιτικής έχει προβλεφθεί ότι υπάγεται επίσης στον εκάστοτε αρμόδιο για τα δημόσια έσοδα υφυπουργό Οικονομικών.

Συνεπώς σχόλια και πολιτικά συμπεράσματα που είδαν το φως της δημοσιότητας ως «απόρροια» των αρμοδιοτήτων στο υπουργείο Οικονομικών καμία σχέση δεν έχουν με την πραγματικότητα.