Δρόμο για το επόμενο βήμα στον ελληνικό τουρισμό, την ποιοτική αναβάθμιση και την επιμήκυνση της περιόδου, ανοίγει η εφετινή συνάντηση της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς στο Λονδίνο. Θετικά μηνύματα για μία ακόμη καλή χρονιά στη χώρα έστειλε η διεθνής έκθεση World Travel Market 2014, η οποία ολοκληρώθηκε στις 6 Νοεμβρίου στη βρετανική πρωτεύουσα.
Η Ελλάδα καταγράφει αύξηση που κυμαίνεται σε ποσοστό 7%-8%, με βάση περίπου 250.000 κρατήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί, καθώς οι τάσεις δείχνουν ότι η άνοδος θα διατηρηθεί. «Ολοι οι tour operators σκέπτονται να αυξήσουν τα προγράμματά τους για την Ελλάδα» τονίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Ανδρέας Ανδρεάδης. «Η εικόνα είναι πολύ θετική. Υπάρχει δυναμισμός στο προϊόν», καθώς θεωρείται πιο σύγχρονο σε σχέση με αυτό των ανταγωνιστικών προορισμών όπως η Ισπανία ή η Τουρκία. «Υπάρχει η αντίληψη ότι η Ελλάδα έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια. Εχει μεγαλύτερη πολυποικιλότητα από τους ανταγωνιστές της» επισημαίνει.

Τα νέα δίκτυα
«Αρχίζει η διαμόρφωση εναλλακτικών προϊόντων αιχμής. Θα πρέπει να τα βοηθήσουμε να κάνουν το πρώτο βήμα» σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ αναφερόμενος σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες αναπτύσσονται στην αγορά διατηρώντας τον τοπικό χαρακτήρα. «Υπάρχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και διαδικτυακοί τρόποι διάθεσης του προϊόντος» εξηγεί και προσθέτει ότι τα νέα δίκτυα θα συμβάλουν στην πολυποικιλότητα του εγχώριου τουριστικού προϊόντος.

«Το επόμενο στοίχημα είναι οι μικροί και μεσαίοι επαγγελματίες του τουρισμού να ενταχθούν σε ένα πιο επαγγελματικό πλαίσιο. Χρειάζονται βοήθεια σε μάρκετινγκ και τεχνογνωσία για να δημιουργήσουν τις επόμενες 100.000 θέσεις εργασίας»
τονίζει, υπογραμμίζοντας έναν από τους στόχους για τη νέα χρονιά.
«Deluxe all inclusive»


Ο ίδιος αναφέρεται στις προοπτικές δημιουργίας ενός «deluxe all inclusive» προϊόντος με τη συμμετοχή των επιχειρήσεων της περιοχής, όπως ταβέρνες σε παραθεριστικούς προορισμούς οι οποίες να περιλαμβάνονται στα πακέτα των ξενοδοχείων. Ηδη έχουν γίνει κάποιες συμφωνίες με ταξιδιωτικούς οργανισμούς οι οποίοι εντάσσουν στα προγράμματά τους την τοπική κουζίνα στην ακτίνα των ξενοδοχείων με τα οποία συνεργάζονται εμπλουτίζοντας την εμπειρία των πελατών τους. «Αυτό χρειάζεται να διαμορφωθεί σε ένα πιο οργανωμένο πλαίσιο προτύπων» λέει ο κ. Ανδρεάδης και σημειώνει την ανάγκη εταιρείες συμβούλων να διευρύνουν τις υπηρεσίες τους φτιάχνοντας επιχειρηματικά σχέδια (business plans) για τις μικρές και μεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις.
Ενας ακόμη στόχος για τη χρονιά που έρχεται είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Η επόμενη σεζόν θα ξεκινήσει τρεις εβδομάδες νωρίτερα, από τις αρχές Απριλίου, καθώς και το Πάσχα είναι πιο νωρίς.
«Κλειδί» ωστόσο για την κεφαλαιοποίηση των θετικών μηνυμάτων της αγοράς είναι η διατήρηση της ομαλότητας και σταθερότητας στη χώρα, καθώς το ερώτημα ήδη τίθεται σε επίπεδο ταξιδιωτικών οργανισμών και αεροπορικών εταιρειών. Οι τελευταίες θα ανακοινώσουν στα τέλη Δεκεμβρίου το πλάνο τους για το 2015, οπότε θα αποτυπωθεί πόσες περισσότερες θέσεις έχουν προγραμματιστεί για την Ελλάδα, σε συνέχεια της ζήτησης. Σε επίπεδο επενδυτών, ωστόσο, οι ενδιαφερόμενοι είναι πιο προσεκτικοί, μια και πρώτα θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν ζητήματα όπως το φορολογικό πλαίσιο κ.ά.

Το Διαδίκτυο
«Οι προοπτικές για το 2015 δείχνουν καλές», θα πρέπει όμως «να βελτιώσουμε την ποιότητα της εμπειρίας του τουρίστα για να αυξήσουμε την κατανάλωση» και «να αναδιαρθρώσουμε τον πρωτογενή και τον δευτερογενή τομέα για να αυξήσουμε τους πολλαπλασιαστές και τις οικονομικές επιπτώσεις στους προορισμούς και στη χώρα συνολικά» σχολιάζει ο καθηγητής, Director του eTourism Lab και Deputy Director του International Centre for Tourism and Hospitality Research του Bournemouth University κ. Δημήτρης Μπούχαλης. Ο ίδιος σημειώνει ότι «το Ιnternet γίνεται ο κύριος τρόπος αναζήτησης τουριστικής εμπειρίας και άρα το κύριο κανάλι διανομής. Διεθνή ηλεκτρονικά γραφεία κρατήσεων όμως μονοπωλούν τις κρατήσεις ξενοδοχείων δημιουργώντας ισχυρούς πόλους διαπραγματευτικής πίεσης και μονοπωλιακές καταστάσεις». Πρέπει «να μάθουμε να διαφοροποιούμε το προϊόν και να χρησιμοποιούμε την τεχνολογία για διαρκή επικοινωνία και διαδραστικότητα με τους πελάτες ώστε να δημιουργούμε ζήτηση και να κάνουμε τους πελάτες μας πρεσβευτές μας» επισημαίνει αναφερόμενος στο θέμα του σεμιναρίου που συντόνισε στο πλαίσιο της WTM. «Οι τεχνοκρατικές μέθοδοι υπάρχουν και πρέπει να χρησιμοποιούνται για να είμαστε ανταγωνιστικοί σε μια αγορά που έχει διαρκώς μεγαλύτερες απαιτήσεις και ανταγωνισμό» καταλήγει.

Ολιβερ Ντόρσουκ, TUI Germany
«Η Ελλάδα θα συνεχίσει να ανθεί»

«Η Ελλάδα θα συνεχίσει να ανθεί»
επισημαίνει ο Chief Operating Officer of TUI Germany κ. Ολιβερ Ντόρσουκ αναφερόμενος στις ισχυρές τάσεις που διαμορφώνονται στην αγορά της Μεσογείου το καλοκαίρι του 2015. Και σημειώνει ότι ο τουριστικός οργανισμός συνεχίζει επιθετικά την πολιτική του για την ερχόμενη σεζόν αυξάνοντας επίσης τα concept ξενοδοχεία.
Η κατάταξη των δημοφιλέστερων προορισμών διακοπών για τους γερμανούς ταξιδιώτες διατηρείται σταθερή και την επόμενη χρονιά, με την Ισπανία να παραμένει στην κορυφή και να ακολουθείται από την Τουρκία και την Ελλάδα. Επειτα από μια χρονιά-ρεκόρ το 2014, η TUI Γερμανίας προσδοκά περαιτέρω αύξηση της ζήτησης για τους ελληνικούς προορισμούς το ερχόμενο καλοκαίρι έχοντας διευρύνει τη δυναμικότητά της. Εξάλλου συνολικά ο κορυφαίος τουριστικός οργανισμός της Γερμανίας θα ενισχύσει τις αεροπορικές θέσεις κατά 10%, με τον πιο ισχυρό προορισμό στη χώρα να είναι τα Χανιά.
Ανοδική τάση παρατηρείται και στην Αίγυπτο, η οποία είναι όγδοη στην κατάταξη των δημοφιλέστερων προορισμών της TUI, με τη ζήτηση για διακοπές στην Ερυθρά Θάλασσα να έχει τονωθεί, ιδιαίτερα στην περιοχή της Ουργκάδα. Αντίθετα, η ζήτηση για κρουαζιέρες στον Νείλο παραμένει στάσιμη σε χαμηλά επίπεδα.
Στις τάσεις της ερχόμενης τουριστικής περιόδου σαφής είναι η προτίμηση για λιγότερο γνωστούς προορισμούς, όπως το Ζαντάρ στην Κροατία και το Πόρτο Σάντο στη Μαδέρα, αλλά και για προορισμούς για μοντέρνους ταξιδιώτες, όπως το Μπόντρουμ και η Ιμπιζα. Ταυτόχρονα η Τυνησία επανέρχεται και αναμένεται σημαντική ανάκαμψη για το επόμενο καλοκαίρι, με την TUI να διευρύνει το χαρτοφυλάκιό της.

«Το κλίμα είναι θετικό»
σχολιάζει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου κ. Νίκος Χαλκιαδάκης. Οι προκρατήσεις για την Κρήτη διαμορφώνονται σε ποσοστά 5%-7% σε σχέση με το 2014, με τις παραδοσιακές αγορές της Γερμανίας, της Βρετανίας, της Αυστρίας και της Ολλανδίας να καταγράφουν άνοδο. Αντίθετα, από τη Ρωσία αναμένεται μείωση εξαιτίας της οικονομικής κατάστασης και της υποτίμησης που υπέστη το ρούβλι, σε συνέχεια και των προβλημάτων από τη χρεοκοπία των ταξιδιωτικών οργανισμών. Οι προκρατήσεις είναι πολλές, αναφέρει ο κ. Χαλκιαδάκης, με τις εκπτώσεις να κυμαίνονται σε ποσοστό 15%, ενώ επισημαίνει την τάση που διαμορφώνεται πλέον στους ταξιδιωτικούς οργανισμούς οι οποίοι επιθυμούν αποκλειστικότητα στις συνεργασίες και επιλέγουν την εξειδίκευση αναζητώντας θεματικά ξενοδοχεία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ