Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να καταθέσει τελικά στη Βουλή την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου Κόρινθος – Καλαμάτα ο υπουργός Υποδομών, κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, έπειτα από την διαφαινόμενη αποδέσμευση του φακέλου του «Μορέα» από τα αρμόδια ευρωπαϊκά και εθνικά όργανα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με απάντηση του υπουργού Υποδομών σε γραπτή ερώτηση της βουλευτού Λακωνίας της ΝΔ, κυρίας Φεβρωνίας Πατριανάκου, «το σχέδιο της συμφωνίας τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης για τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος –Τρίπολη –Καλαμάτα και κλάδος Λεύκτρα –Σπάρτη υπολογίζεται ότι θα έρθει στην Βουλή προς έγκριση τον Νοέμβριο του 2014».
«Το παραπάνω σχέδιο έχει σταλεί προς έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς επίσης και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την διατύπωση της σύμφωνης γνώμης ως προς το θέμα των κρατικών ενισχύσεων» αναφέρεται στην απάντηση, η οποία φέρει ημερομηνία 29 Οκτωβρίου 2014.
«Σύμφωνα με το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται στην τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης, η παράδοση του αυτοκινητόδρομου «Λεύκτρο –Σπάρτη» προβλέπεται στις 3 Μαρτίου 2015» σημειώνεται.
Σύμφωνα με στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου, πρόκειται για χρονοδιάγραμμα απολύτως εφικτό, καθώς το έργο έχει ολοκληρωθεί σχεδόν στο σύνολό του, με την πρόοδο στην κατασκευή του φυσικού αντικειμένου να προσεγγίζει το 94%.
Στο μεταξύ, δημοσιεύθηκε την Πέμπτη στην εβδομαδιαία επετηρίδα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι η Κομισιόν αποφάσισε στις 27 Οκτωβρίου 2014 να μην θέσει αντιρρήσεις σε σχέση με πιθανές κρατικές ενισχύσεις στην υπόθεση του «Μορέα».
Αν και η απόφαση δεν έχει ακόμη καθαρογραφεί και δημοσιευθεί στην επίσημη εφημερίδα της Ε.Ε., εν τούτοις φαίνεται ότι αφορά την δέσμευση του ελληνικού δημοσίου να καλύψει τυχόν κενά στην αποπληρωμή των δανείων που λαμβάνει ο παραχωρησιούχος.
Το πρόβλημα του «Μορέα» ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2012 , όταν οι 16 δανείστριες τράπεζες του έργου, οι οποίες είχαν αναλάβει να χρηματοδοτήσουν την κατασκευή με δάνεια ύψους 674 εκατ. ευρώ, ανέστειλαν τη δανειοδότηση, καθώς αμφισβητούσαν προβολές κίνησης και φόρτου του αυτοκινητόδρομου.
Μάλιστα, η ΕΤΕπ, η οποία διαθέτει τη «μερίδα του λέοντος» στον δανεισμό του έργου, ζήτησε αναπροσαρμογή του χρηματοοικονομικού μοντέλου προς τα κάτω, ανοίγοντας «τρύπα», ύψους 200 εκατ. ευρώ.
Χρειάστηκε να μεσολαβήσουν μήνες διαπραγματεύσεων για να συμφωνηθεί τον Ιούνιο του 2013 ένα μειωμένο, αλλά βιώσιμο μοντέλο για τον αυτοκινητόδρομο, πάντοτε όμως στο πλαίσιο των χαμηλών σεναρίων της σύμβασης παραχώρησης.
Στο μεταξύ, η κυβέρνηση δεσμεύτηκε προς όλους τους δανειστές ότι θα βάλει «πλάτη» προκειμένου να μην υπάρξουν κενά στην αποπληρωμή των δανείων και τελικά κατέληξε σε μία λύση για το έργο. Ωστόσο, έκτοτε πέρασε ένας χρόνος, χωρίς σοβαρές εξελίξεις.
Σύμφωνα με πρόσφατη απάντηση του υπουργού Υποδομών στη Βουλή, θα υπάρξει πρόσθετη επιδότηση λειτουργίας από το δημόσιο στον παραχωρησιούχο, η οποία θα ανέλθει κατά μέγιστον στα 350 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το υπουργείο, το ποσόν δεν αποτελεί αποζημίωση λόγω μειωμένων εσόδων, αλλά ανώτατο ονομαστικό ποσό πρόσθετης επιδότησης λειτουργίας, που αφορά αποκλειστικά και μόνο την κάλυψη των υποχρεώσεων του έργου προς τις δανείστριες τράπεζες, στην περίπτωση που τα μελλοντικά έσοδα των διοδίων – αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου – δεν επαρκούν για την εξόφληση των δόσεων.
Σε τρέχουσες τιμές, όμως, η αξία του ποσού είναι της τάξης των 80-90 εκατ. ευρώ και, μάλιστα, το υπουργείο προεξοφλεί ότι η αύξηση του ΑΕΠ, θα φέρει και αύξηση των εσόδων από διόδια, και, άρα, μικρότερη πιθανότητα καταβολής μεγαλύτερης επιδότησης. Επίσης, σύμφωνα με το ίδιο έγγραφο, ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει να καταβάλει επιπλέον ίδιους πόρους ύψους 10+10 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, η τροποποιημένη σύμβαση θα επικαλείται «παρατεταμένο γεγονός ανώτερης βίας» και θα αναγνωρίζει ότι η οικονομική κρίση αποτελεί τη «βασική αιτία μείωσης των εσόδων των έργων από τα διόδια», κάτι που επιβάλει και την αναδιάρθρωση των όρων της σύμβασης.