Κάτι έχει αρχίσει να κινείται στην αγορά. Οι τάσεις που είχαν καταγραφεί από τις αρχές του έτους για αλλαγή της ψυχολογίας των καταναλωτών φαίνεται να ενισχύονται και να παγιώνονται, εκτός βεβαίως απροόπτου. Δεν είναι μόνο η αυξημένη κυκλοφορία αυτοκινήτων που παρατηρείται στους αθηναϊκούς δρόμους, η οποία αν μη τι άλλο δείχνει ότι ο κόσμος χρησιμοποιεί ξανά τα ΙΧ του στις μετακινήσεις του είτε για δουλειά είτε για έξοδο και ψώνια, αλλά και η αναθέρμανση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, η οποία έστω και με διστακτικά βήματα ενισχύεται.
Κινητικότητα
Μεγάλες ελληνικές και διεθνείς αλυσίδες ανοίγουν νέα καταστήματα, κινητικότητα καταγράφεται στον κλάδο των ακινήτων με επενδύσεις και αγοραπωλησίες, «οι εκθέσεις αυτοκινήτων ξαναζωντανεύουν έστω και από το διερευνητικό ενδιαφέρον των καταναλωτών» όπως αναφέρει ο κ. Αντώνης Ισμαήλος, εξουσιοδοτημένος διανομέας της Mercedes Benz, ενώ για πρώτη φορά ύστερα από τρία χρόνια πραγματοποιήθηκε και πάλι το Ναυτικό Σαλόνι Αθηνών με την παρουσίαση σκαφών αναψυχής. Κλάδοι που τα προηγούμενα χρόνια ήταν εμπορικά «νεκροί» σιγά-σιγά επιχειρούν να ξανασταθούν στα πόδια τους και να κοιτάξουν με αισιόδοξη διάθεση το μέλλον.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αντιστροφής της τάσης αποτελεί η αγορά ακινήτων, στην οποία σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Βακαλόπουλο, δικηγόρο εξειδικευμένο σε θέματα ακινήτων, «μετά από 4 χρόνια αδράνειας καταγράφεται πλέον κινητικότητα και οι μεγάλες κτηματομεσιτικές εταιρείες είναι αισιόδοξες ότι θα συνεχιστεί η άνοδος της ζήτησης. Αρκεί όμως», προσθέτει ο ίδιος επιβεβαιώνοντας το ασταθές κλίμα που επικρατεί στην αγορά εξαιτίας της πολιτικής αβεβαιότητας, «η κυβέρνηση να τηρήσει τις υποσχέσεις της». Χαρακτηρίζει δε ως «θετικό βήμα» τη σύνδεση του «πόθεν έσχες» με τις πραγματικές αξίες. Σύμφωνα με τον κ. Βακαλόπουλο, έντονο ενδιαφέρον εκδηλώνεται για κατοικίες στα νότια προάστια αλλά και σε περιοχές με ακίνητα μέσης ή μεγάλης αξίας.
Ολα αυτά δείχνουν, όπως απλά και γλαφυρά εξηγεί ο οδηγός ταξί κ. Νίκος Ντουνιάς, ο οποίος επιβεβαιώνει την αύξηση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, ότι «ο κόσμος που διασώθηκε από τη λαίλαπα της κρίσης έκανε τα κουμάντα του, έκοψε ό,τι μπορούσε να κόψει, προσαρμόστηκε σε χαμηλότερα επίπεδα διαβίωσης και ξαναβγήκε στους δρόμους».
Καφέ και μπαράκια


Αυτή τη φορά όμως δεν γεμίζει τα καταστήματα με ρούχα, παπούτσια, αξεσουάρ και είδη δώρου ή τα ακριβά εστιατόρια και τα ξενοδοχεία όπως τα χρόνια της επίπλαστης ευμάρειας, αλλά τα καφέ και τα μπαράκια που έχουν κατακλύσει το κέντρο της Αθήνας και άλλες περιοχές του Λεκανοπεδίου. Βεβαίως, υπάρχει και ένα μεγάλο ποσοστό πολιτών που δεν μπορεί να συνέλθει από τα «χτυπήματα» της κρίσης και τη μάστιγα της ανεργίας και παραμένει αμέτοχο στο νέο τοπίο που αρχίζει να διαφαίνεται στον ορίζοντα.
Ομως το κλίμα είναι ευμετάβλητο και το τοπίο μπορεί να θολώσει και πάλι. Η αβεβαιότητα που προκαλεί η πολιτική αστάθεια και οι έντονες διακυμάνσεις στο πολιτικό θερμόμετρο έχουν άμεση επίπτωση στη συμπεριφορά των καταναλωτών, όπως διαπιστώνει ο κ. Αντώνης Σταύρου, ιδιοκτήτης του ομίλου εστιατορίων «Καστελόριζο», ο οποίος επισημαίνει ότι «αν δεν ομαλοποιηθεί η πολιτική κατάσταση, θα έχουμε ένα δύσκολο 2015».
Προτιμούν τα φθηνά


Σύμφωνα με τον ίδιο σήμερα «οι καταναλωτές προτιμούν τα φθηνά εστιατόρια, όπως ψητοπωλεία και μεζεδοπωλεία, ενώ οι προσφορές σε μενού αποτελούν αγαπημένη τους επιλογή». Ενα ακόμη χαρακτηριστικό της αγοράς είναι ότι το 2014 δημιουργήθηκαν πολλά νέα στέκια εστίασης. Σύμφωνα με τον κ. Σταύρου, «μόνο στη Γλυφάδα ανοίγουν 2 με 3 νέα εστιατόρια κάθε μήνα το τελευταίο έτος, με αποτέλεσμα στη συνέχεια να κλείνουν αλλά και να υπάρχει ένας κορεσμός και μια υπερβολή».
Τη βελτίωση του κλίματος στην αγορά καταγράφει μελέτη της εταιρείας ICAP Group, σύμφωνα με την οποία οι επιχειρηματίες δηλώνουν τη συγκρατημένη αισιοδοξία τους, ενώ σημάδι ανακοπής της ύφεσης θεωρείται το γεγονός ότι μεταξύ 2012 και 2013 οι ζημιές που κατέγραψαν οι εταιρείες (ΟΕ, ΑΕ και ΕΠΕ) στην περιοχή της Αθήνας μειώθηκαν από το 1 δισ. ευρώ στα 500 εκατ. ευρώ. Επίσης, οι δείκτες επιχειρηματικών προσδοκιών, καταναλωτικής εμπιστοσύνης και οικονομικού κλίματος παρουσιάζουν μικρή ανάκαμψη, σύμφωνα με την πρώτη έρευνα που έγινε για το Κέντρο Στήριξης Επιχειρηματικότητας του Δήμου Αθηναίων.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Ποντάρουν στην ανάκαμψη της οικονομίας
Σε νέα καταστήματα, βιομηχανικές μονάδες και αξιοποίηση ακινήτων προχωρούν πλέον αρκετοί έλληνες επιχειρηματίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, οι οποίοι δείχνουν αισιοδοξία και τολμούν να επενδύσουν. Ελληνικές εταιρείες αλλά και ξένες με παρουσία στη χώρα μας, όπως οι Grivalia AEEAΠ, H&M, Imaginarium, Κρι Κρι, Jumbo, FF Group, Minerva κ.ά., πιστεύουν ότι το οικονομικό κλίμα στη χώρα μας έχει αρχίσει και αλλάζει προς το καλύτερο και τοποθετούν κεφάλαια στην Ελλάδα στοχεύοντας στην ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τους. Ποντάρουν δηλαδή στην ανάκαμψη της οικονομίας και σπεύδουν να εκμεταλλευθούν τις πρώτες ενδείξεις. Αν θα τους βγει ή όχι, μένει να αποδειχθεί.
Μια εταιρεία που ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε επενδύσεις 400-500 εκατ. ευρώ για την απόκτηση νέων ακινήτων προστιθέμενης αξίας στην επόμενη τριετία είναι η Grivalia ΑΕΕΑΠ (πρώην Eurobank Properties). Η εταιρεία επικεντρώνει το ενδιαφέρον της κυρίως στα εμπορικά ακίνητα αλλά και σε ακίνητα ιδιωτικοποιήσεων του Δημοσίου. Παράλληλα προχωρεί και στην αναβάθμιση των ακινήτων που ήδη διαθέτει. Την ανάπτυξη στην Ελλάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης συνεχίζει η σουηδική αλυσίδα καταστημάτων ένδυσης H&M (Hennes & Mauritz), η οποία πρόσφατα άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στον Βόλο. Επίσης, ανακοίνωσε ότι τον Νοέμβριο θα ανοίξει το δεύτερο κατάστημά της στην Πάτρα.
Ακόμη μία εταιρεία που δείχνει την εμπιστοσύνη της στην Ελλάδα είναι η ισπανική αλυσίδα παιχνιδιών Imaginarium, η οποία πρόσφατα προχώρησε στην ίδρυση νέου καταστήματος και γραφείων στην Κηφισιά.
Νέα μονάδα

Παράλληλα, η ελληνική γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι παρουσίασε τη νέα πρότυπη μονάδα γιαουρτιού που κατασκεύασε στις Σέρρες. Η επένδυση της Κρι Κρι πραγματοποιήθηκε στον χώρο των κεντρικών εγκαταστάσεών της και περιλαμβάνει την κατασκευή νέας, σύγχρονης παραγωγικής μονάδας που έχει διπλάσια παραγωγική δυναμικότητα και στην πλήρη λειτουργία της θα απασχολεί περισσότερους από 100 εργαζομένους. Ο ελληνικός όμιλος παιχνιδιών Jumbo προχωρεί στο άνοιγμα νέου καταστήματος στην Πελοπόννησο. Επιπλέον, η ελληνική εταιρεία ένδυσης Minerva γνωστοποίησε την έναρξη λειτουργίας νέου καταστήματος στη Ν. Ιωνίας στην Αθήνα. Ηδη από την αρχή του έτους έως σήμερα έχουν ανοίξει τέσσερα νέα σημεία πώλησης. Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι η αύξηση του αριθμού των απασχολουμένων κατά 28 άτομα σε ένα έτος.

ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ Η ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΒΕΝΖΙΝΗΣ
Ανακάμπτει ο κλάδος των αυτοκινήτων

Μετά τη μεγάλη βουτιά στον κλάδο των αυτοκινήτων, η αγορά δείχνει σημάδια ανάκαμψης. Βέβαια, οι έλληνες καταναλωτές τα τελευταία τρία χρόνια προτιμούν κυρίως τα αυτοκίνητα μικρού κυβισμού και τα πετρελαιοκίνητα. Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων κ. Δημήτρη Πάτσιο, παρατηρείται μια αύξηση 22,3% από την αρχή του έτους ως τον Σεπτέμβριο στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων, που οφείλεται αφενός στις ανάγκες σε ενοικιαζόμενα οχήματα λόγω της αύξησης του τουρισμού και αφετέρου στη βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης (αυξημένες ιδιωτικές πωλήσεις). Για το 2015, ο κ. Πάτσιος εκτιμά ότι η αγορά αυτοκινήτων θα γνωρίσει εκ νέου άνοδο, αν και περιορισμένη.
Περισσότερα αυτοκίνητα στους δρόμους σημαίνει και μεγαλύτερη κατανάλωση βενζίνης. Τις τελευταίες 15 ημέρες, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων κ. Βαγγέλη Κώτσο, έχει παρατηρηθεί αύξηση 5-7% της κατανάλωσης καυσίμων στην Ελλάδα, που συνδέεται με το γεγονός ότι έχουν πέσει οι τιμές καυσίμων, κατά 9 λεπτά το λίτρο η βενζίνη και κατά 6 λεπτά το πετρέλαιο κίνησης. Συνολικά το 2014 για όλη την Ελλάδα σημειώθηκε στασιμότητα στην κατανάλωση βενζίνης σε σχέση με το 2013, ενώ τα προηγούμενα έτη υπήρχε μείωση. Οσον αφορά το πετρέλαιο κίνησης, παρατηρήθηκε αύξηση 20% περίπου το 2014, σύμφωνα με τον ίδιο, διότι πολλοί καταναλωτές έχουν αντικαταστήσει τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα με πετρελαιοκίνητα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ