Η ρύθμιση για το θέμα των ληξιπροθέσμων οφειλών στα ασφαλιστικά ταμεία και τις εφορίες, από 72 έως 100 δόσεις, κατατέθηκε στη Βουλή το μεσημέρι της Πέμπτης.

Πλήθος διατάξεων που φέρνουν τα πάνω κάτω στον τρόπο που μπορούν να ρυθμιστούν τα χρέη σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία, την παράταση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης για μία 2ετία μειωμένη κατά 30% αλλά και τη διατήρηση του μειωμένου ΦΠΑ στην εστίαση και για το 2015 κατέθεσε στη Βουλή τα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας με στόχο να ψηφιστούν την Παρασκευή και να γίνουν νόμος του κράτους.

Σύμφωνα με τις εν λόγω διατάξεις ρυθμίζονται τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς εφορία και ταμεία που έχουν βεβαιωθεί ή έχουν γίνει ληξιπρόθεσμα έως την 1η Οκτωβρίου 2014.

Προβλέπονται απαλλαγές από τις προσαυξήσεις, τους τόκους και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής που φτάνουν μέχρι και το 100% αυτών, ενώ ο αριθμός των δόσεων κυμαίνεται από 12 έως και 100, ενώ στη ρύθμιση υπάγονται οφειλές φυσικών και νομικών προσώπων έως 1.000.000 ευρώ, με μειωμένο επιτόκιο που ανέρχεται σε 4,56% ετησίως.

Η αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση υποβάλλεται στη Φορολογική Διοίκηση μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Μαρτίου 2015, ενώ προϋπόθεση υπαγωγής αποτελούν η υποβολή των προβλεπομένων από το νόμο φορολογικών δηλώσεων και η φορολογική ενημερότητα των υπαγομένων καθ’ όλη τη διάρκεια της ρύθμισης.

Η μη εμπρόθεσμη καταβολή δόσης, επιφέρει την απώλεια των ευεργετημάτων της ρύθμισης, την υποχρέωση άμεσης καταβολής του υπολοίπου της οφειλής και την άμεση επιδίωξη της είσπραξής της.

Κατ΄ εξαίρεση, τα ευεργετήματα της ρύθμισης δεν χάνονται στην περίπτωση που ο οφειλέτης δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα μέχρι 2 δόσεις κατ’ έτος ή μία δόση για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τους δύο μήνες.

Σε περιπτώσεις απώλειας της ρύθμισης για λόγους ανωτέρας βίας, ο οφειλέτης μπορεί, εντός δύο (2) μηνών από την απώλεια αυτής, να υποβάλει άπαξ αίτηση επανένταξής του στη ρύθμιση με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις και για τον εναπομείναντα αριθμό δόσεων αυτής.

Με την υπαγωγή και συμμόρφωση του οφειλέτη στην ρύθμιση τμηματικής καταβολής χορηγείται από τη Φορολογική Διοίκηση αποδεικτικό ενημερότητας και βεβαίωση οφειλής κατά τα αναφερόμενα στο νόμο, αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε κατά τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 1882/1990 και αναστέλλεται η παραγραφή του αδικήματος κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής της ποινικής δίωξης. Παράλληλα, αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης καθώς και η λήψη άλλων διασφαλιστικών μέτρων.

Δεν τίθενται περιοριστικές προϋποθέσεις υπαγωγής στη ρύθμιση. Οι φορολογούμενοι που είχαν υπαχθεί και τηρούσαν με συνέπεια το πρόγραμμα ρύθμισης του ν.4152/2013 έχουν τη δυνατότητα είτε να υπαχθούν στη νέα ρύθμιση με το μεγαλύτερο αριθμό δόσεων, μέχρι και 100, με επανυπολογισμό του επιτοκίου

αναδρομικά στο 4,56% έναντι 8,75% και με απαλλαγή από προσαυξήσεις, τόκους και πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής, σύμφωνα με τα παραπάνω, είτε να διατηρήσουν την υφιστάμενη ρύθμιση με το επιπλέον ευεργέτημα, εκτός των παραπάνω, της περαιτέρω μείωσης των προσαυξήσεων κατά 20%.

ΦΠΑ εστίασης και εισφορά αλληλεγγύης

Παρατείνεται η εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ (13%) στην εστίαση μέχρι 31.12.2015. Την ίδια στιγμή προβλέπεται η επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα, και μειώνονται από 1/1/2015 οι συντελεστές υπολογισμού της, κατά 30% .

Ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών

Συνιστάται στο Υπουργείο Οικονομικών Γενική Γραμματεία Οικονομικής Πολιτικής και μετονομάζεται η Γενική Γραμματεία Οικονομικής και Δημοσιονομικής Πολιτικής σε Γενική Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής.

Παρέχεται η δυνατότητα στη Διυπουργική Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων να εξουσιοδοτεί τον Υπουργό Οικονομικών ή άλλο μέλος της για τη διενέργεια των δικαιοπραξιών ή υλικών ενεργειών που είναι αναγκαίες για την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του περιουσιακού στοιχείου.

Παράλληλα, προβλέπεται ότι τα καθήκοντα του Προέδρου του ΣΟΕ μπορεί να ανατίθενται, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, στο Γενικό Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών.

Ρύθμιση οφειλών προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης

Θεσπίζεται μεταβατικό πλαίσιο ρύθμισης οφειλών προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης πλην του ΝΑΤ, για ληξιπρόθεσμες οφειλές μέχρι την 30-9-2014. Η αίτηση υπαγωγής δύναται να υποβληθεί το αργότερο μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Μαρτίου του έτους 2015.

Οι οφειλές δύνανται να ρυθμιστούν εφάπαξ είτε έως σε 100 δόσεις, με αντιστρόφως ανάλογη έκπτωση επί των προσαυξήσεων, τελών καθυστέρησης και λοιπών επιβαρύνσεων, η οποία έκπτωση άρχεται από ποσοστό 100% μέχρι ποσοστό 20% για την περίπτωση εξόφλησης σε 100 δόσεις, ενώ η ρύθμιση προσβάσιμη στο σύνολο των οφειλετών.

Επίσης, συγχωρείται η μη εμπρόθεσμη καταβολή, δίχως να απόλλυνται τα ευεργετήματα της ρύθμισης, σε δυο περιπτώσεις:

α) σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής μέχρι 2 δόσεων ανά έτος προγράμματος ρύθμισης, ή

β) σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής μιας δόσης της ρύθμισης ανά έτος προγράμματος ρύθμισης για χρονικό διάστημα μέχρι δύο (2) μηνών.

Οι οφειλέτες που υπήχθησαν στη ρύθμιση της «νέας αρχής» του ν. 4152/2013 και τηρούν τους όρους αυτής έχουν τη δυνατότητα να υπαχθούν στη ρύθμιση του

παρόντος. Πιο συγκεκριμένα, τα ανωτέρω πρόσωπα επωφελούνται του μειωμένου επιτοκίου ύψους 4,56%, καθώς και των μειωμένων προσαυξήσεων της προκειμένης ρυθμίσεως, αναδρομικά, από την ένταξή τους στη ρύθμιση της «νέας αρχής» του ν. 4152/2013.

Όσοι επιλέξουν να συνεχίσουν τη ρύθμιση της «νέας αρχής» του ν. 4152/2013, παρέχεται το -επιπρόσθετο των ανωτέρω- πλεονέκτημα της αναδρομικής μείωσης κατά ποσοστό 20% των προσαυξήσεων, τελών καθυστέρησης και λοιπών επιβαρύνσεων.

Διατάξεις Υπουργείου Εργασίας

Παρέχεται η δυνατότητα χρονικής επιμήκυνσης των στεγαστικών δανείων με επιδότηση επιτοκίου από τον τέως Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ), χωρίς οι δανειολήπτες να απολέσουν την επιδότηση από τον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ).

Οι φορείς που καταβάλλουν πάσης φύσεως, πληρωμές, επιδοτήσεις, αποζημιώσεις, επιχορηγήσεις και δανειοδοτήσεις να μπορούν, κατόπιν σχετικής συμφωνίας με την ΗΔΙΚΑ ΑΕ, να αποστέλλουν οι ίδιοι στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τα ποσά προς πίστωση των δικαιούχων και τα ποσά προς πίστωση των λογαριασμών των ασφαλιστικών οργανισμών, κατόπιν της σχετικής διασταύρωσης και αποστολής των αναγκαίων στοιχείων από την ΗΔΙΚΑ ΑΕ στους ανωτέρω φορείς.

Αξιοποιούνται τα σύγχρονα πληροφοριακά εργαλεία (Ενιαίο Σύστημα Ελέγχου Πληρωμών Συντάξεων «ΗΛΙΟΣ», Εθνικό Μητρώο Ασφάλισης – Ασφαλιστικής Ικανότητας, Ενιαία Αρχή Πληρωμών, «Εργάνη», ΓΓΔΕ) έτσι ώστε να καταστεί δυνατή μια δέσμη στοχευμένων διασταυρώσεων. Οι διασταυρώσεις αυτές αποσκοπούν στην αποτύπωση των δικαιούχων, στη διασφάλιση της διαφάνειας των παροχών αλλά και στον εντοπισμό ενδεχόμενης παραβατικότητας σε πεδία που εξέφευγαν του ελέγχου, λόγω της απουσίας αξιόπιστων βάσεων δεδομένων και της έλλειψης διασύνδεσης και διαλειτουργικότητας, που τελικά απέβαινε εις βάρος του ασφαλιστικού συστήματος εν γένει.

Τέλος, στο πληροφοριακό σύστημα της Ηλεκτρονικής Ακαδημαϊκής Ταυτότητας των φοιτητών και σπουδαστών, εισάγεται ο ΑΜΚΑ και ακολούθως διασυνδέεται με το μητρώο ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ για την παρακολούθηση της διατήρησης της φοιτητικής και σπουδαστικής ιδιότητας των προστατευόμενων μελών των ασφαλισμένων.

ΥΠΟΙΚ: Διευκρινίσεις για τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών

«Με αφορμή κάποια δημοσιεύματα σχετικά με τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών, που κατατέθηκε τη Βουλή» όπως αναφέρει το υπουργείο Οικονομικών εξέδωσε διευκρινιστική ανακοίνωση.

Σε αυτήν αναφέρει τα εξής:

«1. Η νέα ρύθμιση απευθύνεται ακριβώς στη συντριπτική πλειοψηφία των οφειλετών, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να ρυθμίσουν τις οφειλές τους προς τη Φορολογική Διοίκηση και τα ασφαλιστικά ταμεία. Λαμβάνεται μάλιστα ιδιαίτερα μέριμνα για την κατάσταση των οικονομικά ασθενέστερων, στους οποίους δίνεται η δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών τους μέχρι και σε 100 δόσεις.

»2. Σε αντίθεση με παλαιότερες ρυθμίσεις, δεν υπάρχουν περιοριστικές προϋποθέσεις για την υπαγωγή στη ρύθμιση, ούτε εισοδηματικά ή περιουσιακά κριτήρια.

»3. Προβλέπεται δυνατότητα επιλογής, προκειμένου ο κάθε φορολογούμενος να μπορεί να επιλέγει τον αριθμό δόσεων που ανταποκρίνεται στις οικονομικές του δυνατότητες. Οι προσαυξήσεις, οι τόκοι και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής μειώνονται αναλόγως του αριθμού των δόσεων από 20% έως και 100% και προβλέπεται μειωμένο επιτόκιο.

»4. Προβλέπονται πρόσθετα ευεργετήματα για την περίπτωση των οφειλετών που είχαν υπαχθεί και τηρούν με συνέπεια τους όρους της ρύθμισης της «νέας αρχής» στο πλαίσιο του ν. 4152/2013.

»5. Οι οφειλέτες που εντάσσονται στη ρύθμιση πρέπει να εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους από την 1η Οκτωβρίου και εξής, έχοντας τη δυνατότητα υπαγωγής ως προς αυτές στα προγράμματα πάγιας ρύθμισης που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις.

»6. Η φιλοσοφία της διάταξης είναι να παράσχει στους πολίτες την αναγκαία υποστήριξη, προκειμένου να καταστήσουν το χρέος τους βιώσιμο, έτσι ώστε να επιλέξουν εκείνο το πρόγραμμα ρύθμισης που τους επιτρέπει να μη δημιουργούν νέα χρέη, προκαλώντας ένα φαύλο κύκλο τόσο γι’ αυτούς όσο και για το Δημόσιο.

»7. Η διάταξη αναγνωρίζει το ενδεχόμενο συγκυριακής αδυναμίας τήρησης των όρων της ρύθμισης και προβλέπει ρητά ότι δεν επέρχεται η οποιαδήποτε δυσμενής συνέπεια στους οφειλέτες που δεν καταβάλλουν εμπρόθεσμα μέχρι δύο δόσεις ανά έτος του προγράμματος ρύθμισης.

»8. Δίνεται, επίσης, η δυνατότητα επανένταξης στη ρύθμιση σε περίπτωση απώλειάς της λόγω ανωτέρας βίας.

»9. Η δυνατότητα της Φορολογικής Διοίκησης να προβαίνει σε συμψηφισμό των χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη κατά του Δημοσίου περιορίζεται σε ποσό που αντιστοιχεί στο 1/7 των δόσεων που υπολείπονται.

»10. Διευκολύνεται, τέλος, σημαντικά σε σχέση με το προϊσχύσαν καθεστώς η άρση κατασχέσεων στα χέρια τρίτων για όσους έχουν υπαχθεί στη ρύθμιση».