Οραμα και καλή ομάδα είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των επιχειρηματιών που ξέρουν όχι μόνο πώς να επιβιώσουν από την κρίση, αλλά και να έχουν κέρδη.
Τα χαρακτηριστικά ενός ηγέτη-επιχειρηματία, όπως αποκάλυψε στο «Βήμα» ο κ. Joe Mancuso, ιδρυτής τoυ CEO Clubs, ενός από τα μεγαλύτερα business clubs παγκοσμίως, με πάνω από 15.000 μέλη, είναι ότι «θα πρέπει να έχει πρώτα απ’ όλα όραμα, αυτό είναι που θα τον κάνει να προχωρεί μπροστά. Είναι σημαντικό ωστόσο να ξέρει πώς να επικοινωνεί με την ομάδα του και πώς να την εμπλέκει στο όραμά του αυτό. Ενα εξαιρετικό παράδειγμα είναι ο Steve Jobs».
Δυνατή ομάδα


Για το πώς όμως μπορεί ένας επιχειρηματίας να βελτιώσει την κερδοφορία της επιχείρησής του ο κ. Joe Mancuso τόνισε ότι «τα πολύ καλά αποτελέσματα προέρχονται από μια πολύ καλή ομάδα! Για να γίνει κάποιος μεγάλος ηγέτης και για να έχει μια ευημερούσα επιχείρηση, θα πρέπει πρώτα να αναπτύξει μια δυνατή ομάδα, να μοιράσει τις ευθύνες που αναλογούν στον καθένα και να τους καταστήσει υπευθύνους για το αποτέλεσμα της δουλειάς τους. Ειδικά στην Ελλάδα, εν μέσω κρίσης, ένας επιχειρηματίας μπορεί να επιβιώσει αν έχει όραμα, μια δυνατή ομάδα να εφαρμόζει το όραμα αυτό και να δραστηριοποιείται πέρα από τα σύνορα της χώρας του».
Σημειώνεται ότι τα CEO Clubs είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός, ο οποίος δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον για τους CEOs που επιδιώκουν τη βελτίωση της ποιότητας και την κερδοφορία των επιχειρήσεών τους, μέσω κοινών εμπειριών και της προσωπικής τους ανάπτυξης. Τα CEO Clubs λειτουργούν εδώ και 35 χρόνια, δίνοντας την ευκαιρία στα μέλη του να ανοίξουν τα φτερά τους έξω από τον εσωστρεφή επαγγελματικό οργανισμό και να αποκτήσουν μια διαφορετική προοπτική από στελέχη διαφορετικών τύπων επιχειρήσεων. Το ελληνικό υποκατάστημα ιδρύθηκε πριν από πέντε χρόνια από την κυρία Γεωργία Καρτσάνη και αποτελείται από 120 μέλη σε 10 διαφορετικούς τομείς.
«Η Ελλάδα θα πρέπει να ξεκινήσει να παράγει»


Οσον αφορά τις προοπτικές ανάπτυξης των ελληνικών επιχειρήσεων, ο ιδρυτής τoυ CEO Clubs εκτιμά ότι «προκειμένου αυτή η χώρα να λάμψει ξανά, θα πρέπει να ξεκινήσει να παράγει. Ας πάρουμε τις ΗΠΑ για παράδειγμα∙ είχαμε σοβαρά οικονομικά προβλήματα μέχρι που ξεκινήσαμε να παράγουμε φυσικό αέριο και τώρα αυτό αποτελεί τεράστιο ποσοστό του ΑΕΠ μας. Οπότε, η κυβέρνηση θα πρέπει να βρει τι μπορεί να παράγει η Ελλάδα και να βρει επενδυτές για να ξεκινήσουν τις δραστηριότητές τους εδώ».
Το «μυστικό επιτυχίας» της ONEX


Μια ελληνική εταιρεία πληροφορικής που πιστεύει στο όραμα και αναπτύσσεται εν μέσω κρίσης είναι η ONEX. Η πίστη στο όραμα, η δραστηριότητα σε διαφορετικούς τομείς και το μότο «δεν υπάρχουν δυσκολίες αλλά προκλήσεις» είναι τα «μυστικά» επιτυχίας της ONEX που χρησιμοποιεί ο ιδιοκτήτης και πρόεδρός της κ. Πάνος Ξενοκώστας. Μάλιστα, ο κ. Πάνος Ξενοκώστας έχει μετακομίσει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο στη Νέα Υόρκη για να διοικεί τον όμιλο από τη μητρόπολη, ψάχνοντας για επενδυτικά funds που πιστεύουν στα νέα φιλόδοξα σχέδια της εταιρείας. Επιπλέον, όπως τόνισε ο φιλόδοξος επιχειρηματίας, «η κρίση για την ΟΝΕΧ λειτούργησε όπως ο σέρφερ που κατορθώνει να «καβαλήσει» το τσουνάμι… Εξελίχθηκε στην ευκαιρία που αναζητούσε για να πετύχει το όραμα της: «ηγεσία μέσω αριστείας»».
Τα Coffee Island


Μία ακόμη εταιρεία που όχι απλώς βγήκε νικήτρια στην κρίση αλλά προχώρησε και σε επενδύσεις μέσω της δημιουργίας νέων καταστημάτων αποτελεί η ελληνική εταιρεία καφέ Coffee Island. Πρόκειται για μια εταιρεία που ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στον χώρο του καφέ από το 1999 με τη δημιουργία ενός παραδοσιακού καφεκοπτείου στην πόλη της Πάτρας, ενώ σήμερα έχει εξελιχθεί σε ένα δίκτυο franchise 211 καταστημάτων, με παρουσία σε τέσσερις χώρες. Τα συνεχή ταξίδια των στελεχών της εταιρείας για να βρουν νέους συνεργάτες, αγορές, φάρμες και χαρμάνια, η τόλμη, η άμεση εξυπηρέτηση των αναγκών των πελατών και η δομημένη εσωτερική οργάνωση αποτελούν τους βασικούς αναπτυξιακούς μοχλούς της εταιρείας, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Coffee Island, κ. Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος.
Συνεργάτες και διαχείριση


Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντίνο Λαμπρόπουλο, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Attica που διαχειρίζεται τα ομώνυμα πολυκαταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τα χαρακτηριστικά ενός ηγέτη επιχειρηματία είναι «η επιλογή καλών συνεργατών και η πολιτική διαχείρισης, η οποία πρέπει να είναι συντηρητική, ειδικά τη σημερινή εποχή της κρίσης, χωρίς καθόλου τραπεζικό δανεισμό. Αυτά άλλωστε είναι και τα βήματα που ακολουθούν τα πολυκαταστήματα Attica».
Οσον αφορά τις προοπτικές των επιχειρήσεων στην Ελλάδα και ειδικά του λιανεμπορίου, ο ίδιος επιχειρηματίας εκτιμά ότι υπάρχουν ακόμη δυσκολίες, γίνεται όμως αναδιάρθρωση και το 2015, αν δεν συμβούν παράξενες εξελίξεις που θα οδηγήσουν ξανά σε πολιτική αναταραχή, θα είναι λίγο καλύτερο από το 2014. Πάντως, το 2014 για τους μεγάλους παίκτες, συνεχίζει ο ίδιος, «ήταν πιο θετικό από το προηγούμενο έτος, αλλά όσοι είχαν προβλήματα, εμφάνισαν πτώση πωλήσεων».
Αναζητώντας τον «ηγέτη»


Πάντως, η αναζήτηση ηγετών αλλά και η εκπαίδευσή τους δεν είναι ένα εύκολο ζήτημα στην αγορά εργασίας. Ειδικότερα, στην Ελλάδα, όπου η κρίση έχει «χτυπήσει» ανελέητα τον εργασιακό χώρο, η ανάπτυξη ηγετικών δεξιοτήτων αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές προκλήσεις στην παραγωγικότητα για το 2014.
Αυτό προκύπτει από πολλές έρευνες, όπως και την ετήσια έρευνα «HR & Workplace Trends Survey» της εταιρείας παροχής υπηρεσιών ανθρώπινου δυναμικού Randstad Hellas, που αποτυπώνει τάσεις και εξελίξεις της ελληνικής πραγματικότητας που έχουν άμεση επίδραση στις επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Οσον αφορά τις προκλήσεις στην παραγωγικότητα για το 2014, το 57% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η ανάπτυξη ηγετικών δεξιοτήτων αποτελεί την κύρια πρόκληση. Ιδιαίτερα σημαντική κρίνεται η ικανότητα προσαρμογής των στελεχών στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των επιχειρήσεων. Αίσθηση προκαλεί επίσης το γεγονός ότι οι ερωτηθέντες χαρακτήρισαν την ικανότητα των στελεχών και των εργαζομένων τους να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες επιχειρηματικές ανάγκες με ένα μέσο όρο 6,9 στα 10.
Σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη της Randstad, υπάρχουν 4 χαρακτηριστικά ενός ηγέτη, τα οποία επηρεάζουν τον βαθμό στον οποίο θα τον ακολουθήσουν οι υφιστάμενοί του: ανθρώπινο πρόσωπο (κανείς δεν επιθυμεί να εργάζεται με έναν «τέλειο» ηγέτη. Ενισχύστε τη συνεργασία και την ενότητα αποκαλύπτοντας τις αδυναμίες σας), αντίληψη (για να είστε περισσότερο αποτελεσματικός, θα πρέπει να γνωρίζετε τι συμβαίνει χωρίς να σας το αναφέρει κάποιος. Δώστε σημασία στις ανεπίσημες σχέσεις και διαδικασίες ώστε να έχετε πλήρη εικόνα του τμήματος για το οποίο είστε υπεύθυνος), έντονη «εμπάθεια» (δείξτε ουσιαστικό ενδιαφέρον για τους εργαζομένους, όντας όμως ταυτόχρονα απαιτητικοί ως προς την απόδοσή τους) και μοναδικότητα (προβάλλετε το ότι είστε μοναδικός ηγέτης, αποκαλύπτοντας στους γύρω σας τις ιδιότητες που σας κάνουν να ξεχωρίζετε).

HeliosPlus