Η ακύρωση της ιδιωτικοποίησης της ΕΥΔΑΠ από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) και το «ζεστό» χρήμα που εισέπραξε η εισηγμένη από οφειλές του Δημοσίου ενεργοποιούν εναλλακτικά σενάρια για το μέλλον της με στόχο τη δημιουργία ενός εθνικού φορέα υδάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος της Κυριακής», ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης εξετάζει τη δημιουργία μιας Ελληνικής Εταιρείας Υδάτων η οποία θα δομηθεί επάνω στην ΕΥΔΑΠ, θα επιδιώξει μια στρατηγικού χαρακτήρα συνεργασία με την ΕΥΑΘ και θα βάλει ρότα για να εκτελέσει εθνικές πολιτικές για την ύδρευση και την αποχέτευση σε όλη τη χώρα.
Αναπτυξιακό σχέδιο


«Βιώνουμε μια ευνοϊκή συγκυρία καθώς η ιδιωτικοποίηση των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ ακυρώθηκε, οι εταιρείες είναι υγιείς και μπορούν να χαράξουν ένα αναπτυξιακό σχέδιο για όλη τη χώρα προσκαλώντας στρατηγικούς εταίρους που θα κάνουν θαύματα» λένε στελέχη του υπουργείου και υπογραμμίζουν ότι «πλέον δεν πουλάμε». Στόχος είναι η δημιουργία μιας κρίσιμης μάζας που θα βγει στις αγορές για να αντλήσει κεφάλαια προκειμένου να χρηματοδοτήσει τις μεγάλες ανάγκες της χώρας σε υποδομές.
Η υπόθεση αποτελεί, σύμφωνα με πληροφορίες, κεντρική επιλογή της κυβέρνησης, την οποία «ευλόγησε» πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη ο αντιπρόεδρος κ. Ευάγγελος Βενιζέλος και προέκυψε από την de facto επιστροφή της ΕΥΔΑΠ στο Ελληνικό Δημόσιο, που θα συμπαρασύρει και την απομάκρυνση της ΕΥΑΘ από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
Συμπράξεις


Προσεχώς τα συναρμόδια υπουργεία θα εκπονήσουν ένα εθνικό σχέδιο το οποίο θα κληθεί να υλοποιήσει ο νέος φορέας. Η νέα οντότητα θα στηριχθεί στις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, θα συμπράττει με διεθνείς «παίκτες» και θα εκτελεί επενδυτικά σχέδια με στόχο τον εκσυγχρονισμό των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης και την προσπόριση κερδών για το Δημόσιο. Μεγάλη βάση θα δοθεί στις συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα (ΣΔΙΤ) μέσα από εταιρείες ειδικού σκοπού στις οποίες επενδυτές θα συνεργαστούν με το Δημόσιο προκειμένου να φέρουν τη βέλτιστη διαχείριση και την ανανέωση των δικτύων. Ηδη η ΕΥΔΑΠ επεξεργάζεται σχετικό επιχειρηματικό σχέδιο.
Στόχος του υπουργού Υποδομών είναι η συνεργασία της ΕΥΔΑΠ με την ΕΥΑΘ, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμη και σε «γάμο» διά εξαγοράς, συγχώνευσης ή απορρόφησης. Δεδομένης και της παρουσίας του κράτους ως μετόχου, θεωρείται βέβαιον ότι θα επεκταθούν χρονικά οι συμβάσεις παραχώρησης των εταιρειών με το Δημόσιο που λήγουν το 2019 και το 2031 αντίστοιχα.
Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, αν η ΕΥΔΑΠ προχωρούσε στην εξαγορά του 50% της ΕΥΑΘ, θα έπρεπε να καταβάλει περί τα 100 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι η κεφαλοποίησή της φτάνει τα 200 εκατ. ευρώ, δίχως να λαμβάνεται υπόψη το όποιο premium.
Πρόσωπο που γνωρίζει σε βάθος και τις δύο εταιρείες σημειώνει στο «Βήμα» ότι αυτή η λύση, αν και δεν είναι ώριμη, θα μπορούσε να προχωρήσει. Και αυτό διότι η ΕΥΔΑΠ θέλει να επεκταθεί, ενώ η ΕΥΑΘ θα εξασφαλίσει τα κεφάλαια που χρειάζεται για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου της.
Νέα έργα


Στις εγκαταστάσεις της ΕΥΑΘ βρίσκεται συσσωρευμένη λυματολάσπη, η επεξεργασία της οποίας απαιτεί έργα 20 εκατ. ευρώ. Επίσης έχει μπροστά της την κατασκευή της δεύτερης φάσης του διυλιστηρίου και τη δημιουργία ενός δεύτερου αγωγού για τα λύματα. Σήμερα το σύστημά της είναι παντορροϊκό και το ίδιο δίκτυο μεταφέρει τόσο λύματα όσο και όμβρια ύδατα με αποτέλεσμα, όταν βρέχει, να «φουλάρει» ο βιολογικός καθαρισμός και μέρος του φορτίου να διαχέεται ακατέργαστο στον Θερμαϊκό. Τυχόν «γάμος», σύμφωνα με πηγές της αγοράς, θα πρέπει να περιλαμβάνει ως προϋπόθεση την επίλυση της υπόθεσης της λυματολάσπης, την αναβάθμιση των υποδομών, την εισαγωγή τηλεματικής και τη δέσμευση για σταθερή και δίκαιη τιμή καταναλωτή. Βέβαια, όπως παρατηρούν, «στη Θεσσαλονίκη πιο εύκολα θα δεχθούν τους Γάλλους παρά τους Αθηναίους».
Τα δημοτικά δίκτυα


Ενα πεδίο στο οποίο θεωρείται βέβαιον ότι ο νέος φορέας θα εμπλακεί θα είναι οι δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης, οι οποίες διέπονται από ένα ιδιαίτερο καθεστώς που θεσπίστηκε πριν από 30 χρόνια και δεν τους επιτρέπει να λειτουργήσουν ως ανώνυμες εταιρείες με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Οπως αναφέρουν πηγές κοντά στην υπόθεση, οι διαρροές στα δημοτικά δίκτυα κυμαίνονται μεταξύ 35% και 75%, η σύγχρονη εταιρική διακυβέρνηση απουσιάζει, ενώ τα οικονομικά στοιχεία τους συχνά αποτελούν μυστικό του εκάστοτε δημάρχου.

«Κάποια στιγμή θα πρέπει να ελεγχθούν όχι μόνο οι τιμές τους αλλά και η ποιότητα των υπηρεσιών τους»
αναφέρουν και συμπληρώνουν ότι υπάρχουν πολλές περιοχές στην Ελλάδα όπου είτε το νερό της βρύσης δεν είναι πόσιμο είτε απειλούνται από ερημοποίηση είτε οι βιολογικοί καθαρισμοί δεν λειτουργούν. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, το Δημόσιο έχει επενδύσει για ύδρευση και αποχέτευση στην Ελλάδα –εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης –άνω του 1,2 δισ. ευρώ την τελευταία εικοσαετία.

Αναθερμαίνουν την ΕΥΔΑΠ Νήσων
€10 εκατ. τον χρόνο για μεταφορά νερού

Το υπουργείο Υποδομών αναθερμαίνει την υπόθεση της ΕΥΔΑΠ Νήσων, η οποία υπόσχεται λύσεις στο πρόβλημα της ύδρευσης, της αποχέτευσης, της συλλογής ομβρίων υδάτων και της διαχείρισης αποβλήτων στα νησιά. Η ΕΥΔΑΠ Νήσων ποτέ δεν «γκάζωσε» όπως αρχικά σχεδιαζόταν, καθώς, όπως σημειώνει στέλεχος της εταιρείας, ο βασικός λόγος ήταν ότι η προοπτική της ιδιωτικοποίησης «πάγωνε» κάθε πρωτοβουλία συνεργασίας. Η ΕΥΔΑΠ Νήσων είναι ήδη ο τεχνικός σύμβουλος του υπουργείου Ναυτιλίας για θέματα διαχείρισης νερού για 15 νησιά. Σύμφωνα με την ΕΥΔΑΠ, νησιωτικοί δήμοι πληρώνουν τη μεταφορά νερού με 10 ή 12 ευρώ το κυβικό μέτρο και έχουν απώλειες στα δίκτυά τους έως και 60%. Μάλιστα, κατά μέσον όρο η μεταφορά νερού κοστίζει 10,2 ευρώ ανά κυβικό, όταν μια ακριβή αφαλάτωση φτάνει τα 2,8 ευρώ ανά κυβικό. Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου δαπανά για μεταφορά ύδατος περίπου 10 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, όταν με υποπολλαπλάσια χρήματα θα μπορούσαν να αναπτυχθούν μονάδες αφαλάτωσης και να λύσουν το πρόβλημα. Μάλιστα, σε βάθος δεκαετίας το Δημόσιο έχει πληρώσει στους «νερουλάδες» πάνω από 80 εκατ. ευρώ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ