Την καλή πορεία της Aegean Airlines κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014 επιβεβαίωσε τη Δευτέρα ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της εταιρείας κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, μιλώντας κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές, στο πλαίσιο της παρουσίασης των οικονομικών αποτελεσμάτων των αερογραμμών.

Όπως τόνισε ο κ. Βασιλάκης, η δυναμική πορεία του τουρισμού, οι συνέργειες με την Olympic Air, οι δύο νέοι τύποι χαμηλού ναύλου, αλλά και το ρίσκο της εταιρείας για επένδυση σε νέα διεθνή δρομολόγια έφεραν καλά οικονομικά αποτελέσματα για την Aegean.
Όπως είπε, η εταιρεία κατέγραψε ένα ισχυρό και ικανοποιητικό τρίμηνο τόσο από την πλευρά της εξοικονόμησης δαπανών όσο και από την πλευρά της αύξησης των δραστηριοτήτων και της υψηλής ανταγωνιστικότητας.
Στο εσωτερικό κατεγράφη καλύτερη εκμετάλλευση των υπαρχόντων δρομολογίων, ενώ στα διεθνή πραγματοποιήθηκε διείσδυση σε νέους προορισμούς, χωρίς όμως να μειωθεί η πληρότητα, που είχε ως αποτέλεσμα σχεδόν τον διπλασιασμό των προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κερδών.
Οι μειωμένοι ναύλοι τόνωσαν τη ζήτηση
Ο κ. Βασιλάκης εξήγησε ότι έχουν γίνει εμφανή τα πρώτα σημάδια σταθεροποίησης στη ζήτηση της εσωτερικής αγοράς, χάρη στους χαμηλότερους ναύλους, σημειώνοντας ότι η σταθεροποίηση του ΑΕΠ και της οικονομίας δείχνει ότι δεν χάνονται έσοδα, αφού ο έλληνας καταναλωτής θα πετάξει, όταν το εισιτήριο του δοθεί στη σωστή τιμή.
Μάλιστα, ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, απαντώντας σε ερώτηση αναλυτή, υπογράμμισε στην επιτυχία των νέων κατηγοριών εισιτηρίων«GoLight»και«Flex»της οικονομικής θέσης, που έφεραν μείωση των ναύλων. «Είμαστε χαρούμενοι που βλέπουμε και τους δυο ναύλους να πηγαίνουν καλά» τόνισε.
Επίσης, στάθηκε στην αυξανόμενη ζήτηση του εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα, που καταγράφεται και στην αύξηση των αφίξεων κατά 16% στα ελληνικά αεροδρόμια, αλλά και κατά 13% στην εσωτερική κίνηση, μέρος της οποίας συνδέεται με επιβάτες εξωτερικού που ταξιδεύουν στα νησιά, μέσω Αθήνας.
Το τρίτο στοιχείο, συνέχισε ο κ. Βασιλάκης, είναι η αύξηση της χωρητικότητας, η οποία αποτέλεσε σοφή επιλογή, καθώς το ίδιο έκαναν και οι ανταγωνιστές της εταιρείας, οι οποίοι είδαν την ανάκαμψη της ζήτησης για την Ελλάδα.
Παράλληλα, εξήγησε, οι συνέργειες με την Olympic Air ανήλθαν στα επίπεδα που είχαν προϋπολογιστεί, αν και σε κάποιους τομείς δεν προχωρούν όσο γρήγορα θα ήθελε η διοίκηση της εταιρείας. Ωστόσο, σημείωσε ότι θα έχει επιτευχθεί πλήρης εναρμονισμός μεταξύ των δύο εταιρειών σε συστήματα, IT και εγκαταστάσεις έως το τέλους του έτους.
Βέβαια, πρόσθεσε ότι στο κομμάτι της πτητικής δραστηριότητας οι συνέργειες και τα θετικά τους αποτελέσματα είναι ήδη ορατές, καθώς η διασύνδεση των νέων διεθνών προορισμών με την Αθήνα και τα νησιά πηγαίνει πολύ καλά και καθιστά ισχυρή την εταιρεία, έναντι του ανταγωνισμού της.
Η ουκρανική κρίση
Πάντως, όπως παραδέχθηκε ο κ. Βασιλάκης, η ουκρανική κρίση επηρεάζει τις δραστηριότητες της εταιρείας, η οποία μεταφέρει από Ρωσία και Ουκρανία δεκάδες χιλιάδες ταξιδιώτες. Η αναμενόμενη αύξηση δεν ήρθε, και μάλιστα χρεοκόπησαν τουριστικά πρακτορεία. «Ήταν η μόνη αγορά που δεν τα πήγε καλά» είπε, όμως συμπλήρωσε ότι οι όποιες επιπτώσεις καλύφθηκαν από την βελτιωμένη πορεία άλλων αγορών.
«Θέλουμε να δούμε την κατάσταση να επιλύεται» είπε ο κ. Βασιλάκης και υπογράμμισε ότι εάν αυτή επιλυθεί έως το τέλος Οκτωβρίου, η εταιρεία θα μπορεί να κάνει τα πλάνα της. Ειδάλλως, ενδέχεται η χωρητικότητά της να μειωθεί, όμως υπογράμμισε ότι οι όποιες επιπτώσεις θα είναι διαχειρίσιμες.
Μάλιστα, ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε ότι οι συνολικές απώλειες από την ουκρανική κρίση, που οφείλονται σε χρεοκοπία τουριστικών πρακτορείων, αεροπορικές θέσεις που είχαν δεσμευτεί αλλά δεν θα αγοραστούν και πτήσεις τσάρτερ που ακυρώθηκαν, θα ανέλθουν σε περίπου 6 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, επισήμανε ότι αυτές οι απώλειες θα καλυφθούν από τις αποδόσεις άλλων αγορών, καθώς η εταιρεία πιστεύει ότι θα έχει βελτιωμένα αποτελέσματα και νοιώθει ισχυρότερη.
Σκέφτονται sale & lease back για τα νέα Airbus
Ερωτηθείς από αναλυτή για την πρόσφατη αγορά των 5+2 αεροσκαφών από την Airbus, o κ. Βασιλάκης υπογράμμισε ότι, καθώς οι εκμισθωτές των αεροσκαφών πλέον απαιτούν πιο σκληρούς όρους και μεγαλύτερες χρονικές δεσμεύσεις, η Aegean εξετάζει την μέθοδο της πώλησης και επαναμίσθωσης (sale and leaseback) για τα πέντε αεροσκάφη, κίνηση που θα εξυπηρετήσει ταμειακά την εταιρεία και θα διατηρήσει υψηλά τα ποιοτικά της στάνταρ (συντήρηση αεροσκαφών, ηλικία στόλου κτλ.).
Ένας άλλος λόγος που ενεργοποιήθηκε η παράδοση των αεροσκαφών, είπε ο κ. Βασιλάκης, είναι ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο η Aegean θα μπορεί πιο άνετα να διαπραγματευτεί υπό καλύτερες προϋποθέσεις με τους δύο κατασκευαστές (Airbus και Boeing) την αγορά της νέας γενιάς αεροσκαφών για την περίοδο 2019-2023.
Σε ερώτημα αναλυτή για τη μείωση των εσόδων από πτήσεις τσάρτερ, ο αντιπρόεδρος της Aegean παρατήρησε ότι σταδιακά η εταιρεία μετατρέπει τις πτήσεις τσάρτερ σε τακτικές, πρωτίστως στη Δυτική Ευρώπη, με τις πρώτες να διατηρούνται περισσότερα στην Ανατολική Ευρώπη, με μεγαλύτερη αγορά τη Ρωσία.
Επίσης, ο κ. Βασιλάκης ξεκαθάρισε ότι η εταιρεία δεν θα επιδιώξει νέες πηγές εσόδων από το unbundling της παραδοσιακής αεροπορικής υπηρεσίας, ακολουθώντας τις τακτικές των low cost εταιρειών, αλλά θα αναζητήσει έσοδα μέσα από ένα «καλάθι» ολοκληρωμένων υπηρεσιών, στις οποίες θα συμμετέχουν και τρίτοι, όπως ξενοδοχεία, εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων κτλ.
«Δεν σκεφτόμαστε έξτρα χρεώσεις και θέλουμε να παρέχουμε ποιότητα στους πελάτες μας» υπογράμμισε, σημειώνοντας ότι αυτή η ιδιότητα διαφοροποιεί την Aegean από τον ανταγωνισμό των αερογραμμών χαμηλού κόστους.