Η εκτίναξη των φόρων των καυσίμων στα ύψη για την αύξηση των δημοσίων εσόδων εκτινάσσει με τη σειρά της την Ελλάδα στην πέμπτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης των χωρών σε ό,τι αφορά την τιμή της αμόλυβδης! Την έρευνα η οποία αποκάλυψε το οικονομικό άχθος που καλούνται να σηκώσουν οι Ελληνες κάθε φορά που βγάζουν φλας για το βενζινάδικο διενήργησε το Bloomberg μεταξύ 61 κρατών και από τις πέντε ηπείρους. Το αμερικανικό πρακτορείο υπολόγισε βέβαια και τη σχετική με την αγοραστική δύναμη του καταναλωτή ακρίβεια των καυσίμων. Η κατάταξη αυτή αποτυπώνει τον βαθμό που «ματώνει» ο καταναλωτής για να πληρώσει ένα λίτρο βενζίνης.

«Η ελληνική οικονομία έχει βελτιωθεί το πρώτο τρίμηνο του έτους, η παραγωγή αυξήθηκε, οι μετοχές ανέβηκαν, ενώ η Standard & Poor’s αναβάθμισε την αξιολόγηση της μεγαλύτερης ελληνικής τράπεζας, της Εθνικής»
γράφει το Bloomberg αναλύοντας την 5η θέση της Ελλάδας σε απόλυτες τιμές της αμόλυβδης και την 23η θέση της στην κατάταξη της ακρίβειας.

«Παρά ταύτα οι νέοι Ελληνες δεν έχουν δουλειά και οι μισθοί έχουν υποχωρήσει από το 2010. Για να περιορίσει το χρέος της η ελληνική κυβέρνηση έχει αυξήσει τη φορολόγηση των καυσίμων σε ένα από τα υψηλότερα επίπεδα στην Ευρώπη»
συμπληρώνει το πρακτορείο. Και προσθέτει: «Κατά συνέπεια οι Ελληνες πονούν περισσότερο όταν έρχονται αντιμέτωποι με την αντλία της βενζίνης. Μόνον οι Νοτιοαφρικανοί δαπανούν περισσότερο από το ετήσιο εισόδημά τους για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων τους»!
Το αμερικανικό πρακτορείο αποκαλύπτει έτσι την εξάρτηση των Ελλήνων από το ΙΧ τους. «Το μέσο ημερομίσθιο στην Ελλάδα είναι 45,78 ευρώ. Και οι Ελληνες πρέπει να δαπανήσουν το 3,7% του ημερομισθίου τους για να αγοράσουν ένα λίτρο αμόλυβδης». Ενδεικτικά θα ανέφερε κανείς ότι οι Νορβηγοί δαπανούν μόλις το 0,95% του ημερομισθίου τους για ένα λίτρο βενζίνης. Ενώ οι γείτονες Βούλγαροι, τους οποίους επισκέπτονται οι Βορειοελλαδίτες για να «φουλάρουν» με μόλις 1,3 ευρώ το λίτρο, πρέπει να διαθέσουν το 8,4% του ημερομισθίου τους (15,5 ευρώ) για ένα λίτρο.
Είναι προφανής η σχετικότητα της τιμής της βενζίνης με την ουσιαστική επιβάρυνση που έχει στο πορτοφόλι του καταναλωτή. Ετσι η Νορβηγία που έχει την ακριβότερη αμόλυβδη βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις του πίνακα της σχετικής ακρίβειας. Και αυτό επειδή οι αποδοχές των Νορβηγών είναι πολύ υψηλές. Αντίθετα, η Τουρκία, που έχει και αυτή συγκριτικά υψηλές τιμές βενζίνης, είναι 7η σε ακρίβεια. Οι Πακιστανοί και οι Ινδοί ασφαλώς είναι σε ακόμη χειρότερη μοίρα, παρά το ότι η αμόλυβδη εκεί κοστίζει όσο το… υγραέριο στην Ελλάδα.
Στις πετρελαιοπαραγωγούς χώρες της Μέσης Ανατολής το γέμισμα του ντεπόζιτου είναι, όπως θα ανέμενε κανείς, αστεία υπόθεση. Εξαίρεση αποτελεί το Ιράν, όπου το λίτρο κοστίζει λιγότερο από 30 λεπτά του ευρώ, αλλά οι υφιστάμενοι τις εμπορικές κυρώσεις της Δύσης καταναλωτές «ματώνουν» λίγο λιγότερο από τους υφιστάμενους τις… κυρώσεις των Μνημονίων Ελληνες, Κύπριους και Πορτογάλους για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ τους. Η Βενεζουέλα, όπου το λίτρο να κοστίζει λιγότερο από… 1 λεπτό του ευρώ, αποτελεί μια κατηγορία μόνη της…

Θερινές ανατιμήσεις
«Driving season» αποκαλούν οι Αμερικανοί την περίοδο των θερινών διακοπών. Εποχή του οδηγήματος δηλαδή, που ξεκινά την 1η Ιουλίου και διαρκεί ως τα τέλη Αυγούστου. Είναι μείζονες και διεθνείς οι οικονομικές επιπτώσεις της «εποχής του οδηγήματος» των Αμερικανών. Διότι είναι τόσο μεγάλη η αύξηση της ζήτησης των καυσίμων που επηρεάζει τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου!

Κατά κανόνα εδώ και δεκαετίες την κάμψη των τιμών του αργού και του Brent τους μήνες της άνοιξης, κατά τους οποίους η ζήτηση μειώνεται λόγω βελτίωσης του καιρού στο ενεργοβόρο βόρειο ημισφαίριο, διαδέχεται η αύξησή τους λόγω της αυξημένης ζήτησης από τους αμερικανούς οδηγούς. Και ουδείς μπορεί να συναγωνιστεί τους Αμερικανούς σε κατανάλωση βενζίνης. Διότι η κατά κεφαλήν κατανάλωση φθάνει τα 4,5 λίτρα ημερησίως. Είναι χαρακτηριστικό ότι ξεπερνούν κατά 31% την κατανάλωση των Καναδών, που έρχονται δεύτεροι στον κόσμο.

Εφέτος βέβαια με την κρίση στο Ιράκ εξυπακούεται ότι οι κίνδυνοι για μεγάλες ανατιμήσεις είναι αυξημένοι.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ