Ο ΟΤΕ, η Forthnet και η Newsphone ήταν οι μόνες εταιρείες που έδωσαν το «παρών» στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παροχή της καθολικής υπηρεσίας των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, τέσσερις μήνες μετά την εκκίνηση του διαγωνισμού από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

Ειδικότερα, ο ΟΤΕ αποτελεί τον μοναδικό πάροχο ηλεκτρονικών επικοινωνιών που δήλωσε «παρών» και για τα τρία στοιχεία καθολικής υπηρεσίας του διαγωνισμού, δηλαδή την παροχή πρόσβασης σε σταθερές θέσεις και την παροχή τηλεφωνικών υπηρεσιών, τις υπηρεσίες πληροφοριών τηλεφωνικού καταλόγου και καταλόγου συνδρομητών σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή και τα κοινόχρηστα τηλέφωνα και άλλα σημεία πρόσβασης στην κοινόχρηστη φωνητική τηλεφωνία.
Επίσης, η Forthnet δήλωσε το ενδιαφέρον της μόνο για την παροχή πρόσβασης σε σταθερές θέσεις και την παροχή τηλεφωνικών υπηρεσιών, ενώ η Newsphone Hellas για τις υπηρεσίες πληροφοριών τηλεφωνικού καταλόγου.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον νόμο, εάν δεν υπάρξει εν τέλει ενδιαφέρον από την αγορά, ο νόμος προβλέπει ότι χωρίς διαγωνισμό, ορίζεται «η ορισθείσα από την ΕΕΤΤ επιχείρηση με Σημαντική Ισχύ στην αγορά πρόσβασης στο δημόσιο τηλεφωνικό δίκτυο σε σταθερή θέση για οικιακούς χρήστες», η οποία σύμφωνα με προηγούμενη ανάλυση αγοράς της ΕΕΤΤ, είναι ο ΟΤΕ. Εάν νέα ανάλυση δείξει ότι δεν υπάρχει Σημαντική Ισχύς για τον ΟΤΕ στην συγκεκριμένη αγορά, τότε ορίζεται η επιχείρηση που έχει το μεγαλύτερο μερίδιο σε αυτήν.
Η χρονική διάρκεια της καθολικής υπηρεσίας ορίζεται για τουλάχιστον τρία χρόνια. Ο νόμος προβλέπει ότι το Καθαρό Κόστος Καθολικής Υπηρεσίας επιμερίζεται στις υπόχρεες επιχειρήσεις, κατά την αναλογία συμμετοχής τους στο άθροισμα του κύκλου εργασιών όλων των υπόχρεων επιχειρήσεων.
Η ΕΕΤΤ υπολογίζει το καθαρό κόστος, παίρνοντας ως βάση υπολογισμού τις δηλώσεις των εταιρειών για το σύνολο των ακαθάριστων ετήσιων εσόδων τους, όπως αυτές υποβάλλονται σύμφωνα με τον Κανονισμό Γενικών Αδειών για τον προσδιορισμό των ετήσιων ανταποδοτικών τελών τους.
Στον διαγωνισμό, κάθε επιχείρηση θα κληθεί να ορίσει για ποια ή ποιες από τις παρακάτω οµάδες Καθολικής Υπηρεσίας και για ποια γεωγραφική περιοχή επιθυµεί να υποβάλει το ενδιαφέρον της.
Έτσι, θα πρέπει να καθορίσει:
– Την λειτουργία δηµόσιου δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών που δύναται να καλύψει το σύνολο της γεωγραφικής περιοχής στην οποία θα αναλάβει την υποχρέωση παροχής πρόσβασης σε σταθερές θέσεις
– Την Γεωγραφική κάλυψη, έκταση και πυκνότητα του δηµόσιου δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών της επιχείρησης, καθώς και την ικανότητα του δικτύου να αντιδρά σε απρόσµενες καταστάσεις
– Την ύπαρξη συγκεκριµένου σχεδίου ανάπτυξης του δηµόσιου δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών της
Την δυνατότητα παροχής υπηρεσιών καθολικής υπηρεσίας καθορισµένης ελάχιστης ποιότητας στο σύνολο της Ελληνικής Επικράτειας ή σε συγκεκριµένη υπό εξέταση γεωγραφική περιοχή κάλυψης.
Η υπόθεση του Καθολικού Παρόχου είναι μπλεγμένη. Το 2010 η υπηρεσία ανελήφθη από τον ΟΤΕ για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών ετών. Ο ΟΤΕ τον Αύγουστο του 2013 δήλωσε ότι δεν επιθυμεί να συνεχίσει την παροχή της υπηρεσίας μετά τη λήξη της τριετίας και ζήτησε ως καθαρό κόστος αποζημίωση 83 εκατ. ευρώ για το 2010 και από 55 εκατ. ευρώ για το 2011 και το 2012. Επίσης, η χρέωση «τρέχει» τόσο για το 2013 όσο και για το 2014.
Αντίθετα, σύμφωνα με πληροφορίες, η ΕΕΤΤ εκτίμησε το κόστος σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα. Έκτοτε, το ζήτημα βρίσκεται σε διαπραγμάτευση μεταξύ των δύο μερών.