Πενταετές πάγωμα (2014-2018) των δαπανών του Δημοσίου για μισθούς και συντάξεις στην περιοχή των 18 δισ. ευρώ προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2015- 2018 που συζητείται στη Βουλή.
Παράλληλα προβλέπει την επάνοδο της χώρας σε ρυθμούς ανάπτυξης από εφέτος (αύξηση ΑΕΠ κατά 0,6%), υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα και σταδιακή αποκλιμάκωση της ανεργίας. Βασικός στόχος της κυβέρνησης είναι η αποκλιμάκωση των φορολογικών συντελεστών στο πλαίσιο μιας πολιτικής που θα δίνει χώρο στην ανάπτυξη.
Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός αναπληρωτής Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας αφήνει ορθάνοικτο το ενδεχόμενο φορολογικών ελαφρύνσεων, εφόσον υπάρχει σταθερή υπέρβαση για τα έσοδα και στους υπόλοιπους δημοσιονομικούς στόχους, όπως προβλέπει το Μνημόνιο, κάνοντας ειδική αναφορά στον ειδικό φόρο κατανάλωσης, στο πετρέλαιο θέρμανσης και στον ΦΠΑ στην εστίαση (για τον τελευταίο, στόχος της κυβέρνησης είναι να παραμείνει στο 13%).
Χαρακτηριστικά, ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι «πολιτικές που έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικές και κοινωνικά άδικες θα επανεξετάζονται», υπό την αίρεση, πάντα, της επίτευξης των στόχων, της απουσίας πολιτικών κινδύνων, της επιτάχυνσης των μεταρρυθμίσεων, της αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου και των ομαλών γεωπολιτικών εξελίξεων. Παράλληλα, δήλωσε ότι στόχος είναι να εξοφληθούν εφέτος ληξιπρόθεσμες οφειλές 2,5 δισ. ευρώ από το Δημόσιο προς τους ιδιώτες.
Το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 2,3% του ΑΕΠ (4,190 δις. ευρώ έναντι στόχου στο Μνημόνιο 2,733 δις. ευρώ ή 1,5% του ΑΕΠ) το 2014. Για τα επόμενα έτη, προβλέπονται πρωτογενή πλεονάσματα: 2,5% του ΑΕΠ (4,737 δις. ευρώ έναντι στόχου 5,648 δις. ευρώ ή 3% του ΑΕΠ) το 2015, 3,5% του ΑΕΠ (6,955 δις. ευρώ έναντι στόχου 8,882 δις. ευρώ ή 4,5% του ΑΕΠ) το 2016, 4,6% του ΑΕΠ (9,423 δις. ευρώ έναντι στόχου 9,312 δις. ευρώ ή 4,5% του ΑΕΠ) το 2017 και 5,3% του ΑΕΠ (11,585 δις. ευρώ έναντι στόχου 9,108 δις. ευρώ ή 4,2% του ΑΕΠ) το 2018.
Αναφορικά με τα δημοσιονομικά κενά, αυτά υπολογίζονται σε 911 εκατ. ευρώ το 2015 (έναντι 2 δισ. ευρώ που υποστηρίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην πρόσφατη έκθεσή της) αλλά και σε 1,927 δισ. ευρώ το 2016 (σ.σ. τα ποσά δεν αθροίζονται). Το δημοσιονομικό κενό του 2015 θα επανεξεταστεί (σε συνεργασία με την τρόικα) τον Σεπτέμβριο με το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού και εάν παραμείνει, θα συζητηθεί η λήψη πρόσθετων παρεμβάσεων για την κάλυψή του (π.χ. επέκταση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης).
«Αποτυπώνουμε με ρεαλισμό την πραγματικότητα. Το Μεσοπρόθεσμο είναι σε πλήρη γνώση της τρόικας. Προφανώς, όμως, οι δικές μας εκτιμήσεις δεν συμπίπτουν με τις εκτιμήσεις της τρόικας (σ.σ. είναι δυσμενέστερες της ελληνικής πλευράς)», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας.
Το ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 0,6% εφέτος και κατά μέσο όρο κατά 3,3% ανά έτος έως το 2018. Η ανεργία προβλέπεται ότι θα μειώνεται σταδιακά (σε εθνικολογιστική βάση) από το 24,5% το 2014 στο 15,9% το 2018.

Το χρέος
Το δημόσιο χρέος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί (από 175,1% του ΑΕΠ το 2013) σε 173,9% του ΑΕΠ το 2014, σε 168,3% του ΑΕΠ το 2015, σε 158,9% του ΑΕΠ το 2016, σε 149,1% του ΑΕΠ το 2017 και σε 139,1% του ΑΕΠ το 2018. Ο κ. Σταϊκούρα ς επισήμανε (και μάλιστα δύο φορές) ότι «η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων της χώρας, υποχρεώνει τους εταίρους και δανειστές, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές αποφάσεις, να αναλάβουν, σύντομα, συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση και την οριστική τακτοποίηση της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του χρέους».
Οι πρωτογενείς δαπάνες προβλέπεται να διαμορφωθούν σε 42,6 δις. ευρώ το 2014 και να περιορίζονται στη συνέχεια, σε 41,4 δις. ευρώ το 2015, σε 41,2 δις. ευρώ το 2016, σε 41,2 δις. ευρώ το 2017 και σε 40,9 δις. ευρώ το 2018. Το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει για την περίοδο 2015- 2018 να γίνουν 51.500 νέες προσλήψεις και 73.500 αποχωρήσεις στον δημόσιο τομέα.
Τα έσοδα εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 55,9 δις. ευρώ το 2014, σε 53,2 δις. ευρώ το 2015, σε 53,3 δις. ευρώ το 2016, σε 55,9 δις. ευρώ το 2017 και σε 57,4 δις. ευρώ το 2018.
Τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 11,315 δις. ευρώ την περίοδο 2015- 2018 ή σε 12,828 δις. ευρώ την περίοδο 2014- 2018.
Στο Μεσοπρόθεσμο ποσοτικοποιείται για πρώτη φορά η επίδραση του μέτρου της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος και του συντελεστή βιωσιμότητας στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας. Ειδικότερα, προβλέπονται για την περίοδο 2014- 2018 συνολικές εξοικονομήσεις ύψους 464 εκατ. ευρώ (156,56 εκατ. ευρώ το 2014, 103,02 εκατ. ευρώ το 2015, 154,94 εκατ. ευρώ το 2016, 49,48 εκατ. ευρώ το 2017 και μηδέν το 2018), οι οποίες θα προέλθουν- στη συντριπτική πλειονότητά τους- από παρεμβάσεις στις επικουρικές συντάξεις.
Το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει τη δαπάνη του Δημοσίου για την επιστροφή ποσών στους δικαστικούς λειτουργούς (με βάση τις δικαστικές αποφάσεις που έχουν ήδη εκδοθεί), αλλά δεν υπάρχει αναφορά για τους ένστολους, που έχουν, επίσης, προσφύγει στα δικαστήρια. Ο κ. Σταϊκούρας άφησε εκ νέου ανοικτό το ενδεχόμενο για ισοδύναμα μέτρα (στην περίπτωση δικαίωσης όλων όσοι έχουν προσφύγει) τα οποία θα αφορούν στις επαγγελματικές ομάδες που δικαιώνονται και όχι στο σύνολο των πολιτών.
Ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε ότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας είναι καλυμμένες για τους επόμενους 12 μήνες, από την επαναγορά των προνομιούχων μετοχών από τις τράπεζες ύψους 5 δις. ευρώ, την πρόσφατη έκδοση του ομολόγου των 3 δις. ευρώ και τα repos μεταξύ υπουργείου Οικονομικών και φορέων Γενικής Κυβέρνησης έως 4,5 δις. ευρώ. Όμως, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να προσφύγει η χώρα εκ νέου στις αγορές, το επόμενο δωδεκάμηνο, με ομόλογο ύψους 3- 6 δις. ευρώ.