Μετά το νερό της ΕΥΑΘ, ήλθε η σειρά της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης για να προκαλέσει τις αντιδράσεις παραγωγικών φορέων της πόλης και κυρίως ενδοκυβερνητικές τριβές.

Το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, του φορέα δηλαδή που έχει το αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης του λιμανιού ως το 2051.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η πώληση του ΟΛΘ είναι προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της δόσης και της ομαλής χρηματοδότησης της χώρας
Ως καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος (πρώτη φάση)έχει οριστεί η 5ηΙουνίου 2014. Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, και στο πλαίσιο της επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης παραχώρησης, θα προσδιοριστούν με σαφήνεια οι ελάχιστες απαιτούμενες επενδύσεις που θα αναλάβει ο αγοραστής.
Το ΠαΣοΚ με ανακοίνωσή του εξέφρασε την αντίθεσή του για την επίσπευση της διαδικασίας, δεδομένου ότι πριν από λίγες ημέρες το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ με ανακοίνωσή του και σε συνέχεια της συζήτησης στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής ανέφερε πως απαιτείται περαιτέρω ενημέρωση των αρμόδιων φορέων και πολιτικών κομμάτων, πριν από την έναρξη του διαγωνισμού.
Το ΠαΣοΚ


Μάλιστα το ΠαΣοΚ στην ανακοίνωσή του επισημαίνει ότι έχει καταθέσει εναλλακτική πρόταση που περιλαμβάνει πώληση μικρού ποσοστού του ΟΛΘ (24%) με παράλληλη παραχώρηση δραστηριοτήτων.
Αρνητικοί με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ εμφανίζονται το Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, ενώ ο Σύνδεσμος Βιομηχάνων Βορείου Ελλάδος υποστηρίζει την επί μέρους παραχώρηση χρήσεων και όχι την πώληση πλειοψηφικού πακέτου. Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης με τη σειρά του εκτιμά ότι ο νέος ιδιοκτήτης θα πρέπει να είναι στρατηγικός επενδυτής, δηλαδή πάροχος λιμενικών υπηρεσιών με εμπειρία, και όχι επενδυτικό fund (το ΤΑΙΠΕΔ δίνει τη δυνατότητα συμμετοχής σε funds με κριτήριο την κεφαλαιακή επάρκεια και όχι την εμπειρία, για να τονώσει τον ανταγωνισμό).
Κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνουν ότι σε καμία περίπτωση δεν πωλούνται οι λιμενικές εγκαταστάσεις, ενώ η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, της οποίας η σύσταση προβλέπεται στο πρόσφατα ψηφισθέν πολυνομοσχέδιο, διασφαλίζει την ύπαρξη ισχυρού θεσμικού και ρυθμιστικού πλαισίου.
Προσθέτουν δε ότι στόχος της αποκρατικοποίησης είναι η ανάδειξη της στρατηγικής σημασίας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης μέσα από την αξιοποίηση της σύνδεσής του με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τη μετατροπή του σε ένα διαμετακομιστικό εμπορικό κέντρο της περιοχής των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης.
Τέσσερις λόγοι


Οι ίδιοι κύκλοι αναφέρουν τέσσερις λόγους που προέκριναν ως επιλογή την πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών και όχι την παραχώρηση συγκεκριμένων λιμενικών δραστηριοτήτων εντός του λιμανιού (σταθμός εμπορευματοκιβωτίων, γενικό φορτίο, χύδην φορτίο κ.ά.):
α) Η έρευνα της αγοράς έδειξε σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον εκ μέρους στρατηγικών επενδυτών για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου.
β) Ο επενδυτής θα συμβάλει με επενδύσεις και στην περαιτέρω ανάπτυξη δραστηριοτήτων που παρουσιάζουν ιδιαίτερα μικρή κίνηση σήμερα, όπως η ακτοπλοΐα και η κρουαζιέρα.
γ) Μεταφέρονται αυτόματα στον νέο επενδυτή οι υφιστάμενες εργασιακές σχέσεις που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στον ΟΛΘ.
δ) Θα καθυστερούσε σημαντικά η ιδιωτικοποίηση, αφού θα έπρεπε πρώτα να ολοκληρωθεί η σειρά των παραχωρήσεων και στη συνέχεια να προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ στην πώληση των μετοχών.
Σημειώνεται ότι ανταγωνιστικά λιμάνια με αυτό της Θεσσαλονίκης, όπως της Κωνσταντινούπολης, του Δυρραχίου, της Κωνστάντζας ή της Τεργέστης, λειτουργούν σήμερα από έναν ή περισσότερους διαχειριστές-επενδυτές.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, παρά την κερδοφόρα πορεία του, δεν έχει καταφέρει να σημειώσει σημαντική άνοδο στην κίνηση εμπορευματοκιβωτίων, παραμένοντας σε σχετικά χαμηλή θέση σε σχέση με ανταγωνιστικά λιμάνια.
Αντιθέτως, στην περίπτωση του Πειραιά,η παραχώρηση της εκμετάλλευσης των προβλητών 2 και 3 στους ιδιώτες (COSCO) συνέβαλε καθοριστικά στην αλματώδη ανάπτυξή του, αφού από την 11η θέση κατάταξης έχει ανέβει στην τρίτηστη Μεσόγειο και ως το 2016 θα καταλάβει την πρώτη.
Στη διαγωνιστική διαδικασία εκτιμάται ότι θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον η Hutchison Port (Χονγκ Κονγκ) και η ρωσική RZD που φλερτάρει και με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Υπενθυμίζεται ότι στο ΤΑΙΠΕΔ αναμένουν ως τις 28 Απριλίου την εκδήλωση ενδιαφέροντος από επίδοξους επενδυτές για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

Μηδέν δάνεια και γεμάτο ταμείο
Το κράτος ελέγχει σήμερα το 74,14% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ και μετά την πώληση του 67% θα περιορίσει τη συμμετοχή του στο 7,14%. Ο ΟΛΘ το 2013 πραγματοποίησε πωλήσεις 51,56 εκατ. ευρώ, κατέγραψε κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) 23,5 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 18,2 εκατ. ευρώ. Ολα τα μεγέθη κινήθηκαν με πολύ μικρές αυξομειώσεις στα επίπεδα του 2012.
Τα ίδια κεφάλαια του ΟΛΘ στις 31.12.2013 ανέρχονταν σε 148 εκατ. ευρώ, η εταιρεία είχε μηδενικό τραπεζικό δανεισμό και 96 εκατ. ευρώ ταμείο! Η κεφαλαιοποίηση του ΟΛΘ διαμορφώνεται σήμερα σε 252 εκατ. ευρώ, με το 67% να αποτιμάται σε 169 εκατ. ευρώ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ