Τα φυσικά καταστήματα προτιμούν να επισκέπτονται οι Ελληνες για τις αγορές τους παρά να σερφάρουν στο Διαδίκτυο για να αποκτήσουν προϊόντα. Η ψηφιακή κατανάλωση μέσω ηλεκτρονικών συσκευών είναι περιορισμένη στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες, παρά το γεγονός ότι το Διαδίκτυο αποτελεί σημαντικό εργαλείο, κυρίως της νέας γενιάς, για τη διαδικασία αγορών. Οι Ελληνες δεν έχουν εξοικειωθεί με τις ψηφιακές αγορές και υστερούν στην ψηφιακή κατανάλωση.

Οι περισσότεροι χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο κυρίως για να αγοράσουν αεροπορικά εισιτήρια, ηλεκτρονικές συσκευές και ρούχα και ελάχιστα για φαγητό, αλκοολούχα ποτά, βιταμίνες και προϊόντα σπιτιού.

Σύμφωνα με έρευνα της συμβουλευτικής εταιρείας The Boston Consulting Group (BCG) για την ψυχολογία των καταναλωτών το 2013 σε Ελλάδα και στο εξωτερικό, διαπιστώθηκε ότι τα ψηφιακά εργαλεία χρησιμοποιούνται πολύ λιγότερο σε σχέση με άλλες ανεπτυγμένες χώρες, καθώς οι έλληνες καταναλωτές βασίζονται ακόμη σε παραδοσιακές πηγές, εκτός Διαδικτύου, για την έρευνα αγοράς. Βάσει των στοιχείων, υπάρχουν παρ’ όλα αυτά ενδείξεις για την ανάπτυξη της ψηφιακής κατανάλωσης, καθώς η νέα γενιά είναι τεχνολογικά ενήμερη και χρησιμοποιεί ποικιλία συσκευών για την πρόσβαση στο Διαδίκτυο, ενώ δραστηριοποιείται επίσης ενεργά στα κοινωνικά δίκτυα.
Χάσμα γενεών


Οι επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν την offline κατανάλωση ως μέσο προώθησης της ψηφιακής κατανάλωσης, εκπαιδεύοντας τους πελάτες τους στα καταστήματα στη διαδικτυακή πρόσβαση των προϊόντων τους και εντοπίζοντας υποστηρικτές-πελάτες που θα μπορούσαν να προωθήσουν τη διαδικτυακή τους παρουσία. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και επιτυχημένα μοντέλα του εξωτερικού μπορούν να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση. Είναι γεγονός ότι το χάσμα των ψηφιακών αγορών μπορεί να κλείσει από τη νεότερη, τεχνολογικά πιο ενήμερη γενιά μέσω του ευρέος φάσματος ηλεκτρονικών συσκευών που χρησιμοποιεί στην καθημερινότητά της.
Ρούχα, αθλητικά είδη, βιβλία και περιοδικά,ταξίδια και ξενοδοχεία (κρατήσεις) αγοράζουν οι Ελληνες ηλεκτρονικά, σύμφωνα με την έρευνα της Eurostat για το 2012. Με βάση τα ίδια στοιχεία, στην Ελλάδα το 36% των ελλήνων χρηστών του Διαδικτύου κάνει αγορές online, ότανστην Ευρώπη το ποσοστό αυτό είναι 59%.
Οι προτιμήσεις


Σύμφωνα επίσης με τη Eurostat,στις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης το 32% των χρηστών του Διαδικτύου αγόρασαν μέσω Ιnternet ρούχα και αθλητικά είδη και έκαναν κρατήσεις για ταξίδια και ξενοδοχεία, ενώ το 2008 το ποσοστό αυτό ήταν 21%. Τα βιβλία και τα περιοδικά έρχονται στη δεύτερη θέση με 23%, έναντι 19% το 2008. Οι Βρετανοί βρίσκονται στην πρώτη θέση με 82% και ακολουθούν οι Δανοί και οι Σουηδοί με 79%. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν οι Γερμανοί με 77% και οι Λουξεμβούργιοι με 73%. Στον αντίποδα βρίσκονται οι Ιταλοί, καθώς μόνο το 29% των χρηστών του Διαδικτύου έκανε αγορές online, οι Βούλγαροι με 17%και οι Ρουμάνοι με 11%.
Η αγορά online πάντως παρουσιάζει και κινδύνους, γι’ αυτό οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν ορισμένα σημεία, όπως site αγορών που δεν αναγνωρίζουν, τι password χρησιμοποιούν, να είναι επιφυλακτικοί σε απίστευτες τιμές και προσφορές, να σιγουρεύονται για την ασφάλεια της συναλλαγής και να προτιμούν να κάνουν τις αγορές από PC παρά από τηλεφωνική συσκευή καθώς και να χρησιμοποιούν πιστωτική κάρτα παρά χρεωστική.

Δημοσιεύτηκε στο Helios Plus στις 20 Φεβρουαρίου 2014

HeliosPlus