Πρωτογενές πλεόνασμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 811 εκατ. ευρώ για τον Ιανουάριο του 2014 ανακοίνωσε πρίν από λίγο ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταικούρας.

Μετά την αποκάλυψη τη Δευτέρα το βράδυ στη Βουλή ότι ο προυπολογισμός του 2013 (της γενικής κυβέρνησης) σύμφωνα με τη μεθοδολογία της Eurostat έκλεισε με πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,9 δισ. ευρώ ή 2,1% του ΑΕΠ, γεγονός που αποτέλεσε έκπληξη ακόμη και για κυβερνητικά στελέχη, ο κ. Σταικούρας ανακοίνωσε τα εξής:

-Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για τον Ιανουάριο 2014, παρουσιάζεται πλεόνασμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 595 εκατ. ευρώ έναντι πλεονάσματος 177 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2013 και στόχου για πλεόνασμα 719 εκατ. ευρώ.

Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 811 εκατ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 415 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2013 και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 955 εκατ. ευρώ.

Προσεχώς η συμφωνία με την τρόικα για το 2013

Μετά τις ανακοινώσεις για το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2013 κορυφαία στελέχη του υπουργείου Οικονομικών κατέβαζαν τους τόνους για τα στοιχεία έκπληξη της περασμένης χρονιάς.

«Επιτυγχάνονται οι στόχοι των εσόδων και έχουμε πολύ καλύτερη απόδοση στο σκέλος των δαπανών. Τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας αξιολογούν τα δημοσιονομικά στοιχεία, νομίζω ότι βρισκόμαστε σε δρόμο συμφωνίας για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013» δήλωσε το πρωί της Τρίτης κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών μιλώντας στο περιθώριο της ανακοίνωσης των στοιχείων εκτέλεσης του Προϋπολογισμού.

Το ερώτημα που τίθεται στις διαπραγματεύσεις είναι ποιο μέρος της επίδοσης του 2013 μεταφέρεται στο 2014. Από την πλευρά του, κορυφαίο στέλεχος του Υπουργείου είπε ότι «τα στοιχεία μας επιβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό το 2014». Οι ίδιες πηγές δήλωσαν άγνοια για την ημερομηνία επιστροφής της τρόικας στην Αθήνα σημειώνοντας ότι οι βασικές αιτίες της καθυστέρησης δεν είναι τα δημοσιονομικά.

Παράλληλα το ίδιο στέλεχος επανέλαβε τη θέση του υπουργού Οικονομικών κ. Γιάννη Στουρνάρα ότι θα ήταν καταστροφική η αποδοχή των εκτιμήσεων της τρόικας τον περασμένο Σεπτέμβριο από την ελληνική κυβέρνηση, σημειώνοντας με έμφαση ότι τα στοιχεία για το κλείσιμο του 2013 με πρωτογενές πλεόνασμα 3,9 δισ. ευρώ επιβεβαίωσαν την αισιοδοξία και τις προσδοκίες της ελληνικής πλευράς που επέμενε ότι δε χρειάζονται άλλα δημοσιονομικά μέτρα.

Ωστόσο, η τρόικα εξακολουθεί να ελέγχει εξονυχιστικά όλα τα στοιχεία πριν προβεί στις ανακοινώσεις της.

Ενισχύσεις στην Κεφαλονιά

Οπως έγινε γνωστό από στέλεχος του οικονομικού επιτελείου, για την Κεφαλονιά χρησιμοποιήθηκαν 10 εκατ. ευρώ από το αποθεματικό του Προϋπολογισμού ενώ τα υπόλοιπα 60 εκατ. ευρώ θα δοθούν από το Πρόγραμμα Δημοσίων

Καλός ο Ιανουάριος

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Οικονομικών για τον Ιανουάριο το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 4.426 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 376 εκατ. ευρώ ή 7,8 % έναντι του στόχου Π/Υ 2014 .

Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 4.394 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 273 εκατ. ευρώ ή 5,9% χαμηλότερα έναντι του στόχου.

Το σύνολο των φορολογικών εσόδων διαμορφώθηκε σε 4.545 εκατ. ευρώ, 28 εκατ. ευρώ ή 0,6% υψηλότερα έναντι του στόχου.

Οι επιστροφές φόρων ανήλθαν σε 294 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση κατά 195 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (99 εκατ. ευρώ).

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 3.831 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 253 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (4.084 εκατ. ευρώ).

Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 3.524 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένες έναντι του στόχου κατά 460 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 405 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (3.356 εκατ. ευρώ).

Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013 κατά 666 εκατ. ευρώ ή σε ποσοστό 15,9%. Η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στη μείωση του συνόλου των πρωτογενών δαπανών κατά 980 εκατ. ευρώ ή ποσοστό 24,9% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013, παρά την αύξηση στις δαπάνες καταπτώσεων εγγυήσεων σε φορείς εντός γενικής κυβέρνησης κατά 347 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) διαμορφώθηκαν σε 308 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 208 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (100 εκατ. ευρώ) και κατά 241 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Κατά συνέπεια, το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού παρουσιάζεται αυξημένο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013, παρά τις αυξημένες επιστροφές φόρων και τις αυξημένες δαπάνες του ΠΔΕ.

Στοιχεία γενικής κυβέρνησης


Εκτέλεση κρατικού πρoϋπολογισμού

Ρεκόρ στο πρωτογενές πλεόνασμα

Εν τω μεταξύ την εκτίμηση ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα ξεπεράσει κατά πολύ τις αρχικές εκτιμήσεις της κυβέρνησης επανέλαβε, μιλώντας εχθές Δευτέρα στην Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, τονίζοντας ότι η πιστοποίηση του πρωτογενούς πλεονάσματος τον Απρίλιο, θα ανοίξει το δρόμο και για τη μείωση του χρέους «με οποιονδήποτε τρόπο».

Διαβάστε την ομιλία Σταϊκούρα στην επιτροπή της Βουλής

«Η χώρα, μετά από πολλά χρόνια, επιτυγχάνει πρωτογενές πλεόνασμα. Πλεόνασμα το οποίο, σε διαρθρωτικούς όρους, είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη. Πλεόνασμα σημαντικό, υψηλό, βιώσιμο.Τόσο σε όρους Προγράμματος όσο και σε όρους Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών» είπε ο κ. Σταϊκούρας.

«Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής, που αξιολογεί η τρόικα, το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται ότι θα είναι υψηλότερο από τα 812 εκατ. ευρώ ή το 0,4% του ΑΕΠ.Η χώρα, για δεύτερη συνεχόμενη φορά, υπερκαλύπτει τους δημοσιονομικούς στόχους του Προγράμματος.

»Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών, που θα παρουσιάσει η Eurostat, το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται υψηλότερο, στα 3,9 δισ. ευρώ ή στο 2,1% του ΑΕΠ.

»Δηλαδή, με τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (ΕΣΛ-95), ενσωματώνονται οι υπόλοιπες παράμετροι που εξαιρούνται με βάση τη μεθοδολογία του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής και, συνεπώς, το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώνεται σε υψηλότερο επίπεδο. Με τις επιπτώσεις της στήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, προκύπτει πρωτογενές έλλειμμα 8,3% του ΑΕΠ».

Ο κ. Σταϊκούρας άσκησε κριτική στην έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής λέγοντας ότι διαψεύστηκε σε μία σειρά από περιπτώσεις όπως όταν υποστήριζε την «αδυναμία επίτευξης πρωτογενών πλεονασμάτων παρά μόνο από το 2014» ή όταν υποστήριζε ότι «η Τρόικα αναμένει διορθωτικά μέτρα για να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα το 2013».

Ο κ. Σταϊκούρας θα παρουσιάσ ει την Τρίτη στις 12 το μεσημέρι τα αποτελέσματα εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού.

Τι λέει το Γραφείο Προϋπολογισμού για το χρέος

Ο συντονιστής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή Π. Λιαργκόβας, όπως και ο έτερος εκπρόσωπος του Γραφείου, Πάνος Καζάκος, εκτίμησαν πως, παρότι θεωρητικά είναι εφικτό να καταστεί βιώσιμο το ελληνικό χρέος χωρίς νέο «κούρεμα», αυτό στην πράξη είναι εξαιρετικά δυσχερές, καθώς προϋποθέτει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης σε συνδυασμό με υψηλά πλεονάσματα και σε βάθος χρόνου – αλλά και χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας από τις αγορές, «με λογικούς όρους».

Τα παραπάνω, σύμφωνα με όσα ανέφεραν οι κ.κ. Λιαργκόβας και Καζάκος, οδηγούν στο συμπέρασμα, πως το ελληνικό χρέος θα χρειαστεί νέα παρέμβαση. Η Ελλάδα από πλευράς της, θα πρέπει να αναζητήσει την εισροή κεφαλαίων από το εξωτερικό, δημιουργώντας φιλοεπενδυτικό κλίμα και εμπεδώνοντας κλίμα πολιτικής σταθερότητας.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τη δημιουργία κλίματος φιλικού προς τις επενδύσεις, τα δύο στελέχη του κοινοβουλευτικού Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους, επεσήμαναν την αδήριτη ανάγκη να υπάρξει σταθερό φορολογικό πλαίσιο: «Η διεθνής εμπειρία δεν λέει πως η ελκυστικότητα μιας χώρας εξαρτάται απ’ το ύψος των φορολογικών της συντελεστών, αλλά πως συνδέεται με τη σταθερότητα του φορολογικού της συστήματος, ώστε να μπορεί ο κάθε επενδυτής να σχεδιάζει μακροπρόθεσμα. Η σοβαρή επένδυση δεν είναι να ανοίγουμε σουβλατζίδικο και να το κλείνουμε όποτε θέλουμε».

Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Λιαργκόβας επεσήμανε πως οι διαρθρωτικές αλλαγές τις οποίες προώθησε η κυβέρνηση, υπήρξαν «ελλιπείς και αποσπασματικές», καθώς επικεντρώθηκαν στα εργασιακά ζητήματα, χωρίς εκ παραλλήλου να μεταρρυθμίσουν την αγορά αγαθών. «Σε συνδυασμό με την ανατίμηση του ευρώ, το αποτέλεσμα ήταν να μειωθεί δραματικά το βιοτικό επίπεδο» παρατήρησε.

Από την άλλη, ο Π.Καζάκος τόνισε την ανάγκη να ληφθεί υπόψη το διεθνές και κυρίως το ευρωπαϊκό θεσμικό περιβάλλον, καθώς «είναι αδύνατον να στήσουμε μια διαδικασία παραγωγικής ανασυγκρότησης χωρίς να το λάβουμε υπόψη μας – και δεν θα το επηρεάσουμε σίγουρα, εάν δεν μιλάμε τη γλώσσα του».