Προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις, καθώς η έννοια του «διαλείμματος» από τα μαθήματα τον χειμώνα, πέρα από τις παραδοσιακές αργίες, σε συνδυασμό με μια οργανωμένη τουριστική δραστηριότητα, είναι μια πρακτική «άγνωστη» στην Ελλάδα.

Ωστόσο, η πρόταση για «Σχολική Ανάπαυλα» ανέδειξε την ανάγκη μιας ολοκληρωμένης εφαρμογής ενός προγράμματος για την ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού και των λιγότερο ανεπτυγμένων περιοχών της χώρας, μέσα από συνέργειες, που θα προσφέρουν αντίστοιχα οφέλη προς τους μαθητές και την κοινωνία. Στην ανάληψη πρωτοβουλίας από τουπουργείο Παιδείας «για τη διευθέτηση όλων των κρίσιμων εκπαιδευτικών ζητημάτων», καθώςκαι τη συνεργασία των υπουργείων Πολιτισμού, Μεταφορών, των Περιφερειών και της τοπικής αυτοδιοίκησης, εστίασε η υπουργός Τουρισμού κυρία Ολγα Κεφαλογιάννη.
Η πρόταση είναι κατά παράφραση του ευρωπαϊκού «ski week», σημειώνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) κ. Γιάννης Ρέτσος. Η εβδομάδα αυτή τοποθετείται περίπου στα μέσα Φεβρουαρίου και έχει στόχο να τονωθούν οι χιονοδρομικοί προορισμοί, καθώς δίνονται ειδικές τιμές από τα ξενοδοχεία για να προσελκύσουν μαθητές και γονείς.
Ο κ. Ρέτσος επισημαίνει ότι η πρόταση του κλάδου εστιάζει σε ένα Σαββατοκύριακο του Φεβρουαρίου, πέρα από το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας το οποίο «έχει εδραιωμένη κίνηση», στο οποίο να προστεθούν από δύο ως τέσσερις ημέρες και σε συνεργασία με τις τοπικές ενώσεις ξενοδόχων να δοθούν ειδικές τιμές με έκπτωση 50% για διαμονή σε γονείς και παιδιά.
Παράδοση και πολιτισμός


Παράλληλα τονίζει την ανάγκη σύνδεσης του διαστήματος αυτού με την παράδοση και τον πολιτισμό, μέσα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής και τη δημιουργία συνεργειών με το υπουργείο Πολιτισμού, για επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, με δωρεάν είσοδο σε εκπαιδευτικούς και παιδιά.

«Δημιουργούμε τζίρο σε ένα «νεκρό» τετραήμερο»
λέει ο κ. Ρέτσος, εξηγώντας ότι η δράση αυτή θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν «κουπόνι κοινωνικού τουρισμού», με διευκολύνσεις και εκπτώσεις σε οικογένειες. Ο ξενοδόχος από την πλευρά του «επιδοτεί όποιον μπορεί», υπογραμμίζει, ενώ προσθέτει ότι στόχος της ΠΟΞ είναι η «Σχολική Ανάπαυλα» να ισχύει για όλους τους προορισμούς της χώρας, ηπειρωτικούς και νησιωτικούς.

«Υπάρχουν 3.500 μονάδες που λειτουργούν όλον τον χρόνο»
αναφέρει και συμπληρώνει ότι «και αυτές θα έχουν ανέργους», ενώ υπογραμμίζει το «ενεργειακό βάρος» που αντιμετωπίζουν οι μονάδες ειδικά των χειμερινών προορισμών εξαιτίας της αυξημένης τιμής του πετρελαίου θέρμανσης.
Την ίδια ώρα εστιάζει στη βάση ενός εκπαιδευτικού, πολιτιστικού και παραδοσιακού τετραημέρου, το οποίο θα μπορούσε πιλοτικά να ξεκινήσει με τη συνεργασία των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων σε πρώτη φάση και στη συνέχεια να ακολουθήσει η ένταξη και παραγωγών παραδοσιακών προϊόντων κ.ά.
Η «Λευκή Εβδομάδα» είναι μια διεθνής πρακτική η οποία έχει ξεκινήσει από τη Γαλλία, σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Λάμψα ΑΕ κ. Τάσος Χωμενίδης. Στην Ελλάδα «προάγγελος» της «Σχολικής Ανάπαυλας» ήταν οι μαθητικές εκδρομές οι οποίες ξεκίνησαν το 2003, με διάρκεια μία εβδομάδα, για τους μαθητές της Γ’ Γυμνασίου.
Πιλοτικό πρόγραμμα


Ο ίδιος, ως διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Τουριστικής Ανάπτυξης το 2003-2004, διαμόρφωσε ένα πιλοτικό πρόγραμμα σε χειμερινούς προορισμούς της ελληνικής επικράτειας. Αρχικά ξεκίνησε το 2003 στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ενωση. «Ηταν ένα πρόγραμμα διαφήμισης των χειμερινών προορισμών της Ελλάδας, καθώς προσκλήθηκαν περίπου 2.000 παιδιά από σχολεία χωρών-μελών» σημειώνει.
Την επόμενη χρονιά το πρόγραμμα αυτό έλαβε τη μορφή ενός πιλοτικού προγράμματος, «για να δείξουμε τι είναι οι «Λευκές Εβδομάδες», απευθυνόμενο σε σχολεία της ελληνικής επικράτειας και 50.000 μαθητές της Γ’ Γυμνασίου, οι οποίοι ταξίδεψαν σε ορεινές τουριστικές περιοχές, όπως Πήλιο, Καρπενήσι, Λίμνη Πλαστήρα. Αντίστοιχα οι μαθητές της επαρχίας έρχονταν στην Αθήνα.
Η εβδομάδα αυτή δεν πρέπει να είναι η ίδια σε όλη την Ελλάδα, αναφέρουν κύκλοι της αγοράς. Προτείνουν μάλιστα να είναι τέσσερις εβδομάδες σπασμένες στις περιφέρειες. Ετσι θα υπάρχει ομαλή ζήτηση κατά τη διάρκεια του χειμώνα. «Δεν χρειάζεται να προσθέσουμε άλλη μία περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς στη χώρα. Να υπάρχει μια μικρή ζήτηση για να κρατά την αγορά «ζεστή», αλλά να μην την υπερθερμαίνει» σημειώνεται.

Τζίρος 180 εκατ. ευρώ
  • «Η «Σχολική Ανάπαυλα» είναι πολλαπλά ευεργετική» τονίζει ο κ. Χωμενίδης. Υπολογίζοντας ότι 1,2 εκατ. παιδιά φοιτούν στα σχολεία και 45% αυτών κάνει διακοπές το καλοκαίρι, αν ένα ποσοστό 30% συμμετέχει τον χειμώνα, «οι γονείς δεν θα συγκεντρώσουν την επιθυμία των διακοπών το καλοκαίρι», υποστηρίζει. Σε έναν υποθετικό υπολογισμό, αν από τα 1,2 εκατ. μαθητών συμμετέχουν στη «Σχολική Ανάπαυλα» οι 300.000, μαζί με τους γονείς τους αυξάνονται σε 900.000 επισκέπτες, οι οποίοι επί τέσσερις ημέρες (με βάση το διάστημα) δημιουργούν 3,6 εκατ. – 4 εκατ. διανυκτερεύσεις. Αν κάθε διανυκτέρευση περιλαμβάνει δαπάνη διαμονής και φαγητό με κόστος περίπου 50 ευρώ, αυτό προκαλεί έναν τζίρο 180 εκατ. ευρώ – 200 εκατ. ευρώ, «τα οποία θα εισρεύσουν στην επαρχία, η οποία δεν είναι καλοκαιρινός προορισμός», τονίζει ο κ. Χωμενίδης.


«Αναδιανομή» προορισμών και στη Γαλλία
Οι διακοπές τον Φεβρουάριο και τον Απρίλιο κλιμακώνονται με τη διαίρεση της χώρας σε τρεις ζώνες

Η «Λευκή Εβδομάδα» έχει δύο κίνητρα, εξηγεί ο κ. Χωμενίδης. Το πρώτο είναι εκπαιδευτικό, με βάση το σκεπτικό ότι τα παιδιά δεν μπορούν να κάνουν διαρκείς σπουδές. Οι Γάλλοι έχουν χωρίσει τις διακοπές ανά δίμηνα. «Στη Γαλλία έχει οριστεί για να κρατήσουν ζωντανή την τουριστική περίοδο και να μοιράσουν καλύτερα τους προορισμούς», ανάμεσα στους χειμερινούς και τους θερινούς. «Γίνεται αναδιανομή των προορισμών» υπογραμμίζει, καθώς με βάση τον εσωτερικό τουρισμό δημιουργείται μια κρίσιμη μάζα τουριστικής κατανάλωσης. Το δεύτερο κίνητρο είναι ότι «φροντίζουμε να κρατάμε τις περιόδους ζήτησης σχετικά κατανεμημένες μέσα στον χρόνο. Οχι να υπάρχει έξαρση και μετά να μην υπάρχει κατανάλωση», υποστηρίζει.
Ο Φεβρουάριος είναι μήνας διακοπών στη Γαλλία. Μάλιστα οι σχολικές διακοπές είναι κατανεμημένες σε πέντε διαστήματα (χειμωνιάτικες, ανοιξιάτικες, καλοκαιρινές, φθινοπωρινές και Χριστουγέννων) και σε περιφέρειες, χωρίζοντας τη γαλλική επικράτεια σε τρεις γεωγραφικές ζώνες.
Στη Γαλλία οι ημερομηνίες καθορίζονται σε εθνικό επίπεδο από το υπουργείο Παιδείας για μια περίοδο τριών ετών, καθώς οι σταθερές ημερομηνίες μπορεί να οδηγήσουν σε συνωστισμό τα τουριστικά θέρετρα όπως οι ακτές της Μεσογείου και τα χιονοδρομικά κέντρα, αλλά και να αυξήσουν τις τιμές και να δημιουργήσουν προβλήματα διαθεσιμότητας στη μεταφορά και τα καταλύματα. Για να αμβλυνθεί αυτό το πρόβλημα, τα προγράμματα διακοπών για τις διακοπές του χειμώνα και της άνοιξης, τον Φεβρουάριο και τον Απρίλιο αντίστοιχα, κλιμακώνονται με τη διαίρεση της χώρας σε τρεις ζώνες, κυρίως για να ανακουφίσει την πίεση στα θέρετρα σκι.
Παρ’ όλα αυτά τα συγχρονισμένα χρονοδιαγράμματα σχολικών διακοπών εξακολουθούν να προκαλούν κάποιες επιπτώσεις συνωστισμού, καθώς οι οικογένειες κατευθύνονται σε δημοφιλείς τοποθεσίες διακοπών, ειδικά το καλοκαίρι στην αρχή και στο τέλος του Ιουλίου και του Αυγούστου.
Η περίπτωση της Αργεντινής

Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης η περίπτωση της Αργεντινής, η οποία αναδιέταξε ορισμένες από τις εθνικές αργίες και τον τρόπο χορήγησης των αδειών, δημιουργώντας μια σειρά από 11 τριήμερα – τετραήμερα μέσα στη διάρκεια του χρόνου, τα οποία σε συνδυασμό με ειδικές προσφορές από την τουριστική αγορά ενίσχυσαν σημαντικά την κίνηση. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Τουρισμού της χώρας, το 2012 καταγράφηκε αύξηση του εσωτερικού τουρισμού στις συγκεκριμένες περιοχές ως και 43% σε σχέση με το 2011.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ