Ηλιος και θάλασσα έφεραν πάνω από 17,5 εκατ. επισκέπτες εφέτος στη χώρα. Υπάρχουν όμως πολλοί που ήρθαν γιατί θέλουν το φυσικό τοπίο της Ελλάδας στο «κάδρο» του γάμου τους. Πρόκειται για ένα τουριστικό προϊόν που παρουσιάζει δυναμική τα τελευταία χρόνια, με «πρωταγωνίστρια» τη Σαντορίνη. Οι γάμοι που έχουν άξονα έναν τουριστικό προορισμό είναι μια αγορά που αναπτύσσεται γοργά παγκοσμίως, με την Καραϊβική και τη Χαβάη να έχουν δώσει το έναυσμα δεκαετίες πριν. Στην Ελλάδα, οι γάμοι των ξένων τουριστών ξεκίνησαν μέσα στο πλαίσιο ενός ρομαντικού ταξιδιού, ωστόσο πρόσφατα, με το άνοιγμα των αναδυόμενων αγορών, αποκτούν χαρακτηριστικά οικονομικού φαινομένου και το ενδιαφέρον μιας «βιομηχανίας» που τα περιβάλλει.

860 τελετές στη Σαντορίνη


Περίπου 860 γάμοι έγιναν στη Σαντορίνη εφέτος μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, με βάση τα στοιχεία του Ληξιαρχείου Θήρας, σημειώνει η διευθύντρια του Weddings in Greece by Heliotopos, κυρία Λίλα Κωνσταντινίδου, τονίζοντας τη δραματική τους αύξηση τα τελευταία χρόνια. «Ανάλογος ή ακόμα και πολλαπλάσιος είναι ο αριθμός των «συμβολικών τελετών» που λαμβάνουν χώρα επίσης», υπογραμμίζει, ενώ επισημαίνει ότι εκτός από τους μήνες του καλοκαιριού οι γάμοι συνεχίζονται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Η ίδια, από τους πρωτοπόρους του προϊόντος στη Σαντορίνη, εφέτος διοργάνωσε τους περισσότερους γάμους Κινέζων στο νησί, ενώ έχει προγραμματισμένες τελετές και για τα Χριστούγεννα. Οπως εξηγεί, ένα ζευγάρι αποφασίζει έναν destination γάμο «όπως θα ήθελε να είναι ο προορισμός του γάμου του και όχι η πόλη που ζει ή που κατάγεται». Παράλληλα, η τελετή γίνεται στο πλαίσιο ενός γαμήλιου ταξιδιού, άρα δεν επιφέρει πρόσθετο κόστος, οι καλεσμένοι είναι λιγότεροι, άρα και η δαπάνη, ενώ «είναι κάτι που θα το συζητάς για χρόνια».
Τα περισσότερα ζευγάρια έρχονται από την Αγγλία και την Αμερική, λέει η κυρία Στέλλα Χανιώτη, η οποία μαζί με την αδερφή της Μόσχα Χανιώτη ίδρυσαν την εταιρεία Stella and Moscha – Exclusive Greek Island Weddings, συνεχίζοντας τη δραστηριότητα της μητέρας τους Ευαγγελίας Μενδρινού, επίσης από τις πρωτοπόρους στη διοργάνωση γάμων στη Σαντορίνη. Οι πελάτες τους είναι από Αμερική, Αυστραλία, αλλά και Ντουμπάι, Κατάρ, Αμπου Ντάμπι, καθώς κάνουν περίπου 30-40 γάμους τον χρόνο προσαρμοσμένους στις επιθυμίες των πελατών (tailor made), με προϋπολογισμό που ξεκινά από 10.000 ευρώ για δύο άτομα και μπορεί να φθάσει και τα 700.000 ευρώ για 70 άτομα και τη διαμονή τους. Αυξημένη είναι όμως και η παρουσία των Αυστραλών αλλά και ιδιαίτερα των Ρώσων και των Κινέζων. «Υπάρχει ένας κατακλυσμός από Ασιάτες», δηλώνει η ίδια.
Φέρνουν και καλεσμένους


Ιδιαίτερα τα τελευταία πέντε χρόνια, οι επισκέπτες από τις χώρες αυτές, οι οποίοι «ενστερνίζονται τον δυτικό τρόπο ζωής», κάνουν απλές τελετές καθώς «η Ελλάδα είναι στριφνή στους κανόνες της» και δηλώνουν τον γάμο τους στη χώρα τους, λέει η κυρία Κωνσταντινίδου. Συνήθως, όσον αφορά τους Κινέζους, έρχονται μόνο τα ζευγάρια και σπάνια περισσότερα άτομα, ενώ οι γάμοι των Ρώσων έχουν 20 έως 30 καλεσμένους. Οι Κινέζοι επίσης εξυπηρετούνται από γραφεία της χώρας τους που ασχολούνται με διοργάνωση γάμων και μαζί με το ζευγάρι έρχονται στην Ελλάδα ομάδες (κομμωτής, μακιγιέρ, φωτογράφος κ.ά.) για να προσφέρουν υπηρεσίες που ταιριάζουν στην κουλτούρα τους. Κάτι που προκαλεί αντιδράσεις στους τοπικούς επαγγελματίες (π.χ. φωτογράφους) καθώς υπάρχουν διαφυγόντα έσοδα για το νησί. Στην Καλντέρα η διαμονή κυμαίνεται στις δυόμισι διανυκτερεύσεις, ενώ για όσους μένουν στο Καμάρι και την Περίσσα οι διανυκτερεύσεις είναι περισσότερες, μια και το κόστος είναι χαμηλότερο. Ενας γάμος 20 έως 30 ατόμων για τον προορισμό επηρεάζει τη μεταφορά με αεροπλάνο ή πλοίο, τη διαμονή και στη συνέχεια κινεί επαγγελματίες όπως ταξί, φαγητό, υπηρεσίες για τον γάμο (φωτογράφος, λουλούδια, βίντεο, γαϊδουράκια, αγορές, σουβενίρ κ.ά.).
Στο παρελθόν, το 80% των γάμων στη Σαντορίνη ήταν από την Αμερική. Τώρα το ποσοστό έχει μειωθεί στο 40% και καλύπτεται από τις αναδυόμενες αγορές, λέει η κυρία Δήμητρα Μπρατίκα, φωτογράφος και συνιδιοκτήτρια της εταιρείας A&D Concierge Services. Η ίδια μάλιστα επισημαίνει ότι πολλά από τα ζευγάρια που παντρεύονται στη Σαντορίνη επανέρχονται τα επόμενα χρόνια για επέτειο ή ανανέωση των όρκων τους.

Ξοδεύουν από 3.000 ως 200.000 ευρώ
  • «Η Ελλάδα πουλάει πάρα πολύ τη φυσική ομορφιά της» λέει ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Diamond Events κ. Γιώργος Διαμαντόπουλος, ο οποίος το 2013 διοργάνωσε 120 γάμους σε όλη την Ελλάδα, ενώ διακρίθηκε ως Best Destination Wedding Planner in Greece 2013, σύμφωνα με την καναδική Wedding Industry Experts. «Υπάρχει τεράστια ανάπτυξη» στο προϊόν, τονίζει, επισημαίνοντας την πρωτοκαθεδρία της Σαντορίνης. Ωστόσο οι επιλογές ποικίλλουν. Οι Ιταλοί και οι Λιβανέζοι προτιμούν τη Μύκονο, οι Ρώσοι τη Χαλκιδική και εφέτος στράφηκαν και στη Λευκάδα, με αφορμή την απόκτηση του Σκορπιού από τον ρώσο μεγιστάνα Ντιμίτρι Ριμπολόβλεφ. «Η Ελλάδα διαφημίζεται για τις ομορφιές και τα νησιά της» σημειώνει. Σύμφωνα με τον ίδιο, η δαπάνη ενός destination γάμου ξεκινά από 3.000 ευρώ και μπορεί να φθάσει σε 200.000 ευρώ. Με βάση στοιχεία του Wedding Institute, το κοινό των γάμων σε προορισμούς γεννήθηκε στις δεκαετίες του ’80 ως τα τέλη του ’90 και έχουν συγγενείς σε όλον τον κόσμο. Η μέση δαπάνη είναι 22.000 δολάρια (16.000 ευρώ), χαμηλότερη από έναν συμβατικό γάμο, καθώς οι καλεσμένοι είναι λιγότεροι (μ.ό. 86 άτομα), αν και ξοδεύουν περισσότερα. Παρά την οικονομική κρίση δε, ο προϋπολογισμός των γάμων αυτών αυξάνεται.


Υψηλή ζήτηση για γαμήλια τουριστικά πακέτα
Κρατήσεις για να παντρευτούν το 2015 στα ελληνικά νησιά κλείνουν μεγάλοι tour οperators

Το προϊόν έχει διαβαθμίσεις, από πακέτα tour operators που «είναι πιο οικονομικά» ως μεμονωμένες περιπτώσεις σε προσαρμοσμένες κατά παραγγελία τελετές. Η Σαντορίνη με απόσταση «έχει την πρωτοκαθεδρία της ζήτησης» ως ένας από τους πιο ρομαντικούς προορισμούς στον κόσμο, ενώ «συνδυάζει όλο το πακέτο των υπηρεσιών» τονίζει η κυρία Κωνσταντινίδου, με εύκολη πρόσβαση με απευθείας πτήσεις από το εξωτερικό. Πιο χαμηλά στην κατάταξη είναι η Μύκονος, νησί στο οποίο οι γάμοι είναι λιγότεροι «αλλά πιο ακριβοί από της Σαντορίνης» και πιο προβεβλημένοι, προσθέτει. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Δήμου Μυκόνου, το 2013 δηλώθηκαν 38 πολιτικοί γάμοι και πέντε στην καθολική εκκλησία του νησιού. Ζήτηση ως γαμήλιοι προορισμοί έχουν επίσης η Ρόδος, η Κεφαλλονιά, η Σκιάθος, ιδιαίτερα μετά την κινηματογραφική ταινία «Mamma Μia», και η Κρήτη.
Στην Κρήτη το 2013 δηλώθηκαν πάνω από 280 γάμοι ξένων τουριστών. Σύμφωνα με τα ληξιαρχεία των δήμων, στη Χερσόνησο έγιναν 63, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν Βρετανών, μέσω ταξιδιωτικών οργανισμών (Thomas Cook, TUI) οι οποίοι έχουν ήδη κλείσει ημερομηνίες για το 2014. Αντίστοιχα, στο Ρέθυμνο 91, κυρίως με ζευγάρια από τη Ρωσία, ενώ στο Ηράκλειο 24. Την εφετινή χρονιά στον Αγιο Νικόλαο, περιοχή που περιλαμβάνει την Ελούντα, έγιναν 100 γάμοι, ενώ έχουν ήδη προγραμματιστεί 56 γάμοι για το 2014 και δύο για το 2015.
Τα γαμήλια τουριστικά πακέτα έχουν ήδη αναπτυχθεί στο πλαίσιο των υπηρεσιών των μεγάλων tour operators σε ελληνικούς προορισμούς, με την πλειονότητα των πελατών να προέρχεται από τη βρετανική αγορά. Δυναμική παρουσιάζει και αυτή η κατηγορία η οποία αριθμεί μερικές εκατοντάδες πακέτα γάμων την εφετινή χρονιά, ενώ ήδη για το 2014 η TUI διαπιστώνει αύξηση 30%, με τη μεγαλύτερη ζήτηση να κατευθύνεται στη Σαντορίνη και στη Ρόδο, ενώ σε χαμηλότερες θέσεις ξεχωρίζουν η Σκιάθος, η Κέρκυρα και η Κρήτη. Ο «γαμήλιος τουρισμός» μπαίνει στον σχεδιασμό της αυτοδιοίκησης στην Κρήτη, με την Περιφέρεια Κρήτης να εξετάζει προτάσεις για την προσέλκυση Κινέζων και την τέλεση ομαδικών γάμων, με αφετηρία τα Χανιά.
Αντίστοιχα και στο Ρέθυμνο η αντιδήμαρχος Τουρισμού και Πολιτισμού του Δήμου Ρεθύμνης κυρία Πέπη Μπιρλιράκη-Μαμαλάκη σημειώνει ότι στις άμεσες προτεραιότητες είναι η συνεργασία με γραφεία γάμων στη Σανγκάη, ενώ ήδη γίνονται γάμοι Αγγλων, Σκανδιναβών και Ρώσων στην περιοχή γύρω από τη Φορτέτζα,το ενετικό κάστρο της πόλης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ