Η Μονίκ βαν Χαλστ βρέθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα πριν από πέντε χρόνια. «Ήρθα διότι μου άρεσε η Ελλάδα» μας λέει. Πρώτα πήγε στην Κρήτη όπου έψαξε να βρει δουλειά, κάτι που κατάφερε. Ωστόσο, άρχισε να ψάχνει κάτι πιο καλό. Μετά από περίπου ένα χρόνο, άρχισε να εργάζεται σε ένα τουριστικό γραφείο αποκλειστικά για Ολλανδούς στη Στούπα της Μεσσηνίας: «Έκανα τα πάντα. Τους έπαιρνα από το αεροδρόμιο, τους έφερνα στη Στούπα, οργάνωνα εκδρομές. Από ένα σημείο και μετά όμως ήθελα κάτι πιο μόνιμο, διότι η δουλειά στη Στούπα ήταν εποχική».
Ήρθε στην Αθήνα έπειτα από δύο χρόνια στην Πελοπόννησο. Άρχισε να εργάζεται σε μία ολλανδική εταιρεία, στην AWB, ασχολούμενη και πάλι με θέματα που αφορούσαν στον τουρισμό. Την έτρωγε όμως το μεράκι να κάνει κάτι δικό της. Και το βρήκε, δημιουργώντας το «Let’s meet in Athens» πρόκειται για μία μικρή επιχείρηση που προσφέρει περιηγήσεις στο κέντρο της Αθήνας, με τα πόδια ή με ποδήλατο. Άλλωστε η ποδηλασία είναι το αγαπημένο της χόμπι. Η ίδια αναλαμβάνει να οργανώσει ολιγοήμερες διακοπές για ολλανδούς –κυρίως –τουρίστες, αλλά θέλει πλέον να επεκταθεί.
Τη βοήθεια που χρειάζεται ελπίζει να τη βρει, όπως και άλλοι οκτώ νέοι επιχειρηματίες, στον… Πορτοκαλεώνα. Τι είναι αυτό όμως; To Orange Grove (σσ. πορτοκαλεώνας στα αγγλικά) είναι μία καινοτόμα πρωτοβουλία της ολλανδικής πρεσβείας στην Αθήνα. Ο σκοπός δεν ήταν άλλος από το να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα και μέσω αυτής να ανασχεθεί η ανεργία.
Όπως εκμυστηρεύθηκε ο ολλανδός πρέσβης Γιαν Βέρστεεγκ, ο οποίος έφθασε στη χώρα μας το καλοκαίρι του 2012, «έχοντας συναντήσει πολλούς ανθρώπους μέχρι τώρα, διαπίστωσα πόσο δύσκολη πρόκληση ήταν η ανεργία των νέων. Σαν αποτέλεσμα, ένας σημαντικός αριθμός νέων Ελλήνων μετακόμισε στην Ολλανδία για σπουδές. Ενώ, κατ’ αρχήν, η διεθνής ανταλλαγή φοιτητών είναι πολύ θετική, στην υπάρχουσα κατάσταση δημιουργείται ο κίνδυνος της «διαρροής εγκεφάλων»».
Ουσιαστικά, το Orange Grove πρόκειται για μία «θερμοκοιτίδα» (incubator) όπου νέοι επιχειρηματίες, με ενδιαφέρουσες ιδέες, θα μπορούν να συνεργάζονται, να λαμβάνουν πληροφορίες για κρίσιμα ζητήματα (από νομικά ως ζητήματα προώθησης, λογιστικής, marketing κλπ). Αυτή η κρίσιμη ύλη ήταν που οδήγησε τον Αλέξανδρο Μέλη –Χρυσικό να καταθέσει αίτηση για να συμμετάσχει στο πρότζεκτ.
Ο Αλέξανδρος, ο οποίος έχει σπουδάσει Διεθνές Μάρκετινγκ στο πανεπιστήμιο του Σέφιλντ στη Βρετανία, θέλει να δημιουργήσει μία πλατφόρμα που θα συνδέει την προσφορά και τη ζήτηση στον τομέα των χορηγιών. Όπως λέει, «από το 2002 ασχολούμαι, μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά της ομάδας με τη διοργάνωση συναυλιών και φεστιβάλ. Υπάρχει μεγάλη δυσκολία στο θέμα των χορηγιών. Η ιδέα μας είναι πως θα συνδέσουμε τις εταιρείες που θέλουν να γίνουν χορηγοί με αυτόν τον χώρο. Η συνεργασία με τα υπόλοιπα παιδιά που επελέγησαν αλλά και οι εταιρείες –χορηγοί αυτού του εγχειρήματος είναι σημαντικά στοιχεία για εμάς».
Στον Πορτοκαλεώνα θα γίνονται επίσης διαλέξεις, αλλά και πιο εντατικά εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με γνωστά πανεπιστήμια, όπως του Άμστερνταμ, του Ντελφτ αλλά και του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Το αρχικό σχέδιο είναι τριετές και αναμένεται να κοστίσει περίπου 600.000 ευρώ, ενώ όλα σχεδόν τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για να φτιαχθεί ο χώρος (έπιπλα, φώτα κ.ά) προέρχονται από τις εταιρείες –χορηγούς.
Η αρχική ιδέα γεννήθηκε σε ένα αεροπλάνο, αλλά χρειάστηκαν πολλοί για να φθάσει να δημιουργηθεί ο Πορτοκαλεώνας. Θερμός υποστηρικτής της ιδέας ήταν και ο ολλανδός υπουργός Εξωτερικών Γιαν Τίμερμανς, όταν την πληροφορήθηκε κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα. Αυτό που εντυπωσίασε όσους ασχολήθηκαν με τον «Πορτοκαλεώνα» είναι ότι ενώ αποφάσισαν μέσα στον Αύγουστο να ανοίξουν τον διαγωνισμό για αιτήσεις συμμετοχής, αυτές ξεπέρασαν τις 30. Ο σχεδιασμός προβλέπει να υπάρξει άλλος ένας γύρος επιλογής περί τα τέλη Οκτωβρίου και από το επόμενο έτος η επιλογή να γίνεται τέσσερις φορές τον χρόνο.