Το Πρακτικό Διαδικασίας Φιλικής Διευθέτησης μεταξύ Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ Α.Ε.) και Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ Α.Ε.) για νέες επενδύσεις στο εμπορικό λιμάνι του Πειραιά ύψους 230 εκ. ευρώ αναμένεται να συζητηθεί στα διοικητικά συμβούλια των Διοικητικών Συμβουλίων των δυο εταιρειών τη μεθεπόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΠ.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση με βάση το Πρακτικό αυτό η ΣΕΠ Α.Ε. αναλαμβάνει:

«α) να κατασκευάσει και το δυτικό τμήμα του Προβλήτα ΙΙΙ

β) να κατασκευάσει για λογαριασμό του ΟΛΠ Α.Ε. το νέο τερματικό σταθμό Προβλητών Πετρελαιοειδών και τα δίκτυα του

γ) να αναβαθμίσει τον Προβλήτα ΙΙ με 12 E-RTG’s, ώστε να αυξηθεί η δυναμικότητά του

δ) να αναβαθμίσει τον Ανατολικό και Δυτικό Προβλήτα ΙΙΙ με εξοπλισμό κατ’ ελάχιστον 7 Γ/Γ Super Super Post Panamax και 16 RMG’s, ώστε να δέχεται τα νέας γενιάς πλοία

ε) να χρηματοδοτήσει όλα τα πιο πάνω έργα με ποσά ύψους 230 εκ. ευρώ

ζ) να συνεχίσει να καταβάλει στον ΟΛΠ Α.Ε. τα προβλεπόμενα από τη Σύμβαση Παραχώρησης ετήσια οικονομικά ανταλλάγματα

στ) να μην καταργηθεί το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα, αλλά να προσαρμοσθεί η καταβολή βάσει οικονομικών δεικτών (ΑΕΠ) λόγω της μεταβολής των οικονομικών δεδομένων στη σύνθεση των φορτιων της αρχικής Σύμβασης

η) να προσκομίσει ή επεκτείνει τις εγγυητικές επιστολές για την κάλυψη της κατασκευής του έργου του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ

θ) με τα πιο πάνω έργα, να αυξήσει τη δυναμικότητα του ΣΕΜΠΟ/ΣΕΠ ετησίως από 3.700.000 TEU’s σε 6.200.000 TEU’s».
Στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι η διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης παραμένει αμετάβλητη για όλα τα έργα (μέχρι το 2044) και ο νέος δυτικός Προβλήτας ΙΙΙ θα είναι λειτουργικά έτοιμος το 2020.
Το συμβατικό κείμενο συμφωνήθηκε να τεθεί υπόψη των Γενικών Συνελεύσεων των μετόχων των δύο εταιριών, του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Επιπλέον να παρασχεθούν πληροφορίες στα αρμόδια Ευρωπαϊκά όργανα και να κατατεθεί στη Βουλή, αφού προηγουμένως συνδιαμορφωθεί ως ιδιωτικό συμφωνητικό τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης από τους νομικούς συμβούλους των δύο πλευρών τις επόμενες ημέρες.
Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση «και οι δύο πλευρές εξέφρασαν την ικανοποίηση τους για τη νέα επένδυση και τη διαμόρφωση Σύμβασης Παραχώρησης μέσω φιλικού διακανονισμού, η οποία μετατρέπει το λιμάνι διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων σε ένα από τα πιο σύγχρονα και μεγάλα εμπορικά λιμάνια της Ευρώπης».

Αντιδράσεις λιμενεργατών

Σε ανακοίνωση της η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας και η Ενωση Λιμενεργατών ΟΛΠ καταγγέλλει ότι «οι τελευταίες εξελίξεις στα λιμάνια και ιδιαίτερα στον ΟΛΠ αποδεικνύουν ότι η κυβέρνηση χρησιμοποιεί τα Λιμάνια ως προσωπικό της λάφυρο που το ξεπουλάει στον βωμό της πρόσκαιρης επιβίωσης της αδιέξοδης και καταστροφικής πολιτικής της».

Όπως λένε «με τον απαράδεκτο «φιλικό διακανονισμό» μεταξύ ΟΛΠ και COSCO παραχωρούν, χωρίς διαγωνιστική διαδικασία, το Δυτικό Μέτωπο του Λιμανιού .ως «πανωπροίκι» στην COSCO. Με την ουσιαστική κατάργηση του εγγυημένου τιμήματος που προβλέπει η αρχική σύμβαση προχωρούν σε μία ακόμη χαριστική πράξη προς την COSCO. Έτσι υπονομεύεται η οικονομική θέση του Δημόσιου ΟΛΠ, καθώς και τα Δημόσια Έσοδα».

Οι λιμενεργάτες σημειώνουν ότι «οδηγούμαστε, σε ένα καθεστώς όπου η COSCO θα μεταβληθεί σε ιδιοκτήτη και ταυτόχρονα παραχωρησιούχο (ενοικιαστή) του ΟΛΠ. Θα αποκτήσει όλο τον ΟΛΠ χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση. Παράλληλα θα αποκτήσει δικαιώματα Δημόσιας Αρχής. Όλα αυτά ασφαλώς θα τύχουν νομικής διερεύνησης, ως προς την νομιμότητά τους, αφού παραβιάζεται κατάφωρα η νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων. Αυτό άλλωστε προκύπτει και από τα 23 ερωτήματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς την ελληνική κυβέρνηση».