Τον Σεπτέμβριο θα είναι έτοιμος ο οδικός χάρτης για την κατασκευή του αγωγού TAP, σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε την Παρασκευή η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος. Όπως τόνισε ο υπουργός κ. Ι. Μανιάτης και ο υφυπουργός κ. Α. Παπαγεωργίου, ο αγωγός θα είναι έτοιμος ως το 2019 και θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο του fast track.

Τα φορολογικά οφέλη θα είναι 320 εκατ. ευρώ, ενώ θα δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Επίσης, θα διοχετευθεί 1 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, κάτι που ενδέχεται να οδηγήσει σε μείωση των τιμών για τους καταναλωτές.

Η ανακοίνωση της Σαχ Ντενίζ

Η αζερική Σαχ Ντενίζ ανακοίνωσε σήμερα Παρασκευή και επίσημα την επιλογή του ΤΑΡ για τη μεταφορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη.

Όπως δήλωσε ο περιφερειακός διευθυντής της BP για Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία, Τουρκία, Γκόρντον Μπάιρελ, η κοινοπραξία επέλεξε τον αγωγό που περνά από την Ελλάδα.

Ο TAP επικράτησε έναντι του Nabucco West. Στον TAP συμμετέχουν η νορβηγική Statoil, η ελβετική AXPO και η γερμανική E.ON Ruhrgas.

Ο αγωγός θα μεταφέρει αέριο από την Κασπία διάμέσου της Ελλάδας, της Αλβανίας και της Αδριατικής στην Ιταλία και την υπόλοιπη Ευρώπη με αρχική χωρητικότητα τα 10 δισ. κυβικά μέτρα τον χρόνο.

«Τα τελευταία δύο χρόνια, εξετάζαμε διάφορες επιλογές και κάναμε την σωστή επιλογή»
είπε ο Μπάιρελ ανακοινώνοντας την απόφαση, σύμφωνα με το αζερικό πρακτορείο ειδήσεων Trend. «Με μεγάλη αυτοπεποίθηση ξεκινάμε την εφαρμογή του Νότιου Διαδρόμου», μέρος του οποίου είναι ο ΤΑΡ, είπε.

Ο γενικός διευθυντής του TAP, Κετίλ Τούνγκλαντ, δήλωσε «πολύ ικανοποιημένος» με την επιλογή, χαρακτηρίζοντάς την «το πρώτο και σημαντικό βήμα για το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου». Ο Διάδρομος, υποστήριξε, «πρόκειται να παίξει μεγάλο ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και στην διασφάλιση της διαφοροποίησης των προμηθειών αερίου στις αγορές της δυτικής και της νοτιοανατολικής Ευρώπης».

Ιδιαίτερα σημαντική χαρακτήρισε τη σημερινή μέρα ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Ασ. Παπαγεωργίου μιλώντας στη Βουλή, μετά την επίσημη ανακοίνωση για τον ΤΑΡ. «Η σημερινή ημέρα είναι ιδιαίτερη διότι θα ανακοινωθεί, αν δεν έχει ήδη ανακοινωθεί, στο Μπακού η επιλογή του αγωγού ΤΑP. Η εξέλιξη αυτή δείχνει πως όταν λειτουργούμε συστηματικά και οργανωμένα μπορούμε να πετύχουμε σημαντικά πράγματα για τη χώρα», δήλωσε ο υφυπουργός.

Παράλληλα, ο βουλευτής του ΠαΣοΚ Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος αναγνώρισε ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος είχε υποστηρίξει την υπόθεση ενώ και ο αντιπρόεδρος της Βουλής Ιωάννης Τραγάκης χαρακτήρισε μεγάλη επιτυχία την επιλογή του ΤΑP.

Δήλωση του Πρωθυπουργού, κ. Αντώνη Σαμαρά για την επίσημη ανακοίνωση επιλογής του ΤΑΡ

«Ανακοινώθηκε πριν από λίγο και επίσημα η επιλογή του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΠ, που

θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, από την Κασπία. Θα διέρχεται από τη Βόρεια Ελλάδα και την Αλβανία, θα διασχίζει υποθαλάσσια την Αδριατική και θα καταλήγει στην Ιταλία.

Πρόκειται για ένα έργο τεράστιο. Μίας πολύ μεγάλης ενεργειακής υποδομής που θα γίνει, συνολικού ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ! Ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν γίνει στην Ευρώπη τα τελευταία είκοσι χρόνια! Και το μεγαλύτερο που θα έχει γίνει στη Νότια Ευρώπη.

Μόνο στην Ελλάδα το ύψος της άμεσης ξένης επένδυσης ξεπερνάει το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ! Και η σημασία του είναι πολλαπλή:

* Πρώτον, αυτός ο αγωγός δεν ήταν το μόνο σχέδιο που υπήρχε για μεταφορά Αζέρικου Αερίου στην Ευρώπη. Για την ακρίβεια, μέχρι πρόσφατα υπήρχε η μοναδική υποψηφιότητα ενός άλλου αγωγού που θα παρέκαμπτε την Ελλάδα τελείως και θα περνούσε από την Τουρκία στη Βουλγαρία. Κι από κει στην Ρουμανία και στην Κεντρική Ευρώπη.

Αναδείξαμε την υποψηφιότητα του ΤΑΠ και μέσα σε ελάχιστο χρόνο κερδίσαμε το έργο!

* Δεύτερον, η δημιουργία ενός τόσο σημαντικού έργου βάζει την Ελλάδα σταθερά στο χάρτη των αγωγών και του ενεργειακού εφοδιασμού ολόκληρης της Ευρώπης. Αυτό αποτελεί μία πολυσήμαντη «ψήφο εμπιστοσύνης» στην Ελλάδα και στις προοπτικές του τόπου μας στον Ευρωπαϊκό χώρο. Μετά την αναγγελία του ΤΑΠ τα «σενάρια καταστροφής» της Ελλάδας και εξόδου της από το ευρώ, σταματάνε οριστικά. Γιατί δεν έχουν πια κανένα νόημα. Γιατί, πείτε μου, ποιός θα έβαζε τόσα λεφτά σε μια χώρα οικονομικά, κοινωνικά και πολιτικά επικίνδυνη; Ειδικά όταν μιλάμε για ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου.

* Τρίτον, το ίδιο το έργο θα φέρει στην Ελλάδα, μέσα στα επόμενα χρόνια, 2000 άμεσες θέσεις εργασίας. Κι ακόμα 10 000 θέσεις εργασίας σε επιχειρήσεις που θα υποστηρίζουν το έργο. Και μάλιστα χωρίς απολύτως καμιά επιβάρυνση του Δημοσίου. Χώρια οι πρόσθετες θέσεις εργασίας για την περίοδο της κατασκευής του. Όλα αυτά αποτελούν πολύ σημαντική ενίσχυση για την οικονομία της χώρας μας που δοκιμάζεται σήμερα από ανεργία ρεκόρ…

* Τέταρτον, ο ΤΑΠ θα δώσει σημαντικά φορολογικά έσοδα στην Ελλάδα. Αλλά και στις τοπικές οικονομίες κάθε περιοχής απ’ όπου θα περνά, στο κτήμα κάθε Έλληνα από όπου θα περνά, επίσης. Να σημειωθεί ακόμα ότι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη διέλευση ενός τέτοιου αγωγού είναι ουσιαστικά μηδενικές!

* Πέμπτον, η Ελλάδα θα έχει και έμμεση ωφέλεια αφού δεν θα εξαρτάται πια μόνο από έναν προμηθευτή αερίου. Ανοίγει ο δρόμος λοιπόν, για περισσότερη και φθηνότερη ενέργεια και μάλιστα ιδιαίτερα φιλική για το περιβάλλον.

* Έκτον, αυξάνεται κατακόρυφα η γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας τόσο για τα Βαλκάνια όσο και για την Ευρώπη συνολικά. Από τον αγωγό ΤΑΠ θα μπορούν, σε επόμενο στάδιο, να εφοδιάζονται και οι χώρες της Βαλκανικής.

* Έβδομον, ο ΤΑΠ θα μεταφέρει αρχικά 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το χρόνο με προοπτική, όμως, να διπλασιάσει μελλοντικά τις δυνατότητες του με μικρό επιπλέον κόστος επένδυσης. Αποτελεί, λοιπόν, πολύ σημαντικό έργο για τη διαφοροποίηση πηγών ενεργειακού εφοδιασμού, και πέραν της περιοχής των Βαλκανίων, στη νότια και στην κεντρική Ευρώπη. Αυτό το προσπαθούσε η Ευρώπη εδώ και είκοσι χρόνια. Αλλά τώρα μόλις γίνεται ένα τόσο μεγάλο και αποφασιστικό βήμα.

Η Ελλάδα και οι χώρες της περιοχής μας, μόνο οφέλη θα έχουν, δηλαδή περισσότερη ενεργειακή ασφάλεια και σε καλύτερες τιμές. Κι όλα αυτά με επίκεντρο πλέον την Ελλάδα.

Ακόμα, η εξέλιξη αυτή μετατρέπει την Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο, δηλαδή σε πόλο έλξης νέων επενδύσεων και νέων επιχειρήσεων.

Και καθιστά ακόμα πιο επιτακτική από την πλευρά της Ευρώπης τη στήριξη κρατών-μελών της, όπως η Ελλάδα, για να αναπτύξουν δικούς της φυσικούς πόρους. Και η Ελλάδα – όπως ξέρουμε – έχει τέτοιους πόρους!

Ώστε από κόμβος μεταφοράς ενέργειας, η Ελλάδα, να γίνει και χώρα που θα παράγει και θα εξάγει ενέργεια.

Η υποψηφιότητα για την κατασκευή του ΤΑΠ ήταν κάτι που στην αρχή έμοιαζε δύσκολη. Πήραμε όμως τη στρατηγική απόφαση, την προωθήσαμε διακριτικά, δουλέψαμε γι’ αυτό συστηματικά και, τελικά, το πετύχαμε!

Η επίσημη ανακοίνωση για την κατασκευή του ΤΑΠ αποτελεί την πιο σημαντική θετική οικονομική εξέλιξη που αφορά τη χώρα μας τα τελευταία δέκα χρόνια! Αποτελεί ακόμα μοχλό που μας σπρώχνει να βγούμε από την κρίση το ταχύτερο. Και προεξοφλεί ότι η Ελλάδα, η Ελλάδα που χτίζουμε σήμερα θα είναι πολύ καλύτερη, ισχυρότερη και πιο ανταγωνιστική από εκείνη που είχαμε πριν από την κρίση.

Δίνει κουράγιο το έργο αυτό κι αυτοπεποίθηση στο Ελληνικό λαό που δοκιμάζεται τόσο σκληρά. Και δίνει αποστομωτική απάντηση σε όλους αυτούς – εντός και εκτός Ελλάδας – που περίμεναν μόνο «δυσάρεστα νέα»…

Όμως η Ελλάδα έχει μπει πια στον αστερισμό των θετικών εξελίξεων.

Μέχρι τώρα υπήρξαν αρκετές.

Η αναγγελία του ΤΑΠ είναι η σημαντικότερη μέχρι σήμερα.

Θα ακολουθήσουν σύντομα και άλλες… »

Ικανοποίηση από την Κομισιόν για τον ΤΑΡ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρέτισε την Παρασκευή την επιλογή της αζέρικης κοινοπραξίας φυσικού αερίου Σαχ Ντενίζ ΙΙ υπέρ του προγράμματος του αγωγού TAP για τη μεταφορά του αερίου προς την Ευρώπη παρακάμπτοντας τη Ρωσία.

Η απόφαση αυτή αποτελεί «ένα σημαντικό σταθμό στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης», δήλωσε εκφράζοντας την ικανοποίησή του ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο.

Ο Μπαρόζο δήλωσε πεπεισμένος ότι το πρόγραμμα που προκρίθηκε «θα δώσει νέα ώθηση στην πλήρη και ταχεία υλοποίηση του συνόλου του νοτίου διαδρόμου του αερίου». Ο αρμόδιος για την ενέργεια επίτροπος Γκίντερ Έτινγκερ δήλωσε από την πλευρά του ότι το Μπακού δεσμεύθηκε να παραδίδει το αέριό του «απ’ ευθείας» στην Ευρώπη.

«Έχουμε τώρα ένα νέο εταίρο για το αέριο και είμαι πεπεισμένος ότι θα δεχόμαστε περισσότερο αέριο στο μέλλον» πρόσθεσε ο Έτινγκερ.

Ευάγγελος Βενιζέλος για ΤΑΡ: «Μεγάλη επένδυση με πολλαπλά οφέλη»

Ως «ψήφο εμπιστοσύνης» στην ελληνική οικονομία χαρακτήρισε και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Εξωτερικών Ευάγγελος Βενιζέλος την απόφαση για τον αγωγό ΤΑΡ. Υπογραμμίζοντας τις πολλαπλές θετικές διαστάσεις της συγκεκριμένης επιλογής για τη χώρα μας -οικονομικές, ενεργειακές και ευρύτερα πολιτικές- ο κ. Βενιζέλος σημείωσε τον «καθοριστικό ρόλο του υπουργείου Εξωτερικών» στην τελική έκβαση.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Εξωτερικών επισήμανε πως η απόφαση λειτουργεί «ως ένας πρόσθετος παράγοντας σταθερότητας και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή, τονώνοντας τις ελληνοτουρκικές και ελληνοαλβανικές σχέσεις».

Προσέθεσε δε πως, επειδή πρόκειται για μια «μεγάλη άμεση επένδυση» που θα δημιουργήσει θέσεις απασχόλησης «και άλλες παράπλευρες ευκαιρίες» και επειδή «η οικονομία είναι ψυχολογία», η απόφαση λειτουργεί ως ένα μήνυμα αισιοδοξίας και ενθάρρυνσης για την ελληνική κοινωνία που έχει ταλαιπωρηθεί με έξι χρόνια ύφεσης και τρία χρόνια πολύ σκληρών μέτρων.

Δήλωση της Επιτρόπου Μαρίας Δαμανάκη

«Η απόφαση της Κοινοπραξίας να επιλέξει τον αγωγό TAΡ έναντι του ανταγωνιστικού του Ναμπούκο για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη είναι καθοριστικής σημασίας για το ενεργειακό μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Της επιτρέπει την πολύπλευρη αξιοποίηση των ενεργειακών πηγών σε φυσικό αέριο.
Έχει σημασία και για την ίδια την Κομισιόν, που με δήλωση του Προέδρου Μπαρόζο ξεκαθάρισε την ουδετερότητα της στη διαδικασία επιλογής.
Τέλος, πρόκειται για μία πολύ θετική εξέλιξη για τις χώρες της Νότιας Ευρώπης, από τις όποιες θα περάσει ο αγωγός (Ελλάδα, Αλβανια, Ιταλία). Η μεγάλη επένδυση για την κατασκευή του αγωγού θα δώσει πολλές νέες ευκαιρίες απασχόλησης και θα συμβάλει στην αναζωογόνηση των τοπικών οικονομιών που έχουν σκληρά πληγεί από την οικονομική κρίση