Προσπάθεια να επιλύσει το δύσκολο «σταυρόλεξο» των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, κάτι που θα επιτρέψει να παραδοθούν εν ευθέτω χρόνο και τα τρία υποβρύχια τύπου 214 που παραμένουν ανολοκλήρωτα καταβάλει η κυβέρνηση.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Πρωθυπουργός κ. Αντ. Σαμαράς συναντήθηκε το μεσημέρι της Τρίτης με τον λιβανέζο ιδιοκτήτη των ΕΝΑΕ Ισκαντάρ Σάφα στην Αθήνα. Το παρών στη συνάντηση έδωσαν οι υπουργοί Ανάπτυξης και Εθνικής Άμυνας κκ. Κ. Χατζηδάκης και Π. Παναγιωτόπουλος αντιστοίχως.

Οι δύο πλευρές συμφώνησαν στη συγκρότηση μίας τεχνικο-οικονομικής και μίας νομικής επιτροπής οι οποίες θα κληθούν να εξετάσουν τις προοπτικές ουσιαστικής επαναλειτουργίας των Ναυπηγείων. Υπενθυμίζεται ότι η ιδιοκτησία έχει σταματήσει από το περασμένο έτος τις εργασίες και το προσωπικό (περίπου 1.100 άτομα) εργάζονται εκ περιτροπής μίας φορά την εβδομάδα. Στη συνέχεια μάλιστα προσέφυγε στη διαιτησία εναντίον του ελληνικού Δημοσίου, διαδικασία η οποία δεν πρόκειται πάντως να παγώσει, όπως ίσως κάποιοι να ανέμεναν, ενώ η ελληνική κυβέρνηση θα συνομιλεί με την πλευρά Σάφα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, είναι πολύ νωρίς για να προβλεφθεί το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων, αν και σημείωναν ότι η συνάντηση των κκ. Σαμαρά και Σάφα αποτελεί ένα καλό πρώτο βήμα. Η Αθήνα είχε επιδιώξει τη συνάντηση μέσω μηνύματος που είχε αρχικά στείλει μέσω του έλληνα πρεσβευτή στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Αρχικά η επιθυμία της δεν ευοδώθηκε, καθώς δεν υπήρξε αρκετά συγκεκριμένη.

Ωστόσο, αυτή τη φορά φαίνεται ότι υπάρχει μία πιο σαφής ατζέντα. Άλλωστε τα θέματα είναι πολλά μέχρι το ναυπηγείο να μπορέσει να επαναλειτουργήσει πλήρως. Το κόστος επανενεργοποίησης του ναυπηγείου, τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης των τριών υποβρυχίων του προγράμματος «Αρχιμήδης» αλλά και η τύχη των επιπλέον δύο υποβρυχίων του προγράμματος «Ποσειδών» (που είχε καταρτιστεί όταν υπουργός Εθνικής Άμυνας ήταν ο κ. Ευ. Βενιζέλος, το 2010) είναι ορισμένα από αυτά.

Δεν πρέπει επίσης να λησμονούνται οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο του προστίμου προς την Ελλάδα για την χορήγηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων όταν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ανήκαν στο ελληνικό Δημόσιο, καθώς και η ερμηνεία της περίφημης, πλέον, «στρατιωτικής απόφασης» της Κομισιόν, βάσει της οποίας ο Σκαραμαγκάς δεν μπορεί να κατασκευάζει πολεμικά πλοία άλλων χωρών.