Την περασμένη Κυριακή η Μάντσεστερ Σίτι κατέκτησε στις… καθυστερήσεις το αγγλικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου από τη συμπολίτισσά της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και από τη Δευτέρα κιόλας ξεκίνησε μια άλλη μάχη για την κατάκτηση ενός ακόμη πιο βαρύτιμου τροπαίου: των τηλεοπτικών δικαιωμάτων μετάδοσης της επόμενης Premier League (του επόμενου πρωταθλήματος των ομάδων πρώτης κατηγορίας δηλαδή). Πρόκειται για μια επίσης αμφιλεγόμενη και σκληρή μάχη μεταξύ δύο «γεννημένων πρωταθλητών» της ενημέρωσης: του βρετανικού δορυφορικού δικτύου BSkyB Plc. και του ESPN, θυγατρικού δικτύου του αμερικανικού ομίλου Walt Disney Co.
Τηρουμένων των ποδοσφαιρικών αναλογιών, το BSkyB του μεγιστάνα των ΜΜΕ Ρούπερτ Μέρντοκ είναι η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ της υπόθεσης, μια και κυριαρχεί στην τηλεοπτική κάλυψη των ποδοσφαιρικών αγώνων στη Βρετανία εδώ και μία εικοσαετία.
Το αθλητικό-ψυχαγωγικό κανάλι ESPN είναι η Σίτι (που, ως γνωστόν, είχε να πάρει πρωτάθλημα 44 ολόκληρα χρόνια). Βεβαίως ο Μέρντοκ και η Disney δεν παίζουν μόνοι τους μπάλα. Ως πιθανοί διεκδικητές του τροπαίου των τηλεοπτικών μεταδόσεων, που, σημειωτέον, θα αποδώσει στις ποδοσφαιρικές ομάδες της Premier League περί τα 2 δισ. στερλίνες (2,5 δισ. ευρώ), προβάλλουν το εδρεύον στο Κατάρ δορυφορικό ειδησεογραφικό δίκτυο Al Jazeera και επίσης οι αμερικανικοί τεχνολογικοί γίγαντες Google και Apple.
«Τα μεγέθη των διεκδικητών είναι τέτοια που προοιωνίζονται αυξημένες προσφορές στη δημοπρασία για τα τηλεοπτικά δικαιώματα» αναφέρει η «Wall Street Journal». Αλλωστε το αγγλικό ποδόσφαιρο είναι περισσότερο δημοφιλές στο εξωτερικό παρά στη Βρετανία – στη Σκωτία, στη Βόρεια Ιρλανδία και στην Ουαλλία διεξάγονται χωριστά πρωταθλήματα και, ως γνωστόν, οι Σκωτσέζοι, οι Ιρλανδοί και οι Ουαλλοί μάλλον απεχθάνονται καθετί το αγγλικό. Ετσι, τα παιχνίδια των 20 κορυφαίων αγγλικών ομάδων που παίζουν κάθε χρονιά στην Premier League υπολογίζεται ότι τα παρακολουθούν περί τα 4,7 δισεκατομμύρια τηλεθεατές σε περισσότερες από 200 χώρες στον κόσμο (σημειωτέον ότι τα μέλη του ΟΗΕ αριθμούν μόνο 193 χώρες).
«Πιστεύουμε ότι είναι μεγάλα τα συμφέροντα, γι’ αυτό θεωρούμε ότι το Sky θα καταφέρει τελικά να αποκτήσει τα δικαιώματα όπως τα καταφέρνει την τελευταία εικοσαετία» δήλωσε στην «WSJ» ο Πολ Ρίτσαρντς της Numis Securities. Ο Ρίτσαρντς θεωρεί ότι ο όμιλος του Μέρντοκ θα αναγκαστεί να πληρώσει τίμημα αυξημένο κατά 10% – 15% σε σύγκριση με αυτό που είχε πληρώσει προ τριετίας. Οι αναλυτές της UBS Πόλο Τανγκ και Ταμσίν Γκάριτι επίσης προβλέπουν ακριβότερα κατά 15% τα δικαιώματα που θα δημοπρατηθούν εφέτος, ενώ ο Κλάουντιο Ασπέζι της Sanford Bernstein προβλέπει 20% αύξηση. Κάπως έτσι προκύπτουν τα 2 δισ. στερλίνες που θα βάλει στα ταμεία της η κυβέρνηση Κάμερον.

Τρία πρωταθλήματα
Αντικείμενο της δημοπρασίας είναι τα δικαιώματα μετάδοσης 154 από τους 380 αγώνες της Premier League για τα τρία πρωταθλήματα που θα διοργανωθούν το διάστημα από τον Αύγουστο του 2013 ως τον Μάιο του 2016. Την προηγούμενη φορά που διεξήχθη ανάλογη δημοπρασία, στις αρχές του 2009, διατέθηκαν έξι πακέτα των 23 αγώνων έκαστο συνολικής αξίας 1,78 δισ. στερλινών (2,23 δισ. ευρώ). Στον διαγωνισμό του 2009 είχε πρωταγωνιστήσει το BSkyB, αφού κέρδισε πέντε από τα έξι πακέτα (115 από τους 138 αγώνες που δημοπρατήθηκαν συνολικά) καταβάλλοντας 1,62 δισ. στερλίνες.
Το ποσό ήταν τεράστιο, καθώς ξεπερνούσε το ένα τρίτο του ετήσιου τζίρου του ομίλου την εποχή εκείνη. Ο όμιλος του Μέρντοκ έδωσε γην και ύδωρ για να αποκτήσει τα δικαιώματα, διότι εξαρτάται εν πολλοίς από την επιτυχία του αθλητικού του καναλιού Sky Sports, που μεταδίδει τους αγώνες του αγγλικού πρωταθλήματος σε ολόκληρο τον κόσμο. Τα δικαιώματα που αγοράζει, το BSkyB τα μοσχοπουλάει ως συνδρομές ακόμη και στις αγγλικές παμπ, που σπεύδουν κατά χιλιάδες να τις αποκτήσουν.
Οι καλύτεροι γαμπροί για την πτωχή ΤΑΡ
Lufthansa και British Airways διασταυρώνουν τα ξίφη τους για τον πορτογαλικό αερομεταφορέα

Οι περικοπές λειτουργικού κόστους που σχεδιάζει η Lufthansa φαίνεται ότι δεν περιορίζουν την πολιτική συγκέντρωσης του ευρωπαϊκού αεροπορικού κλάδου, που προωθεί εδώ και χρόνια η γερμανική αεροπορική εταιρεία. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του ξένου Τύπου, η Lufthansa μελετά την εξαγορά της πορτογαλικής ΤΑΡ με στόχο να επεκτείνει την παρουσία της στην ταχέως αναπτυσσόμενη λατινοαμερικανική αεροπορική αγορά.
Τις πληροφορίες ότι η Lufthansa καλοβλέπει την ΤΑΡ επιβεβαίωσε την περασμένη Τετάρτη μιλώντας στους «Financial Times» ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής εταιρείας Κριστόφ Φραντς. Ο γερμανός μάνατζερ δήλωσε συγκεκριμένα ότι η εταιρεία του θα εξετάσει την περίπτωση εξαγοράς της Transportes Aereos Portugueses, την οποία η κυβέρνηση της Λισαβόνας προτίθεται να ιδιωτικοποιήσει εντός του τρέχοντος έτους. Ο Φραντς είπε συγκεκριμένα ότι η ΤΑΡ είναι ενδεχομένως ελκυστική, καθώς αποτελεί τον βασικό αεροπορικό σύνδεσμο της Ευρώπης με τη Βραζιλία.
Η Lufthansa εν προκειμένω δεν είναι ο μοναδικός μνηστήρας της ΤΑΡ. Για την ακρίβεια, έρχεται τουλάχιστον δεύτερη, καθώς ενδιαφέρον για τον πορτογαλικό εθνικό αερομεταφορέα έχει εκδηλώσει ήδη η International Airlines Group (IAG), μητρική της βρετανικής British Airways. Οπως γράφουν οι «FT», από το 2005 η Lufthansa διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαδικασία συγκέντρωσης του ευρωπαϊκού αεροπορικού κλάδου κλείνοντας σημαντικές συμφωνίες συνεργασίας με την ελβετική Swiss, την αυστριακή Austrian Airlines και τη βρετανική ΒΜΙ British Midland.

Οι δύο μεγάλοι παίκτες
Η είσοδος του κορυφαίου σε επιβατική κίνηση ευρωπαίου αερομεταφορέα, που είναι η Lufthansa, στη μάχη διεκδίκησης της ΤΑΡ σηματοδοτεί ουσιαστικά την έναρξη μιας διελκυστίνδας μεταξύ των δύο μεγάλων «παικτών» της ευρωπαϊκής αεροπορικής αγοράς. Διότι η IAG φέρεται να επενδύει στην ΤΑΡ την καταλυτική κυριαρχία της στις συνδέσεις Ευρώπης – Λατινικής Αμερικής, στις οποίες έχει ήδη το «πάνω χέρι» χάρη στην περυσινή συγχώνευση της BA με την ισπανική Iberia.
Η κόντρα δηλαδή φέρνει για άλλη μία φορά αντιμέτωπες τις δύο μεγάλες αεροπορικές συμμαχίες, τη Star Alliance, στην οποία ηγετικό ρόλο στην Ευρώπη έχει η Lufthansa, και την Oneworld, στην οποία αντίστοιχο ρόλο έχει η BA. Και οι δύο συμμαχίες άλλωστε προσπαθούν να σαγηνεύσουν τη Latam Airline Group, τον όμιλο τον οποίο σχεδιάζουν να δημιουργήσουν συγχωνευόμενες η χιλιανή LAN και η βραζιλιάνικη ΤΑΜ. Η επιλογή της Latam μεταξύ Star και Oneworld θα επηρεάσει πιθανότατα τα σχέδια εξαγοράς της ΤΑΡ που καταστρώνουν η Lufthansa και η IAG. Αν δηλαδή η Latam ενταχθεί στη συμμαχία της Lufthansa, η γερμανική εταιρεία πιθανότατα δεν θα επιμείνει μέχρι τέλους στην εξαγορά της ΤΑΡ. Αν η Latam ενταχθεί στην Oneworld, ίσως η ΒΑ αφήσει την ΤΑΡ να πέσει στην αγκαλιά της Lufthansa.
Η ΤΑΡ είναι μια εξόχως ζημιογόνος εταιρεία. Τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα που έχει ανακοινώσει αφορούν το έτος 2010 και καταγράφουν ζημιές 57,1 εκατ. ευρώ επί τζίρου 2,3 δισ. ευρώ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ