Την πώληση σημαντικών μεριδίων δημοσίων επιχειρήσεων σε ιδιώτες ανήγγειλαν το τελευταίο 24ωρο τόσο η κυβέρνηση του Πέντρο Κοέλιο στην Πορτογαλία όσο και ο ιρλανδός πρωθυπουργός Εντα Κένι.

Οι δύο χώρες έχουν δεσμευθεί να παραχωρήσουν σε ιδιώτες επενδυτές τη συμμετοχή του δημοσίου (συνολικά ή εν μέρει) σε επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας όπως οι εταιρείες παροχής αερίου ή αερομεταφορών.

Ομως το Δουβλίνο δεν βιάζεται και τηρεί στάση αναμονής μέχρι να… ωριμάσουν οι συνθήκες. «Καμία εταιρεία δεν πρόκειται να ξεπουληθεί» δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός δημοσίων δαπανών της Ιρλανδίας Μπρένταν Χόουλιν διευκρινίζοντας ότι οι προγραμματισμένες ιδιωτικοποιήσεις θα πραγματοποιηθούν την επόμενη χρονιά.

Η κυβέρνηση στοχεύει στην άντληση τριών δισε. ευρώ από την πώληση περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου στα οποία περιλαμβάνεται μέρος της εταιρείας αερίου Bord Gais Eireann, της εταιρείας ηλεκτρισμού Electricity Supply Board αλλά και το 25% της αεροπορικής Aer Lingus.

«Η διαδικασία των προσφορών θα ξεκινήσει όταν συνθήκες της αγοράς θα είναι ευνοϊκές στις τιμές που είναι αποδεκτές από την κυβέρνηση» διευκρίνισε ο υπουργός. Όπως επεσήμανε ο Εντα Κένι στο Κοινοβούλιο σχεδόν το ένα τρίτο από τα έσοδα που θα προκύψουν θα διατεθούν για την ενίσχυση της αγοράς εργασίας ενώ τα υπόλοιπα θα καλύψουν τη μαύρη τρύπα του ελλείμματος.

Στη Λισαβόνα η κατάσταση απαιτεί περισσότερη εγρήγορση. Η κυβέρνηση δεν έχει την πολυτέλεια του χρόνου, καθώς βιάζεται να βρει χρήματα που θα καλύψουν την παρέκκλιση από τους δημοσιονομικούς στόχους. Η ύφεση βαθαίνει (αναμένεται να ξεπεράσει την πρόβλεψη της Κομισιόν για -3% το 2012) και συνακόλουθα τα δημόσια έσοδα μειώνονται.
Ετσι η πώληση του 40% της εταιρείας REN που διαχειρίζεται το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας κρίθηκε επιβεβλημένη. Ο υπουργός Οικονομικών Βίτορ Γκασπάρ ανακοίνωσε χθες την υπογραφή σχετικής συμφωνίας με εταιρείες από το Ομάν και την Κίνα διευκρινίζοντας ότι θα αποφέρει σχεδόν 600 εκατ. ευρώ στο δημόσιο.
Το ποσό αυτό ξεπερνά το 50% του συνολικού που προσδοκά να εισπράξει η Λισαβόνα από τις ιδιωτικοποιήσεις. Επόμενο βήμα για την πορτογαλική κυβέρνηση είναι η πώληση της αεροπορικής εταιρείας TAP αλλά και της ANA η οποία διαχειρίζεται τους διεθνείς αερολιμένες της χώρας.