Περί τα 3.500 πρατήρια υγρών καυσίμων κινδυνεύουν να κλείσουν αν τελικώς τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί για τις εκπρόθεσμες καταχωρήσεις των πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης στο σύστημα «Ήφαιστος», γίνουν απαιτητά, τόνισε μεταξύ των άλλων ο κ. Χ. Μαυράκης,πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) μιλώντας σε συνέντευξη τύπου.

Οπως εξήγησε μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2010 οι διακινητές πετρελαίου θέρμανσης αγόραζαν το πετρέλαιο επιβαρυμένο με τον υψηλό Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης που ίσχυε για το ντήζελ κίνησης, το πουλούσαν στους καταναλωτές με το χαμηλό συντελεστή, δήλωναν τις πωλήσεις τους ηλεκτρονικά στον «Ήφαιστο» και εισέπρατταν πίσω τη διαφορά του φόρου από το υπουργείο Οικονομικών. Από την 1η Ιανουαρίου του 2011 σταμάτησε η προκαταβολή του υψηλού φόρου στο πετρέλαιο και επανήλθε το παλιό σύστημα. Δηλαδή οι πρατηριούχοι αγοράζουν και πουλάνε το πετρέλαιο θέρμανσης με τον ίδιο χαμηλό συντελεστή ΕΦΚ.

Με την αλλαγή αυτή, πολλοί πρατηριούχοι θεώρησαν ότι καταργήθηκε και η υποχρέωση δήλωσης των πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης στον «Ήφαιστο», αφού δεν υπήρχε πλέον ζήτημα επιστροφής του ΕΦΚ. Όταν πληροφορήθηκαν ότι η υποχρέωση αυτή εξακολουθούσε να ισχύει, έκαναν τις δηλώσεις εκπρόθεσμα. Όμως η νομοθεσία για τις εκπρόθεσμες καταχωρήσεις προβλέπει εξοντωτικά πρόστιμα, ίσα με το πενταπλάσιο της διαφοράς ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης-πετρελαίου θέρμανσης για κάθε συναλλαγή.
Έτσι, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων επέβαλε πρόστιμα για περισσότερες από 44.000 εκπρόθεσμες καταχωρήσεις συναλλαγών που έγιναν από 1 Ιανουαρίου ως τις 30 Απριλίου 2011. Συνολικά επιβλήθηκαν πρόστιμα σε 3.417 πρατηριούχους: Το ύψος των πρόστιμα σε πολλές περιπτώσεις υπερβαίνει τα … 400.000 ευρώ σε ένα πρατήριο!
Το υπουργείο Οικονομικών με εγκύκλιό του τον Αύγουστο του 2011 ανέστειλε την επιβολή των προστίμων μέχρι τη νομοθετική ρύθμιση του θέματος. Και το ίδιο υπουργείο με επίσημη ανακοίνωση στις 2 Ιανουαρίου 2012, ανέφερε ότι «οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων είχαν προτείνει την νομοθετική ρύθμιση του θέματος αυτού, θεωρώντας ότι δεν σχετίζεται με πράξεις λαθρεμπορίας».
Στο νομοσχέδιο για την εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012 – 2015 που δόθηκε στη δημοσιότητα τον Ιανουάριο περιλαμβανόταν η νομοθετική διάταξη για την οριστική επίλυση του ζητήματος. Όμως η ρύθμιση απαλείφθηκε από το τελικό κείμενο, προφανώς εξαιτίας του θορύβου που μεσολάβησε με την παραίτηση του γεν. γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών κ. Γ. Καπελέρη και τις άδικες, κατά την άποψή μας, κατηγορίες που του αποδόθηκαν σχετικά με τη διαγραφή των προστίμων.
Επίσης το ίδιο το ΣΔΟΕ αλλά και η ΓΓΠΣ σε έγγραφά τους χαρακτηρίζουν τις εκπρόθεσμες δηλώσεις απλές διοικητικές παραβάσεις και επισημαίνουν ότι δεν έχουν καμία σχέση με λαθρεμπόριο.
Αναφορικά με την εφαρμογή του συστήματος εισροών – εκροών, ο κ. Μαυράκης ανέφερε πως συμφωνεί με την εξαγγελία του πρωθυπουργού κ. Λ. Παπαδήμου για εγκατάσταση των ολοκληρωμένων συστημάτων ελέγχου εισροών – εκροών όγκου καυσίμων σε ολόκληρη την αλυσίδα διακίνησης καυσίμων. Αλλά ωστόσο η κοινή υπουργική απόφαση που εκδόθηκε από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης περιορίζει την εφαρμογή των συστημάτων μόνο στα πρατήρια καυσίμων. Κι έτσι «οι αρμόδιοι θέλουν να μας πείσουν, με άλλα λόγια, ότι όλοι οι παρανομούντες είναι συγκεντρωμένοι στον κλάδο μας και σε όλη την υπόλοιπη αλυσίδα διακίνησης των καυσίμων δραστηριοποιούνται μόνο άγγελοι».
Κι οι τιμές συνεχίζουν να «τραβούν την ανηφόρα». Οι τιμές της βενζίνης από την αρχή του χρόνου έχουν αυξηθεί κατά 6 λεπτά το λίτρο περίπου και του πετρελαίου θέρμανσης 3 – 4 λεπτά. Οι αυξήσεις οφείλονται στην άνοδο των διεθνών τιμών και στην υποχώρηση της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου. Τα περιθώρια κέρδους στην εμπορία έχουν περιοριστεί παρά το γεγονός ότι το κόστος διακίνησης έχει αυξηθεί καθώς πολλοί καταναλωτές παραγγέλνουν πλέον μικρές ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης (200-300 λίτρα).