Τη χερσαία σύνδεση της Ελλάδας με την καρδιά της Ευρώπης «υπόσχεται» το ευρωπαϊκό σχέδιο των 250 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών την περίοδο 2014 – 2020. Το μεγάλο στοίχημα για τη χώρα μας είναι η σύνδεση των θαλασσίων εμπορευματικών μεταφορών από την Ανατολή με την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη μέσω των ελληνικών λιμανιών και των σιδηροδρομικών και οδικών δικτύων της Ελλάδας και των Βαλκανίων.

Το ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επέλεξε έλληνα ευρωβουλευτή ως έναν από τους δύο εισηγητές για τον κανονισμό που θα διέπει το σχέδιο. Από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα ορίστηκε ο κ. Γ. Κουμουτσάκος και από το Σοσιαλιστικό Κόμμα ο Γερμανός Ισμαήλ Ερτούγκ. Ισως όχι τυχαία οι δύο εισηγητές εκπροσωπούν τα δύο άκρα ενός από τους βασικούς άξονες του σχεδίου, αυτού που θα συνδέει τη Δρέσδη της Γερμανίας με την Αθήνα και τον Πειραιά (Διάδρομος 22).

Ο κανονισμός

Ως το τέλος του 2012 αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία για την υιοθέτηση του κανονισμού. Είναι μια διαπραγμάτευση που αφορά άμεσα την Ελλάδα, καθώς θα ορίζει σε μεγάλο βαθμό τις προδιαγραφές που θα τηρηθούν.
Η αναβαθμισμένη σιδηροδρομική και οδική «λεωφόρος» η οποία θα συνδέει τα ελληνικά λιμάνια με τις αγορές της Ευρώπης είναι το κλειδί για την ανάπτυξη και την ενίσχυση του γεωστρατηγικού ρόλου της Ελλάδας. Ο Διάδρομος 22 θα διασυνδέει Ελλάδα – Βουλγαρία – Ρουμανία – Ουγγαρία – Αυστρία – Γερμανία. Το τρένο που θα ξεκινάει από την Αθήνα θα περνάει από τη Θεσσαλονίκη και θα καταλήγει στη Δρέσδη της Γερμανίας. Ορισμένα από τα τμήματα του δικτύου έχουν ήδη ολοκληρωθεί (σε Ελλάδα, Γερμανία και Ουγγαρία), ενώ τα έργα στο υπόλοιπο μέρος του δικτύου θα αρχίσουν μετά το 2013.
«Ολη η ιστορία είναι η σωστή διασύνδεση, αναβάθμιση και εκμετάλλευση των μεταφορικών υποδομών, το πόσο γρήγορα και αποτελεσματικά ένα κοντέινερ που θα φθάνει στο λιμάνι του Πειραιά θα μπορεί να φορτώνεται σε εμπορική αμαξοστοιχία η οποία θα καταλήγει στην Κεντρική Ευρώπη» εξηγεί ειδικός του κλάδου των μεταφορών.
Στο σχέδιο περιλαμβάνεται επίσης η αναβάθμιση του Διαδρόμου 10 ο οποίος συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Βιέννη, διά μέσου των Σκοπίων, της Σερβίας και της Κροατίας. Στον υπό διαμόρφωση κανονισμό δίδεται έμφαση και στη διασύνδεση της Ελλάδας με την Τουρκία και την Αλβανία.
Βασική προϋπόθεση για την πρόοδο του σχεδίου είναι η συμπλήρωση των οδικών και σιδηροδρομικών κομματιών της «αλυσίδας» που λείπουν (missing links), αλλά και αυτών που βρίσκονται σε κακή κατάσταση και επιβραδύνουν τη ροή επιβατών και εμπορευμάτων. Η Ελλάδα ενδιαφέρεται εντόνως για τη βελτίωση των διασυνοριακών συνδέσεων και για την εξάλειψη των σημείων στενώσεων (bottlenecks) στα δίκτυα των βαλκανικών κρατών.
Ο κεντρικός κορμός του Διευρωπαϊκού Δικτύου θα συνδέει σιδηροδρομικώς και οδικώς 83 κύρια ευρωπαϊκά λιμάνια και 37 αεροδρόμια μεγάλων πόλεων, ενώ θα περιλαμβάνει 15.000 χλμ. αναβαθμισμένες σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας. Στο σχέδιο επιδιώκεται να ενταχθούν 35 σημαντικά διασυνοριακά έργα ώστε να μειωθούν τα σημεία συμφόρησης.

«Αιμοδότης»

«Ο κεντρικός πυλώνας θα είναι κυριολεκτικά ο αιμοδότης της ενιαίας αγοράς, θα επιτρέψει την απρόσκοπτη ροή εμπορευμάτων και προσώπων στην Ευρωπαϊκή Ενωση» δηλώνει ο κ. Κουμουτσάκος. Τα μεγαλύτερα λιμάνια (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Αλεξανδρούπολη), οι οδικοί άξονες (ΠΑΘΕ, Εγνατία, Ιονία οδός) και τα σιδηροδρομικά δίκτυα της Ελλάδας συμπεριλαμβάνονται στις βασικές προτεραιότητες του σχεδίου.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση εκτιμά ότι το κόστος για την υλοποίηση του πρώτου σταδίου χρηματοδότησης του κεντρικού δικτύου, την περίοδο 2014 – 2020, φθάνει τα 250 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό προβλέπεται ότι θα καλυφθεί κατά το μεγαλύτερο μέρος από ιδιωτικές επενδύσεις στα κράτη-μέλη, ενώ ένα ακόμη μέρος αναμένεται ότι θα στηριχθεί από νέα χρηματοδοτικά εργαλεία όπως τα ευρωομόλογα έργων, τα οποία βρίσκονται σε πιλοτικό στάδιο εφαρμογής. Το κεφάλαιο εκκίνησης είναι ευρωπαϊκό. Προβλέπεται ένα ειδικό χρηματοδοτικό μέσο που ονομάζεται «Συνδέοντας την Ευρώπη» και θα διαθέτει 31,7 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 10 δισ. ευρώ προέρχονται από το Ταμείο Συνοχής.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ