Τη «φόρµουλα» που θα µετατρέψει την Ελλάδα από µια δαιδαλώδη γραφειοκρατική πολιτεία σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος, φιλικό προς την επιχειρηµατικότητα και µε εύρυθµη δηµόσια διοίκηση και θα οδηγήσει τη χώρα µας στην οικονοµική ανάπτυξη επεξεργάζεται εντατικά η Οµάδα ∆ράσης της Ευρωπαϊκής Ενωσης µε επικεφαλής τον κ. Χορστ Ράιχενµπαχ.

Οπως επισηµαίνουν ανώτατοι κοινοτικοί παράγοντες, αυτούς τους µήνες και για το επόµενο χρονικό διάστηµα θα βρίσκεται σε εξέλιξη το µεγαλύτερο brain storming στην ιστορία της ΕΕ το οποίο θα «χτιστεί» επάνω στα βασικά συµπεράσµατα και στις συστάσεις της ειδικής έκθεσης του Οργανισµού Οικονοµικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) για τη χώρα µας.

Βελτίωση απονομής δικαιοσύνης

Οπως πληροφορείται «Το Βήµα», η Οµάδα ∆ράσης, σε συνεργασία µε εµπειρογνώµονες των κρατών-µελών της ΕΕ, «ζυµώνει» λύσεις για το «ελληνικό πρόβληµα» µε αιχµή του δόρατος την ανασυγκρότηση της δηµόσιας διοίκησης, τη δηµιουργία ενός φιλικού προς την επιχειρηµατικότητα περιβάλλοντος, την επιτάχυνση και τη βελτίωση της απονοµής της δικαιοσύνης, την ανάταξη του φορολογικού µηχανισµού και την αντιµετώπιση πάγιων «πληγών» όπως τα δίχως «πάτο» οικονοµικά της Υγείας.

Ηδη την περασµένη ∆ευτέρα πραγµατοποιήθηκε πολύωρη και διευρυµένη συνεδρίαση ανώτατων τεχνοκρατών στις Βρυξέλλες, οι οποίοι αναζήτησαν και κατέγραψαν τις βέλτι στες – και εφαρµόσιµες στην ελληνική δηµόσια διοίκηση – πρακτικές άλλων κρατών–µελών για τους συγκεκριµένους τοµείς.

Οπως εξηγούν ανώτατες κοινοτικές πηγές, η επιχείρηση «ανάταξης» της κρατικής µηχανής της χώρας µας αντιµετωπίζεται στο εσωτερικό της υπηρεσιακής ιεραρχίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης µε δέος καθώς είναι η πρώτη φορά που οι τεχνοκράτες της ΕΕ καλούνται να προτείνουν λύσεις και βέλτιστες πρακτικές για το σύνολο των λειτουργιών ενός κράτους-µέλους.

Ετσι, παρ’ όλες τις δυσκολίες αλλά και τις κρίσιµες συγκυρίες για την ευρωζώνη, ο ενθουσιασµός στο κτίριο Μπερλεµόν, όπου στεγάζονται οι κεντρικές υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, είναι διάχυτος καθώς, αν το ελληνικό «στοίχηµα» καρποφορήσει, τότε θα πρόκειται για τη µαζικότερη εξαγωγή τεχνογνωσίας στον 21ο αιώνα!

Ωστόσο, όπως επισηµαίνουν οι ίδιες πηγές στο «Βήµα», θα χρειαστούν κάµποσοι µήνες ώσπου να παραχθούν τα πρώτα αποτελέσµατα των εισηγήσεων της Οµάδας ∆ράσης, οι οποίες τελούν υπό την έγκριση της ελληνικής κυβέρνησης, και µεγάλο βάθος χρόνου για να διαχυθούν στις οικονοµικές και κοινωνικές λειτουργίες της Ελλάδας, αν φυσικά εφαρµοστούν.

Η επεξεργασία των προτάσεων της Οµάδας ∆ράσης πραγµατοποιείται πάνω στην ενδελεχή πρόσφατη µελέτη του ΟΟΣΑ για την κεντρική διοίκηση της Ελλάδας, η οποία έγινε πρώτο θέµα στον ξένο Τύπο.

Το σχέδιο μπούσουλας

Στη µελέτη του ΟΟΣΑ χαρακτηρίζεται επιτακτική ανάγκη η άµεση συγκρότηση µιας ισχυρής ηγετικής οµάδας τεχνοκρατών σε ανώτερο διοικητικό επίπεδο και ενός «κυβερνητικού πυρήνα», αποτελουµένου από το Πρωθυπουργικό Γραφείο και τα υπουργεία Οικονοµικών και ∆ιοικητικής Μεταρρύθµισης, που θα αναλάβει τη χάραξη µιας µακρόπνοης στρατηγικής για την Ελλάδα της επόµενης δεκαετίας, καθώς, όπως σηµειώνεται στην έκθεση του Οργανισµού µε πρωτοφανή ειλικρίνεια, στην κυριολεξία η χώρα µας δεν ξέρει πού πηγαίνει!

«Η αποτυχία να εκπονηθεί και να εφαρµοστεί µια µείζων και συνεκτική µεταρρύθµιση στη δηµόσια διοίκηση σε αυτό το στάδιο είναι πιθανόν να θέσει εν κινδύνω το ευρύτερο πλαίσιο των µεταρρυθµίσεων που χρειάζονται για να επιστρέψει η Ελλάδα στο µονοπάτι της βιώσιµης ανάπτυξης» παρατηρούν οι µελετητές του Οργανισµού, συσχετίζοντας «το µέλλον της µεταρρυθµιστικής ατζέντας» µε την ικανότητα της κυβέρνησης να συνδέσει τα µεσοπρόθεσµα µέτρα λιτότητας µε ένα µακρόπνοο όραµα για την ανάπτυξη.

«Είναι αξιοπρόσεκτο ότι τέτοια στρατηγική δεν υφίσταται ακόµη, που σηµαίνει ότι η προσοχή των πολιτών, των ΜΜΕ και των κυβερνητικών λειτουργιών εστιάζεται στα φορολογικά έσοδα, χωρίς καµία αίσθηση ενός ευρύτερου οράµατος» τονίζει ο ΟΟΣΑ.

«Ισχυρό κυβερνητικό κέντρο»
Στόχος ο στρατηγικός σχεδιασμός, η επικοινωνία, η διοικητική μεταρρύθμιση

Ο ΟΟΣΑ εισηγείται τη δηµιουργία ενός «κυβερνητικού πυρήνα», ο οποίος θα τεθεί στο επίκεντρο των κρατικών λειτουργιών, καθώς «θα έχει την εξουσία, την αρµοδιότητα και την ευθύνη να ηγηθεί της ανάπτυξης και εφαρµογής του επιδιωκόµενου στρατηγικού οράµατος». Μάλιστα, προτείνεται να αποτελείται από τις γενικές γραµµατείες Πρωθυπουργού και Κυβέρνησης και τα υπουργεία ∆ιοικητικής Μεταρρύθµισης και Οικονοµικών. Βασικός στόχος θα είναι ο στρατηγικός σχεδιασµός, η επικοινωνία, η διοικητική µεταρρύθµιση και το µάνατζµεντ των ανθρώπινων πόρων, το εθνικό και ευρωπαϊκό ρυθµιστικό πλαίσιο, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση και η διαχείριση των βάσεων δεδοµένων του ∆ηµοσίου. Η εισήγηση του ΟΟΣΑ είναι το «κυβερνητικό κέντρο» να προωθήσει την εφαρµογή της κατάρτισης προϋπολογισµού µε καθορισµό εκ των προτέρων ανώτατων δεσµευτικών ορίων δαπανών, να διαχειριστεί τους ανθρώπινους πόρους «µε αποφασιστική ισχύ, ταχύτητα και αποφασιστικότητα», ούτως ώστε «να καταστεί βέβαιο ότι οι κρατικές δαπάνες ελέγχονται και πιάνουν τόπο». Επίσης, η ίδια δοµή θα αναλάβει την αυστηρή παρακολούθηση της πορείας των δαπανών, την εγκατάλειψη αναποτελεσµατικών προληπτικών ελέγχων «το συντοµότερο δυνατόν», τη διοχέτευση κονδυλίων σε άξονες προτεραιότητας και την ταχεία συγκρότηση ενός «διαγνωστικού» συστήµατος και της ανάλογης «συνταγής θεραπείας» που θα εκλογικεύει τάχιστα τα «συµπτώµατα» της γραφειοκρατίας και της κακοδιοίκησης. Επίσης, προτείνεται η συγκρότηση µιας «Οµάδας Κρούσης» τεχνοκρατών, η οποία θα αναφέρεται στον Πρωθυπουργό και θα αναλάβει να φέρει εις πέρας το «στρατηγικό όραµα και τους στόχους της ελληνικής οικονοµίας και κοινωνίας» για το 2020. Η Οµάδα θα έχει επικεφαλής ανώτατο υπηρεσιακό στέλεχος, µε εξουσίες γενικού γραµµατέα, και θα απαρτίζεται από παράγοντες-«κλειδιά» του «κυβερνητικού κέντρου» και πεπειραµένα στελέχη των υπουργείων.

∆ΙΥΠΟΥΡΓΙΚΕΣΕΠΙΤΡΟΠΕΣ

Ο ΟΟΣΑ εισηγείται τη δημιουργία μιας ομάδας διυπουργικών επιτροπών για αλληλεξαρτώμενους τομείς-«κλειδιά», με επικεφαλής υπουργό, την εκπόνηση σχεδίου για την παρακολούθηση της μεταρρυθμιστικής ατζέντας, τη σύνδεση της στρατηγικής για τους ανθρώπινους πόρους με τη διαχείριση του προϋπολογισμού, την ενίσχυση των εσωτερικών συστημάτων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας ανάμεσα στα υπουργεία και στο κυβερνητικό κέντρο και την καθιέρωση της λήψης αποφάσεων με βάση στοιχεία και μελέτες σκοπιμότητας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ