Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014
 
«Κύμα φυγής» εξαιτίας της κάμψης που παρουσιάζει ο κλάδος

«Βουλιάζει» ο θαλάσσιος τουρισμός

Σε Τουρκία και Κροατία καταπλέουν τα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη λόγω των φορολογικών επιβαρύνσεων
«Βουλιάζει» ο θαλάσσιος τουρισμός
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 


«Κύμα φυγής» ελληνικών επαγγελματικών θαλασσίων σκαφών σε Τουρκία και Κροατία τον τελευταίο χρόνο, εξαιτίας της κάμψης που παρουσιάζει ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού αλλά και των φορολογικών επιβαρύνσεων στη χώρα, επισημαίνει ο πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) κ. Α. Στελλιάτος. Ο ίδιος εκτιμά ότι πάνω από 100 σκάφη έχουν καταπλεύσει σε μαρίνες γειτονικών χωρών από το 2010, καθώς τα τέλη ελλιμενισμού εκεί είναι λιγότερα, το θεσμικό πλαίσιο είναι πιο ξεκάθαρο, ενώ τα πλοία συνεχίζουν να ναυλώνονται διατηρώντας την ελληνική σημαία.

Από την άλλη αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για περαιτέρω πτώση στον κλάδο, ακόμη και για την αλλαγή της εθνικής σημαίας που διατηρούν στα πλοία, αν οι φορολογικές επιβαρύνσεις ενισχυθούν με το νομοσχέδιο για τον θαλάσσιο τουρισμό που αναμένεται να παρουσιάσει το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας (ΥΘΥΝΑΛ) σε μερικές εβδομάδες.
Αντικείμενο της Επιτροπής Θαλάσσιου Τουρισμού του ΥΘΥΝΑΛ είναι η αναμόρφωση του νόμου 2743/99 που διέπει τα επαγγελματικά τουριστικά πλοία και του 3182/2003 για τη Ναυτική Εταιρεία Πλοίων Αναψυχής (ΝΕΠΑ). Το ζητούμενο είναι ένα νομοσχέδιο «αναπτυξιακό και όχι φοροεισπρακτικό», σημειώνει ο κ. Στελλιάτος.

Την ίδια ώρα αρκετά πλοία από τα 3.500 που έχει ο στόλος μένουν παροπλισμένα, καθώς η ζήτηση δεν ανταποκρίνεται στην προσφορά, ενώ οι τράπεζες έχουν ήδη προβεί σε κατασχέσεις, λόγω της αδυναμίας των ιδιοκτητών να ανταποκριθούν σε δανειακές υποχρεώσεις. Η πτώση των ναυλώσεων, που έχει ξεκινήσει από το 2008, άγγιξε το 2009 ποσοστό 50%-60%, το 2010 έφθασε το 60%-80% και συνεχίζεται εφέτος στα ίδια επίπεδα.

Η πτώση του θαλάσσιου τουρισμού, κλάδος που υπολογίστηκε ότι καλύπτει ποσοστό 3,8% από το μερίδιο 18% της συνολικής συμβολής του τουρισμού στο ΑΕΠ, οφείλεται στην οικονομική κρίση αλλά και στην αρνητική εικόνα που έχει η χώρα στο εξωτερικό, σημειώνει ο κ. Στελλιάτος. Ωστόσο εκφράζει την αντίθεσή του λέγοντας ότι «σε κάθε δημοκρατική χώρα του κόσμου γίνονται απεργίες και διαδηλώσεις» και «αυτό δεν έπεται ότι η χώρα δεν είναι ασφαλής».

Η κρίση στον κλάδο επιφέρει συνέπειες και στην ανεργία των πληρωμάτων, καθώς σε μια πρόσφατη σύσκεψη της ΕΠΕΣΤ με την Πανελλήνια Ενωση Αξιωματικών και Κατωτέρων Πληρωμάτων Επαγγελματικών Τουριστικών Πλοίων, ο πρόεδρός της, κ. Π. Καμμένος, ενημέρωσε ότι η ανεργία στα πληρώματα έχει ανέλθει σε 40%, ξεπερνώντας τους 1.200 ναυτικούς (συνολικά απασχολούνται 3.150 έλληνες ναυτικοί). Από το 2009 έχει πληγεί και η ζώνη Περάματος, καθώς λόγω έλλειψης ρευστότητας τα περισσότερα πλοία δεν πραγματοποιούν εκτενή συντήρηση (π.χ., εργασίες καλλωπισμού των πλοίων). Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη το 2010 οι απώλειες των σκαφών ξεπέρασαν το 15%, ενώ τα έσοδα για τις ελληνικές μαρίνες μειώθηκαν τουλάχιστον κατά 6 εκατ. ευρώ και σε αυτά δεν περιλαμβάνονται τα έσοδα που χάθηκαν από επισκευές, τροφοδοσίες και πρακτορεύσεις.

Ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ κάνει λόγο για «ανυπαρξία» υποδομών θαλάσσιου τουρισμού, καθώς μόνο 19 μαρίνες λειτουργούν στη χώρα παρά τα 16.000 χλμ. ακτογραμμής, σε σύγκριση με την Τουρκία και την Κροατία, η οποία έχει 117. Ετσι παρατηρείται το φαινόμενο πλοία που κάνουν τον περίπλου των ελληνικών νησιών να δένουν το βράδυ σε τουρκικές μαρίνες. Την ίδια ώρα τονίζει ότι δεν τηρείται το μνημόνιο μεταξύ της ΕΠΕΣΤ και της Εταιρείας Τουριστικής Ανάπτυξης (ΕΤΑ) για το μειωμένο τιμολόγιο σε επαγγελματίες με ελληνική σημαία, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες επαγγελματικών πλοίων «να χρωστούν στις μαρίνες ένα δυσβάσταχτο ποσό».

Πτώση και στα ιστιοπλοϊκά

Η κάμψη της ζήτησης παρατηρείται και στις κρατήσεις των ιστιοπλοϊκών σκαφών την εφετινή χρονιά, σύμφωνα με τον κ. Π.Λουτριώτη, πρόεδρο του Σωματείου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Ανευ Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ), ο οποίος εναποθέτει τις ελπίδες του στις κρατήσεις της «τελευταίας στιγμής». Ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού δεν παρουσιάζει ανάκαμψη όπως παρατηρείται στις ξενοδοχειακές κρατήσεις, μια και «η Αίγυπτος και η Τυνησία δεν έχουν ανεπτυγμένο yachting» και το τουριστικό ρεύμα που στρέφεται στην Ελλάδα από τις χώρες αυτές αφορά κυρίως «χερσαίο τουρισμό».

Βασικά αίτια για την πτωτική πορεία του κλάδου είναι ο κακός προγραμματισμός, «αφού απουσιάζει το εργαλείο δουλειάς» (έλλειψη σε μαρίνες), οι φορολογικές επιβαρύνσεις και η «κακή εικόνα της Ελλάδας σε ό,τι έχει να κάνει με την ασφάλεια και την ταλαιπωρία των επισκεπτών» τονίζει ο πρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ, ενώ επισημαίνει ότι οι τιμές των σκαφών έχουν πέσει.

Οπως εξηγεί, πρόκειται για μια οικονομική μορφή τουρισμού, καθώς το κόστος στο σκάφος για μια παρέα οκτώ ατόμων υπολογίζεται σε 400 ευρώ την ημέρα. Ο κλάδος των ιστιοπλοϊκών σκαφών προσέλκυε περίπου 450.000
τουρίστες κυρίως από χώρες της Ευρώπης «τις καλές ημέρες» λέει ο κ. Λουτριώτης, αναφερόμενος στην περίοδο 2000-2002. Σε μια καλή χρονιά τα πλοία είχαν πληρότητα 170-180 ημέρες τον χρόνο, ενώ εφέτος καλύπτουν μόλις 50 ημέρες, υπογραμμίζει, με την πτώση να ξεπερνά πλέον το 70%.

Την ίδια ώρα όμως υπάρχουν και φορολογικά προβλήματα και ο πρόεδρος του σωματείου τονίζει ότι στο νέο νομοσχέδιο διαφαίνεται η διάθεση «να εισπραχθούν φόροι από σκάφη που δεν έχουν κάνει καλή χρήση της επαγγελματικής άδειας».


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Οικονομία περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (5)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Η Ελλαδα διωχνει τα παιδια της | 08/04/2011 10:25
    Οχι μονο τους ξενους διωχνει η Ελλαδα αλλα και τους Ελληνες επενδυτες του κλαδου.Υπηρξα ενας απο αυτους.Οι μαρινες πανακριβες,να σου ζηταν μιζες,φακελακια απο υπηρεσιες,να πληρωνεις τα παντα διπλα,να μην βρισκεις πουθενα ακρη οταν ηθελες να ειναι νομιμος.Με κουρασανε και εφυγα απο την Ελλαδα ,και δεν προκειται ποτε εις το μελλον να κανω οποιαδηποτε επιχειρηση στην Ελλαδα.Ειστε αχρηστοι σαν λαος,και μην ζητατε ευθυνες απο τους πολιτικους σας,αυτοι σας αξιζουν,ειναι ο καθρεπτης της κοινωνιας σας,οπως ειστε εσεις σαν λαος ετσι ειναι και αυτοι,απαταιωνες εσεις απαταιωνες και αυτοι,κλεφτες εσεις κλεφτες και αυτοι.Το μηλο που θα πεσει;κατω απο τη μηλια.Αν θελετε προκοπη αλλαξτε εσεις πρωτα.
    Giordano
    απάντηση110
     
     
    Με εξαπατούν πάντα! | 07/04/2011 23:27
    Είμαι Έλληνας και ζω στη Βραζιλία πάνω από 35 χρόνια. Κάθε φορά που έρχομαι στην Ελλάδα για να δω τους γονείς μου, οι Έλληνες με ληστεύουν. Ξεκινώντας από τον οδηγό του ταξί από το αεροδρόμιο γιά το σπίτι μου. Το ίδιο συμβαίνει και με τους μαστόρους όταν τους ζητάω να κάνουν κάποια δουλειά στο σπίτι μου. Το ίδιο πράγμα γίνεται όταν πηγαίνω σε ένα εστιατόριο η μπαρ η καφενείο. Έχω την εντύπωση ότι όλη την ώρα με εξαπατούν.Η γυναίκα μου είναι από το Περού και της έχω απαγορεύσει να μιλάει ισπανικά μαζί μου όταν προσπαθώ να κλείσω μια συμφωνία με οποιονδήποτε. Μένει μέσα στο σπίτι μέχρι να τελειώσω. Πολύ ατυχές και θλιβερό...Εγώ μιλάω ελληνικά και με εξαπατούν. Σκέψου τους ξένους.
    Ιωάννης Αναστασίου
    απάντηση110
     
     
    Κύμα φυγής! | 07/04/2011 16:50
    Προς Κροατία και Τουρκία! Καλύτερες τιμές, καλύτερη συμπεριφορά, καλύτερες προσφορές, καλύτερο προϊόν σε πολλά. Γιατί λοιπόν ο τουρίστας να έρθει στην Ελλάδα; Άσε καταλήψεις, άσε να κοιμούνται στους δρόμους, άσε ΥΠΑΤΙΕΣ, άσε απεργίες, άσε γκαγκστεριλίκια στους δρόμους. Ο τουρίστας τα ακούει αυτά και παει ΑΛΛΟΥ. Ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε.
    rovespiere
    απάντηση130
     
     
    Eικόνα! | 07/04/2011 16:46
    Δεν είναι εικόνα είναι πραγματικότης! Όταν σε κάθε συναλλαγή πρέπει να έχεις το νου σου, από τον ταξιτζή ως την ταβέρνα ως τον όποιο έχεις πάρε δώσε γιατί προσπαθούν να σε ξαφρίσουν. Όταν η συμεπριφορά είναι σαν να μας κάνουν χάρη που μας σερβίρουν (κι αυτό με τιμές πανάκριβες) και με ύφος ότι φταίμε κι από πάνω που πήγαμε στο εστιατόριο του! Γιατί να μην παω αλλού που μου κάνουν και τεμενάδες που τους αφήνω τα λεφτούλια μου; Με ύφος καρδιναλίου μου πουλάει κρουαζιέρα! Ή αλλάζουμε νοοτροπία που παριστάνουμε τους πρίγκιπες ντυμένους ταβερνιάρηδες ή απλώς το κλείνουμε το μαγαζί. Άντε να δούμε.
    rovespiere
    απάντηση50
     
     
    opos ta blepoume kai ta akoume apo makria | 07/04/2011 03:02
    Ma den exoun adiko oi touristes pou milane mazi mas kai emis tous leme ta KALITERA gia tin Patrida, otan mas rotoun (pia filadia) na diabasoun gia enimerosi sxetika me (olla mesa) opos to POU tha minoun POS tha einai to meros pou skopeboun na episkeftoun... Maura araxna xoris ixnos aktida fotos anexia kriza skoupidia kai o logos se OLLES ma OLLES tis efimerides SAS to POS ua exebrethoun PIO polla pou o touristas esto kai me ( dictionary) diabazi NAI kala akousate gia na exei -opinion! Esis distixos apomakrinete ton tourismo me ta grafta sas. H psixologia tou (tourista) einai sta HI tis otan programmatizi. Boithiste tin afilokerdi mas prospathia diafimizontas tin Ellada. SMILE Thanks M.L
    Marietta Leondi
    απάντηση11
     
-