Το Facebook είναι ίσως αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο και πιο διαδεδομένο παγκοσμίως κοινωνικό δίκτυο.
Ειδικά στη χώρα μας γνωρίζει «πιένες» όχι μόνο για τις εφαρμογές, τα παιχνίδια, τα «εργαλεία» προώθησης και προβολής προϊόντων, υπηρεσιών και επαγγελματιών και για άλλα χαρακτηριστικά που διαθέτει αλλά ιδιαίτερα για το δημόσιο «ξεκατίνιασμα» επωνύμων και μη, κάτι που ανεβάζει διαρκώς τη δημοτικότητά του, τουλάχιστον στη χώρα μας.
Το Facebook και η εταιρεία που το διαχειρίζεται, η Facebook Ιnc., συνεχίζει να αναπτύσσεται ραγδαία και φιλόδοξα. Η ανάπτυξη αυτή φαίνεται να αλλάζει τα δεδομένα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού καθώς στη Σίλικον Βάλεϊ έχουν αρχίσει να αλλάζουν οι συσχετισμοί σε ό,τι αφορά τα «μέτωπα» του ψηφιακού πολέμου.
Καθώς το Facebook, που μετρά επτά χρόνια ζωής, συνεχίζει να αναπτύσσεται, να προσλαμβάνει υπαλλήλους και να προσθέτει συνεχώς νέα χαρακτηριστικά στην «πλατφόρμα» κοινωνικής δικτύωσης, φαίνεται ότι εισβάλλει στις «μπίζνες» εταιρειών καταξιωμένων που αποτελούν πλέον ψηφιακό… κατεστημένο, όπως η Υahoo Ιnc. και η Google Ιnc. Επιπροσθέτως, σε πολλές άλλες παραδοσιακές και μη ιντερνετικές εταιρείες (dot coms) έχει αρχίσει να χτυπά ο «κώδων του κινδύνου» για την αντιμετώπιση της επεκτατικής τάσης του Facebook.
Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία, το Facebook διαθέτει πάνω από 600 εκατ. χρήστες σε όλον τον κόσμο και η αξία του αποτιμάται σε 50 δισ. δολάρια. Δεν αρκείται όμως σε αυτά αλλά, όπως υποστηρίζουν οι αναλυτές του κλάδου, «υφαρπάζει» online διαφήμιση από τις εταιρείες Υahoo!, Μyspace κ.ά. Ακόμη, ο ιστότοπος κοινωνικής δικτύωσης αποτελεί έναν εν δυνάμει ανταγωνιστή online υπηρεσιών πληρωμής, όπως το eΒay Ιnc. και το ΡayΡal. Από την άλλη πλευρά, οι παγιωμένες συμφωνίες του Facebook με κατασκευαστές έξυπνων κινητών (smartphones) έχουν στήσει ήδη το σκηνικό για ανταγωνισμό με την Αpple και την Google σε ό,τι αφορά τις «κινητές» υπηρεσίες.
Εν τω μεταξύ το site κοινωνικής δικτύωσης έχει αρχίσει να ψάχνει απεγνωσμένα για κορυφαίους προγραμματιστές και σχεδιαστές λογισμικού, ανταγωνιζόμενο ακόμη και με αθέμιτα μέσα την Google και τη Μicrosoft.
Ως αποτέλεσμα πολλές εταιρείες της Σίλικον Βάλεϊ έχουν αρχίσει να σκέπτονται όλο και πιο επίμονα με σκοπό να αποφασίσουν αν θα συμπεριφέρονται στο Facebook ως φίλο μέσω του οποίου θα μπορούν να προβληθούν στους χρήστες του ή ως εχθρό, αν το θεωρούν μια καταστρεπτική δύναμη.
«Το Facebook έχει μια διττή ιδιότητα: ένας μεγάλος ανταγωνιστής αλλά και ένας ευεργέτης για τη Σίλικον Βάλεϊ» αναφέρει ο κ. Ντέιβιντ Κόουαν, στέλεχος της εταιρείας venture capital Βessemer Venture Ρartners στο Μένλο Παρκ της Καλιφόρνιας. «Οποιοσδήποτε προσπαθήσει να τραβήξει την προσοχή των νέων χρηστών του Διαδικτύου θα πρέπει να συναγωνιστεί με τη δεσπόζουσα θέση που κατέχει το Facebook.Από την άλλη πλευρά,όμως, δημιουργεί πολλές επιχειρηματικές ευκαιρίες» προσθέτει ο ίδιος.
Τα υψηλά ιστάμενα στελέχη του Facebook δεν ντρέπονται καθόλου να μιλούν για τις προσδοκίες τους. «Πιστεύουμε ότι κάθε βιομηχανία πρόκειται να αναδημιουργηθεί με φόντο το “δέσιμό” της με την κοινωνία» αναφέρει η κυρία Σέριλ Σάντμπεργκ, διευθυντικό στέλεχος (CΟΟ) της Facebook Ιnc.
«Το Facebook έχει ήδη βοηθήσει στην ώθηση μιας νέας “σοδειάς” βιντεοπαιχνιδιών τα οποία οι εταιρείες σχεδίασαν με γνώμονα τη διαδραστικότητα και την αλληλεπίδραση ώστε να μπορούν να τα παίξουν οι παρέες» προσθέτει η κυρία Σάντμπεργκ.
«Οι τομείς των ειδήσεων, της υγείας, των οικονομικών, του εμπορίου αλλά και τα ψώνια θα αναδιοργανωθούν από τις εταιρείες σε τέτοιον βαθμό ώστε ο πυρήνας να είναι πλέον η κοινωνία. Ο κοινωνικός παράγοντας θα μπαίνει σε όλους αυτούς τους τομείς μέσω του Facebook» προσθέτει.
Μέσα σε δύο χρόνια το μερίδιο του Facebook στις online αγγελίες από 2,9% έφθασε στο 13,6% του συνόλου της αγοράς των ΗΠΑ, η οποία ανέρχεται σε 8,88 δισ. δολάρια για ολόκληρο το 2010, σύμφωνα με τα στοιχεία του eΜarketer. Σύμφωνα με πληροφορίες προσκείμενες στην εταιρεία, τα διαφημιστικά έσοδα του Facebook για το 2010 έφθασαν τα 1,9-2 δισ. δολάρια.
Η ανάπτυξη του Facebook έγινε σε βάρος εταιρειών όπως η Υahoo! και η Αmerica ΟnLine (ΑΟL Ιnc.). Ακόμη το site παίρνει διαφημιστικό μερίδιο από παραδοσιακές εταιρείες media, εφημερίδες, τηλεοπτικά κανάλια κτλ.
Ετσι η Υahoo! έχει σταματήσει πλέον να ανταγωνίζεται απευθείας το Facebook αλλά έχει αρχίσει να ενσωματώνει χαρακτηριστικά του στα sites της ελπίζοντας να σταματήσει τη φθίνουσα επισκεψιμότητά της.
Η Μyspace, που δραστηριοποιείται στην κοινωνική δικτύωση, αποφάσισε να συνεταιριστεί με το Facebook, χωρίς όμως να κάνει γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες γι΄ αυτό. Σημειώνεται ότι το Μyspace και η «Wall Street Journal» ανήκουν στον όμιλο media Νews Corp.
Το Facebook έχει αρχίσει να στρέφει την προσοχή του και σε διαφημίσεις που αφορούν τοπικές αγορές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό των υπηρεσιών που παρέχει μέσω των sites για εκπτωτικά κουπόνια Groupon Ιnc. και για επιχειρηματικές πληροφορίες μέσω του site Υelp Ιnc.
Σήμερα έχουν καταμετρηθεί πάνω από 2,5 εκατομμύρια sites τα οποία με τον έναν ή τον άλλον τρόπο είναι συνδεδεμένα με την «πλατφόρμα» του Facebook. Με τον τρόπο αυτόν τα blogposts, οι ειδήσεις, κατάλογοι με προϊόντα και υπηρεσίες αλλά και άλλες σελίδες γίνονται δημοφιλέστερες με το πάτημα της γνωστής επιλογής «like». Ο επόμενος στόχος του Facebook είναι τα smartphones. Τα στελέχη της εταιρείας που διαχειρίζεται το site κοινωνικής δικτύωσης ελπίζουν ότι μπορούν να έχουν περισσότερη και ολοκληρωμένη παρουσία στο λογισμικό των συσκευών αυτών.
Πριν από λίγες ημέρες η εταιρεία ΙΝQ Μobile, η οποία ανήκει στον όμιλο Ηutchinson Whampoa Ltd, αποκάλυψε μια συσκευή για τη Βρετανία η οποία μπορεί να διαχειρισθεί και να επεξεργασθεί χαρακτηριστικά όπως επαφές, φωτογραφίες και άλλα δεδομένα από λογαριασμούς των χρηστών του Facebook.
Μια τέτοια δραστηριότητα θα αυξήσει τις πιθανότητες σύγκρουσης των συμφερόντων του Facebook με αυτά της Αpple και της Google αλλά και άλλων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της διαφήμισης για φορητές συσκευές (mobile advertising).
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ