Κάνοντας το χόμπι κερδοφόρα εργασία



Η σχέση της οικογένειας Κλαουδάτου με το λιανικό εμπόριο χρονολογείται από το 1912, από την εποχή που το αθηναϊκό εμπόριο δεν υπερέβαινε τα όρια του λεγομένου «ιστορικού εμπορικού κέντρου» της Αθήνας. Λίγα χρόνια μετά το «γύρισμα» του 21ου αιώνα η οικογένεια Κλαουδάτου έκλεισε τον κύκλο της στην κατηγορία των πολυκαταστημάτων, με τα οποία είχε ταυτιστεί από το 1960, και μάλιστα με καταστροφικό τρόπο, καθώς ο όμιλος Κορασίδη, στον οποίο είχε ενταχθεί λίγα χρόνια νωρίτερα, χρεοκόπησε. Ομως, η σχέση της με το λιανικό εμπόριο διατηρήθηκε μέσω της νεότερης γενιάς και με τη μορφή του χειμερινού τουρισμού, των extreme spors και των καταστημάτων αντίστοιχου εξοπλισμού. Μία δραστηριότητα με την οποία έχει συνδέσει το όνομά της η οικογένεια Κλαουδάτου, αφού άρχισε να την ασκεί από τα μέσα της δεκαετίας του 1970, όταν δημιούργησε στο όρος Βελούχι, πλησίον του Καρπενησίου, το πρώτο ιδιωτικό χιονοδρομικό κέντρο στην Ελλάδα κάνοντας όπως λέει ο κ. Αγγ. Κλαουδάτος «το κέφι μας δουλειά».


Ο ίδιος είναι προπονητής του σκι και έχει αναδειχθεί στο παρελθόν εθνικός πρωταθλητής. Κι όταν το 1980 το βασικό πολυκατάστημα της οικογένειας, στο κέντρο της Αθήνας «ακολούθησε» την τύχη και των άλλων πολυκαταστημάτων, σε μία περίοδο που οι συνθήκες του εμπορίου άλλαζαν για μία ακόμη φορά, η οικογένεια Κλαουδάτου δίνει ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στο «κέφι» της προχωρεί σε μίσθωση του χιονοδρομικού κέντρού του Παρνασσού, όπου δημιουργεί και σχολή σκι. Εκεί έστησε την εταιρεία Αθ. Κλαουδάτος ΕΠΕ, στην οποία συμμετείχε και ο κ. Τ. Φλέγγας.


* Χειμερινός τουρισμός


Στα επόμενα χρόνια ενίσχυσε περαιτέρω τις δραστηριότητες της εταιρείας στον τομέα της αξιοποίησης των επιχειρηματικών δυνατοτήτων του χειμερινού τουρισμού και στα τέλη της δεκαετίας του 1990 η οικογένεια του κ. Αθ. Κλαουδάτου, πατέρα του Αγγελου, «αυτονομήθηκε» από τις «δουλειές» της ευρύτερης οικογένειας που έλεγχε τα πολυκαταστήματα. «Οι άλλοι μέτοχοι της εταιρείας» λέει ο κ. Αγγ. Κλαουδάτος, «δεν συμφωνούσαν με την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων στον χειμερινό τουρισμό». Ετσι λοιπόν το 1996 ο ίδιος μαζί με τους αδελφούς του Γιώργο και Ιωσήφ Κλαουδάτο συγκροτούν την Υιοί Κλαουδάτου ΑΕ. Ανοίγουν το πρώτο κατάστημα με είδη χειμερινού τουρισμού στα Καλάβρυτα και αμέσως μετά στην Κηφισιά. Αυτόνομη πλέον η εταιρεία Υιοί Κλαουδάτου ΑΕ, συνεχίζει την παρουσία της στα περισσότερα χιονοδρομικά κέντρα της χώρας.


Η εταιρεία αναπτύσσεται σημαντικά μετά το 1999, όταν η Κλαουδάτος ΑΕ, στην οποία ανήκαν τα πολυκαταστήματα, συγχωνεύεται με την Elephant του ομίλου Κορασίδη και το επιχειρηματικό ενδιαφέρον της οικογένειας του κ. Αθ. Κλαουδάτου (στην οποία είχε απομείνει το 22% των μετοχών της παλιάς εταιρείας) στρέφεται στο χειμερινό τουρισμό. Σήμερα διαθέτει 11 καταστήματα, σχολές σκι, εστιατόρια και άλλες δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών σε αυτόν τον τομέα.


Πρόκειται όμως για μια δουλειά που η «τύχη» της εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από τις… «ακραίες καιρικές συνθήκες», δηλαδή από το ύψος της χιονόπτωσης κάθε χρόνο.«Επί παραδείγματι η περυσινή χρονιά ήταν καταστροφική, αφού δεν έπεσε χιόνι» λέει ο κ. Αγγ. Κλαουδάτος. Πράγματι η εταιρεία έχασε το 30% των πωλήσεών της, «εφέτος όμως τα πράγματα είναι πολύ καλά και θα καταφέρουμε να συγκεντρώσουμε τις πωλήσεις του 2006» προσθέτει ο ίδιος. Σύμφωνα με τον ίδιο «ο πιο κερδοφόρος τομέας είναι της παροχής υπηρεσιών και όχι των καταστημάτων».


* Στόχος τα κέρδη του 2006


Στη διάρκεια του 2006 οι πωλήσεις της Υιοί Κλαουδάτου ΑΕ ήταν περίπου 4,5 εκατ. ευρώ, ενώ πέρυσι περιορίστηκαν στα 3,5 εκατ. ευρώ Εφέτος πάντως ο ίδιος ευελπιστεί πως οι πωλήσεις της εταιρείας θα επανέλθουν στα επίπεδα του 2006 και πιστεύει ότι «ο τομέας του χειμερινού τουρισμού είναι αναπτυσσόμενη δραστηριότητα και έχει μέλλον», έστω κι αν η ανάπτυξη των χιονοδρομικών κέντρων του Μπάνσκο (Βουλγαρία) και Κοζούφ (πΓΔΜ) φαίνεται πως θα επηρεάσει την προσέλευση στα χιονοδρομικά κέντρα της Βόρειας Ελλάδας, αφού οι αποστάσεις από τα νέα κέντρα είναι δυόμισι ώρες και μιάμιση ώρα αντίστοιχα από τη Θεσσαλονίκη. Δεν αποκλείεται μάλιστα ο ίδιος να συνεχίσει και εκτός συνόρων – ερευνά ήδη τις δυνατότητες για την είσοδο του στη πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας.


Παράλληλα με τη δραστηριότητα του κ. Αγγ. Κλαουδάτου, ο αδελφός του Γιώργος – αρχής γενομένης από το 2001 – διαθέτει καταστήματα ενοικίασης εξοπλισμού χειμερινού τουρισμού στο Καρπενήσι, στο Σέλι και στον Αγ. Αθανάσιο στο Καϊμακτσαλάν και μισθώνει τα ορειβατικά καταφύγια που βρίσκονται στον Παρνασσό, στο Βελούχι και στη Γραμμένη Οξιά (στον Νομό Φθιώτιδας).


Η οικογένεια Κλαουδάτου μπορεί να ταύτισε το όνομά της με την εμπορική μορφή του πολυκαταστήματος, αλλά αυτό συνέβη τη δεκαετία του 1950, τότε που στην περιοχή της Ομόνοιας, στο «ιστορικό εμπορικό κέντρο», τα «βαριά» εμπορικά ονόματα ήταν Κατράντζος, Δραγώνας, Μινιόν, Διαμαντής, Atenee και Λαμπρόπουλος. Οικογένεια κεφαλλονίτικη, με πέντε παιδιά, από τις πιο φτωχές στο νησί, αναζήτησε την τύχη της κατά την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα. Δύο από αυτά, ο Αγγελος και ο Ηρακλής, έφυγαν στις αρχές του αιώνα για την Αμερική. Δύο έμειναν στο νησί, ο Ιωσήφ και ο Κώστας, και ο τρίτος, ο Γεράσιμος, ήλθε το 1908 στην Αθήνα. Αυτός έμελλε να γίνει ο «εμπορικός γενάρχης» της οικογένειας.


Τότε οι Κεφαλλονίτες συνωστίζονταν στο κέντρο της Αθήνας πουλώντας καρτ ποστάλ. Είχαν «ειδικότητα». Με αυτό ασχολήθηκε και ο Γεράσιμος για να ζήσει. Πουλούσε καρτ ποστάλ στην τότε πλατεία Λουδοβίκου, έξω από το Ταχυδρομείο, Σοφοκλέους και Αιόλου. Αυτό ως το 1912, οπότε νοικιάζει κάτω από τις σκάλες του Δημοτικού Θεάτρου ένα μικρό υπόγειο μαγαζί και αλλάζει επάγγελμα, αρχίζει δηλαδή να πουλάει κάλτσες και φανέλες. Από το 1922 όλα τα αδέλφια μαζί ασχολούνται πλέον με το εμπόριο στο υπόγειο μαγαζάκι.


* Το δεύτερο μαγαζί της Κρατίνου


Το 1928, λίγο πριν από τη μεγάλη οικονομική κρίση, οι δουλειές «ανοίγουν» και η οικογένεια αποκτά και δεύτερο μαγαζί, στην οδό Κρατίνου 11. Αυτό έχει ως δραστηριότητα τη χονδρική πώληση. Προμηθεύει με φανέλες τους μικροπωλητές, τους «πανεριτζήδες» της οδού Αθηνάς. Το 1936 και τα δύο καταστήματα μεταφέρονται στη συμβολή των οδών Κρατίνου 3 και Στρέιτ, στον 1ο και στον 2ο όροφο, εκεί όπου ήταν το ομώνυμο πολυκατάστημα, και η επιχείρηση πλέον μετατρέπεται σε ομόρρυθμο εταιρεία. Στο διάστημα της Κατοχής η επιχείρηση παύει να λειτουργεί και ξαναρχίζει με την απελευθέρωση της χώρας.


Το 1964 η παλιά ομόρρυθμη εταιρεία μετατρέπεται σε ανώνυμη εταιρεία, αφού πλέον η δεύτερη γενιά έχει το «τιμόνι» στα χέρια της. Το 1970 δημιουργείται το δεύτερο πολυκατάστημα, αυτή τη φορά στη Θεσσαλονίκη, και το τμήμα χονδρικής πώλησης στη γωνία Αθηνάς και Κρατίνου. Το 1973 η εταιρεία Γ.Α. Κλαουδάτος εισέρχεται στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών.


Η ανάπτυξή της είναι ραγδαία. Δημιουργεί καταστήματα στη Λάρισα και στον Βόλο, ενώ αγοράζει το 90% της εταιρείας Μουστάκης στην Πάτρα. Είναι η περίοδος που τα παραδοσιακά πολυκαταστήματα συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών, διαφεντεύοντας το εμπόριο του κέντρου της Αθήνας. Το διαφημιστικό σλόγκαν της εταιρείας: «Στην κατανάλωση είναι το κέρδος». Η πρόσβαση στο κέντρο από τις συνοικίες ήταν εύκολη, ο αριθμός των αυτοκινήτων περιορισμένος και το «status» της εποχής ήταν να κάνει κανείς τις αγορές του από κάποιο πολυκατάστημα. Τα δύσκολα άρχισαν λίγο αργότερα.


Το φθινόπωρο του 1980 και οι πρώτοι μήνες του 1981 είναι περίοδοι που σημάδεψαν τον κλάδο των πολυκαταστημάτων. Το ένα μετά το άλλο καίγονται: Μινιόν, Κατράντζος, Δραγώνας και Κλαουδάτος. Η ανάπτυξη της εταιρείας αναστέλλεται.


Εν τω μεταξύ από τις αρχές του 1980, παράλληλα με την ανάπτυξη των πολυκαταστημάτων, η οικογένεια Κλαουδάτου στρέφεται και σε άλλους εμπορικούς τομείς. Αξιοποιεί τις δυνατότητες που προσφέρει ο χειμερινός τουρισμός και δημιουργεί καταστήματα σε ορισμένα χιονοδρομικά κέντρα, ενώ ανοίγει καταστήματα με είδη σπορ στο Μαρούσι και στη Γλυφάδα.


* Η εμφάνιση των αλυσίδων


Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 όμως το εμπόριο αλλάζει και πάλι μορφή. Εχουν ήδη αναπτυχθεί οι συνοικιακές αγορές, το κέντρο αδυνατίζει και όσα πολυκαταστήματα έχουν απομείνει αναζητούν νέα στρατηγική. Το ίδιο διάστημα κάνουν την εμφάνισή τους στην ελληνική αγορά οι πρώτες αλυσίδες καταστημάτων ένδυσης, που όμως διακινούν προϊόντα με τη δική τους επωνυμία.


Ετσι το 1992 η Γ.Α. Κλαουδάτος ΑΕ στρέφεται προς αυτή την κατεύθυνση και κλείνει σχετική συμφωνία με τον βρετανικό οίκο Store House Plc αναλαμβάνοντας το master franchising για την Ελλάδα και την Τουρκία. Και το πρώτο Bhs κάνει την εμφάνισή του στην πλατεία Κοτζιά. Η ανάπτυξη είναι ταχύτατη. Το 1996 η εταιρεία διαθέτει 16 τέτοια καταστήματα, από τα οποία τα 10 στην Αττική και τα υπόλοιπα έξι (6) στη Θεσσαλονίκη, στη Λάρισα, στον Βόλο, στη Ρόδο, στο Ηράκλειο και στην Πάτρα. Παράλληλα αποφασίζει να μετατρέψει το κεντρικό πολυκατάστημα στην πλατεία Κοτζιά σε shop in shop. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής δίνει χώρους στο πολυκατάστημα La Standa, στην εταιρεία παιχνιδιών Τσάμος, ενώ στους άλλους χώρους βρίσκονται το Bhs και τα αθλητικά είδη. Ωστόσο η αλλαγή της δομής του εμπορίου, που είναι εντυπωσιακή στο διάστημα της τελευταίας δεκαετίας, «απομακρύνει» την οικογένεια Κλαουδάτου από τον «χώρο» του πολυκαταστήματος και μαζί από τα καταστήματα Bhs. Η τρίτη γενιά παίρνει τη σκυτάλη, αυτή τη φορά όμως δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού με τη δημιουργία ενός ολόκληρου δικτύου καταστημάτων πώλησης αυτού του είδους εξοπλισμού και παράλληλα με την παροχή αντίστοιχων υπηρεσιών.