ΠΡΟΣ ΔΥΣΜΑΣ ή προς Ανατολάς; Ή μήπως ήλθε η ώρα για επέκταση προς τον Νότο, ξεφεύγοντας από τα όρια της Ευρώπης, αλλά και προς την Απω Ανατολή; Οι μεγάλες ελληνικές βιομηχανίες προφίλ αλουμινίου, ως να ήταν συνεννοημένες, επεκτείνονται δυναμικά διεθνώς προς κάθε κατεύθυνση, καθεμιά σχεδόν με διαφορετικό προσανατολισμό. Αξιοποιώντας επεκτατικά τα υψηλά κέρδη που αποκομίζουν από την – απρόσβλητη από διεθνείς εταιρείες λόγω του υψηλού κόστους μεταφοράς – εγχώρια αγορά, διευρύνουν εντυπωσιακά όχι μόνο τις εξαγωγές αλλά και την παραγωγική παρουσία τους σε άλλες χώρες.


Η πρώτη ελληνική παραγωγική μονάδα προφίλ αλουμινίου στο Νότιο Ημισφαίριο και συγκεκριμένα στη Λιβύη της Βόρειας Αφρικής, με φορέα την ΕΤΕΜ του ομίλου Βιοχάλκο, που έχει στο τιμόνι της τον κ. Μ. Καλλέργη, ήδη χτίζεται.


Η ίδια επιχείρηση, η οποία κυριαρχεί στη Βουλγαρία, τροφοδοτεί με προϊόντα τις αυτοκινητοβιομηχανίες στη Γερμανία και με τα ειδικά προϊόντα Etal-Bond εξασφαλίζει εμπορικές προσβάσεις σε όλον τον κόσμο. Δεν θα αργήσει κατά πληροφορίες να ανακοινώσει την παραγωγική επέκτασή της σε μια τελείως διαφορετική περιοχή.


«Χτίζουμε την επέκτασή μας σε γερά θεμέλια» τονίζει εκπρόσωπός της, αφήνοντας να εννοηθεί ότι δεν είναι ανέφικτη η υπόθεση διπλασιασμού των μεγεθών της κατά τα επόμενα χρόνια. Το 2006 πραγματοποίησε πωλήσεις ύψους 153,40 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 40%. Ωστόσο τα ίδια καθαρά κέρδη της αυξήθηκαν μόνο κατά 5,4%. Ξεπέρασαν οριακά τα 4 εκατ. ευρώ.


Προς το παρόν, άλλοι είναι αυτοί που δίνουν μάχη, άλλοτε στήθος με στήθος και άλλοτε αφήνοντας πίσω ο ένας τον άλλον, για τα σκήπτρα του κλάδου με κριτήριο τον τζίρο, καθώς δύο βιομηχανίες στρατηγικά τοποθετημένες στη Δύση και στην Ανατολή έχουν ξεχωρίσει.


Είναι η εδραιωμένη παραγωγικά στη Δύση Αλκο τής οικογενείας του κ. Θ. Τζώρτζη και η επικεντρωμένη στην Ανατολική Ευρώπη Αλουμύλ της οικογενείας του κ. Γ. Μυλωνά, η οποία ευτύχησε την εβδομάδα που πέρασε να δει την κυρίαρχη στη Ρουμανία θυγατρική της Alumil Rom να κάνει εντυπωσιακή πρεμιέρα στο χρηματιστήριο του Βουκουρεστίου. Αμφότερες το 2006 αύξησαν τις πωλήσεις τους με ρυθμό άνω του 25%. «Αλλοι στάθηκαν αρκετά τυχεροί και άλλοι λίγο άτυχοι» αναφέρει στέλεχος μιας από τις μικρές επιχειρήσεις του κλάδου, εξηγώντας το άλμα που παρουσίασαν οι πωλήσεις και πρωτίστως τα κέρδη ορισμένων.


Οι συνολικές εξαγωγές και διεθνείς πωλήσεις προφίλ αλουμινίου εκ μέρους των ελληνικών μονάδων και των θυγατρικών τους τον χρόνο που πέρασε «έκαναν άλμα» συνοψίζει παράγοντας του κλάδου. Πλησίασαν, αν δεν ξεπέρασαν, τα 400 εκατ. ευρώ.


Στα 271,88 εκατ. ευρώ, με ρυθμό μεταβολής 27,7%, σκαρφάλωσαν οι ενοποιημένες πωλήσεις της Αλκο, ο κύριος όγκος των οποίων πραγματοποιείται επί γερμανικού εδάφους από θυγατρικές βιομηχανίες που έχει αποκτήσει στη Γερμανία, συνεργαζόμενη με τοπικούς επιχειρηματίες. Ο κ. Τζώρτζης ρισκάρισε να αναλάβει τον έλεγχο μονάδων οι οποίες χρειάζονταν αναδιάρθρωση και λειτουργούν, λόγω του έντονου ανταγωνισμού, με όχι και τόσο υψηλά, σχεδόν 50% χαμηλότερα από αυτά που ισχύουν σε άλλες χώρες, περιθώρια κέρδους. Ο όμιλος εμφάνισε κέρδη προ φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας, ύψους 8,79 εκατ. ευρώ, κατά 93% μεγαλύτερα από εκείνα του 2005. Τα ίδια όμως καθαρά κέρδη τής Αλκο ήταν μεν υπερδιπλάσια από τα αντίστοιχα του 2005, μόλις όμως 1,53 εκατ. ευρώ, αν και η μητρική εταιρεία στην Ελλάδα παρουσίασε καθαρό κέρδος 1,79 εκατ. ευρώ.


Η Αλκο ωστόσο επιμένει… δυτικά. Ετοιμάζεται να αναλάβει τον έλεγχο μιας ακόμη γερμανικής βιομηχανίας, της NordAlu Wernahl στο Αμβούργο, αντί 11,8 εκατ. ευρώ.


Με ρυθμό αύξησης των ενοποιημένων πωλήσεων 28,7% η Αλουμύλ, η οποία πραγματοποιεί στη διεθνή αγορά και κυρίως στην Ανατολική Ευρώπη το 59% των εσόδων της, που έφθασαν τα 243,72 εκατ. ευρώ, βρίσκεται περίπου σε απόσταση βολής. Αποτελώντας τη μεγαλύτερη επιχείρηση του κλάδου βάσει ενεργητικού, παγίων και διεθνούς δικτύωσης, με σχεδόν 2.000 εργαζομένους, διατυπώνει επίσης ανοδικές προβλέψεις, έχοντας ως στόχο την αύξηση των πωλήσεών της εφέτος με ρυθμό 15% και, πρωτίστως, την άνοδο της κερδοφορίας της. Ο όμιλός της, αρκετά αποδοτικότερος, παρουσίασε κέρδη προ φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας ύψους 14,71 εκατ. ευρώ, κατά 39% μεγαλύτερα από εκείνα του 2005. Εμφάνισε επίσης ίδια καθαρά κέρδη ύψους 7,50 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 75,5%, τα οποία αντιστοιχούν σε απόδοση ιδίων κεφαλαίων άνω του 6,5%. Η Μέση Ανατολή και η Τουρκία φαίνεται να βρίσκονται στις προτεραιότητες των στόχων της Αλουμύλ για εμπορική ή και παραγωγική επέκταση.


Μια ακόμη εισηγμένη στη Σοφοκλέους επιχείρηση, ο θεσσαλικός όμιλος Βιοκαρπέτ της οικογενείας του κ. Α. Καντώνια, μέσω της θυγατρικής του Exalco, φαίνεται να βελτίωσε πέρυσι τις επιδόσεις του στην αγορά τού προφίλ αλουμινίου. Σε αυτήν οφείλεται, όπως λέγεται, το μέγιστο τμήμα των ενοποιημένων πωλήσεων ύψους 114,46 εκατ. ευρώ και των ιδίων καθαρών κερδών του, ύψους 5,98 εκατ. ευρώ το 2006. Η Exalco εργάζεται για την απόκτηση, κατά πληροφορίες, ισχυρού παραγωγικού βραχίονα στην Ανατολική Ευρώπη.


Με κριτήριο όμως την κερδοφορία άλλος κρατά, με διαφορά μάλιστα, τα σκήπτρα του κλάδου. Ηλθε να το θυμίσει δημοσιεύοντας εφέτος πρόωρα τον ισολογισμό του, προφανώς για να το γνωρίζουν όσοι ενδιαφέρονται. Δεν είναι άλλος από τη βιομηχανία Europa της οικογενείας του κ. Κρ. Τζιρακιάν, μερίδιο της οποίας (της τάξεως του 15%) κατέχει η εισηγμένη Σωληνουργεία Προφίλ Τζιρακιάν. Με αυξημένες κατά 20% πωλήσεις 80,12 εκατ. ευρώ, δύο και δυόμισι φορές χαμηλότερες από εκείνες των δύο μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου, παρουσίασε ασυγκρίτως υψηλότερα καθαρά κέρδη: 11,50 εκατ. ευρώ. «Εκπληκτικά» όπως ομολογούν ανταγωνιστές της. Οι εξαγωγές τής Europa πραγματοποιούνται συνήθως στη Βρετανία.


Αντιθέτως η Almaco της οικογενείας του κ. Π. Ζαχαριάδη, όπου έχει συμφέροντα η εισηγμένη Sanyo, στη χρήση που έληξε στα μέσα του 2006 με πωλήσεις περί τα 36,5 εκατ. ευρώ δεν μπόρεσε να επιτύχει καθαρά κέρδη άνω των 683.000 ευρώ.


Είναι τέτοιος πάντως ο δυναμισμός των ελληνικών μονάδων προφίλ αλουμινίου, οι οποίες ειρήσθω εν παρόδω προβάλλουν ως οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ενωση, ώστε έδαφος κερδίζουν ακόμη και οι σχετικά νεότερες επιχειρήσεις του κλάδου, συνήθως «κλέβοντας» μερίδια από τις παλαιότερες και μεγαλύτερες, οι οποίες αναγκάζονται για τον λόγο αυτό να επιταχύνουν τις διεθνείς αναζητήσεις τους. Ισχυρή ανάπτυξη παρουσιάζει όχι μόνο η Elvial της οικογενείας του κ. Δ. Τζίκα αλλά και η πολύ νεότερή της, μόλις 7 ετών, Profilco της οικογενείας του κ. Αντ. Αθανασόπουλου.


Η τελευταία το 2006 είδε τις πωλήσεις της να ανέρχονται σε 28,65 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας άνοδο 44,4%, που είναι η ταχύτερη μεταξύ όλων των επιχειρήσεων του κλάδου, ανεξαρτήτως μεγέθους.


«Εφέτος οι επιδόσεις του κλάδου προδιαγράφονται ακόμη καλύτερες, όσον αφορά την αποδοτικότητα, καθώς η ζήτηση παραμένει υψηλή και η σχετική σταθεροποίηση των τιμών του αλουμινίου παρέχει στις επιχειρήσεις ευχέρεια κινήσεων» αναφέρει πολύπειρο στέλεχος μίας από αυτές. Προφανώς οι τιμές τού προφίλ αλουμινίου δεν έχουν «προσγειωθεί». Επίσης οι εταιρείες δεν έχουν κανένα σοβαρό λόγο να λυπούνται για την άνοδο του ευρώ, αφού η τιμή τής πρώτης ύλης, καθώς μεταφράζεται από το αμερικανικό στο ευρωπαϊκό νόμισμα, «πέφτει». Ολοι όμως ξημεροβραδιάζονται με τα μάτια στις τιμές τού λονδρέζικου χρηματιστηρίου των μετάλλων και στην ισοτιμία του ευρώ με το δολάριο…