από metereologos.gr
Τετάρτη 23 Μαΐου 2018
 
 
Λίγο προτού εκδοθεί η απόφαση του Διοικητικού Εφετείου για πρόστιμο ύψους 8,65 εκατ. ευρώ, στον «χορό» μπαίνουν και οι χονδρέμποροι

Πασχαλινές εχθροπραξίες PepsiCo ΗΒΗ εναντίον Coca-Cola 3Ε

Προσφεύγει στην ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού επικαλούμενη πιέσεις του ανταγωνιστή της
Πασχαλινές εχθροπραξίες PepsiCo ΗΒΗ εναντίον Coca-Cola 3Ε
Η συνύπαρξη στα ράφια, «μήλον της Εριδος» μεταξύ των δύο εταιρειών
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

ΑΝ ΕΓΙΝΕ ήδη ή πρόκειται να γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο. Βέβαιον όμως είναι ότι το πασχαλινό «δώρο» της PepsiCo ΗΒΗ και της «μαμάς» της PepsiCo Bottling προς την Coca-Cola 3Ε και τη The Coca-Cola Company δεν είναι άλλο από μία ευθεία ή έμμεση προσφυγή στην ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού στις Βρυξέλλες. Η προσδοκώμενη «σταύρωση» του «πιανίστα» της ελληνικής και ευρωπαϊκής αγοράς αναψυκτικών, την οποία ένα τουλάχιστον μέλος της κυβέρνησης εμφανώς απεύχεται και άλλο είχε επιδιώξει, είναι μέρος του διεθνούς εμπορικού πολέμου των δύο γιγαντιαίων πολυεθνικών. Ούτε λίγο ούτε πολύ, όπως εξηγεί εκπρόσωπος της αναθαρρημένης ελληνικής PepsiCo ΗΒΗ, η οποία εμφανίζεται αναστημένη να παρουσιάζει για πρώτη φορά κέρδη στην τριαντάχρονη σχεδόν πορεία της, η PepsiCo Bottling θεωρεί ότι οι Βρυξέλλες πρέπει να επιβάλουν στην πολυεθνικότερη των ελληνικών πολυεθνικών, την Coca-Cola 3Ε, αλλά και την εκ των βασικών μετόχων της The Coca-Cola Company στην Ατλάντα, πρόστιμο που μπορεί να φθάνει το 10% του ευρωπαϊκού τζίρου τους! «Είναι φανερό ότι δεν πρόκειται να αφήσει τον ισχυρό ανταγωνιστή της σε χλωρό κλαρί, από τη στιγμή που καλώς ή κακώς έχει πετύχει δύο φορές την καταδίκη του» σχολιάζει ένας από τους μικρούς «παίκτες» της αγοράς των μη αλκοολούχων ποτών τη στρατηγική της PepsiCo ΗΒΗ κατά της Coca-Cola 3Ε, θεωρώντας όμως ότι οι μηχανορραφίες είναι ορατές διά γυμνού οφθαλμού και δεν αφορούν αποκλειστικά τη μία από τις δύο αντιμαχόμενες πλευρές. Ούτως ή άλλως όμως η Ελλάδα τείνει να θεωρείται ο πλέον κερδοφόρος και συνάμα αδύνατος κρίκος του συστήματος της Coca-Cola 3Ε, η οποία το 2006 δραστηριοποιήθηκε παραγωγικά σε 28 χώρες συγκεντρώνοντας τζίρο 5,6 δισ. ευρώ με καθαρά κέρδη 333,7 εκατ. ευρώ, και εντελώς πρόσφατα άφησε υπαινιγμούς για μεταφορά της έδρας της σε άλλη, προφανώς φιλικότερη ευρωπαϊκή χώρα.

Ενώ ο ηγέτης της αγοράς των αναψυκτικών κάθεται σε... αναμμένα κάρβουνα αναμένοντας την απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών σχετικά με το πρόστιμο ύψους 8,65 εκατ. ευρώ που του επέβαλε πέρυσι η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού κατόπιν αιτήματος της PepsiCo ΗΒΗ, η τελευταία κλιμακώνει την πίεσή της, αυτή τη φορά μέσω και των Βρυξελλών.

Η στρατηγική της να «στριμώξει» τον σχεδόν κατά επτά φορές βάσει μεριδίου και 4,7 φορές βάσει συνολικού τζίρου μεγαλύτερο ανταγωνιστή της στην εγχώρια αγορά δεν είναι βέβαια καινούργια. Χαράχτηκε την περίοδο κατά την οποία εξέχον μέλος του διοικητικού επιτελείου της, ως αναπληρωτής πρόεδρος, ήταν ο υφυπουργός Οικονομικών (σήμερα) κ. Π. Δούκας, ο οποίος, όπως λέγεται στην αγορά, σε αντίθεση με τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Δ. Σιούφα και πολιτικό προϊστάμενο της Επιτροπής Ανταγωνισμού που θεωρείται οπαδός της Coca-Cola, συνήθως προτιμά τη γεύση της Pepsi-Cola.

* Μέλος διοικητικού συμβουλίου

Για τρία χρόνια περίπου ως τις εκλογές του 2004, ο κ. Π. Δούκας μετείχε στο διοικητικό συμβούλιο της PepsiCo ΗΒΗ, η οποία φυσικά δεν ένιωσε καθόλου ευχάριστα ακούγοντας πρόσφατα τον κ. Δ. Σιούφα, κατά τα εγκαίνια του νέου εργοστασίου της ελληνοαμερικανικής εταιρείας στο Ηράκλειο της Κρήτης και μόλις δύο ώρες αφότου αυτή έθετε δημοσίως με άκομψο τρόπο θέμα ενδεχόμενης απομάκρυνσης της έδρας της από την Ελλάδα, να μη φείδεται επαίνων και να εξαίρει με κολακευτικά λόγια την οικογένεια Δαυίδ, δηλαδή τον βασικό μέτοχο της Coca-Cola 3Ε, ένα τουλάχιστον μέλος της οποίας έχει τοποθετηθεί σε διοικητικό συμβούλιο μεγάλης δημόσιας επιχείρησης υπαγόμενης στον έλεγχό του.

Το πρώτο, προειδοποιητικό χτύπημα κατά της Coca-Cola 3Ε, η PepsiCo ΗΒΗ το κατάφερε το 2002, όταν η Επιτροπή Ανταγωνισμού με δικές της αιτιάσεις τής επέβαλε πρόστιμο περί τα 3 εκατ. ευρώ. Το δεύτερο, ακόμη ισχυρότερο, το κατόρθωσε πέρυσι με το πρόστιμο των 8,65 εκατ. ευρώ που έκανε τον πρόεδρο της Coca-Cola 3Ε κ. Γ. Δαυίδ να βγει από τα ρούχα του και να κάνει λόγο για «ανεπίτρεπτη εύνοια» της Επιτροπής προς έναν ανταγωνιστή της. Τώρα, με αφορμή μια έρευνα που ξεκίνησε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ και ένα έγγραφο-πλαίσιο εμπορικής συμφωνίας που υπέβαλε η Coca-Cola 3Ε στα ελληνικά σουπερμάρκετ, η PepsiCo ΗΒΗ με τις οδηγίες φυσικά της PepsiCo Bottling επιχειρεί ένα τρίτο και πλέον... φαρμακερό χτύπημα.

«Θέτουμε υπόψη της ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού στις Βρυξέλλες το πλαίσιο της συμφωνίας που θέλει να επιβάλει στο οργανωμένο λιανεμπόριο η Coca-Cola 3Ε, γιατί αντίκειται εμφανώς στους κανόνες της συμφωνίας για τις επιτρεπτέες εμπορικές πρακτικές, που συνήφθη το 2005 ανάμεσα στην ευρωπαϊκή Επιτροπή αφενός και στην Coca-Cola 3Ε, την αμερικανική Coca-Cola και τις άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες του συστήματός της αφετέρου» δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλός της κ. Απ. Πεταλάς. Από την πλευρά της η Coca-Cola 3Ε δηλώνει «πλήρη άγνοια» για τις κινήσεις της PepsiCo ΗΒΗ και ξεκαθαρίζει ότι η εμπορική πολιτική της είναι «απολύτως συμβατή» με τη συμφωνία του 2005. Το μόνο στο οποίο συμφωνούν είναι ότι η «συμφωνία κυρίων» των Βρυξελλών προνοεί την επιβολή προστίμου ίσου ακόμη και προς το 10% του ετήσιου τζίρου αυτών που θα την παραβιάσουν.

* Διχασμός απόψεων

Οι απόψεις για το επίμαχο έγγραφο-πρόταση συμφωνίας της ελληνοαμερικανικής εταιρείας προς τα ελληνικά σουπερμάρκετ διχάζονται. «Δεν το υπογράφει κανείς μας, εκτός αν το υπογράψει πρώτη η Carrefur-Μαρινόπουλος» αναφέρει στέλεχος ενός εξ αυτών. Η εν λόγω εταιρεία φέρεται να ζήτησε τη συνδρομή των νομικών υπηρεσιών της στο Παρίσι. Προφανώς είναι σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις για την απόσπαση μεγαλύτερων εμπορικών οφελών. Η Coca-Cola 3Ε, η οποία προωθεί δραστήρια αυτή την περίοδο το νέο προϊόν της Coca-Cola Zero, προτείνει στα σουπερμάρκετ συγκεκριμένη «αμοιβή ραφιού», σε συνδυασμό με σύστημα εκτεταμένων προβολών των διαφόρων προϊόντων της, που η PepsiCo ΗΒΗ θεωρεί αντίθετη προς τους κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού, λόγω της δεσπόζουσας θέσης που ο ανταγωνιστής της ήδη κατέχει στην αγορά.

«Η πρότασή μας είναι απολύτως συμβατή και συμβαδίζει πλήρως με το πλαίσιο δεσμεύσεων που έχουμε αναλάβει έναντι της ευρωπαϊκής Επιτροπής» τονίζει από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής στην Ελλάδα της Coca-Cola 3Ε κ. Δημ. Βιδάκης, εξηγώντας ότι οι σχετικές συζητήσεις με τις αλυσίδες εξελίσσονται ομαλά. Αυτό συμβαίνει επίσης, προσθέτει, με τις παράλληλες συζητήσεις της εταιρείας με τους χονδρεμπόρους, οι εκπρόσωποι των οποίων, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων οι οποίοι στη διαμάχη PepsiCo ΗΒΗ και Coca-Cola 3Ε είχαν παρουσιαστεί ως μάρτυρες υπεράσπισης της τελευταίας, επισκέφθηκαν προ ημερών τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού κ. Σπ. Ζησιμόπουλο και έθεσαν υπόψη του κείμενο-καταγγελία.

Σύμφωνα με αυτό «δεν εφαρμόζονται οι κανόνες που έχουν τεθεί για την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού». Η απόφαση αναμένεται πώς και πώς στην Ατλάντα, δεδομένου ότι ειδικότερα οι προβλέψεις για την ελευθερία τοποθέτησης ανταγωνιστικών προϊόντων σε ιδιόκτητα ψυγεία της ελληνοαμερικανικής εταιρείας δημιουργούν «επικίνδυνο προηγούμενο» διεθνώς.

* Ωριμη παραγωγική αναδιάρθωση

Η Coca-Cola 3Ε μπορεί να έχασε πέρυσι το 50%της κερδοφορίας της επί ελληνικού εδάφους, κυρίως λόγω του κόστους της παραγωγικής της αναδιάρθρωσης και του προστίμου των 8,65 εκατ. ευρώ, αλλά φαίνεται να σκέφθηκε ωριμότερα και έθεσε υπόψη τους βελτιωμένες προτάσεις συνεργασίας, βρίσκοντας θετική ανταπόκριση. Επίσης ο άλλοτε ασταμάτητος και αλαζονικός εμπορικός μηχανισμός της, όπως ομολογούν φίλοι και εχθροί της, προσαρμόζεται ολοένα και πληρέστερα στους κανόνες του ανταγωνισμού.

«Διαφέρουμε από άλλους εμφιαλωτές της Coca-Cola στον κόσμο, εν μέρει λόγω της ελληνικής μας κληρονομιάς και παιδείας...» ανέφερε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Coca-Cola 3Ε κ. Δ. Κωνσταντίνου, θυμίζοντας ότι θα ήταν λάθος να ταυτίζεται η επιχείρηση με τον κολοσσό της Ατλάντας και ότι οι χυμοί Amita που έχουν σαρώσει τα κορυφαία βραβεία παγκοσμίως είναι αποκλειστικά ελληνικό δημιούργημα. «Η απλή, άμεση προσέγγισή μας στο επιχειρείν, σε συνδυασμό με τη μεσογειακή διάθεση και το ταμπεραμέντο, έχει δημιουργήσει αυτό που οι συνάδελφοί μας στην Ατλάντα και στον κόσμο αποκαλούν το ελληνικό μοντέλο» τόνισε, κρατώντας αποστάσεις από το πολύ πιο φλεγματικό αγγλοσαξονικό μοντέλο-πρότυπο της The Coca-Cola Company.

* «Οχι» στην αλλαγή της έδρας

Ορισμένοι προεξοφλούν ότι η οικογένεια Δαυίδ, όπως κι αν εξελιχθούν τα πράγματα, δεν πρόκειται ποτέ να συναινέσει στην αλλαγή της έδρας. Με βαριά καρδιά, εκών άκων ο ελληνοκυπριακός όμιλος, που απέκτησε την Τρία Εψιλον το 1981, προσφάτως δέχθηκε, σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, απόφαση-τελεσίγραφο της Ατλάντας με βάση την οποία θα πρέπει να πάψουν για πάντα να εξάγονται από την Ελλάδα οι χυμοί Amita και το εμφιαλωμένο νερό Avra, δηλαδή τα δύο ελληνικά σήματα, για να μη θίγονται τα συμφέροντά της σε άλλες χώρες! Για την έδρα ωστόσο, που από καιρό η αμερικανική εταιρεία επιθυμεί να μεταφερθεί στο Λονδίνο, δεν συζητεί.

* Για πρώτη φορά με κέρδη

Είναι ευχάριστο όμως το ότι η PepsiCo ΗΒΗ, στη διοικητική πυραμίδα της οποίας επίκεινται ανακατατάξεις, ίσως και επειδή ο μεγάλος ανταγωνιστής της υπό την πίεση της Επιτροπής χαλάρωσε την επιθετική εμπορική του πολιτική έπαψε να συσσωρεύει ζημιές. Με τζίρο περί τα 109 εκατ. ευρώ το 2006, σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία, η τριακοστή οικονομική χρήση της κλείνει για πρώτη φορά με αξιόλογα λειτουργικά κέρδη και καθαρά κέρδη περί το 1,7 εκατ. ευρώ, ύστερα από συνεχείς ζημιές συνολικού ύψους 63,1 εκατ. ευρώ. Ισως, λοιπόν, γλυκαθεί και «κοιτάξει ακόμη πιο πολύ να φτιάξει το σπίτι της, παρά να ρίξει το σπίτι του ανταγωνιστή της», όπως σχολίασε μεσαίο στέλεχος της συνασπισμένης εταιρείας που έχουν συγκροτήσει από το 2000 ο ελληνοκυπριακός όμιλος Λεβέντη με επικεφαλής τον κ. Γ. Δαυίδ και η The Coca-Cola Company.

Αλλοι όμως είναι βέβαιοι ότι η αμερικανική PepsiCo θα συνεχίσει και θα κλιμακώσει το... στενό μαρκάρισμα, αν και γνωρίζει ότι ο αντίπαλος έχει ξεφύγει τόσο μπροστά που είναι αδύνατον να τον «πιάσει». Προσφάτως για άγνωστο λόγο η Pepsi Bottling Group, το εμφιαλωτικό σκέλος του ομίλου, μετέφερε από τη Μαδρίτη στην Αθήνα το ευρωπαϊκό «στρατηγείο» της. Εγκαταστάθηκε στον Παράδεισο Αμαρουσίου, σε «απόσταση βολής» από το μέγαρο της οδού Φραγκοκκλησιάς 9 στο Μαρούσι, απ' όπου Ελληνες και μάνατζερ απ' όλες σχεδόν τις φυλές ορίζουν καθημερινά τα βήματα του μεγάλου ανταγωνιστή της.

Οι «μικροί» της αγοράς όσοι επιβίωσαν από την όχι πάντοτε σύννομη προέλαση της Coca-Cola 3Ε και τα αυτοκαταστροφικά λάθη της PepsiCo ΗΒΗ τη δεκαετία του 1980, αναγνωρίζουν ότι η ηγεμονία της πρώτης προδιεγράφη ανεπιστρεπτί πριν από 40 χρόνια, όταν η χούντα των συνταγματαρχών στα τέλη της δεκαετίας του 1960, για χάρη του αλήστου μνήμης Τομ Πάπας που εκπροσωπούσε την Ατλάντα, επέτρεψε στην The Coca-Cola Company να κινηθεί αυτόνομα, παρά να την υποχρεώσει, όπως έκανε η Ιταλία, να συνεργαστεί με τα άφθονα τότε ανά τη χώρα περιφερειακά εμφιαλωτήρια.

Πολύ πριν, η PepsiCo είχε συνασπιστεί με τον θρυλικό Μποδοσάκη για να κυριαρχήσει στην Ελλάδα, αλλά το ειδύλλιο δεν κράτησε πολύ. Το ωραίον του πράγματος είναι ότι η PepsiCo ΗΒΗ δεν έχει προσπαθήσει ποτέ να ενημερώσει τους Ελληνες ότι η ονομασία του δικού της ποτού που παρασκεύασε πριν από έναν και πλέον αιώνα ένας νεαρός φοιτητής όπως πιστεύεται, έχει ελληνικές ρίζες. Στην αρχή ο φοιτητής είχε ονομάσει το ποτό του Brad's Drink, αλλά γρήγορα το μετονόμασε σε Pepsi-Cola, αξιοποιώντας μια ελληνική λέξη. Βάσισε το πρώτο συνθετικό της ονομασίας του αναψυκτικού στην ελληνική λέξη πεψίνη, το ένζυμο που διευκολύνει την πέψη. Αλλά κάτι τέτοιο, όσον αφορά την πέψη, δεν υποστηρίζει για το δικό της προϊόν και η The Coca-Cola Company.
Ο κατά Coca-Cola 9λογος του καλού και νόμιμου πωλητή

Οι επικριτές της την κατηγορούν ότι περίπου «γράφει στα παλιά της τα παπούτσια» τους κανόνες που της έχει θέσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού με παλαιότερες αποφάσεις της. Η Coca-Cola 3Ε κάνει πάντως «φροντιστήρια» στους πωλητές της, αναγκάζοντάς τους μάλιστα να δηλώσουν εγγράφως ότι έλαβαν γνώση κειμένου με τα «Κύρια σημεία των κανόνων ανταγωνισμού που πρέπει να γνωρίζει κάθε υπάλληλος που ασχολείται με τις πωλήσεις».

Πρόκειται για εννέα σημεία-οδηγίες προς το προσωπικό «πρώτης γραμμής», που κανονίζει τις πωλήσεις.

Ιδού λοιπόν τι περιλαμβάνει, κατά την Coca-Cola 3Ε, ο κατάλογος του καλού και νόμιμου πωλητή:

1. Η αποκλειστικότητα απαγορεύεται. Κάθε εμπορική συμφωνία πρέπει να μην επιβάλλει, προωθεί ή επιβραβεύει την αποκλειστική συνεργασία του πελάτη με την εταιρεία.

2. Η διακριτική μεταχείριση απαγορεύεται. Κάθε εμπορική συμφωνία που κλείνετε πρέπει να μην ευνοεί ή αδικεί κάποιον πελάτη εξαιτίας της συνεργασίας του ή μη με ανταγωνίστρια εταιρεία.

3. Ολες οι παροχές προς τους πωλητές είναι χωριστές για κάθε προϊόν.

4. Κάθε παροχή που προτείνετε ή συμφωνείτε πρέπει πάντα να βεβαιώνεστε ότι είναι εντός της εμπορικής πολιτικής της εταιρείας.

5. Παροχές προς χονδρεμπόρους: Δεν πρέπει να υποσχεθείτε, να συμφωνήσετε ή να πληρώσετε οποιαδήποτε παροχή προς χονδρέμπορο που να μην περιλαμβάνεται στην εμπορική πολιτική της εταιρείας. Απαγορεύονται οι εκπτώσεις στόχων και όλες οι εξατομικευμένες εκπτώσεις.

6. Παροχές προς καταστήματα λιανικής: Δεν πρέπει να συμφωνήσετε, ούτε να πληρώσετε οποιαδήποτε παροχή χωρίς να έχει προηγουμένως υπογραφεί γραπτό συμφωνητικό μεταξύ της εταιρείας και του καταστήματος, με βάση τα εγκεκριμένα υποδείγματα της εταιρείας.

7. Απαγορεύονται οι συνδυασμένες πωλήσεις. Δεν επιτρέπεται, π.χ., να συμφωνήσετε παροχή για ένα προϊόν υπό την προϋπόθεση ότι ο πελάτης θα αγοράσει και ένα άλλο προϊόν, ούτε π.χ. συνολική παροχή υπό την προϋπόθεση ότι ο πελάτης θα αγοράσει περισσότερα από ένα προϊόντα.

8. Οι τοποθετήσεις και αντικαταστάσεις των ψυγείων της εταιρείας γίνονται μόνον εφόσον έχετε βεβαιωθεί ότι έχουν υπογραφεί και από τις δύο πλευρές (εταιρεία - πελάτης) τα εγκεκριμένα συμφωνητικά και έχουν τηρηθεί οι σχετικές διαδικασίες. Στις περιπτώσεις αποσύρσεων θα ακολουθείται η εγκεκριμένη από την εταιρεία διαδικασία.

9. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει δεύτερο ανταγωνιστικό ψυγείο στο κατάστημα, ο πελάτης είναι ελεύθερος να χρησιμοποιεί το ψυγείο της εταιρείας για να τοποθετεί τα προϊόντα της επιλογής του.

Προφανώς οι αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού για διάφορες υποθέσεις, είτε αμφισβητούνται είτε όχι ως προς την ορθότητά τους, απευθύνονται σε ώτα μη ακουόντων.



Οικονομία περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (0)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
-